Gå til innhold

Refill av Nespressokapsler. Hvilken kaffe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om jeg da skal bruke filtermalt eller kokmalt.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil anta Filtermalt, ettersom det på en måte blir samme opplegget... Men vet ikke. Nysgjerrig selv :P

Skrevet

Vil anta Filtermalt, ettersom det på en måte blir samme opplegget... Men vet ikke. Nysgjerrig selv :P

Ja. Antar det..

Jeg så en Youtube video der de viste hvordan man skal etterfylle. Det er nok viktig å tettpakke kaffen i kapselen tror jeg.

Vannet presset jo ganske raskt igjennom, med god kraft...

Jeg skal gi en oppdatering om hvordan det går med filtermalt og hvor "strevsomt" jeg finner aktiviteten.

Det er sikkert penger å spare her i tillegg til at man kan by på mer velkjent kaffe til de som ønsker det :)

Skrevet

Ja. Antar det..

Jeg så en Youtube video der de viste hvordan man skal etterfylle. Det er nok viktig å tettpakke kaffen i kapselen tror jeg.

Jeg skal gi en oppdatering om hvordan det går med filtermalt og hvor "strevsomt" jeg finner aktiviteten.

Det er sikkert penger å spare her i tillegg til at man kan by på mer velkjent kaffe til de som ønsker det :)

Jeg leste at du ikke skulle tettpakke, da maskinen kan ha vanskeligheter med å presse gjennom... Tror det er litt sånn prøve seg fram opplegg :)

Skrevet

Nespresso er jo en espressomaskin? Vil tro at hverken filtermalt eller kokmalt vil fungere optimalt (spesielt ikke kokmalt). Tror nok det er best med espressomalt kaffe. Den er mye finere malt enn de to andre. Spesielt er kokmalt ganske "grov".

• Liker 3
Skrevet

Nespresso er jo en espressomaskin? Vil tro at hverken filtermalt eller kokmalt vil fungere optimalt (spesielt ikke kokmalt). Tror nok det er best med espressomalt kaffe. Den er mye finere malt enn de to andre. Spesielt er kokmalt ganske "grov".

Du er inne på noe der ;)

Men får man Lungo med espressokaffe??

Er det bare mer vann som skal til?

Det er vel som OppNedPåAlt skriver at man må prøve seg frem litt.

Kjøper en espressokaffe først og tar det derfra. Den vil helt sikkert fungere god til kaffe og melkedrikker uansett.

Skrevet

Du er inne på noe der ;)

Men får man Lungo med espressokaffe??

Er det bare mer vann som skal til?

Det er vel som OppNedPåAlt skriver at man må prøve seg frem litt.

Kjøper en espressokaffe først og tar det derfra. Den vil helt sikkert fungere god til kaffe og melkedrikker uansett.

Caffe Lungo lages med espressokaffe. Det er mer vann, ja. Men ikke som i en Americano.

I en Americano tilsettes varmt vann. I en Lungo lar man kaffen renne i lenger tid, dvs.i stedet for å trykke på stopp når det er nok kaffe til en vanlig espresso, så venter man litt lenger (omtrent dobbelt så lang tid.) Mange automatiske maskiner har også en egen knapp for Lungo, slik at maskinen automatisk lar kaffen renne litt lenger.

Skrevet

Caffe Lungo lages med espressokaffe. Det er mer vann, ja. Men ikke som i en Americano.

I en Americano tilsettes varmt vann. I en Lungo lar man kaffen renne i lenger tid, dvs.i stedet for å trykke på stopp når det er nok kaffe til en vanlig espresso, så venter man litt lenger (omtrent dobbelt så lang tid.) Mange automatiske maskiner har også en egen knapp for Lungo, slik at maskinen automatisk lar kaffen renne litt lenger.

Nespresso har Lungo, ja. Derfor jeg lurte på hvilken kaffetype den hadde..

Der lærte jeg noe nytt :)

Har aldri satt meg godt nok inn i kaffedrikker. M.t.p at jeg har maskin som åpner en masse valgmuligheter så er jeg ganske begrenset i min kunnskap :)

Skrevet

Forkjellene på lungo- og espressokapsler hos Nespresso er vel i stor grad kaffetypen. Dersom du brygger en lungo av en espressokapsel, kan du oppleve å få en veldig bitter kaffe med mye syre. De forskjellige kapslene er tilpasset hvert sitt bruk, så det er andre kaffetyper i lungokapslene, slik at de skal "tåle" lengre eksponering ved bryggingen.

Utslaget i bitterhet og syre ved overeksponering vil så klart variere mellom de forskjellige typene av espressokapsler og, da det også er variasjoner i kaffetype i disse.

Så da er vi vel fortsatt ved "prøv og feil"-metoden.

• Liker 2
Skrevet

Filterkaffe er for filter og kokmalt er for "koking". Espresso uten tvil.

Jeg hadde nok spurt et sted der de selger kaffe (f.eks en kaffebar) og kjøpt kaffen der. Jeg lager stort sett lungo av alle typer espresso, men vanligvis er lungoen litt rundere enn det man får av en kapsel ment for vanlig espresso.

• 3 uker senere...
Skrevet

Ja. Antar det..

Tror jeg har gått glipp av noe.. :P

Hvordan gjøres dette? Link til video?

Skrevet (endret)

Tror jeg har gått glipp av noe.. :P

Hvordan gjøres dette? Link til video?

Har ikke link til noen video, men jeg har sånne plastkapsler til maskinen (De heter Coffeeduck tror jeg). Bare fylles med espressomalt kaffe og lukkes før de brukes. Om de er stappa og hardpakka stopper maskinen opp, så mine er sånn at de bare må ha kaffen løst inni og ikke helt fulle (kaffen utvider seg når den blir våt).

MEN.. kaffen blir aldri så bra som de originale kapslene synes jeg. Brukes stort sett i nødstilfelle her.

Endret av Lea2
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...