Gå til innhold

Hva menes med jo-jo slanking?

Anbefalte innlegg

Gjest Thai clinch
Skrevet

Hva menes med jo-jo slanking, og er det naturlig å ha stabil kroppsvekt hele året?

Jeg har en tendens til å slanke med ett par kilo etter jul og også gjerne før sommerferien. Dette gjør jeg hvert år. Kalles dette jo-jo slanking?

Hvis man tar utg.punktet til "naturtilstanden" til mennesket er det vel naturlig at vekten fluktuerer etter matressursene. Helt stabil vekt hele året må da være kunstig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo-jo slanking vil si at du periodevis går opp og ned i vekt, og sjeldent holder deg til en vekt over en lengre periode.

Anonymous poster hash: 52bad...bf0
Skrevet

Å slanke seg for så å legge på seg igjen om en måned eller to, for så å slanke seg igjen. Osv. Det er verken naturlig eller sunt for kroppen.

Å slanke seg ned før sommer og etter jul er ikke farlig eller jojo-slanking

Skrevet

Hva menes med jo-jo slanking, og er det naturlig å ha stabil kroppsvekt hele året?

Jeg har en tendens til å slanke med ett par kilo etter jul og også gjerne før sommerferien. Dette gjør jeg hvert år. Kalles dette jo-jo slanking?

Hvis man tar utg.punktet til "naturtilstanden" til mennesket er det vel naturlig at vekten fluktuerer etter matressursene. Helt stabil vekt hele året må da være kunstig.

Å gå opp og ned i vekt som en jo-jo. Men jo-jo er når folk går ned 20, legger på seg 30, går ned 15, legger på seg 25. Å gå ned et par kilo i januar er ikke jo-jo slanking.

Anonymous poster hash: 0759c...c3a

Skrevet

Et par kilo hit eller dit spiller ingen rolle, men når man begynner å snakke om 10kg eller mer, slik moren min gjør så begynner vi å snakke jojo-slanking:\ De kjennetegnes ofte med at de er veldig flinke til å gå raskt ned i vekt, de vet hva som må til på deres kropp, men klarer ikke holde vekten over noe tid.

Anonymous poster hash: 5cb95...697
Gjest Thai clinch
Skrevet

Vel, jeg går opp og ned som en jo-jo ca 2-3 ganger i året. Men ettersom det da bare er 2-3 kilo faller det da ikke under jo-jo slanking altså. Og ja, jeg er forfengelig.

Skrevet

Det slo meg nå... selv om jeg har sett uttrykket ofte gjennom mange år: Det er ambivalens. "Ja, men, jo, men, vil, men vil ikke"... Skal man holde vekten, er man nødt til å ta en del valg og det betyr også å velge bort noe.

Gjest overlymanlyman
Skrevet

Jojo-slanking kommer når man i stedet for å etablere enn sunn livsstil med et sunt kosthold som er varig, tar frenetiske sultekurer og ekstreme dietter som ikke er bærekraftige over lengre tid.

Mottoet mitt med tanke på kosthold og trening er "veien er målet" :)

Gjest Thai clinch
Skrevet

Jojo-slanking kommer når man i stedet for å etablere enn sunn livsstil med et sunt kosthold som er varig, tar frenetiske sultekurer og ekstreme dietter som ikke er bærekraftige over lengre tid.

Mottoet mitt med tanke på kosthold og trening er "veien er målet" :)

Vel, det er endel som driver med "hobbybygging" på gymen som bulker seg opp og slanker seg ned i sykluser. Gjerne med korte mellomrom som varer kun i 3-4 måneder.

Gjest overlymanlyman
Skrevet (endret)

Vel, det er endel som driver med "hobbybygging" på gymen som bulker seg opp og slanker seg ned i sykluser. Gjerne med korte mellomrom som varer kun i 3-4 måneder.

Det er det, men det var ikke helt det jeg mente. Da har de ett klart mål med det de gjør, og langsiktig sett så er det jo ikke akkurat jojo-slanking. Bulking går jo ut på å bygge mye muskler, men at det også innebærer en noe høyere "chubbby"-faktor i prossessen. Kutting går på å beholde mest mulig muskelmasse, men kvitte seg med unødvendig fett. Bulking og kutting korrekt utført, i sykluser, vil ofte totalt sett øke din "normale" kroppsvekt.

Tenkte mer på de som får for seg at de skal ned 20 kg, og ender opp med å gå opp igjen med en gang når de har nådd målet, pga mangel av trening og at det normale kostholdet deres er helt bak mål.

Endret av overlymanlyman

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...