Gå til innhold

Redusere søppel

Imax

Anbefalte innlegg

Vi bor i et borettslag som er såkallt "miljøvennlig". Dvs. vi har varmepumpe, kompost og en del andre ting. Men jeg må si at jeg ikke opplever at jeg er spesielt miljøvennlig når alt kommer til alt. Og en av grunnene er nettopp hvor mye søppel man produserer. Det snakkes mye om energisparing, men hvordan "spare" naturen for søppel? Jeg opplever faktisk at det er mye emballasje på produkter som er unødvendig (må vi f.eks. virkelig ha plast-helletut på alle kartonger? :roll: ) Hva gjør du for å redusere søppel hjemme? Jeg gjør følgende:

*Nei takk til reklame på postkassen

*Sparer på plastposer som jeg bruker til søppelposer

*Tar med plastposer + sekk til butikken så jeg slipper å kjøpe så mange poser

*Poser jeg har hatt grønnsaker i fra butikken sparer jeg på og bruker på nytt

*Komposterer matavfall (det som bikkja ikke spiser)

*Prøver å velge store pakninger (eks. kyllingfilet) og fryser ned det jeg ikke bruker med en gang

* Kjøper alltid refill (vaskemidler osv)

*Bruker matboks i stedet for matpapir

*Bruker plastbokser osv i stedet for å pakke inn i plast/folie

*Leverer til loppemarked/Fretex når jeg har ting jeg vil kvitte meg med

Har du noen gode tips?

Jeg tror at hvis vi ble flinkere til å redusere søppel så hadde vi gjort en god miljøgjerning alle sammen. Hva synes du?

Se forøvrig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi sier også nei takk til reklame, sparer på plastposer og bruker til søppelposer, kjøper refill og bruker matboks. Ellers resirkulerer vi alt vi kan, dvs papir/papp, plast, metall og glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips!

Men - du må da kaste emballasjen på refill-produkter også, så hvor er da poenget? Er den emballasjen mer miljøvennlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips!

Men - du må da kaste emballasjen på refill-produkter også, så hvor er da poenget? Er den emballasjen mer miljøvennlig?

Nei men det er mindre emballasje på refill i tillegg til at de gjerne tar mindre plass.

Enig med deg Imax. Jeg gjør også det du gjør. Føler meg oftig gjerrig når jeg tar med poser på butikken men det er ikke det det handler om. Forresten hvor får jeg tak i "uadressert post-nei takk"-klistremerke? Er drittlei all reklamen, men jeg kan vel sette opp en lapp selv også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk tøybind eller Damebeger og kjøp tannbørste der bare selve børstehodet byttes (fås kjøpt på Helios).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Komunen har levert oss grå poser og orange.En dunk til papir inne + en grå og en grønn ute. En til glass har vi og, men herregud hvor skal jeg ha alt? Kjøkkenet mitt er ikke stort, men greit om de vil sponse med mere skap.

Til syvende og sist etter alt arbeidet vi har hatt, så brenner de hele dritten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi resikrulerer glass, metall, plast og papir..

Har nesten ikke søppel igjen lenger. Før var sekken alltid full -nå er den ofte ikke mer enn halv hver uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Komunen har levert oss grå poser og orange.En dunk til papir inne + en grå og en grønn ute. En til glass har vi og, men herregud hvor skal jeg ha alt? Kjøkkenet mitt er ikke stort, men greit om de vil sponse med mere skap.

Til syvende og sist etter alt arbeidet vi har hatt, så brenner de hele dritten.

Hvor bor du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å kjøpe en liten grill som er grei å ha med for å slippe søppelet med engangsgriller. Noen som vet hvor jeg får kjøpt en sånn liten en med lokk og hank? Fant ingen på jernias hjemmesider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imax: Prøv Plantasjen, elkjøp eller jysk.

Man kan fjerne unødvendig embalasje på butikken, så slipper man å dra med seg store esker man ikke har behov for. (Ikke bare på mat, men på andre ting man kjøper også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har tenkt å kjøpe en liten grill som er grei å ha med for å slippe søppelet med engangsgriller. Noen som vet hvor jeg får kjøpt en sånn liten en med lokk og hank? Fant ingen på jernias hjemmesider.

Jeg hadde en slik grill en gang, det var bare tull å ha med på tur. Grillen er som regel varm når man skal hjem - og hvordan frakte med seg en glovarm grill? Den ble bare brukt hjemme.

Nå har jeg bare en grillrist + en sekk grillkull og tennvæske med på tur. Grillrista fikk jeg fra en gammel grill som skulle kastes, men tror du kan få kjøpt løst også.

Jeg drar som oftest på grilltur til utfartssteder der mange andre også pleier å være, og der folk har laget "grillplass" av stein. Er raskt å lage en bålplass hvis du ikke finner noen ferdig (forutsetter at det finnes stein der da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...