AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #1 Del Skrevet 17. desember 2013 Kan dere overbevise meg om at det godt? Jeg har aldri smakt det før, men jeg orker ikke tanken på å gjøre det heller. Pleier alltid å være flink til å smake på nye ting, men muggost får jeg meg ikke til å smake på. Kjenner jeg blir uvel av tanken på det. Hvorfor i alle dager spiser dere ost med mugg? Er det veldig veldig godt? Hvordan er konsistensen på muggen? Ser ikke for meg hvordan jeg kan klare å like noe så ekkelt. Spesielt blå castello ser helt fordelig ut. Hver gang jeg ser folk kjøpe det, så grøsser jeg. Noen som vil prøve å omvende meg? Jeg skjønner jo at jeg er helt tullete, og at det bare er i hodet dette sitter:p Anonymous poster hash: 60b7a...29e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 17. desember 2013 #2 Del Skrevet 17. desember 2013 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #3 Del Skrevet 17. desember 2013 Folk spiser jo gjær og annen sopp også.Anonymous poster hash: 215ec...c45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #4 Del Skrevet 17. desember 2013 Æsj, det værste jeg vet. Smaker ku-møkk. Kan ikke fatte og begripe hvorfor folk putter det i seg Anonymous poster hash: 0e912...93c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #5 Del Skrevet 17. desember 2013 Jeg er ikke så glad i muggsmaken selv, men hvis du smelter osten så merker du ikke den delen særlig. Begynn med en blåmuggost, smelt den på en burger eller lag en dressing av den, så har du et utgangspunkt til å starte å like muggost. Anonymous poster hash: 41549...4b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butter Skrevet 17. desember 2013 #6 Del Skrevet 17. desember 2013 Jeg elsker det! Som nybegynner kan det være lurt å begynne med de mildere ostene. Veldig mange jeg kjenner liker brie, selvom de ikke liker feks blå castello. Forresten er det ofte en kombo som er god. Jeg er heller ikke fan av bare muggost. Brie er feks nydelig på kornmo og med druer på. Blåmuggost (også innen disse finnes det ulike styrker) er veldig godt med noe søtt, honning eller tørket frukt. Blåmuggost inneholder den femte smaken umami som skal tilføre en ekstra smak/nytelse når dy lærer deg å like smaken 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 17. desember 2013 #7 Del Skrevet 17. desember 2013 (endret) Æsj, det værste jeg vet. Smaker ku-møkk. Kan ikke fatte og begripe hvorfor folk putter det i seg Anonymous poster hash: 0e912...93c Hvordan vet du hva kumøkk smaker? Blåmuggost er godt i små mengder, og jeg begynte å spise det ved å prøve en liten bit når jeg var steder det ble servert. Nå liker jeg det faktisk ganske godt, spesielt på salte kjeks. Endret 17. desember 2013 av Brunhilde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
murray Skrevet 17. desember 2013 #8 Del Skrevet 17. desember 2013 (endret) Viktig å temperere osten, da får den en helt annen smak Blåmuggost er kjempegodt på kjeks sammen med en valnøtt og en dæsj marmelade. Nam! Funker også som dressing hvor du smelter osten og blander med creme fraiche og fløte, digg på burger eller som pastasaus! Endret 17. desember 2013 av murray Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 17. desember 2013 #9 Del Skrevet 17. desember 2013 Nå vet jeg ikke hvor du bor, men Tingvollost har noen helt fantastiske blåmuggoster som har vunnet flere priser. De har utsalg flere steder i landet. Uansett, de har to typer som heter Kraftkar og Vismann, disse kan jeg absolutt anbefale:) Blå Castello er ikke en ost jeg er så innmari glad i forresten, selv om jeg liker blåmuggoster. Prøv ei salt kjeks, en bit blåmuggost og litt ripsgele på toppen. Helt nydelig godt:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 17. desember 2013 #10 Del Skrevet 17. desember 2013 (endret) Hvorfor jeg spiser det? Fordi jeg liker det, men jeg er ikke like glad i alle blåmuggoster. Her går det i roquefort, gorgonzola, Selbu blå og norzona. Blå castello er ikke min favoritt. Og synes du blåmuggost er 'ekkelt' så kan du tenke på at roquefort lages av.... sauemelk! Edit: Og som et godt tips; Hold rødvinen langt, langt unna comboen med blåmuggost Endret 17. desember 2013 av Lille-pus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 17. desember 2013 #11 Del Skrevet 17. desember 2013 Hvorfor jeg spiser det? Fordi jeg liker det, men jeg er ikke like glad i alle blåmuggoster. Her går det i roquefort, gorgonzola, Selbu blå og norzona. Blå castello er ikke min favoritt. Og synes du blåmuggost er 'ekkelt' så kan du tenke på at roquefort lages av.... sauemelk! Edit: Og som et godt tips; Hold rødvinen langt, langt unna comboen med blåmuggost Jeg derimot synes rødvin er nydelig til blåmuggost, iallefall Kraftkar og Vismann:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 17. desember 2013 #12 Del Skrevet 17. desember 2013 Jeg derimot synes rødvin er nydelig til blåmuggost, iallefall Kraftkar og Vismann:) Og jeg synes garvestoffene i rødvinen kombinert med saltet i f.eks. roquefort er en ren katastrofe. Prøv derimot med en hvit... f.eks. en Sauternes... og himmelen er nær. Blåmuggost har god combo med søt dessertvin også, så f.eks. stelton (siden vi var inne på de blå) og portvin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 17. desember 2013 #13 Del Skrevet 17. desember 2013 Og jeg synes garvestoffene i rødvinen kombinert med saltet i f.eks. roquefort er en ren katastrofe. Prøv derimot med en hvit... f.eks. en Sauternes... og himmelen er nær. Blåmuggost har god combo med søt dessertvin også, så f.eks. stelton (siden vi var inne på de blå) og portvin Liker fortsatt best rødt til blåmugg:) Fant for ei stund siden en nydelig portvin som er helt fantastisk til blåmugg, skal prøve å huske navnet på den (hjernen er ikke helt våken enda…). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #14 Del Skrevet 17. desember 2013 Stilton, valnøtt, iransk daddel og LBV portvin. Anonymous poster hash: 5e242...b30 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #15 Del Skrevet 17. desember 2013 Har du prøvd pastasaus med gorgonzola eller biter av blåmuggost på pizza med skinke og fiken? Jeg tenker ikke selv på at det er mugg jeg spiser, men skjønner at det ikke høres godt ut. Anonymous poster hash: b11cc...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvina Skrevet 17. desember 2013 #16 Del Skrevet 17. desember 2013 Prøv med en rødvin, søte druer, litt oppskjært agurk i staver, paprika, svarte oliven (eller grønne) og salte kjeks. Serverte det til en barndomskamerat en gang og han ble helt overgitt og brukte dette lille enkle måltidet som sjekketriks når han møtte ny dame (de ble sammen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 17. desember 2013 #17 Del Skrevet 17. desember 2013 Har dere prøvd blåmuggost på søte kjeks, som f.eks digestive? Og på denne tida av året funker det faktisk på pepperkake også. Høres kanskje rart ut, men er verdt å prøve Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #18 Del Skrevet 17. desember 2013 Er veldig nysgjerrig på hvordan dere tenker når dere spiser muggost. Finner dere ikke tanken på at dere spiser mugg veldig forstyrrende? Noen vil kanskje ikke spise snegler eller smake på det, fordi i ens eget hode er det motbydelig. Andre vil kanskje ikke spise smalahove .. mon tro hvorfor. Jeg har det litt sånn med muggost. Tanken om at jeg skal spise noe så ekkelt, gjør at jeg automatisk blir kvalm og vil brekke meg, selv om det kanskje skulle smake godt. Det er veldig flott at dere kommer med tips til hva jeg burde prøve sammen med muggost! Hvordan er konsistensen på muggen? Vil jeg kjenne den når jeg spiser? Anonymous poster hash: 60b7a...29e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butter Skrevet 17. desember 2013 #19 Del Skrevet 17. desember 2013 Uten at jeg er kjemiker/fysiker vet vet jeg at det er forskjell på mugg i muggoster hvor det skal være mugg, og mugg på en norvegia. Førstnevnte er dyrket frem under "kontrollererte" !former og er ikke skadelig på samme måte som mugg som ikke skal være der. Jeg kan forresten heller ikke huske når jeg begynte å spise det. Er vokst opp med det, så for meg faller det veldig naturlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 17. desember 2013 #20 Del Skrevet 17. desember 2013 (endret) "Butter" kom meg i forkjøpet, men jeg vil understreke at mugg i hvit- og blåmuggost er noe HELT annet enn muggen som kan dannes på brød, ost og syltetøy! Sistnevnte er vondt og kan være farlig. Muggost er en delikatesse. Men som mange andre ting er det noe man må venne seg til. Start med camembert eller brie, avanser så til blue costello eller lignende. Jeg var ekstremt skeptisk (les: livredd) for blåmuggost, inntil min bror hadde det på pizza en gang, jeg turte til min store overraskelse å smake, og da var jeg solgt! Nå ELSKER jeg alle typer modnet ost. Edit: Nei, ikke gammalost og pultost Endret 17. desember 2013 av Pringle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå