Gå til innhold

Barnehage ved løs mage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Igår måtte jeg hente jenta i barnehagen, da de ringte og sa hun hadde diare.
Litt før leggetid var det en ny bæsjebleie. Den var riktignok løs, men jeg ville ikke kalt det diare.
Idag morges var det også en bleie, litt fastere i konsistens, men enda litt løs. Jeg mistenker at det er fordi hun har spist mye mandarin og drue i helgen.

Allmenntilstanden hennes er helt fin, og som sagt var det bare to bæsjebleier i hele går. Ved omgangssyke tidligere har allmenntilstanden vært nedsatt, og det har vært bleieskift hver time, minst.

Hvordan vet man egentlig forskjell på diare og løs mage? Og er det ok å sende henne i bhg idag, etter at hun ble sendt hjem igår?
Jeg skjønner jo at de er var for smitte av omgangssyke, bare så det er sagt.

Anonymous poster hash: 9c731...968
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har jo løs mage, de vil ikke ha slike bleier i barnehagen, forståelig nok. Hold henne hjemme i dag også. Når bleiene er løse så er jo magen i ulage og det smitter, mandariner eller ei. Så ja, du må nok holde henne hjemme i dag og til bleiene er fine igjen.

Anonymous poster hash: 0dc89...507
Skrevet

Ja, jeg har henne hjemme idag. Men jeg innrømmer at jeg synes det er litt kjedelig å bruke opp "sykt barn" dager, når hun egentlig ikke er syk (hun er ikke syk, hun har løs mage, ikke diare), selvom vi får brukt tiden til noe koselig. Nå skal vi ut i hagen og leke, før en tur på cafe.

• Liker 1
Skrevet

Hun har jo løs mage, de vil ikke ha slike bleier i barnehagen, forståelig nok. Hold henne hjemme i dag også. Når bleiene er løse så er jo magen i ulage og det smitter, mandariner eller ei. Så ja, du må nok holde henne hjemme i dag og til bleiene er fine igjen.

Anonymous poster hash: 0dc89...507

Hvordan smitter det når det ikke er noen smitte, hvis det er f.eks. mye druespising som er årsaken?

Det er normalt å være litt løs i magen til tider, det er ikke det samme som diare. Det er heller ikke smittsomt hvis det ikke er noen sykdom inne i bildet. Jeg synes det høres ut som barnehagen er litt for strenge på dette, og jeg ville ha snakke med dem og presisert at hun faktisk ikke er syk.

Skrevet

Hvordan smitter det når det ikke er noen smitte, hvis det er f.eks. mye druespising som er årsaken?

Det er normalt å være litt løs i magen til tider, det er ikke det samme som diare. Det er heller ikke smittsomt hvis det ikke er noen sykdom inne i bildet. Jeg synes det høres ut som barnehagen er litt for strenge på dette, og jeg ville ha snakke med dem og presisert at hun faktisk ikke er syk.

Fint å få et svar som ikke sabler meg ned som "en av de som sender ungene syk i barnehagen!"

Men ja, nå er alt ved sitt normale igjen, og hun kunne fint ha gått i barnehagen idag.

Alle har vel litt løs mage iblant. Voksne også. Barnehagen koblet vel den løse magen med sår stump.

Hun er litt sår på stumpen, men det er fordi besteforeldrene passet henne da jeg var på jobb lørdag, og glemte at hun blir veldig sår av våtservietter. Dette ga jeg også beskjed om da jeg leverte mandag morgen.

Jeg er vanligvis ikke alene med henne, men samboer er offshore akkurat nå, og det er så typisk at sykedager skal falle akkurat når han er borte. Disse vil jeg helst spare til hun virkelig er syk, og trenger mamma (og pappa).

Jeg skal prøve å manne meg opp til å si ifra når jeg leverer henne imorgen. Jeg føler meg så liten i sånne situasjoner

Skrevet

Her kjenner vi tydelig forskjell på diare og bare løs mage ved å lukte. Det er en helt spesiell lukt når det er diaré.

Løs mage som kommer av at man har spist mye frukt eller spist noe man ikke tåler smitter ikke. Virus smitter, det får man ikke av å spise druer.

Avføringen blir også mer vannete når det er diaré enn når magen bare er litt i ubalanse.

Skrevet

Enig i at det er lukten som skiller sykdom fra ikke-sykdom her i gården. Hos mitt barn er løse bleier normalen, uvisst av hvilken grunn foreløpig. Så det var vanskelig å forstå at han hadde magevirus i vinter. Men jeg kjente at det var en ubeskrivelig sykdomslukt fra virus-bleiene. Og så har man tannbleier, som her lukter mer syrlig, på en litt annen måte.

Men hvis det ikke går noe spesielt i barnehagen nå, og hun ikke hadde direkte diaré, ville jeg syns de var litt strenge. Iom at litt løs mage kan ha så mange årsaker.

Når det er sagt, har sykt barn-dagene med magevirus vært ordentlige kosedager her i gården. Gutten har ikke virket syk, og dermed i godt humør, men har vært smittsom. Og når vi først da har måttet være hjemme, har vi i det minste kost oss (når han har vært syk på annet vis, har det vært mer styrete når jeg har vært hjemme med ham).

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og vi har skiftet utallige løs-mage-bleier i det siste uten å sende hjem barna. De spiser jo så mye klementiner og pepperkake/deig nå i førjulstiden så det er ikke rart de små magene reagerer. Her må man bare bruke skjønn. Man kjenner ofte forskjell på lukta om det er syk-mage eller bare løsmage..

Anonymous poster hash: cdbdd...3c2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...