Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det seg sånn at jeg har blitt "headhuntet" til en ny stilling.

Dette er selvfølgelig basert på min kompetanse, og vi er ikke så mange som har den. Ergo, vanskelig å få tak i folk.

Jeg er heller ikke aktivt søkende, men åpen for nye impulser.

Det har vært noen runder nå, og alt de presenterer høres veldig bra ut i mine ører.

Helt til lønnsvilkårene kom på bordet. De var lavere enn hva jeg sitter med i dag.

Provisjonsordningen er bedre, så det er gode muligheter for å tjene mer penger totalt sett.

Men den faste delen er faktisk ganske mye lavere enn hva jeg har i dag.

Det er et såpass interessant bytte, at jeg faktisk kan gå med på litt lavere fastlønn.

Det er større utviklingsmuligheter, attraktivt firma, høy kompetanse osv.

Veldig mye som taler for her.

Så jeg har lyst til å komme med et mottilbud. Differansen er på 60.000 i året. Det er ganske mye, når man har lån osv basert på en høyere lønn gjennom mange år.

Jeg kan jo ikke basere meg på provisjoner. Det funker ikke.

Selv om utfallet totalt sett kan bli langt bedre enn hva som er i dag.

I tillegg er jeg kvinne, ergo dårlig på lønnsforhandlinger og prissette meg selv... :murvegg:

Men jeg tenker å møtes et sted på litt over midten?

Hva kan jeg komme med uten at det blir feil mottatt?

Jeg tar gjerne i mot tips!

Anonymous poster hash: ade23...919
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Si til dem at dette er 60.000,- lavere enn det du har i dag og hør hva de sier til det.

Skrevet

Det visste de når de kom med tilbudet. Så de forventer vel en reaksjon uansett.

Jeg bare vet ikke hva.

Skrevet

Jeg ville startet med å si at du ikke så for deg å gå ned i lønn og at du syns deres tilbud er alt for lavt.

• Liker 1
Skrevet

"Differansen er på 60.000 i året. Det er ganske mye, når man har lån osv basert på en høyere lønn gjennom mange år. Jeg kan jo ikke basere meg på provisjoner. Det funker ikke."

Det du sier her er egentlig det du bør du si til dem (bare på en litt mer passende måte).

Du har ingenting å tape på å be om høyere lønn. Som du sier selv så forventer de nok at du skal komme med mottilbud så de har nok lagt seg på et lavere nivå enn de er villige til å strekke seg til. Det verste som kan skje er at de sier nei og du har fremdeles mulighet til å takke ja til jobben :)

Anonymous poster hash: a2686...b30
  • Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet er det ikke den beste strategien å bruke egne utgifter som argument i forhandlingene. Hva du måtte ha dratt på deg av levekostnader er ikke arbeidsgivers problem.

Jeg vil anbefale å fokusere på hva du tilføyer selskapet og hva du mener dette er verdt.

• Liker 1
Skrevet

Det har vært en del runder allerede. Og hva jeg tilføyer selskapet er nøye gjennomgått både av meg og referanser. Føler det delen er godt dekket.

De har nok hatt en idé om det selv også, siden de kontaktet meg. :)

Prosessen har vært veldig omstendelig fra deres side. Noe jeg tar positivt.

De vet også at selskapet jeg jobber for, er kjent for å betale godt og er blant de ledende i markedet.

Vi er kompetansearbeidere, og den er ferskvare.

Jeg vet også at jeg ikke er den dyreste av "mitt slag". Og det vet selvfølgelig de også.

De har forsøkt å hente folk en stund.

De har ringt meg tidligere også. Men nå var timingen bedre for min del.

Jeg har svart at det blir for lavt. Så får vi se hva de kommer tilbake med.

Verste som kan skje er at jeg blir der jeg er. Som jeg jo faktisk har det veldig bra hos.

Det er bare fristende med et sceneskifte. En annen side av bordet. :)

• Liker 1
Skrevet

At de har kontroll på hva du tilføyer regnet jeg med. Nå var det mer verdien av det som kunne diskuteres.

Hovedpoenget er uansett å vite sin egen verdi og ha realistiske forventninger knyttet til det.

Skrevet

Nemlig. Og det er det jeg syns er litt vanskelig.

Og verdien er jo at jeg besitter en kompetanse de ikke har, på et felt de er i vekst men sliter med å håndtere.

Blir spennende å se hva de svarer. :-)

• Liker 1
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Jeg synes også det er spennende hva de svarer.

Skrevet

Nå har det seg sånn at jeg har blitt "headhuntet" til en ny stilling.

Dette er selvfølgelig basert på min kompetanse, og vi er ikke så mange som har den. Ergo, vanskelig å få tak i folk.

Jeg er heller ikke aktivt søkende, men åpen for nye impulser.

Det har vært noen runder nå, og alt de presenterer høres veldig bra ut i mine ører.

Helt til lønnsvilkårene kom på bordet. De var lavere enn hva jeg sitter med i dag.

Provisjonsordningen er bedre, så det er gode muligheter for å tjene mer penger totalt sett.

Men den faste delen er faktisk ganske mye lavere enn hva jeg har i dag.

Det er et såpass interessant bytte, at jeg faktisk kan gå med på litt lavere fastlønn.

Det er større utviklingsmuligheter, attraktivt firma, høy kompetanse osv.

Veldig mye som taler for her.

Så jeg har lyst til å komme med et mottilbud. Differansen er på 60.000 i året. Det er ganske mye, når man har lån osv basert på en høyere lønn gjennom mange år.

Jeg kan jo ikke basere meg på provisjoner. Det funker ikke.

Selv om utfallet totalt sett kan bli langt bedre enn hva som er i dag.

I tillegg er jeg kvinne, ergo dårlig på lønnsforhandlinger og prissette meg selv... :murvegg:

Men jeg tenker å møtes et sted på litt over midten?

Hva kan jeg komme med uten at det blir feil mottatt?

Jeg tar gjerne i mot tips!

Det med at kvinner er dårlige til å kreve riktig lønn er bare tull :) Ren myte. Grunnen til at kvinner ofte ender opp med lavere lønn over tid er at de jobber mindre (i gjennomsnitt jobber en kvinner 30 minutter mindre per dag i forhold til menn), at de ikke er dem som trår til når det trengs (fordi de har andre planer). Og ikke minst at kvinner søker sikkerhet fremfor muligheter og risiko (fastlønn forran provisjonslønn for eksempel). :P

Samt at kvinner i mindre grad søker seg til høytlønnsyrker.

Men når det kommer til lønnen din, så kan du selvfølgelig komme med et mottilbud. Økt fastlønn og lavere provisjon for eksempel, eller bare økt fastlønn mens du beholder provisjonen som den er. Feks at du kun går ned 20 000 i året i stedet for 60 000 i fastlønn. Eventuelt prøve å beholde hele potten. Det cluet er uansett at så lenge de fremdeles ender opp med å tjene gode penger på ditt arbeid så kan det være muligheter for at de gir etter for kravene.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for verdifulle innspill alle sammen! :-)

Jeg har fremdeles ikke hørt noe fra dem. Det kan jo bety så mangt!

Du kan har rett i dette med myter om kvinner og lønnsforhandlig, Bad Advice. :)

For min del stemmer nok det med sikkerhet fremfor muligheter ganske bra. Pluss at jeg er elendig på å vurdere hva jeg er verdt. Jeg er litt for forsiktig.

Men arbeidsjern er jeg. Og har jobben som livsstil om man kan si det.

Så jeg har nok gode muligheter til å øke lønnen ift provisjonsordningen de har satt opp, men så var det denne sikkerheten da... :P

Jeg skal fortelle dere utfallet uansett hva det blir!

Skrevet

Lykke til! :)

Skrevet

He he! Feil tråd... går det ann.

Skrevet

Tusen takk for verdifulle innspill alle sammen! :-)

Jeg har fremdeles ikke hørt noe fra dem. Det kan jo bety så mangt!

Du kan har rett i dette med myter om kvinner og lønnsforhandlig, Bad Advice. :)

For min del stemmer nok det med sikkerhet fremfor muligheter ganske bra. Pluss at jeg er elendig på å vurdere hva jeg er verdt. Jeg er litt for forsiktig.

Men arbeidsjern er jeg. Og har jobben som livsstil om man kan si det.

Så jeg har nok gode muligheter til å øke lønnen ift provisjonsordningen de har satt opp, men så var det denne sikkerheten da... :P

Jeg skal fortelle dere utfallet uansett hva det blir!

Du har jo en jobb. Siden du ikke søkte deg ut vil jeg tro du er fornøyd med den også. Så det jeg ville gjort er å fremlegge at jeg ikke så for meg å gå ned i lønn, selv om jobben så spennende ut og så bortetter. Og så lagt ballen død. Selvsagt med den nåværende provisjonsløsningen.

Det er litt som pruting. Og i dette tilfellet har du noe de vil ha. Så du bør kunne prute deg opp til dagens lønnsnivå. Men selvsagt må du da være klar til å forlate tilbudet, for dersom arbeidsgiver merker at du ikke virkelig er villig til å takke nei får du ikke tynt utav dem det beste tilbudet de tror de er i stand til å gå i pluss med. Og det er dette tilbudet du er ute etter. Hva du er "verdt" flukturerer i markedet og er akkurat nå ganske mye. Om noen år kan du være lite verdt igjen, så det gjelder å slå til.

Og i tilfelle de ikke er villige til å gi deg nok i lønn bør du alt nå starte forhandlinger med din nåværende arbeidsgiver: du har mottatt et tilbud om ny og spennende jobb, men kan bli fristet til å bli værende dersom de tilbyr en noe høyere lønn. Det er gjennom slike spill de andre i tilsvarende bransje har endt opp med høyere lønn enn deg.

Anonymous poster hash: 83abf...12d

Skrevet

Du kan jo prøve deg med at du ikke tar jobben dersom du risikerer å gå ned i lønn, og at de er nødt til å øke tilbudet til din nåværende lønn dersom du skal ta jobben. Du har jo ikke noe å tape på å prøve.

Skrevet

Om fastlønn er viktigere enn deg så kan du jo evt. bruke provisjonslønnen som forhandlingskort og være villig til å gå ned på provisjon istedet for at du går ned i fastlønn. Det vil kunne innebære mer forutsigbare lønnsutgifter for dem, noe som er en fordel. Og dersom du selv er fornøyd med det så vil det kunne være en god deal for begge parter.

Anonymous poster hash: 0bbb4...47f
Skrevet

Det løste seg veldig fint for min del. :) Med en splitt jeg kan leve med, og litt andre mål.

Jeg er veldig fornøyd, og føler virkelig at de ønsker å satse på meg. Og det motiverer veldig.

Og mulighetene for høyere inntjening er mye bedre enn det jeg har i dag.

Men det krever, og det skal jeg klare!

Så jobben er min, og jeg gleder meg til å sette i gang!

Takk for masse gode råd alle sammen!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...