AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #1 Skrevet 16. desember 2013 Jeg vil gjerne bake masse til jul, det er så koselig og gir julestemning. Tenker på småkaker som pepperkaker, krumkaker, sirupsnipper, berlinerkranser osv. Problemet er bare at ingen i familien er spesielt glad i dette. Vi er generelt ikke så glade i sånt. Det er jo bra med tanke på kostholdet i julen:), men kjipt for det er jo ikke vits i å bake. Er vi en rar familie som ikke spiser sånt? Andre i samme situasjon, hva lager dere av snaks? Anonymous poster hash: 27f33...d98
Pringle Skrevet 16. desember 2013 #2 Skrevet 16. desember 2013 Ingen spiser det, men alle baker det. Av gammel vane. 9
pusla Skrevet 17. desember 2013 #3 Skrevet 17. desember 2013 (endret) Akkurat det samme her. Jeg elsker å bake disse julekakene, men verken jeg eller familien spiser noe særlig av det. Nå har jeg fått forbud av mannen mot å bake så mye, for vi ender jo bare opp med å kaste. Vet ikke helt om alternativer, men spiser dere hjemmelaget konfekt el.l da? Er jo gøy å lage sjokoladetrøfler, karameller etc også. Endret 17. desember 2013 av pusla 1
Petalouda Skrevet 17. desember 2013 #4 Skrevet 17. desember 2013 det har jo blitt sånn, for man spiser så mye godteri ellers og da blir det ikke det samme med alle kakene i julen. jeg er heller ikke så glad i sånne kaker, spiser heller vanlig sjokolade eller potetgull dessverre, men elsker å bake. heldigvis har jeg to karer i huset som elsker alt jeg lager på kjøkkenet 1
Bad Advice Skrevet 17. desember 2013 #5 Skrevet 17. desember 2013 Jeg vil gjerne bake masse til jul, det er så koselig og gir julestemning. Tenker på småkaker som pepperkaker, krumkaker, sirupsnipper, berlinerkranser osv. Problemet er bare at ingen i familien er spesielt glad i dette. Vi er generelt ikke så glade i sånt. Det er jo bra med tanke på kostholdet i julen:), men kjipt for det er jo ikke vits i å bake. Er vi en rar familie som ikke spiser sånt? Andre i samme situasjon, hva lager dere av snaks?Anonymous poster hash: 27f33...d98 Hater selv 90% av alle julekaker, de smaker stort sett ikke godt en gang. Nybakte pepperkaker som fremdeles er litt myke er fantastisk men ellers nei takk. Hvorfor ikke være litt mer krativ? Feks ostekake, panna cotta eller creme brulee smakstilsatt med diverse julekrydder? Kanskje sviskesyltetøy som tilbehør, eller smakstilsatt appelsinmarmelade/mandarinmarmelade. Hjemmelaget gløgg med vin? Det er jo så mye forskjellig som kan fungere godt! 1
Alayne Skrevet 17. desember 2013 #6 Skrevet 17. desember 2013 Kanskje dere kan gi bort kaker? F.eks. til besteforeldre som ikke har så gode muligheter til å bake selv, det lokale eldresenteret eller noe sånt? Gamlinger elsker jo sånne kaker. 11
Berit Skrevet 17. desember 2013 #7 Skrevet 17. desember 2013 Kan jo bake litt for det. Koselig å ta frem hvis noen kommer. Vi spiser også svært lite av det. Jeg er ikke glad i å bake julekaker, så det passer fint.
Wesla Skrevet 17. desember 2013 #8 Skrevet 17. desember 2013 Finnes jo en del gode småkaker Sarah bernard, risboller, berlinerkranser f.eks...Eller det er jo mulig at jeg egentlig hører hjemme på et eldresenter :D 6
skruf Skrevet 17. desember 2013 #9 Skrevet 17. desember 2013 (endret) Blir ikke bakt 7 sorter her i huset, men baker bare det som blir spist. Ingen av oss er så glad i julekaker, men baker julemanner, pepperkaker, kjeks (ei gammel oppskrift etter oldemoren min, den er nydelig god til kaffe) og mintkonfekt. Edit; Jeg baker heller litt ekstra gjærbakst til jul, sånn som julebrød med rosiner, horn, rundstykker…. Endret 17. desember 2013 av Pomperipossa
Petalouda Skrevet 17. desember 2013 #10 Skrevet 17. desember 2013 Jeg baker noen og brker som pynt jeg da, det er veldig dekorativt på etasjefat og sånn
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #11 Skrevet 17. desember 2013 Selv sier jeg meg egentlig fornøyd med et godt nybakt brød til frokost første juledag. Anonymous poster hash: 692b3...856 1
Apefinger Skrevet 17. desember 2013 #12 Skrevet 17. desember 2013 Julekaker er vi ikke stor fan av her heller, Mor bakte det mye da vi var små, men nå som vi er vokst opp og innsett at det ikke er så flott lenge, holder vi oss unna.
Amphitrite Skrevet 17. desember 2013 #13 Skrevet 17. desember 2013 Ingen som er noe særlig glad i kakene her heller. Blir aldri spist opp, men jeg baker det likevel og så gir jeg det som er til overs til de mindre heldige
sullå Skrevet 17. desember 2013 #14 Skrevet 17. desember 2013 Hvis det er mange som går julebukk der du bor, er det jo genialt å gi julekaker i stedet for godteri? Ellers får du invitere til noen middager eller lignende, og sette frem på bordet. 1
strawberry Skrevet 17. desember 2013 #15 Skrevet 17. desember 2013 Hos oss er det mamma som baker, og hun baker bare de tingene som vi faktisk spiser. Julemanner må man ha, helst ferske og dyppet i kald melk! mmm. Også brune pinner (med nøtter på). Krumkaker bytter vi med en tante, mot at hun får brune pinner av oss, det er veldig greit. Men er vel noen du kan gi det til? f.eks aldershjem hvor de ikke har tid til å bake så mye hjemmelaget?
Gjest Heartbeat Skrevet 17. desember 2013 #16 Skrevet 17. desember 2013 Her blir det kun pepperkaker, pikekyss og karamellstenger. Det er kun det som blir spist litt av. Og kromkaker da. Resten bruker jeg ikke tid på. Da blir det mer bakverk som boller, horn og kringler
Angelheart2 Skrevet 17. desember 2013 #17 Skrevet 17. desember 2013 Her i huset baker vi også kun slikt vi vet blir spist. Alle har sine favoritter, så det blir fort 5-6 slag. Ikke alt er typiske julekaker, men slikt vi syns er godt. (Som sjokoladecookies, havreflarn ol) I tillegg lager vi mye hjemmelagd godteri som marsipan, sjokolade og pikekyss. Har sluttet å lage alle de "tørre" kakene som serinakaker, krumkarer ol. som alltid blir liggende igjen lenge etter jul, men syns det er veldig hyggelig dersom jeg kommer på besøk til noen som har bakt slikt, for det hører liksom litt med i jula....
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #18 Skrevet 17. desember 2013 Før bakte mamma store mengder kaker som alltid ble stående langt ut i februar før de ble kastet. Nå baker hun helst ting vi liker godt: brune pinner, havremakroner med sjokolade, nøttetopp, krumkaker (smaker kun godt med multekrem), osv. I tillegg er hun alltid bevisst på å serverer mange småkaker når det kommer kaffegjester innom. Anonymous poster hash: 0618b...ec9
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #19 Skrevet 17. desember 2013 Modern baker litt men kun favorittene ofc, det er ikke mange som spiser. jeg er vel en av de få som spiser julekakene. Så om det blir igjen noen kaker som kan fryses så fryser hun kakene og tar opp når det er ventet besøk. Anonymous poster hash: 9d8de...a3b
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #20 Skrevet 17. desember 2013 Du kan jo lage deg en liten pepperkakeby - skal jo ikke spises, og krever endel julearbeid Pepperkaker her lages stort sett til pynt de få gangene jeg har lagd - type hjerter å henge opp i kjøkkenvindu. Kakemenn liker vi da, så det går - men de andre sortene du nevner blir aldri lagd. Det lages kun ting som vi vet spises og er godt likt, og det er type kokosmakroner/alt som består av nøttedeig/god konfekt til kaffe/sjokoladekjeks/marsipan. Men vi lager jo aldri alle hvert år, blir litt blanding så det ikke skal måtte kjedespises og kastes. Altså et utvalg av det man liker året rundt - som passer i jula Anonymous poster hash: 20a40...e06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå