Gå til innhold

Bryllup på stramt budsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og jeg har veldig lyst til å gifte oss iløpet av 2014, tenker å ha et veldig lite bryllup med kun de aller nærmeste.

Vi blir kanskje rundt 20-30 stk, alt ettersom hvem som kan komme osv..

Men trenger noen tips om hva som kan gjøre det billigst mulig da det er et veldig, da mener jeg VELDIG stramt budsjett.

Har snakka om å dratt vekk bare vi to og ungen vår for å gifte oss i utlandet ellerno, men ble ganske fort enige om at vi ville ha foreldrene våre sammen med oss på den store dagen.

Hva gjorde du/dere på et veldig stramt budsjett??

Anonymous poster hash: 4be2c...3c9
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er ikke gift, men har vært i et par veldig vellykkede budsjettbryllup.

-Bruk lokale grendehus eller lokaler som ikke har servering i utgangspunktet.

-Få hjelp av familie/venner til kakebakst.

-Bestill ferdig mat til buffet (catering e.l.) og lag evt enkle ting som salater selv

-Kanskje du har en kokk- /servitørskole i nærheten? De gjør gjerne sånt rimelig.

-Spør unge kjente (eller barn av kjente) om hjelp til servering og opprydning/oppvask.

-Gutta i familien tar gjerne en økt i baren, ellers er selvbetjening helt fint.

-Lag evt sodd, ertersuppe eller lapskaus på forhånd som nattmat. Varmes bare opp.

Du har selvsagt en mulighet til å gi slipp på gavene og heller be om tjenester fra gjestene. Sjansen er stor for at du får begge deler. Tror ingen har noe i mot å hjelpe til en time her og der med pynting, dekking, kutting eller baking.

Og av de bryllupene jeg har vært i har disse lavbudsjettbryllupene vært de mest vellykkede og de jeg husker best. Blir mye bedre stemning når ikke alt er stivt og dyrt.

Endret av Lea2
Skrevet

Må følge med her! Vi skal også kjøre budsjett bryllup !:)

Skrevet

Huff, glemte å tipse hva jeg har funnet hittil;

Kokkelinja på vgs gjør som regel disse tingene gratis. Men da må du også ha bryllup i skoleåret.

Prøv å få brus og slikt direkte fra leverandør. Da kan man levere tilbake det som ikke blir åpnet.

Skrevet

Jeg har giftet meg billig. Ikke på grunn av stram økonomi, men av personlige årsaker -- ville ha det intimt.

Vi kjøpte pynt for å pynte bilene og leiligheten. All maten lagde jeg selv dagen i forveien.

Vi dro til kirken for å så kjøre tilbake hjem til oss. Vi var vel 16 stk til sammen.

Hjemme spiste vi og koste oss med en god samtale. Søstera mi stod for fotografering.

Vi brukte ca 10 000 kr på alt inkludert brullupsantrekk og gifteringer.

Anonymous poster hash: e9449...7e1
Skrevet

Meg over:

Glemte å nevne at etter kirke dro vi to og fotografen ut for å ta bilder i nærområdet, mens de andre ventet på oss hjemme.

Anonymous poster hash: e9449...7e1
Skrevet

Om dere, foreldre eller noen i nær familie/venner har en hage dere kan låne, så er det billigste alternativ for lokale. Men det er jo litt risikabelt mtp været, og å leie partytelt er overraskende dyrt. Om dere blir bare 20 går det kanskje an å være innendørs hjemme hos noen også? Eller så finnes det hytter til leie for en overraskende billig penge.

Jeg har vært i en fest (ikke et bryllup, men kan ikke se at det skulle utgjort noen stor forskjell) hvor folk ble spurt om de kunne ta med en rett til koldtbordet i stedet for gave. Det fungerte veldig bra, masse forskjellig og god mat. Men det kan nok være lurt å fordele litt på kategorier, sånn at dere ikke ender opp med 15 potetsalater. Noen kan ta med kjøtt, noen fisk, noen salat, noen kake, noen brød etc. Slikt blir ofte mer personlig og smaker bedre enn de billigste, kjipe cateringselskapene.

Invitasjoner kan tas over telefon/personlig. Det går faktisk endel penger på trykking, konvolutter og porto.

Markblomster og andre planter er nydelig pynt, og kan plukkes helt gratis.

Om dere bor nær grensa: kjøp vin på kartong og ha over i karafler.

Jeg synes brudeparet bør spandere drikke til maten. Ut over det så er det greit å be folk om å ta med seg egen drikke (betalbar er også et alternativ, men i et uformelt budsjettbryllup så synes jeg det virker bedre å ta med selv).

Budsjettbryllup blir veldig hva man gjør det til, tror jeg. De dårligste eksemplene er gjerne de som prøver å få det til å se ut som en dyrere/mer eksklusiv affære enn det egentlig er. Og de beste er de som er ærlige på hvilke rammer de har og satser på det viktigste: god mat (må ikke forveksles med fancy mat), noe i glasset, fine folk og god stemning. De siste to er aller, aller viktigst. det hjelper ikke å bruke 200.000 på festen om det merkes at du bare er opptatt av egen prinsessedrøm og ikke av å ha en hyggelig kveld med folk du liker. :)

Anonymous poster hash: 2b5f2...28b
Skrevet

Når det kommer til kokk, få avtale om timepris og ikke pr kuvert.

Skrevet

Samboer og jeg har veldig lyst til å gifte oss iløpet av 2014, tenker å ha et veldig lite bryllup med kun de aller nærmeste.

Vi blir kanskje rundt 20-30 stk, alt ettersom hvem som kan komme osv..

Men trenger noen tips om hva som kan gjøre det billigst mulig da det er et veldig, da mener jeg VELDIG stramt budsjett.

Har snakka om å dratt vekk bare vi to og ungen vår for å gifte oss i utlandet ellerno, men ble ganske fort enige om at vi ville ha foreldrene våre sammen med oss på den store dagen.

Hva gjorde du/dere på et veldig stramt budsjett??

Anonymous poster hash: 4be2c...3c9

Vi hadde ikke noe stramt budsjett, men mitt umiddelbare tips til deg er at dere kun har med deres foreldre og forlovere ev. egne søsken. Da blir det noen flere kroner til overs på dere som skal være der + at det blir litt mer "intimt" bryllup.

Anonymous poster hash: a2829...b42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...