AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #1 Skrevet 17. desember 2013 Får en følelse her inne at mødrene står og smører matpakke til halvvoksne og voksne barn. Våre har fått ansvar for matpakka når de har begynt på ungdomsskolen. Når får deres barn ansvar for nisten? Anonymous poster hash: cc8eb...a16 1
skruf Skrevet 17. desember 2013 #2 Skrevet 17. desember 2013 Her ordner begge barna matpakken sin selv, de er 10 og 16, og har ordnet den selv i flere år. Dog; jeg har "matpakkeregler", sånn at de vet hvilket pålegg som er lov (ikke usunnheter), samt at de tar med seg grønnsaker/frukt (har alltid liggende klart i kjøleskap i porsjonspakker).
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #3 Skrevet 17. desember 2013 Delvis ansvar selv fra 3./4.-klasse. Dvs at de selv smører matpakke, vi sjekker at det er sunn mat og at de har med frukt og grønt. Evt legger oppi frukt og grønt ;-). Anonymous poster hash: 4c820...e59
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #4 Skrevet 17. desember 2013 Har barn i 3 klasse og smører niste til han hver dag. De fleste jeg kjenner med barn på den alderen smører fremdeles. En i klassen hans har lagt seg matpakke selv siden midten av første. Blir visst ofte lyse knekkebrød med nugatti, hehe. For moren hans er det viktig at han gjør det selv og er selvstendig, for meg er det viktig at han har næringsrik mat med seg på skolen. Ser ikke for meg at jeg fremdeles står og smører niste når han går på ungdomsskolen da, selv om det er koselig. Anonymous poster hash: 858e1...fd2 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #5 Skrevet 17. desember 2013 Har barn i 3 klasse og smører niste til han hver dag. De fleste jeg kjenner med barn på den alderen smører fremdeles. En i klassen hans har lagt seg matpakke selv siden midten av første. Blir visst ofte lyse knekkebrød med nugatti, hehe. For moren hans er det viktig at han gjør det selv og er selvstendig, for meg er det viktig at han har næringsrik mat med seg på skolen. Ser ikke for meg at jeg fremdeles står og smører niste når han går på ungdomsskolen da, selv om det er koselig. Anonymous poster hash: 858e1...fd2 Det er ikke noe galt i at en 3. klassing smører matpakka selv, men da kan man kanskje gjemme unna det mest usunne? Forteller virkelig sønnen din hva denne gutten har i matpakka? Anonymous poster hash: cc8eb...a16 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #6 Skrevet 17. desember 2013 Her har de smurt egne matpakker fra de var rundt 9-10, tenker jeg. Sjokopålegg har aldri vært noe problem, for her er sånt tillatt kun på lørdager. Jeg er dessuten hjemme på morgenen, så jeg har oversikt. Anonymous poster hash: ba053...afe
Catlin Skrevet 17. desember 2013 #7 Skrevet 17. desember 2013 Alle mine barn lager matpakke selv. De er 8, 10 og 11 år
ransfelt are Skrevet 17. desember 2013 #8 Skrevet 17. desember 2013 Her har de smurt selv siden de startet på skolen. Grovbrød og ordentlig pålegg. Vi spiser frokost og smører matpakke sammen så vi har god kontroll på hva som blir med.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #9 Skrevet 17. desember 2013 Jeg skjønner ikke at folk gidder å smøre matpakkene til barn som går på skolen? Selv smurte jeg min egen matpakke fra jeg var 5 år. Nugatti og lignende hadde vi ikke i hus, så det var ikke noen problemstilling. Anonymous poster hash: 4527c...ae8 2
Sarah Dee Skrevet 17. desember 2013 #10 Skrevet 17. desember 2013 Smurte selv fra første klasse, noe som førte til et noe ensidig kosthold (samme pålegg hver dag i et år). Lillesøstrene mine har også smurt selv fra første klasse, med hjelp om behov.
Dallandra Skrevet 17. desember 2013 #11 Skrevet 17. desember 2013 Mine smører også selv, samtidig som de spiser frokost. Vi har hatt en gradvis utvikling fra 1. klasse, de startet med å legge på pålegget jeg fant fram og putte brødskivene ned i matboksen selv. Jeg sitter enten sammen med dem, eller svinser rundt. Det kommer litt an på når jeg selv begynner på morgenen. Det er stort sett streite matpakker, selv om de noen ganger blir litt sære for min smak. Den ene har i dag med seg tre brødskiver (grovt brød) helt uten pålegg, og en neve svisker... Det hadde han nemlig hatt med seg i går (jeg begynte tidlig) og det var den beste matpakken han hadde hatt på lenge visstnok. Han er 9. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #12 Skrevet 17. desember 2013 Broren min er snart tredve, bor hjemme og moren min smører fortsatt til ham når han skal på jobb. Anonymous poster hash: 6e87d...007
Mafalda Skrevet 17. desember 2013 #13 Skrevet 17. desember 2013 Jeg smører til alle på en gang, fordi det går raskest Vi får se hvor lenge jeg holder på med det. En god venn av meg fikk matpakken i hånda opp gjennom hele videregående, så det er vel en viss risiko for at vanen bare vedvarer.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #14 Skrevet 17. desember 2013 Det er ikke noe galt i at en 3. klassing smører matpakka selv, men da kan man kanskje gjemme unna det mest usunne? Forteller virkelig sønnen din hva denne gutten har i matpakka? Anonymous poster hash: cc8eb...a16 Nei, jeg syns heller ikke det er noe galt i at en 3 klassing smører nista selv. Jeg kjenner mora hans, hun sier det. Anonymous poster hash: 858e1...fd2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #15 Skrevet 17. desember 2013 Jeg lærte å smøre matpakke selv fra barnehagealder. Samtidig er stikkordet tid på morgenen. Hjemme ble det kø foran kjøkkenbenken, og siden mor alt lagde en matpakke, lagde hun de 3 andre sin også.Anonymous poster hash: 87b58...7bb
Silfen Skrevet 17. desember 2013 #16 Skrevet 17. desember 2013 (endret) Min tredjeklassing kan fint smøre selv. Hun foretrekker at jeg gjør det. Så det er vel stort sett jeg. Blir bedre tid om morgenen også, så slipper hun å kave med det. Endret 17. desember 2013 av Silfen
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #17 Skrevet 17. desember 2013 Jeg smurte fra andre dag i 1. klasse, dvs. da jeg var 7 år. Så alltid på det som en selvfølge, så mulig vårt barn skal smøre sin matpakke fra første dag også:-) Anonymous poster hash: a4d66...e73
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #18 Skrevet 17. desember 2013 Har barn i 3 klasse og smører niste til han hver dag. De fleste jeg kjenner med barn på den alderen smører fremdeles. En i klassen hans har lagt seg matpakke selv siden midten av første. Blir visst ofte lyse knekkebrød med nugatti, hehe. For moren hans er det viktig at han gjør det selv og er selvstendig, for meg er det viktig at han har næringsrik mat med seg på skolen. Ser ikke for meg at jeg fremdeles står og smører niste når han går på ungdomsskolen da, selv om det er koselig. Anonymous poster hash: 858e1...fd2 Jøss, Vår går også i tredje klasse og klarer helt fint å smøre selv. Ordner det mens jeg er på kjøkkenet så er det ikke noe problem å passe på at de tar med sunn mat. Han har aldri fått med noe annet og vet ikke hvor nugattiboksen står. Frukt og grønnsak tar han i grønnsakskuffen der det ligger ferdig. Anonymous poster hash: 18b8c...d8c
Leanne Skrevet 17. desember 2013 #19 Skrevet 17. desember 2013 Begge mine har smurt selv fra 1.klasse, de smører matpakkene mens jeg dusjer Ofte dekker de på bordet også, og vet at nnugatti kun er "helgepålegg" så det kommer ikke på bordet. Skolen har også regler om at søte pålegg ikke er lov, noe de fleste familier følger.
Marikken Skrevet 17. desember 2013 #20 Skrevet 17. desember 2013 Førsteklassingen vår smører stort sett selv, men under oppsyn - dvs jeg har kontroll på hva hun smører så det ikke blir for mye rart oppi der...Er noen rare meninger om hva som er passende mat noen ganger Hun er den eneste som skal ha med seg matpakke i familien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå