AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #1 Skrevet 17. desember 2013 Skolen til barnet vårt ringte nettopp og de kunne fortelle meg at barnet vårt hadde stukket av fra skolen og vært borte i en time. H*n hadde gått opp i barnehagen som ligger et stenkast unna. Skolen sa at det virker ikke som at h*n forstår alvoret i situasjonen. Jeg skal opp og snakke med rektor, den pedagogiske lederen og barnet vårt. Jeg gruer meg til dette møtet. H*n har tidligere gjort ting på skolen som ikke er lov og da måtte jeg også opp på skolen for å snakke med den pedagogiske lederen. Barnet kan være på den samme måten hjemme, men vi prøver å komme opp med en plan for å påvirke den gode oppførselen til barnet. Jeg tenker det verste nå og er livredd for hva skolen kommer til å si på dette møtet....... Anonymous poster hash: 26201...398
Kittykat Skrevet 17. desember 2013 #2 Skrevet 17. desember 2013 (endret) Hvilken klasse går barnet i? Endret 17. desember 2013 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #3 Skrevet 17. desember 2013 Å ikke forstå at man ikke kan stikke av fra skolen, og at det er alvorlig, er jo ikke vanlig. De fleste i skolealder vet at de ikke har lov å dra utenfor skolens område. Du sier det er mye hjemme han ikke forstår også. Hvilke ting er det han ikke forstår?Anonymous poster hash: 6e538...589
Kullkvinnen Skrevet 17. desember 2013 #4 Skrevet 17. desember 2013 Skjønner at du gruer deg til det møte, ledelsen vil tvilsomt kjefte mye på deg, men det er ikke gøy å høre at barnet har gjort noe galt. Du burde ta en ordentlig prat med barnet, uten for mye kjefting, men få han/henne til å fortelle hvorfor det som er gjort er gjort.
Kittykat Skrevet 17. desember 2013 #5 Skrevet 17. desember 2013 (endret) Svarte i feil tråd Endret 17. desember 2013 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #6 Skrevet 17. desember 2013 Å ikke forstå at man ikke kan stikke av fra skolen, og at det er alvorlig, er jo ikke vanlig. De fleste i skolealder vet at de ikke har lov å dra utenfor skolens område. Du sier det er mye hjemme han ikke forstår også. Hvilke ting er det han ikke forstår?Anonymous poster hash: 6e538...589 At h*n ikke forstår alvor i ting. Men der er jeg uenig, for jeg tror at h*n forstår hva som er lov og ikke lov, men i "gjerningsøyeblikket" så er det glemt. Men når h*n får tilsnakk så reagerer h*n med å flire eller ikke bry seg. Jeg tror at dette er en forsvarsmekanisme hos h*n, for h*n vet som sagt hva som er lov og ikke lov. H*n er jo ikke dum. H*n er et smart og grei barn ellers. Episoden i dag var h*n ikke alene om. Det var barnet vårt og en annen som stakk fra skolen. Og disse to er ikke en god kombiasjon. De finner på mye tull sammen. Jeg har sagt at blir det mer tull med de nå, så får de kanskje ikke lov til å være med hverandre lenger. Dette er episode nr 2 på skolen med de samme personene. På skolen så skrev h*n under en avtale om at hva som ikke er lov å gjøre fram mot jul. Og det er jo bare 3 dager. Jeg skrev også under på denne avtalen, så jeg vet hva som er skrevet på den. Og h*n kom selv med forslag til hva som var lov og ikke lov på skolen. Anonymous poster hash: 71bd1...10b
Gjest Elseby13 Skrevet 17. desember 2013 #7 Skrevet 17. desember 2013 Hvorfor vil du ikke si hvor gammel gutten din er?
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #8 Skrevet 17. desember 2013 Hvorfor vil du ikke si hvor gammel gutten din er? TS vil ikke si kjønnet heller.. Anonymous poster hash: 7df6c...d4d
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #9 Skrevet 17. desember 2013 Alder har mye og si her ja. 6 år? 7 år? 8,9,10??? En 6 åring skjønner nok ikke så mye som en 10 åring, så det bare til å snakke, forklare. Fortelle, hvor farlig det er om de forsvinner på skolen pga alle blir redde for dem osv. Men kan det være noe h*n rømmer fra? Redsel? Mobbing? Ect?? Mye som kan spille inn her. Anonymous poster hash: efd57...c89 2
Enyya Skrevet 17. desember 2013 #10 Skrevet 17. desember 2013 Jeg jobber selv i skolen og mener at barn som gjør gale ting og bryter reglene på skolen ofte sliter med noe. Kanskje barnet ditt ikke har det så bra på skolen? Andre ting som kan plage han/henne. Det er viktig å ta tak i situasjonen og få eleven til å forstå alvoret, men da er det også viktig å lytte å finne årsaken. Håper ikke ledelsen vil kjefte på dere, for det kommer de ingen vei med. Skal nok ha en samtale for å kartlegge årsaken og sammen komme til tiltak som vil fungere. 1
Alvina Skrevet 17. desember 2013 #11 Skrevet 17. desember 2013 Hvorfor spør du ikke barnet ditt hvorfor han eller hun stakk? Du må jo begynne der, det er du som er forelder og forhåpentligvis den voksne her. 1
Kittykat Skrevet 17. desember 2013 #12 Skrevet 17. desember 2013 TS vil ikke si kjønnet heller.. Anonymous poster hash: 7df6c...d4d Jeg kan forstå at alder skal bety noe, men hvilket kjønn barnet er er jo et fett. Så hvorfor skal kjønnet spille noen rolle? 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #13 Skrevet 17. desember 2013 Hvorfor spør du ikke barnet ditt hvorfor han eller hun stakk? Du må jo begynne der, det er du som er forelder og forhåpentligvis den voksne her. Eg har spurt barnet allerede. Vet ikkje, var svaret som ble gitt. De to barna gjorde mest sannsynlig dette på impuls. Jeg jobber selv i skolen og mener at barn som gjør gale ting og bryter reglene på skolen ofte sliter med noe. Kanskje barnet ditt ikke har det så bra på skolen? Andre ting som kan plage han/henne. Det er viktig å ta tak i situasjonen og få eleven til å forstå alvoret, men da er det også viktig å lytte å finne årsaken. Håper ikke ledelsen vil kjefte på dere, for det kommer de ingen vei med. Skal nok ha en samtale for å kartlegge årsaken og sammen komme til tiltak som vil fungere. Barnet har det bra på og gjør det også bra på skolen. Barnet blir ikke plaget av noen. Dette har vi spurt barnet om ved forskjellige anledninger og svaret er det samme fra barnet hver gang: det går bra på skolen. Alder har mye og si her ja. 6 år? 7 år? 8,9,10??? En 6 åring skjønner nok ikke så mye som en 10 åring, så det bare til å snakke, forklare. Fortelle, hvor farlig det er om de forsvinner på skolen pga alle blir redde for dem osv. Men kan det være noe h*n rømmer fra? Redsel? Mobbing? Ect?? Mye som kan spille inn her. Anonymous poster hash: efd57...c89 Barnet er 10 år, så jepp, gammel nok til å forstå at dette er ikke lov. Barnet vårt kan gjøre noen dumme ting, når h*n er sammen med andre. Barn kommer sammen og aser hverandre opp, og sånn er det med noen av barna i klassen til barnet vårt. Og barnet vårt og jenta som gjorde dette i dag, går i samme klasse. Er usikker på hva som kan gjøres for å unngå flere hendelser med disse to. Jeg kan ikke nekte dem å leke sammen. Det blir litt vanskelig også når de går i samme klasse. Når skolen selv sier at disse to ikke er en god kombinasjon, så må det jo bety noe. Anonymous poster hash: 71bd1...10b
absinthia Skrevet 17. desember 2013 #14 Skrevet 17. desember 2013 For meg så høres dette ut som et barn som bare er litt i overkant eventyrlystent og kjeder seg i skolegården. Hva gjør og sier skolen til dem når de gjør ting de ikke får lov til? Hva mener skolen egentlig med at de ikke er en god kombinasjon? Bare det at de impulsive finner på rampestreker eller andre ting? Jeg synes ikke at du skal hindre barnet ditt å være sammen med det andre barnet, men tvert i mot bli bedre kjent med den andre og familien, slik at de vet at de voksne snakker sammen og har kontakt, samt at det gjør det lettere for deg og din familie å ansvarliggjøre begge barna og snakke med dem. Det skal mye til for at det er riktig å sabotere barns vennskap.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #15 Skrevet 17. desember 2013 For meg så høres dette ut som et barn som bare er litt i overkant eventyrlystent og kjeder seg i skolegården. Hva gjør og sier skolen til dem når de gjør ting de ikke får lov til? Hva mener skolen egentlig med at de ikke er en god kombinasjon? Bare det at de impulsive finner på rampestreker eller andre ting? Jeg synes ikke at du skal hindre barnet ditt å være sammen med det andre barnet, men tvert i mot bli bedre kjent med den andre og familien, slik at de vet at de voksne snakker sammen og har kontakt, samt at det gjør det lettere for deg og din familie å ansvarliggjøre begge barna og snakke med dem. Det skal mye til for at det er riktig å sabotere barns vennskap. Barnet vårt må holde seg synlig i skolegården og får ikke lov til å gå i skogen. Selv om skogen er innenfor skolens område. Dette skal gjelde fram til Fredag. Skolen sier at de ikke er en god kombinasjon på grunn av rampestreker, sånn som i dag. Jenta bor ikke med moren, men med mormoren. Moren reiser veldig mye Anonymous poster hash: 71bd1...10b
xinnia Skrevet 18. desember 2013 #16 Skrevet 18. desember 2013 Virker som at disse 2 jentene ikke får nok utfordringer på skolen.. skolen tar en "lettvint løsning" synes jeg ved å prøve å skille de.. hvordan har de tenkt å få til det? tror det vil bare gjøre det enda mer spennende å henge sammen og finne på ting og tang. som absinthia skriver ville jeg prøvd å bli bedre kjent med den andre jenta.. og kanskje invitert henne hjem sammen med barnet mitt. Selv om moren reiser mye, så må det jo gå ann å få til ett møte med henne også mormoren siden hun har mye av ansvaret for den andre jenten. Har de 2 jentene noe frititds aktiviteter de kan begynne på sammen etter skolen?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #17 Skrevet 18. desember 2013 Har de 2 jentene noe frititds aktiviteter de kan begynne på sammen etter skolen? Vi ser oss om etter en fritidsaktivitet nå for tiden, men de fleste begynner vel ikke igjen før etter jul. Men den saken er pågående, sånn at barnet får noe å gjøre i ukedagene bortsett fra skole. Anonymous poster hash: 71bd1...10b
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #18 Skrevet 18. desember 2013 Lærerne er kanskje foreldre selv? De burde uansett skjønne at de må være profesjonelle i måten de snakker til deg på under møtet. Jeg tror heller ikke at barnet ditt har det så bra på skolen. Har h*n venner der? Blir h*n mobbet? Det ordner seg nok selv om dette nok kanskje tar litt tid. Det viktigeste her er jo at du ser på barnet ditt med ett så objektivt blikk som mulig, og at du samarbeider med lærerne. Lykke til. Anonymous poster hash: cfdec...525
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå