Gå til innhold

Vanskeligstilt ungdom forelsket i samboer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner en jente på rundt 14 år. Hun har en diagnose som gjør det vanskelig for henne. Hun sliter med det sosiale og utleverer seg selv i for stor grad.

For noen uker siden gikk det veldig galt. En eldre mann utnyttet henne. Ga henne diverse rusmidler, tvang henne til sex og fikk henne til å stikke hjemmefra.

Jeg har kjent henne hele livet, og har alltids sagt at jeg skulle stille opp om det var noe hun trengte.

Jeg ble da på en måte en tillitsperson for henne. Den hun kunne snakke med, og spørre om ting. Jeg klarte også overtale henne til å dra hjem.

Samboeren min ville selvfølgelig hjelpe han også, og hun har knyttet bånd til han også.

Jeg frykter nå at hun har knyttet seg for mye til samboeren, hun tar stadig kontakt med bare han, og det gjelder alt fra vanlige ting til prat om mer følelsesladde ting.

Vi er i 20årene. Har ingen erfaringer om hvordan vi skal håndtere en vanskeligsstilt ungdom med diverse diagnoser. Vi ønsker jo ikke såre henne, men bare et lite ord om at hun kanskje går for langt vil såre henne. Jeg kan ikke sette meg ned å med henne og snakke med henne helt vanlig. Da hun tar ting svært personlig og hun kan havne tilbake på kjøret av den minste lille ting.

Jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre. Bør jeg snakke med foreldrene? Bør samboer trekke seg helt unna?

Anonymous poster hash: 1cbaf...c5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første håper jeg den eldre mannen er anmeldt!

Litt vanskelig å si noe uten at jeg vet hvilken diagnose det er snakk om, men du bør trø varsomt her. Kanskje samboeren din kan henvise til deg når hun kontakter ham? finne en pen måte å si at akkurat slike ting er mer passende at hun tar med deg eller noe. Så snille dere er som hjelper :)

Anonymous poster hash: 379b7...d83
  • Liker 2
Skrevet

Dere kan henvende dere til BUP eller barnevernet der dere bor og be om råd. Dette kan dere også gjøre anonymt.

Anonymous poster hash: 379b7...d83
  • Liker 1
Gjest Elseby13
Skrevet

Det er bare en ting å gjøre:

Anmeld den gamle gubben og send bekymringsmelding til barnevernet.

Skrevet

TS her. Den eldre mannen er selvfølgelig anmeldt og sitter i varetekt på 3. uken nå. Barnevernet nekter å hjelpe. Foreldrene er i kontakt med BUP, og hun har vært innlagt i de verste periodene og er innlagt nå.

Det er vel flere diagnoser, men tror noe bare har blitt stilt ut av det blå. ADHD, emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, bipolar lidelse, ellers er autisme og asbergers noe de vurderer utredning for, og en annen jeg ikke kommer på navnet på.

• Liker 1
Skrevet

Ser du virkelig denne 14-åringen som en rival, som en fristerinne som din samboer kan tenkes å falle for?

For en 14-åring som strever og som nylig har vært utsatt for et overgrep, vil en voksen mann som ikke ser henne med seksuelle briller, men møter henne med vennlighet og trygghet, sannsynligvis representere noe svært verdifullt. Ikke ta fra henne det!

En voksen mann med et normalt følelsesliv ser ikke en 14-åring med seksuelle briller.

Anonymous poster hash: 6ce1b...8c1
  • Liker 2
Skrevet

Ts her. Jeg vet ikke om du er et troll eller rett og slett en idiot. Dette er en jente jeg er veldig glad i. Det er også en jente jeg har sett har forelsket seg i de fleste gutter som sier "hei" til henne. Inkludert min ekskjæreste. Nei, jeg ser ikke på henne som en rival, men jeg er oppriktig redd for å såre følelsene hennes etter det hun har blitt utsatt for.

Hun tar fortsatt kontakt med mannen som har utnyttet henne, etter oppmerksomhet og bekreftelse på at noen liker henne. og når hun først har lagt interessen for noen så gir hun seg ikke. :/

• Liker 2
Skrevet

Litt vanskelig situasjon... Jeg vet at når jeg hadde det vanskelig følte jeg det var lettere å snakke med voksne menn enn damer av en eller annen grunn... Men dere bør finne ut om det ligner en forelskelse, eller om hun som meg rett og slett føler seg tryggere rundt menn. Jeg gjorde dette til tross for voldtektsforsøk fra en mann i familien, så bakgrunnen trenger ikke ha betydning. Derosm det skulle helle mot forelskelsesfakter bør dere likevel gjøre noe for å stoppe dette...

Skrevet (endret)

La henne prate med ham. Om hun er forelsket i ham, så går det nok over når hun møter en annen og mer interessant gutt. Du sier selv at hun blir forelska i alle gutter som prater med henne, så du skal nå ikke se bort ifra at hun finner seg en annen å sikle etter om en stund.

Om hun får kjærlighetssorg av å Evt bli avvist av din samboer er noe hun bare må takle og som er noe alle går gjennom. Og uansett, når hun er så ustabil når det gjelder gutter, så tviler jeg på at hun tar det så mye tyngre med din samboer enn med andre gutter?

Men det viktigste er at hun får hjelp fra bup/barnevernet. Hvis du mener at dere ødelegger for henne så må du være litt forsiktig da. Hun bør jo få den hjelpen hun trenger.

Endret av Kjempeliten
Skrevet

Ja, jeg selv har hatt en tøff oppvekst og vet at det kan være lettere å prate med noen som man ikke kjenner like godt.

Hun begynner å bli litt mer intens nå. Vet ikke helt hvordan vi skal gjøre dette, og min samboer er veldig redd for å gjøre eller si noe galt.

Hun blir forelsket i mange ja, men hun glemmer ikke den forrige heller, og det kan pågå i opptil flere år. Hvis hun ikke får det hun ønsket kan hun bli hevngjerrig også, det er vel forsåvidt min minste bekymring. Vil bare ikke såre henne.

Nei, vi trør varsomt og viser at vi er der for henne. Om det skulle oppstå noen problemer så får profesjonelle håndtere det.

Skrevet

Er hun slik at hun tar ting veldig bokstavelig og personlig?

Og når du sier hun forelsker seg i alle som hei, bli hun litt stalking-lignende?

Anonymous poster hash: 3731a...c89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...