nyibyen Skrevet 13. mai 2004 #1 Skrevet 13. mai 2004 Samboeren min har en tendens til å si "jeg" der jeg ville brukt "vi". Når noen av vennene hans / våre ringer på mobilen mens vi er ute og spiser og lurer på hva som skjer f.eks, sier han "jeg er på restaurant nå", eller "i morgen skal jeg på kino" selv om han skal dit med meg. Det kan også være når vi er i selskap med andre at han refererer til noe vi har gjort sammen, en ferietur el.l. og sier "ja, da jeg var i Hellas, tok jeg en båttur" - selv om jeg sitter ved siden av ham og også var med på båtturen! Har liksom ikke lyst til å rope ut "jeg var med, jeg og!!!", og kjempe meg inn i samtalen. Ofte blir andre overrasket over å høre at jeg også var med på ting, for han fremstilte det som om han gjorde det alene. Det verste er når han snakker om framtida i jeg-form. "Om noen år skal jeg flytte til den andre delen av byen" etc. Noen som kjenner seg igjen her? Har nevnt det til ham en gang (det med framtidsplanleggingen i jeg-form), da skjerpet han seg og begynte med "vi" av og til, men nå har han gått tilbake til gamle vaner. Tror ikke han mener noe med det, men litt irriterende likevel!! :-?
Gjest care Skrevet 13. mai 2004 #2 Skrevet 13. mai 2004 Sikkert bare tankeløshet. Min samboer gjorde det også i begynnelsen, gjett om han fikk høre det. :-x ..nå er det bare oss oss oss...
Gjest Pet Skrevet 13. mai 2004 #3 Skrevet 13. mai 2004 Jeg synes ikke det er så rart om men ikke tenker "vi" hele tiden fordi om man bor sammen med noen.
Gjest care Skrevet 13. mai 2004 #5 Skrevet 13. mai 2004 Jeg synes ikke det er så rart om men ikke tenker "vi" hele tiden fordi om man bor sammen med noen. Selvfølgelig skal man ikke slette ut selvet selv om man blir et par. Men innlegger nevner noen episoder der det er naturlig at man sier vi, da blir det avsporing og komme med en ny problematikk. Jeg svarte henne ut fra hennes problematikk.
blåveis Skrevet 13. mai 2004 #6 Skrevet 13. mai 2004 Hadde en venninne som var sånn hele tiden.. Slitsomt! Vi kom fra kino og møtte venner og hun sa "jeg har vært på kino" og de andre så på meg og spurte hva jeg hadde gjort før på dagen.. Vi kunne også f.eks bake en kake til en venninnes bursdagsselskap eller kjøpe en gave sammen og hun sa "meg" i stedet for "oss" når om den også. Min kjære er heldigvis ikke slik!!! Han sier "jeg" når det gjelder han og "vi" når det gjelder oss..
la Flaca Skrevet 13. mai 2004 #7 Skrevet 13. mai 2004 Sikkert bare tankeløshet. Min samboer gjorde det også i begynnelsen' date=' gjett om han fikk høre det. :-x ..nå er det bare oss oss oss... [/quote'] Har hatt litt tendensen, min også! Særlig sånne ting som gikk på eiendeler; "JEG kjøpte hus i fjor" osv. Men den greia der ble kvalt ganske med én gang, tilhørere eller ikke; "Jasså, kjøpte du huset helt alene?"
Svez Skrevet 13. mai 2004 #8 Skrevet 13. mai 2004 Si det til han' date= da vel. Enig her. Er han en grei gutt så tar han imot tips med takk
Gjest Pet Skrevet 13. mai 2004 #9 Skrevet 13. mai 2004 Selvfølgelig skal man ikke slette ut selvet selv om man blir et par. Men innlegger nevner noen episoder der det er naturlig at man sier vi, da blir det avsporing og komme med en ny problematikk. Jeg svarte henne ut fra hennes problematikk. Nå har ikke jeg kommentert svaret ditt, da... Hvis jeg blir oppringt på restaurant eller eller hjemme, for den saks skyld, og blir spurt om hvor jeg er, så svarer jeg Jeg er på restaurant eller Jeg sitter hjemme å ser på TV uansett om samboer er der! Hvis noen spør meg hvor jeg er så synes ikke jeg det er naturlig å svare VI er ute å spiser! Så jeg synes ikke nødvendigvis det er naturlig å svare med Vi i de de episodene som nevnes her og kan heller ikke se at det er avsporing. Hvis spørsmålet gjelder meg svarer jeg på vegne av meg selv! Utsletting av selvet? Det var vel å dra den litt langt...
Arkana Skrevet 13. mai 2004 #10 Skrevet 13. mai 2004 Nå har ikke jeg kommentert svaret ditt, da... Hvis jeg blir oppringt på restaurant eller eller hjemme, for den saks skyld, og blir spurt om hvor jeg er, så svarer jeg Jeg er på restaurant eller Jeg sitter hjemme å ser på TV uansett om samboer er der! Hvis noen spør meg hvor jeg er så synes ikke jeg det er naturlig å svare VI er ute å spiser! Så jeg synes ikke nødvendigvis det er naturlig å svare med Vi i de de episodene som nevnes her og kan heller ikke se at det er avsporing. Hvis spørsmålet gjelder meg svarer jeg på vegne av meg selv! Utsletting av selvet? Det var vel å dra den litt langt... Jeg er enig med deg. Synes det er unaturlig å skulle si "vi er på restaurant" hvis noen ringer og spør hva jeg gjør, som om vi er siamesiske tvillinger. Jeg hadde sikkert sagt "jeg er på restaurant med X".
philippa starck Skrevet 13. mai 2004 #11 Skrevet 13. mai 2004 Jeg var litt fæl til å si: "jeg skal gifte meg" her i fjor sommer.... :oops: Vi var da vitterlig to om det, gitt!
Mel-anie Skrevet 13. mai 2004 #12 Skrevet 13. mai 2004 Kjenner den godt igjen, ja. Men værre er det når moren hans sier at det er bare han som har bygget huset vårt. Og at det er bare hans hus. Grrrrr, får visst ikke gjort noe med det. :evil:
nat26 Skrevet 13. mai 2004 #13 Skrevet 13. mai 2004 Min sier alltid vi når det gjleder oss,og"jeg" når det bare er han.Men hadde vi vært ute og spist og ei vennine av meg hadde ringt og lurt på hva jeg gjorde.da hadde jeg sagt at jeg var på restaurant sammen m X
Gjest Mrs. Potter Skrevet 13. mai 2004 #14 Skrevet 13. mai 2004 Akkurat sånn er sambo også! Godt å høre at det er flere som har det sånn :-) Han sier "jeg har kjøpt meg hus", "jeg skal pusse opp huset" eller "jeg skal kjøpe meg bil nå". Har prøvd å sagt det til han,for jeg er det en del av det jeg også,men da sier han bare at "de skjønner da det". det er faktisk ikke alle som skjønner det!
Gjest gjest1 Skrevet 13. mai 2004 #15 Skrevet 13. mai 2004 Vi seier vi om det som gjeld oss. Haldis Moren Vesaas seier det så fint; "Det heiter ikkje: eg – no lenger. Heretter heiter det: vi. Eig du lykka så er ho ikkje lenger berre di."
thejau Skrevet 13. mai 2004 #16 Skrevet 13. mai 2004 Det kan også være når vi er i selskap med andre at han refererer til noe vi har gjort sammen, en ferietur el.l. og sier "ja, da jeg var i Hellas, tok jeg en båttur" - selv om jeg sitter ved siden av ham og også var med på båtturen! Har liksom ikke lyst til å rope ut "jeg var med, jeg og!!!", og kjempe meg inn i samtalen. Det hadde sannsynligvis jeg gjort. Gitt ham en vennskapelig albue i magen, og ropt "JEG VAR OGSÅ MED!", dersom jeg følte det som et problem.
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2004 #17 Skrevet 14. mai 2004 Alt mitt er mitt og alt ditt er mitt.... Jeg sier senga mi, selvom det var han som kjøpte den. Jeg sier min til veldig mye men vi når jeg snakker om steder vi har vært. Tror det er vanlig, men ja jeg får høre det. Så fortsett med å gi uttrykk for at det heter vi og vårt du. Så fører det nok til forbedringer. Jeg tenker i hvertfall over det.
Doo Wop Skrevet 15. mai 2004 #18 Skrevet 15. mai 2004 Samboeren min har en tendens til å si "jeg" der jeg ville brukt "vi". Når noen av vennene hans / våre ringer på mobilen mens vi er ute og spiser og lurer på hva som skjer f.eks, sier han "jeg er på restaurant nå", eller "i morgen skal jeg på kino" selv om han skal dit med meg. Det kan også være når vi er i selskap med andre at han refererer til noe vi har gjort sammen, en ferietur el.l. og sier "ja, da jeg var i Hellas, tok jeg en båttur" - selv om jeg sitter ved siden av ham og også var med på båtturen! Har liksom ikke lyst til å rope ut "jeg var med, jeg og!!!", og kjempe meg inn i samtalen. Akkurat sånn er min samboer også selv etter 9 år!! Men det har blittb bedre og bedre fordi jeg roper det du har lyst til å rope: JEG VAR MED, JEG OG!!! Og snart skal VI bygge hus, DET har han heldigvis fått med seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå