Gå til innhold

Hva baker dere til jul i år?

Anbefalte innlegg

Gjest avocadoen
Skrevet

Det lurer jeg på :)

Jeg skal selv ikke være hjemme i jula, og drar allerede i overmorgen til min kjæreste som jeg skal være sammen med frem til julaften, så det blir ikke akkurat 7 sorter her.

Men jeg har uansett laget sjokoladetrøfler med kaffelikør, og så skal jeg og min kjæreste lage brune pinner, pepperkakehus og bake horn.

Kjenner jeg gleder meg så mye at jeg nesten ikke klarer å puste :nigo:

Min favoritt er dog fattigmann

Hva med dere? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine første minner som julekakebaker er å klemme serinakaker med gaffel, så de er en nostalgifavoritt :) Foreldrene mine baker en veldig god kransekake, som etter et opphold i fryseren blir akkurat så seig og myk som den skal være.

Siden begge ovennemte gjerne er ferdigbakt lenge før jeg kommer hjem til jul blir det nok først og fremst pepperkakehus som jeg selv skal bake iår :laugh:

Skrevet

Jeg har allerede bakt hvite kakemenn, kolakaker, pepperkaker, mandelmakroner, tyske skiver, kokosmakroner, fattigmann og smultringer :) Også blir det vel sjakkruter iløpet av uka.

Anonymous poster hash: b2c7d...72a
Gjest Funky Punk
Skrevet

Hadde store planer om å bake masse, men så orket jeg rett og slett ikke.

Så det har blitt brownies, småknekk, noen krumkaker og marsipan

Skrevet (endret)

Det lurer jeg på :)

Jeg skal selv ikke være hjemme i jula, og drar allerede i overmorgen til min kjæreste som jeg skal være sammen med frem til julaften, så det blir ikke akkurat 7 sorter her.

Men jeg har uansett laget sjokoladetrøfler med kaffelikør, og så skal jeg og min kjæreste lage brune pinner, pepperkakehus og bake horn.

Kjenner jeg gleder meg så mye at jeg nesten ikke klarer å puste :nigo:

Min favoritt er dog fattigmann

Hva med dere? :)

Jeg pleier egentlig ikke styre så mye til jul. Men i år har jeg klart 8 sorter :-p 3 typer konfekt også :-) men dette er kun fordi jeg syns det er gøy! ikke fordi jeg må om du skjønner hva jeg mener :-) Har nettop laget brente mandler som jeg tenkte jeg skulle gi til kollegaene på jobben til min mann i lag med et julekort :-) Fattigmann hva er det? Hr du noe bilde av det?

Endret av trollmor 1988
Skrevet

Jeg pleier egentlig ikke styre så mye til jul. Men i år har jeg klart 8 sorter :-p 3 typebrente mandlerr konfekt også :-) men dette er kun fordi jeg syns det er gøy! ikke fordi jeg må om du skjønner hva jeg mener :-) Har nettop laget brente mandler som jeg tenkte jeg skulle gi til kollegaene på joben til min mann i lag med et julekort :-) Fattigmann hva er det?

Fattigmann er verdens beste julekake ! :D

Slik ser de ut :http://dt.no/polopoly_fs/fattigmann-1.5888519!/image/2538746938.jpg_gen/derivatives/derivative_article_980/2538746938.jpg :)

Skrevet

Fattigmann er verdens beste julekake ! :D

Slik ser de ut :http://dt.no/polopoly_fs/fattigmann-1.5888519!/image/2538746938.jpg_gen/derivatives/derivative_article_980/2538746938.jpg :)

Har faktisk aldri smakt det :-) Må prøve det da :-) Har dere prøvd noe av dette? Kola kaker, maryland cookies, kakevafler,kanelstenger,kokkosmakroner og ikke minst myke kakemenn?

Gjest avocadoen
Skrevet

Har faktisk aldri smakt det :-) Må prøve det da :-) Har dere prøvd noe av dette? Kola kaker, maryland cookies, kakevafler,kanelstenger,kokkosmakroner og ikke minst myke kakemenn?

Finnes det harde kakemenn da? :klo: De kakemennene vi lager er i alle fall myke. Har også spist kakevafler og selvsagt også kokosmakroner.

Skrevet

I morgen skal jeg begynne å bake. Kommer til å lage ristopper, marsipankuler, kakemenn, suksessterte og ostekake. Ikke alt på en dag selvfølgelig, men må begynne en plass. :P

Skrevet

Her har det blitt sjakkruter, tyske skiver, peppernøtter, serinakaker, kromkaker, noen merkelige sjokoladekjeks jeg er litt skeptisk til. Stemor skal få lov til å lage smultringer til meg. :)

Skrevet

Baker: kromfingre, kanelfingre, kokosmakroner, kakemenn, brune pinner, risboller og kanskje sandkaker :)

Skrevet

Berlinerkranser og pepperkaker

Skrevet

Planen er å bake til helgen og da skal vi lage pepperkaker og risboller. Er ikke spesielt glad i de tradisjonelle julekakene, så de baker jeg aldri.

Skrevet

Finnes det harde kakemenn da? :klo: De kakemennene vi lager er i alle fall myke. Har også spist kakevafler og selvsagt også kokosmakroner.

ja du har to typer kakemenn, enten harde eller myke :-)

Gjest avocadoen
Skrevet

ja du har to typer kakemenn, enten harde eller myke :-)

Ah, jeg har bare smakt myke.. Har aldri hørt om harde kakemenn.. Er det pepperkakemenn du snakker om? Eller er de hvite og harde?

Skrevet

Farmor sier at kakemenn EGENTLIG skal være myke, men om man får i litt feil mengde ingredienser kan de bli harde.

Skrevet

Så lenge det er noe kransekakebasert og sandnøtter klager ikke jeg. Eller, jeg baker ingenting så jeg klager ikke uansett :)

Pepperkaker er også med på ¨å gjøre julen perfekt.

Skrevet

Ah, jeg har bare smakt myke.. Har aldri hørt om harde kakemenn.. Er det pepperkakemenn du snakker om? Eller er de hvite og harde?

Har du kjøpt pepperkakemenn i matbutikken? harde.....

Gjest avocadoen
Skrevet

Har du kjøpt pepperkakemenn i matbutikken? harde.....

Ja, men pepperkakemenn er jo noe annet enn kakemenn!

Kan være at jeg ikke kommer fra østlandet da.. Her sier vi pepperkaker og kakemenn. Den ene er brun og hard og den andre er hvit og myk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...