Gå til innhold

Må man ha hviledager når man jogger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Løper ca 5 km hver gang, noen av de intervaller.

Er det nødvendig med hviledager, eller kan man jogge hver dag?

Anonymous poster hash: 8a7be...c7e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, for knærne og musklene sin del gjør det godt med hviledager. Særlig om du om du løper hardt og kjører deg godt og på hardt underlag. Spiller ingen trille om du ikke føler du trenger det.

Er det mer 'mosjon' du driver en uke og ikke kjører hardt kan du fint droppe hviledager mot rolige dager der du går løypa di i rolig tempo.

Gjest bustyvel
Skrevet

Variasjon er ihvertfall viktig, så hvorfor ikke legge inn litt styrketrening, sykkel… e.l.? :)

Skrevet

Hvor mange hviledager burde man ha da? Løper ikke veldig hardt foreløpig.

TS

Skrevet

Minst en hviledag, samt at du burde variere øktene. Bare jogging kan føre til slitasje hvis det er på hardt underlag.

Anonymous poster hash: c0ea6...845

Skrevet

Hvor mange hviledager burde man ha da? Løper ikke veldig hardt foreløpig.

TS

1-2 hviledager, utifra hvor intens kondisjon trening du har hatt. Men du trenger ikke å sitte på sofaen på hvile dagen, for du kan gå tur hver eneste dag, så på hvile dagene kan du ta en 30 minutters gåtur i stedenfor :)

Anonymous poster hash: 1cf92...502

Skrevet

Før jogget jeg nesten hver dag, og følte ikke noe problem med det. Helt til knærne og leggene plutselig sa stopp, og jeg fikk slitasje og betennelse begge plasser. Ikke morsomt, da angret jeg veldig på at jeg ikke hadde lagt inn noen hviledager innimellom. Så ha hviledager selv om du ikke føler du MÅ ha det, det er mitt råd! :-)

Skrevet

Jeg løper maks annenhver dag.

Anonymous poster hash: 23ce9...495
Gjest Runforit
Skrevet

Om du er en rutinert jogger så kan kan en jogge 6-7 dager i uka, men om du ikke har jogget lenge så burde du kjenne etter hva kroppen orker. Jeg jogget ca. 3-4 ganger i uka før jeg ble rutinert. Nå ligger jeg på i snitt 6 dager i uka. Går helt fint så lenge jeg lytter til kroppen, tøyer godt og hviler når jeg føler for det.

Skrevet

Hva hvis man tidligere har jogget flere mil i uken men så hatt en pause på et halvt år? Bør man fortsatt kjøre så rolig i starten? Trener styrke også men skulle gjerne jogget oftere enn annenhver dag, om så ikke like langt på "hviledagene"

Anonymous poster hash: 96618...462

Gjest Runforit
Skrevet

Hva hvis man tidligere har jogget flere mil i uken men så hatt en pause på et halvt år? Bør man fortsatt kjøre så rolig i starten? Trener styrke også men skulle gjerne jogget oftere enn annenhver dag, om så ikke like langt på "hviledagene"Anonymous poster hash: 96618...462

6 måneder er ganske lenge. Formen din vil nok komme på plass ganske rask og du får nok raskere progresjon, men du burde fremdeles starte forsiktig. La kroppen venne seg til joggingen igjen. Ikke fordi kondisen din ikke tåler jogging hver dag, men så du ikke får skader og betennelser som setter deg på benken over lengre tid.

For gamle løpere så vet jeg det er vanskelig å holde igjen, men du vet også alle farene ved å starte for hardt(Runners Knee, akillesbetennelse etc)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...