Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har prøvd det? Salget har jo stoppet opp, så nysgjerrig på om noen har prøvd seg med et skambud?

Anonymous poster hash: 5f1f0...708
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å prøve seg det, har ikke prøvd selv, men jobbet med eiendomsmegling noen år og det var ikke uvanlig at potensielle kjøpere la inn lavere tilbud enn prisantydning.

Skambud hadde jeg ikke villet brukt tiden min på, det vil nok bli avslått. Om man selger til skampris, er det bedre å ikke bygge i det hele tatt.

• Liker 2
Skrevet

Det er fastpris på ny bolig, er det ikke? Men det er bare å prøve seg - det verste svaret du kan få fra utbygger er "nei".

Skrevet

Dersom salget har stoppet opp på den aktuelle utbyggingen er det bare å by lavere ja. Men ikke fordi "markedet generelt" er tregt, nye boliger selges stort sett ganske enkelt.

Anonymous poster hash: 461df...1a3
Skrevet

"Fastpris" betyr bare at det ikke gjennomføres budrunder. Det er fremdeles rom for å prute, spesielt om salget går tregt og en god del av enhetene allerede er solgt slik at prosjektet uansett skal bygges.

Skrevet

Dersom salget har stoppet opp på den aktuelle utbyggingen er det bare å by lavere ja. Men ikke fordi "markedet generelt" er tregt, nye boliger selges stort sett ganske enkelt.

Nei, nye boliger selges ikke "ganske enkelt".. Salget i november 2013 er 39% lavere enn samme mnd i fjor.

Skrevet

Det er bare å prøve seg det, har ikke prøvd selv, men jobbet med eiendomsmegling noen år og det var ikke uvanlig at potensielle kjøpere la inn lavere tilbud enn prisantydning.

Skambud hadde jeg ikke villet brukt tiden min på, det vil nok bli avslått. Om man selger til skampris, er det bedre å ikke bygge i det hele tatt.

Det er bedre å ikke bygge enn å selge til skampris selvsagt, men jeg snakker selvfølgelig om det som allerede er bygd, men ikke solgt.. Og det er vel nettopp det som kan bli faren fremover.. Prosjekter som er ferdigstilt, men ikke blir solgt..

• Liker 1
Skrevet

Det er lov å prøve seg, men det kommer an på hvor mange som har vist interesse, hvor mye is utbyggeren har i magen, beliggenhet og en rekke andre ting.

Slik jeg ser det, så har boligsalg stoppet opp en del pga masse skriving om boligsalg. Det gjør folk usikre på begge sider (kjøper og selger) og de velger kanskje å se det an til litt ut på nyåret. Men å prøve seg er lov!

Skrevet

Nei, nye boliger selges ikke "ganske enkelt".. Salget i november 2013 er 39% lavere enn samme mnd i fjor.

Og dersom det hadde kommet som et sjokk på utbyggerene, da hadde det vert et problem. Men det bygges samtidig mindre, og lista ligger så høyt for å starte utbygging at når det først blir bygget blir det stort sett også solgt. Det er kun de beste av de beste prosjektene som i det hele tatt blir realisert.

Skrevet

Det er bedre å ikke bygge enn å selge til skampris selvsagt, men jeg snakker selvfølgelig om det som allerede er bygd, men ikke solgt.. Og det er vel nettopp det som kan bli faren fremover.. Prosjekter som er ferdigstilt, men ikke blir solgt..

Prosjekter startes som regel ikke opp før det er solgt tilstrekkelig enheter til å dekke inn byggekostnaden. Dvs. at de enhetene som evt. står usolgt etter ferdigstillelse er "overskuddet" til utbyggeren.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kjøpte nettopp leilighet til 50.000 kr under takst. La inn et bud på 100.000 kr under takst og selgeren la inn et motbud som jeg da takket ja til. Vet ikke om jeg kan kalle det skambud, men er ihvertfall fornøyd med kjøpet.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Prosjekter startes som regel ikke opp før det er solgt tilstrekkelig enheter til å dekke inn byggekostnaden. Dvs. at de enhetene som evt. står usolgt etter ferdigstillelse er "overskuddet" til utbyggeren.

Det er vanligvis 50% av boligene som må være forhåndssolgt for at bankene vil gi lån, men det betyr ikke at utbyggerne har 50% avanse. Hvis de har solgt nesten nok til å komme over grensen fra før vil det nok være fristende å godta et bud som ligger litt under den oppgitte prisen, men når byggingen ikke har startet enda vil de tape mer på å si ja til skambud.

Anonymous poster hash: 7f163...f06

Skrevet

Jeg kjøpte nettopp leilighet til 50.000 kr under takst. La inn et bud på 100.000 kr under takst og selgeren la inn et motbud som jeg da takket ja til. Vet ikke om jeg kan kalle det skambud, men er ihvertfall fornøyd med kjøpet.

50.000 er vel langt fra skambud :) Det er jo en veldig god pris for bolig i disse dager for selger

Anonymous poster hash: 78919...01e

Skrevet

Nå er det som regel to ting som bestemmer boligprisene: Tilbud og etterspørsel (inkludert i dette er selvsagt hvor mye folk har råd til å tape ved salg og hvor mye de kan betale)

I tillegg kommer jo ting som spådommer/usikkerhet ang økonomi og sesong. Desember er vel ikke den måndeden det omsettes flest boliger og jeg tror de fleste som skal selge og kjøpe venter til januar om de ikke er desperate eller om de finner den rette boligen akkurat nå.

Om en selger har mange på visning og flere som er interessert er det ikke sikkert at et bud under takst/fastpris har noen virkning.

Skrevet

Det mest idiotiske man kan gjøre nå er å kjøpe seg bolig/leilighet. Prisene har falt de siste månedene og det selges MYE mindre leiligheter for tiden. Tror dette bare er begynnelsen. Vent et år eller to du.

Anonymous poster hash: 860e2...e86
Skrevet

Det er ikke idiotisk å kjøpe bolig, så lenge man kjøper for å BO i boligen og ikke kjøper noe man ikke har råd til. Boligprisene skal gå bra mye ned for å gjøre det mindre lønnsomt enn å leie i et par år.

• Liker 1
Skrevet

Var det selveierleilighet eller sånn leilighet med fellesgjeld? :)

Skrevet

Det er ikke idiotisk å kjøpe bolig, så lenge man kjøper for å BO i boligen og ikke kjøper noe man ikke har råd til. Boligprisene skal gå bra mye ned for å gjøre det mindre lønnsomt enn å leie i et par år.

Nordmenns naivitet...de skal ikke "gå bra mye ned" for at det lønner seg å leie. Du må nok ta et kurs i RENTER

Skrevet

Tar du et kurs i fordelene med fast bolig som formuesobjekt da?

Skrevet

Nordmenns naivitet...de skal ikke "gå bra mye ned" for at det lønner seg å leie. Du må nok ta et kurs i RENTER

Kall meg gjerne naiv, men noe kurs trenger jeg ikke. Jeg betaler heller renter (som man faktisk får veldig greit med fradrag for) sammen med avdragene mine for å betale ned på min egen bolig enn å la halve lønna gå rett i lomma på en utleier og nedbetaling på dennes gjeld.

For alt vi vet går ikke prisene ned i det hele tatt.. og da er det kanskje surt å ha betalt 200.000 i leie mens man har ventet og plutselig er prisene de samme eller høyere enn før. Og der sitter man uten nevneverdig egenkapital og ikke noe eget sted å bo.

Det er naivt å kjøpe en bolig man ikke har råd til å betjene lånet på, selv om renta skulle gå opp og lønna ned. Det er naivt å bo over evne og inntekt og det er veldig naivt å tro at det er lønnsomt å leie i lengden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...