AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #1 Skrevet 17. desember 2013 Jeg trodde jeg hadde verdens mest omgjengelige hund og i god tro tok jeg henne med for å feire jul med foreldrene mine, som har en unghund på 9 mnd. Min er 4 år. Som unghunder flest er han jo svært leken og ivrig, noe tispa mi på 4 også forsåvidt er. Men til min store fortvilelse skulle det vise seg at hun slett ikke likte unggutten Hun kjefter og viser tenner med en gang han kommer for nær, noe vi trodde bare var for å sette ham på plass. Trodde også han ville slutte å mase når han fikk så mye kjeft av henne, men han gir seg ikke. Holdt de adskilt så godt det lot seg gjøre, er bare dag 2 i dag. Tenkte frøkna kanskje bare var sliten etter en lang kjøretur og derfor var irritabel. Men etter en hel natt med fred og ro, er hun like sinna på han. Hadde det bare vært noen mil hadde jeg kjørt henne hjem igjen til samboeren min, men dessverre er det for lant til at jeg vil utsette henne for så lang kjøring 2 dager på rad. Vi skal prøve å gå tur med dem for å se om det hjelper, at de blir tryggere på hverandre. De har også fått løpe fritt i hagen og da var det ingen problemer, begge lekte fint og jeg ante håp om at det skulle gå bra. Men i det de kom inn igjen var hun like ilter. Hun biter ikke, bare bjeffer og viser tenner. Er det håp om å få dem til å gå sammen, eller må jeg bare belage meg på kennel? Trist å sette hunden på kennel i jula også, men kan jo ikke tvinge dyra til å være sammen om det ikke går heller. Hun er jo vant til andre hunder, vi har jo en hann hjemme også og hun reagerer aldri når vi møter andre på tur. Noen som har gode råd å komme med? Vil så gjerne det skal bli en fin og rolig jul for både firbeinte og tobeinte. Anonymous poster hash: fcff8...85e
Nephthys Skrevet 17. desember 2013 #2 Skrevet 17. desember 2013 Tenkte med en gang en gåtur sammen, slik at de får fokus litt vekk fra hverandre, men fremdeles gjør noe sammen. Du skriver ikke hvilke raser det er, men det kan jo så klart påvirke om unghunden er større enn tispen din. Har nok ikke så mye å komme med annet enn at de bør fortsette å være sammen, men under godt oppsyn. Prøve å gi dem mat i samme rom samtidig, starte et stykke unna hverandre for så å sette skålene nærmere og nærmere? Kanskje også prøve å slite ut unghunden litt slik at han ikke er så intens? Skikkelig kjedelig når hundene ikke bare kommer overens! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #3 Skrevet 17. desember 2013 Takk for svar! Er jo bare dag to, så vi gir ikke opp helt ennå..men trist når vi var så sikker på at det skulle gå bra. Han er jo litt større enn henne, mulig det er litt skummelt kanskje? Han er en belgisk fårehund, klarer verken å uttale eller stave hvilken type, men det er den som er lysbrun i pelsen med svart ansikt Tispa er border collie. Litt vanskelig med maten da de har forskjellige rutiner, men får satse på turer og prøve med mer lek i hagen siden det gikk såpass bra. Håper bare så veldig det ordner seg, de trenger ikke ble bestevenner, men bare de kan tåle å være i samme rom er jeg fornøyd Anonymous poster hash: f6cf2...ab6
Lea2 Skrevet 17. desember 2013 #4 Skrevet 17. desember 2013 Hunder er ganske fantastiske sånn sett. De viser signaler og leser hverandre godt uten hjelp fra mennesker. Jeg vil tro at etter litt tid vil unghunden lukte lunta (unghunder er gjerne litt trege til å skjønne opplegget) og roe seg ned. Da vil også din hund føle seg mer avslappet. Jeg tror hunden din bare sier i fra klart og tydelig at den ikke er interessert i sånt tull. Og Border Collie er jo ikke kjent for å la seg pelle på nesen heller Men å ta dem begge med på tur kan fungere. De trenger muligens bare å bli kjent med hverandre og lære seg hva den andre tillater.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #5 Skrevet 17. desember 2013 Unghunden prøver seg, tispa sier nei men han tar ikke hintet. Dette høres egentlig ikke ut som noen krise, det kan hende det blir en liten bikkjekamp men det handler bare om rangen mellom hundene. Skal nevnes at jeg selv vokste opp med en hundeflokk på 8, så er ganske vant til at det blir litt gnisninger i mellom dem. Hold dem litt fraskilt, for eksempel ber du hunden din om å komme å sette seg med deg eller legge seg ved føttene dine. Anonymous poster hash: 77157...24f 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #6 Skrevet 17. desember 2013 Tusen takk for svar! Tispa mi var like intens overfor den forrige hunden foreldrene mine hadde da hun selv var valp, men den andre reagerte ikke så voldsomt, hun gikk bare å la seg og ignorerte den lille pøbelen...hadde håpet min skulle være like grei Er betryggende å vite at det er vanlig oppførsel, får bare smøre meg med tålmodighet og satse på de finner ut av det. Holder de hver for seg når det blir for mye, de kan være i samme rom, men han får bare ikke komme for nær Prøver med tur og håper det beste, da får de jo fokus litt fra hverandre også Anonymous poster hash: f6cf2...ab6 1
Lea2 Skrevet 17. desember 2013 #7 Skrevet 17. desember 2013 La dem ordne opp i det meste selv du. Vår unghund holdt på sånn med naboens BC i flere måneder og det tok sin tid før det endelig gikk inn i hodet på den keitete unghunden at det rett og slett ikke var håp for noen lek og rulling i gresset med den dama. Nå var jo ikke de sammen lenge om gangen eller hver dag heller, så det tok naturlig nok lang tid.
Pearl2.0 Skrevet 17. desember 2013 #8 Skrevet 17. desember 2013 Høres ut som tispa vår det der! Hun er skikkelig primadonna og sjefete, men det går seg som regel til etter hvert. Det beste er å la dem ordne opp ved å løpe løst sammen og finne ut av hierarkiet Føler med deg, er ikke så lett å se på. Bare gi hunden din tid til å bli vant med situasjonen.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #9 Skrevet 17. desember 2013 Takker for alle svar! Lettere å senke skuldrene nå Vi skal jo bare være her ei ukes tid, så håper jo de finner kjapt ut av det. Nå har min far tatt de med på tur, så får se hva han har å si når han kommer tilbake. Jeg burde jo vært med selv, men han var innstilt på å ta dem begge...dessuten takler han dem nok bedre enn meg om de begynner å tulle for mye Tispa er jo en skikkelig diva, hun er jo vant til å få all oppmerksomheten når hun er her...så kanskje det er der skoen trykker, at hun nå må dele med en "plagsom drittunge" Han er jo veldig snill da, bare synd han ikke skjønner at hun ikke gidder å leke på samme måte som han Anonymous poster hash: f6cf2...ab6 1
Lea2 Skrevet 17. desember 2013 #10 Skrevet 17. desember 2013 Sånn er det med familie.. man velger dem ikke selv. Og av og til er det en slekning man ikke har så mye til overs for, men så legger man det på hylla og godtar at man faktisk er i samme rom, etter å ha signalisert tydelig hvor man står. Tror hunder er litt på samme måte.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #11 Skrevet 17. desember 2013 Du sier noe der, alle kan jo ikke like alle, om det gjelder dyr eller folk Anonymous poster hash: f6cf2...ab6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #12 Skrevet 17. desember 2013 Er det noe jeg ikke liker så er det den der "la de ordne opp selv" greia, for nei, det går seg ikke alltid til, og den voksne hunden bør slippe å bli plaga vettet av av en vilter unghund som ikke tar et hint. Det er stygt gjort mot den voksne. Jeg ville gått inn og styrt unghunden jeg, med klar beskjed om å holde seg unna den voksne/lære den å ligge på plassen sin. Jeg vil nemlig ikke ha bøller som lager lek utav å plage andre hunder, ei heller vil jeg ha en hund som pga bølling ender opp med ufattelig kort lunte og tenner på alle pluggene for ingenting fordi den har lært at det er det eneste som nytter.Anonymous poster hash: e51bb...3b4 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #13 Skrevet 17. desember 2013 Her har du å gjøre med 2 raser som begge krever sin del av både fysisk og mental stimuli, og begge er også rimelig stae hvis de først har fått det for seg. Her må dere som mennesker inn å sette grenser. Tispa får ligge i fred på plassen sin inne, og skulle unghunden komme bort dit har hun lov til å si ifra. Men unghunden må også lære seg at han ikke har noe bort til henne å gjøre, og der må dere mennesker gripe inn. Pass på at han ikke kommer nærmere enn revirgrensen til tispa, og han har heller ikke vondt av å begynne å lære seg at inne skal man ligge rolig å slappe av, ikke leke... Anonymous poster hash: f0880...582
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #14 Skrevet 18. desember 2013 Tar i mot alle råd med takk! At de skal ordne opp selv er en ting, men jeg kan ikke si vi har latt dem gjøre det heller. Vi har vært til stede hele tiden og irettesatt når det har blitt for mye. Det går mye bedre med dem nå, de takler fint å leke sammen ute og oppfører seg fint på tur. Inne går det også greit så lenge han holder en viss avstand. Hun gir beskjed når han blir intens, han skal jo på død og liv snuse bak og aller helst humpe på. Da er det klart hun får si fra at det ikke er greit og når hun legger seg ned gjør vi det også klart at han skal holde avstand. Passer også på å gi begge mye oppmerksomhet, skryter og belønner med en gang de oppfører seg. Så langt ser det ut til at han begynner å forstå at hun ikke er interessert og er mer og mer opptatt av lekene sine. Men passer også på at tispa får litt alenetid i løpet av dagen, der vi er på et rom for oss selv. Det gagner selvfølgelig ingen av dem å være i en situasjon som stresser dem, han må lære å respektere andre hunders grenser og hun må få mulighet til å slappe av når det blir for mye. Men selvfølgelig må hun også tåle at han går forbi uten at hun kjefter, prøver å være tydlige på grenser. Som sagt ser det ut til å gå riktig vei, men for begges del så vil jeg nok vente med å la dem møtes igjen til han har blitt mer voksen. Med mindre et julemirakel skjer og de blir perlevenner i løpet av uka da Anonymous poster hash: f6cf2...ab6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå