Gå til innhold

Hva hadde dere med i matpakka når dere gikk på skole /barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Helt ærlig ja, hva spiste dere og hva var vanlig? Inspirert av tråden om hva dagens barn får /lager selv.

For å svare først siden jeg spør var en vanlig matpakke to skiver med hjembakt brød, enten med kokt egg og kaviar eller med brunost (kunne velge selv og hadde kick på disse to i flere år). Pluss en halv liters termos med varm sjokolademelk. Tran fikk vi på skolen hver morgen.

den var gjerne litt varm...

Men ellers spiste vi sunt, både frukt, bær og grønnsaker, fisk og rent kjøtt. Pølser var forbundet med et alternativ til noe til sen kvelds.... Til potetgull fikk vi stekte potetskiver. Name it.

Ingen hadde med seg middagsrester i matpakka. Er det blitt en uting, så lenge det er forskjeller på inntekt og at det vil vises mer tydelig om det blir lov å spise varm lunsj (medbragt) i barnehagen eller skolen.

Men hva hadde dere i matpakka?

Jeg er født på 1960 tallet og derfor er det litt interessant å høre hvordan ting har utviklet seg og når. Mine barn fikk ikke middagsrester i matpakka, heller ingen andres barn fikk det. Men noe har skjedd siden den tråden om matpakke sier sitt?

Endret av Alvina
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er født sent på 80-tallet. Gikk ikke i barnehage, men på barneskolen gikk det nesten bare i svett hvitost, av og til kaviar. Var litt omsorgssvikt inne i bildet så var sjeldent frukt eller noe med. På ungdomsskolen begynte jeg å tjene egne penger så da ble det skinke med agurk og tomat, samt et eple eller en gulrot. Har vel egentlig fortsatt med det :fnise:

Anonymous poster hash: 75cf7...477
Skrevet

Hehe, det husker jeg faktisk ikke spesifikt! Men det var vel brødskiver med pålegg, det er stort sett det det har gått i i oppveksten. Nå går jeg på universitetet, og har fortsatt som oftest brødskive i matpakka :)

Skrevet

Jeg er født i 1993. Hadde for det meste med meg enten to brødskiver med kaviar, eller med nugatti :P Hadde vel en periode fra 1-5 klasse der jeg hadde kaviar HVER dag. Så ble det plutselig nugatti HVER dag :P Jeg var ganske kresen, så var ikke så mye annet jeg likte på den tiden.

Anonymous poster hash: 9735f...8d3
  • Liker 1
Gjest Keikolina
Skrevet

Leverpostei, vokste opp på 80-90 tallet

Skrevet

Jeg er født på sene 80-tall og "alle" hadde brødskiver med vanlig pålegg. Skinke eller ost med agurk eller paprika på var veldig vanlig, brunost var ganske vanlig. Noen hadde alltid nugatti. Kan ikke huske at noen hadde med middagsrester. Alle hadde vanlig skolemelk 3 dl attåt. Mange hadde med seg et eple.

Anonymous poster hash: aa631...68b
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde loff med nugatti og saft gjennom hele barneskolen.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Hadde hjemmebakt grovbrød med sunt pålegg. Leverpostei, ost, skinke, salami etc. Hadde også alltid med grønnsaker som tomat, paprika, gulrot og slikt.

Drakk skolemelk.

Født på starten av 1980.

Skrevet

Gikk ikke i barnehage. På skolen: To skiver kneippbrød. Pålegg: brunost, leverpostei eller fårepølse. Liten flaske med gul saft (skolemelk var ikke "oppfunnet" før jeg gikk på ungdomsskolen). Kanskje et eple eller en gulrot hvis vi hadde. Dette var slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet.

Skrevet (endret)

Jeg hadde litt av hvert, men det som stikker mest ut i minnet var en periode hvor min mor tvang med meg makrell i tomat. Skjønner ikke hvordan hun kunne gjøre det mot meg. Trenger vel ikke å si at det stinke som fy, og at jeg ble mobba i en lang periode etter det...

Endret av Sebraen
  • Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet (endret)

Loff med nugatti var favoritten ;) Hadde gjerne også en liten eske med sjokomelkpulver til å blande i skolemelken husker jeg.... Ellers vanlig pålegg som ost, skinke, salami osv. Hadde ofte med en frukt.

Hadde aldri middagsrester, kan ikke huske at noen andre hadde det heller. Det har visst blitt veldig "in" - men personlig må jeg si jeg er glad jeg slapp å spise kald middag på skolen :spy: Heller brødskiver!

Er forresten født på midten av 80-tallet.

Endret av Riskjeks
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Vokste opp på nittitallet. Hadde fullstendig dilla på brødskive med banan og brødskive med makrell i tomat husker jeg. Nå pappa kjørte meg en sjelden gang pleide vi å kjøre innom butikken for å kjøpe en god morgen youghurt. Drakk melk til som vi fikk på skolen.

Endret av miaw
Skrevet

Takk for svar så langt, jeg visste jo det at alle på åtti-nittitallet hadde med seg brødskiver, siden jeg har barn og også har jobbet i barnehage blant annet. Men interessant siden ingen pakker par skiver brød i en matpakke i dag i følge en annen tråd her.

Jeg har ikke lest hele den andre tråden, skummet og fikk med meg essensen og ble nysgjerrig på hvorfor det er så stor forskjell på par tiår. Og vi er vel ikke blitt mer sunne pga endringen heller...

I dag ville det vel blitt ramaskrik om jeg var barn og fikk med meg brød med brunost og sjokolademelk, hver dag.

Skrevet

Født på begynnelsen av 80-tallet.

Jeg fikk skiver med sunnt pålegg. Aldri nugatti eller annet sjokoladepålegg. Har aldri vert spesielt glad i slikt. Av og til paprika eller agurk på osten, av og til frukt. En meget sjelden gang fikk jeg med en liten boks med Oh'boy til å ha i skolemelka.

Skrevet

Takk for svar så langt, jeg visste jo det at alle på åtti-nittitallet hadde med seg brødskiver, siden jeg har barn og også har jobbet i barnehage blant annet. Men interessant siden ingen pakker par skiver brød i en matpakke i dag i følge en annen tråd her.

Jeg har ikke lest hele den andre tråden, skummet og fikk med meg essensen og ble nysgjerrig på hvorfor det er så stor forskjell på par tiår. Og vi er vel ikke blitt mer sunne pga endringen heller...

I dag ville det vel blitt ramaskrik om jeg var barn og fikk med meg brød med brunost og sjokolademelk, hver dag.

Joda, finnes de som sender med barna sine ett par brødskiver fortsatt :) Har to søstre som går på barneskolen nå, og de får iallefall to brødskiver hver, hun ene får med nugatti, og hun andre får med nøttepålegg :P Også har de med seg en flaske saft:)

Anonymous poster hash: 9735f...8d3

Skrevet

Født tidlig på 90-tallet, fikk med to skiver med svett gulost eller svett nugatti. På de heldige dagene fikk jeg leverpostei med agurk!

Skrevet

Født tidlig på 80-tallet, hadde hjemmebakt brød med leverpostei og agurk. Husker ikke hva jeg hadde av skolemelk da den kom, men var sikkert noe med sjoko.

En jeg gikk sammen med fra første og ut videregående hadde skive med servelat og rød saft hver eneste dag, uten unntak. Trivelig fyr.

Skrevet

Født tidlig på niititallet. Husker det gikk mye i grovbrød uten hele korn og leverpostei, ost, spekemat, syltetøy. Hadde nugatti i ny og ne. Hadde skolemelk i ganske mange år så drakk det hver dag. Av og til sjokolademelk.

I 6. klasse fikk vi oss vannkoker i klasserommet, og da var det veldig populært med nudler og kakao. Kanskje ikke den beste ideen for unger med nok lopper i blodet fra før av :fnise:

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Jeg er født i 1990 og hadde alltid med to brødskiver, en med brunost og en med Norvegia eller syltetøy. Og så hadde jeg ofte med et eple/en pære og en gulrot og fikk melk på skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...