Gå til innhold

Verksteddel?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Toralf

Hei.Jeg er en gutt på 18 år,som etter 2 år på vg.har jobbet 2 år på en båt.Jeg skal ta svenneprøve som motormann til høsten er meningen.Sjefen min sier at jeg mangler verksteddelen og må ta de siste mnd.på land.Stemmer dette at det er noe som heter verksteddel?Har også hørt sagt at ungdommer som går denne veien,altså jobber som lærling etter vk2,istedenfor studiekompetanse,er for slike som ikke er så flinke på skolen.Det var en voksen som sa dette.Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg ingenting om verksteddel eller læretid som motormann, vil bare kommentere det noen har sagt om at læretid er for de som ikke er så flinke på skolen. Det syns jeg var noe stort tull å si. Jeg er ikke helt oppdatert på dagens regler og krav for å ta fagbrev, men tidligere var det ihvertfall slik at man måtte ta læretid for å få fagbrev i flere yrker, det gikk rett og slett ikke an å ta hele fagbrevet uten å ha vært ute i praksis også. I det yrket jeg har er det ikke mulig å ta svennebrevet bare med skolegang, man må ha læretid også.

Noen er skoleflinke, men er likevel lei skolen og da er læretid greit (hvis man kan velge). Noen er flink på skolen og tar fagbrevet der - men kan vise seg å være ikke fullt så flink når de kommer ut i praktisk arbeid.

Folk er forskjellige, og det er bra det finnes forskjellige måter å utdanne seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, kan du ikke spørre yrkessopplæringsnemnda eller fagopplæringskontoret eller hva det nå heter om det med verksteddel? De burde jo vite sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif

Det denne mannen mente var at de flinke gikk vk11 for å studere videre,men de som ikke var skoleflinke gikk 2 år i lære for å få fagbrev og så kunne studere videre.Takk for svar.forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...