Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne i begynnelsen av tyveårene som for tiden er litt frustrert på grunn av min sosiale situasjon på min nye arbeidsplass. I og med jeg ikke har så stor sosial omgangskrets fra før av har jeg lenge ønsket meg nye venner, og prøvd å bli kjent med mine kvinnelige kollegaer som er på samme alder som meg.

Jeg har blant annet tatt initiativ til å møtes på fritid men de har alle alltid en unnskyldning for at de skal noe annet. De godtar ikke venneforspørslene mine på Facebook, ekskluderer meg fra sosiale tilstelninger og sprer videre samtaler jeg har hatt med dem.

Forleden dag opplevde jeg for eksempel at en annen kollega tok kontakt med meg og spurte om det stemte at jeg hadde gått rundt og sagt til alle på jobb at jeg mislikte han. Disse påstandene stammer ut fra at jeg ved to anledninger har i all frustrasjon har tatt opp med to av de kvinnelige kollegaene mine at han har vært frekk og vanskelig mot meg, og at jeg ikke visste om det var jeg som hadde fått et skjevt inntrykk av han eller om dette var en oppfatning andre også opplevde. Og dermed før jeg rakk å få tatt det opp med han på tomannshånd hadde disse to "sladret" det videre.

Nå ordnet ting seg heldigvis mellom meg og denne kollegaen og vi er på god tone igjen, men jeg synes det er så frustrerende at jeg vet at disse jentene lyver meg rett opp i ansiktet på jobb og later som om ingenting er galt.

Noen som har gode råd om hvordan jeg overlever slikt?

Anonymous poster hash: 6edc2...d5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hørtes virkelig irriterende ut. Men har de en grunn til å oppføre seg sånn? Som regel så fryser man ikke ut personer uten at de har gjort noe. Jeg sier ikke at du er den store stygge ulven, men som oftest er den personen de fryser ut grunnen. Men det gjør det virkelig ikke greit. De er ikke profesjonell i yrket sitt og skaper et dårlig psykososialt miljø for deg. Dette hadde jeg tatt opp hvis jeg var deg. Prøvd å gi uttrykk for dine følelser og hvordan du føler du blir behandlet av de andre på.
Høres ut som de går en del bak ryggen din, noe som ikke er greit!
Håper det blir bedre, lykke til :)

Skrevet

Ville sagt minst mulig. Gjør jobben din og behold privatlivet ditt privat. Ingen har noe med dine meninger eller hva du skal på fritiden. Ikke bry deg om du ikke får dem som venner på face, mange kollegaer unngår det.

Anonymous poster hash: 3bc76...113
  • Liker 2
Skrevet

Dette hørtes virkelig irriterende ut. Men har de en grunn til å oppføre seg sånn? Som regel så fryser man ikke ut personer uten at de har gjort noe. Jeg sier ikke at du er den store stygge ulven, men som oftest er den personen de fryser ut grunnen. Men det gjør det virkelig ikke greit. De er ikke profesjonell i yrket sitt og skaper et dårlig psykososialt miljø for deg. Dette hadde jeg tatt opp hvis jeg var deg. Prøvd å gi uttrykk for dine følelser og hvordan du føler du blir behandlet av de andre på.

Høres ut som de går en del bak ryggen din, noe som ikke er greit!

Håper det blir bedre, lykke til :)

Jeg har verken snakket stygt om noen av jentene eller sagt noe slemt til de så føler egentlig ikke at de har noen grunn til å fryse meg ut nei.

Skrevet

Jeg er en kvinne i begynnelsen av tyveårene som for tiden er litt frustrert på grunn av min sosiale situasjon på min nye arbeidsplass. I og med jeg ikke har så stor sosial omgangskrets fra før av har jeg lenge ønsket meg nye venner, og prøvd å bli kjent med mine kvinnelige kollegaer som er på samme alder som meg.

Jeg har blant annet tatt initiativ til å møtes på fritid men de har alle alltid en unnskyldning for at de skal noe annet. De godtar ikke venneforspørslene mine på Facebook, ekskluderer meg fra sosiale tilstelninger og sprer videre samtaler jeg har hatt med dem.

I Norge finnes det gode muligheter for de som ikke helt passer inn. Ta kontakt med en AVSO-bedrift. Avhengig av hvilken kommune du bor i kan du finne en rekke av gode tilbud fra vernede bedrifter som du kan velge imellom.

Skrevet

Håper kollegene dine forandrer seg og ser hva de gjør mot deg! Håper du får det bedre :blomst:

Skrevet

Det kan være de oppfattet det du sa om han kollegaen som at du baksnakka.

Skrevet

Det kan være de oppfattet det du sa om han kollegaen som at du baksnakka.

Ja, jeg forstår at det har tydelig blitt tolket slik selv om det ikke var min intensjon. Men jeg har selvsagt lært av den tabben, sagt unnskyld til vedkommende for min oppførsel og jeg kommer ikke til å gjenta det igjen.

Jeg bare vet ikke helt hvordan jeg skal rette opp i det dårlige førsteinntrykket de har fått av meg for akkurat nå for tiden så føles det som om jeg ikke blir godtatt uansett hvor hyggelig og imøtekommende jeg forsøker å være mot alle på jobb.

Skrevet

Det jeg tolker av teksten din er at hvis du fortsatt er ganske nyansatt, så har de kanskje oppfattet deg som litt desperat og klengete? Man har jo ofte et litt mer profesjonelt forholdt til kolleger. Ihvertfall i starten før man blir ordentlig kjent med de.

Anonymous poster hash: b66bd...594
Skrevet

Diskuter aldri med andre kollegaer hvis du har problem med en. Det vil alltid slå tilbake. De andre kjenner deg ikke og det er vanskelig og rette opp førsteintrykket. Har jobba mange plasser og ser stort sett alle veier de er skeptisk til nye personer.

Anonymous poster hash: a5b2e...3fd
Skrevet

Det jeg tolker av teksten din er at hvis du fortsatt er ganske nyansatt, så har de kanskje oppfattet deg som litt desperat og klengete? Man har jo ofte et litt mer profesjonelt forholdt til kolleger. Ihvertfall i starten før man blir ordentlig kjent med de. Anonymous poster hash: b66bd...594

Jeg har aldri tenkt over det slikt, så det er fullt mulig at du har helt rett og at det er det som er årsaken. Det eneste som er, er at vi var rundt ti stykker som startet i ny jobb samtidig og jeg har følt at det er kun meg som blir holdt litt utenfor det sosiale. Men uansett skal jeg ta det til ettertanke, og prøve å virke litt mindre desperat :-)

Skrevet

Diskuter aldri med andre kollegaer hvis du har problem med en. Det vil alltid slå tilbake. De andre kjenner deg ikke og det er vanskelig og rette opp førsteintrykket. Har jobba mange plasser og ser stort sett alle veier de er skeptisk til nye personer. Anonymous poster hash: a5b2e...3fd

Ja, jeg har blitt innforstått med det. Synes dog det er vanskelig å være ny på en arbeidsplass hvor det generelt er ekstremt mye baksnakking av hverandre, da mye av skravlingen på jobb faktisk blir om hverandre. Men jeg skal selvsagt ikke gjøre samme tabbe igjen, og kommer ikke lenge til å omtale andre når de ikke er tilstede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...