Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dritt lei byen og vil vekk herifra. Noen som har vært på folkehøgskole før?

Kan dere fortelle litt om hvordan det er med timer, regler, folk?

Er det en fadderordning?

Hvordan går det økonomisk sett?

Noen som vil anbefale/fortelle om en av skolene ? :)

Takk.

Anonymous poster hash: d1256...792
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp.. men begynner å bli noen år siden.

Det er i hovedsak to typer.. frilynt og kristen folkehøgskole. Førstnevnte er mye friere enn sistnevnte mht. innetider og slike ting. Vi hadde ikke lov til å drikke alkohol på skolens område, men hadde ikke noen innetid.

Vi hadde som oftest 3 timer med fag (den linja du velger å gå), så lunsj og så valgfag (stort sett fritt valg mellom en drøss med forskjellige ting) i 2-3 timer. Så var det middag, mer valgfag eller frivillige aktiviteter.. eller kortspill og TV-titting.

Det er veldig stort fokus på det sosiale. Stort sett havner man sammen med masse forskjellige folk fra hele landet, noen ganger utlandet også, med forskjellig bakgrunn. En del ungdommer som har kommet litt skjeivt ut blir sendt på folkehøgskole, andre er der fordi de trenger er "friår" og resten har forskjellige grunner. Dette er både lærerikt og utfordrende naturlig nok. Man knytter gjerne sterke bånd til andre elever og får venner for livet..

Ingen fadderordning.. alle er nye og den første uka er stort sett bli-kjent-uke. Det er heller ikke mange på en slik skole. Alle bor jo på skolen (om det ikke er spesielle ordninger). Tror vi var rundt 100 elever.

Økonomisk er det nok ikke det billigste man gjør. Alt er jo inkludert egentlig, utenom enkelte skoleturer og fritidsaktiviteter. Husker ikke prisen, men det er ikke gratis akkurat. Finnes sikkert prislister på nettsidene.

Du bor stort sett sammen med en annen person (og du får som regel ikke velge). Rommene har gjerne to senger og små pulter/bord og en vask. Toaletter, dusj og vaskerom er felles på internatene. Noen steder har de blandet begge kjønn, andre har egne hus for jenter og gutter (stort sett de kristne).

I tillegg er det morgensamlinger, temauker, arrangementer på kveldene (det er ikke vanlig å dra hjem hver helg, så ofte i helger også), prosjekter, grupperarbeider osv. De fleste av disse tingene er morsomme, så det er lite faglig press, ingen prøver eller eksamener (mulig det finnes fag og skoler der de har det), ingen vurderinger og slike ting.

Anbefales absolutt!

Skrevet

Jepp.. men begynner å bli noen år siden.

Det er i hovedsak to typer.. frilynt og kristen folkehøgskole. Førstnevnte er mye friere enn sistnevnte mht. innetider og slike ting. Vi hadde ikke lov til å drikke alkohol på skolens område, men hadde ikke noen innetid.

Vi hadde som oftest 3 timer med fag (den linja du velger å gå), så lunsj og så valgfag (stort sett fritt valg mellom en drøss med forskjellige ting) i 2-3 timer. Så var det middag, mer valgfag eller frivillige aktiviteter.. eller kortspill og TV-titting.

Det er veldig stort fokus på det sosiale. Stort sett havner man sammen med masse forskjellige folk fra hele landet, noen ganger utlandet også, med forskjellig bakgrunn. En del ungdommer som har kommet litt skjeivt ut blir sendt på folkehøgskole, andre er der fordi de trenger er "friår" og resten har forskjellige grunner. Dette er både lærerikt og utfordrende naturlig nok. Man knytter gjerne sterke bånd til andre elever og får venner for livet..

Ingen fadderordning.. alle er nye og den første uka er stort sett bli-kjent-uke. Det er heller ikke mange på en slik skole. Alle bor jo på skolen (om det ikke er spesielle ordninger). Tror vi var rundt 100 elever.

Økonomisk er det nok ikke det billigste man gjør. Alt er jo inkludert egentlig, utenom enkelte skoleturer og fritidsaktiviteter. Husker ikke prisen, men det er ikke gratis akkurat. Finnes sikkert prislister på nettsidene.

Du bor stort sett sammen med en annen person (og du får som regel ikke velge). Rommene har gjerne to senger og små pulter/bord og en vask. Toaletter, dusj og vaskerom er felles på internatene. Noen steder har de blandet begge kjønn, andre har egne hus for jenter og gutter (stort sett de kristne).

I tillegg er det morgensamlinger, temauker, arrangementer på kveldene (det er ikke vanlig å dra hjem hver helg, så ofte i helger også), prosjekter, grupperarbeider osv. De fleste av disse tingene er morsomme, så det er lite faglig press, ingen prøver eller eksamener (mulig det finnes fag og skoler der de har det), ingen vurderinger og slike ting.

Anbefales absolutt!

Tusentakk for svar!

Bare lurer på det med innetider osv. Hvor mye frihet får man liksom :P Kan man liksom gå ut å feste i helgene ogsånn? :fnise: Spiser man mat på skolen?

Hæ , felles bad? Fysøren høres helt fryktelig ut ..

Skrevet

Vi kunne gå ut og bli ute så lenge vi ville. Men vi måtte møte på skolen til riktig tid.

Alle måltider blir laget og spises på skolen. Elevene må hjelpe til med enkelte måltider (kveldsmat i alle fall der jeg gikk). En gruppe hjalp også til med oppvask. Gikk på rundgang.

Men så vidt jeg vet varierer regler for innetider og festing fra skole til skole. Noen skoler tillater ikke at elevene er påvirket av alkohol på skolens område, andre forbyr at det nytes alkohol på området. Skolene ligger sjelden midt i byen, så det er ofte snakk om tog/buss/taxi eller lokale pubber når man går ut. Det vanligste var vel å bli på skolen.

Skrevet (endret)

Jeg gikk i sin tid på Toneheim musikkfolkehøgskole. Er du interessert i musikk og spiller et instrument eller synger sånn passe brukbart, er Toneheim et godt valg.

Timene valgte vi selv, med unntak av hørelære, morgensamling og skolekor, man kunne ta så mange fag man ville så lenge man var over et visst timeantall.

Man formet mye av skoledagen selv, når man startet skoledagen var avhengig av hvilke fag man hadde valgt.

Frokosten ble servert kvart over sju om jeg ikke husker feil, morgensamlingen var klokken åtte og timene startet halv ni.

Lunsj klokka elleve eller halv tolv, og timer mellom lunsj og middag som var klokka halv fire.

Skolekoret hadde øvelse tre ganger i uka, som oftest rett før lunsj eller middag, hørelæretimene var to ganger i uka og startet rett etter morgensamling.

Vi hadde ingen fadderordning siden alle kun går ett år med unntak av spesialelevene som ofte går to år.

Men vi hadde internatleder som var til stede for oss fra tidlig morgen til seks om kvelden hver dag. Rektor var også på skoleområdet hele døgnet, da han bodde i et eget hus rett ved siden av hyttegrenda.

Internatene var delt opp i tre områder; Hyttegrenda, Lærerboligene og Prestegården, samt det var også fire-fem rom på det som ble kalt Loftet, etasjen over kantina.

Jeg bodde i hyttegrenda, den bestod av femten eller seksten små hus i god gammeldags hyttestil. Fire rom, to dobbeltrom og to enkeltrom, med plass til seks elever på hver hytte. Et vaskerom med dusj uten vaskemaskin og et lite bad med toalett og vask var det som var av fasiliteter. Hvert rom hadde også egen vask med speil og en liten hylle til å legge små toalettsaker på. Vi hadde også en liten kjøkkenbenk der det var plass til vannkoker, men ingen kokeplater eller stekeovn. Vi brukte kjøkkenbenken som TV-benk, da den stod i det vi kalte stua, om det kan kalles en stue. :P

Lærerboligene var, som navnet indikerer, opprinnelig boliger der lærerne på skolen bodde, men hadde gjennom årenes løp blitt omgjort til internat for elevene. Disse hadde ordentlig kjøkken i tillegg til vask på rommene, dusjrom og toalett.

De som bodde der kunne lage sin egen varmmat om de ønsket det, men de fleste brukte som regel bare stekeovnen til frossenpizza :P

Lærerboligene hadde også et større oppholdsrom/stue og ordentlig garderobe ved ytterdøra.

Prestegården var det gamle prestegårdshuset på Ridabu. Jeg var aldri der inne selv, så jeg er usikker på hvordan fasilitetene var, men de hadde ihvertfall en storstue som oppholdsrom, og det var visstnok et spøkelse om gikk igjen der :P

Loft-rommene hadde ikke egne vasker på rommene, men speil, og de hadde et ordentlig bad med dusj, samt to toaletter i gangen sin.

Vi hadde fellesvaskeri etter førstemann til mølla-prinsippet. Ti industrielle vaskemaskiner og like mange tørketromler. Mange elever hadde aldri vasket sine egne klær så det var mange som dreit seg ut de første gangene de skulle vaske klær, selv om de fikk gjennomgang av internatleder.

Da jeg gikk der var vi 150 elever på internatet og 3 elever som hadde egne hybler i Hamar.

Regelverket hos oss var ganske enkelt.

Vi kunne ikke ha mer enn 10% fravær for å få bestått skoleår, det var ingen karakterer og ingen prøver annet enn den testen vi måtte ta for å finne ut hvor vi passet inn i hørelære.

Skolen la opp til at elever som ønsket å søke til musikkutdannelse ved universitetene, slik at de hadde muligheten til å ta opptaksprøvene via skolen.

Alle internatene skulle vaskes hver mandag, internatleder kom rundt og sjekket at vi vasket og snakket med de forskjellige ved boligene om det var noe spesielt. Han fungerte også som hobbyspsykolog for de som trengte det. Fine internatlederen vår. <3

Når det gjaldt alkohol var det strengt forbudt å oppbevare eller nyte alkohol på skolens område, men vi stod fritt til å dra på byen om vi ønsket det. Når vi kom hjem fra byen, måtte vi gå rett til internatene, det var ikke lov å sitte i kantina/skolestua i påvirket tilstand, men på internatene kunne vi sitte oppe så lenge vi ønsket så lenge vi ikke forstyrret andre.

I praksis var det stilletid etter klokka elleve, men det var ingen krav om at vi måtte legge oss da, så lenge vi var rolige utover natta.

Det kostet jo noen kroner å gå der, lurer på om det var rundt 25 000 for hele året den gangen jeg gikk der, mulig de har endret prisene siden den gang. Det var billigere å bo på dobbeltrom enn enkeltrom, og det var også rabatt for de som ønsket å jobbe med eller bo med spesialelevene.

Vi fikk fire måltider om dagen, om vi orket å stå opp til frokost, kveldsmaten ble servert i sjutida, noe som ofte var for tidlig for mange så vi ble gode på å smøre matpakke til en kveldsmat til seinere på kvelden. Mange dro også bort på den lokale butikken for å kjøpe nudler eller pizza og sånt noe, som vi kunne momse på seinere på kvelden.

Vi måtte også hjelpe til på kjøkkenet ved hvert måltid, en uke hver gjennom året, hver internatbolig hadde hver sin uke, på rundgang. Tror vi kom gjennom alle internatene en gang hver helt til siste uka, da første boligen fikk en runde til, med hjelp.

Da jeg gikk der hadde vi kun tilgang til internett på datarommet, der det stod fem pc'er. Tjue minutter per elev var hovedregelen om det var kø.

Elever kunne ta med seg sin egen pc til skolen og sette den opp på internatet, men den gangen var det da ingen internettilgang på internatene. Det har muligens endret seg nå.

Dette året har Toneheim endret internatene, de har revet mesteparten av hyttegrenda og bygget opp små blokker i stedet. Det var vel strengt talt på tide, men den koselige hyttegrenda var liksom en greie. :P Du kan se mer på Toneheim sine facebooksider. https://www.facebook.com/Toneheim?fref=ts

Hvis de ikke har endret det, så er søknadsfristen til folkehøgskoler 1. februar.

Endret av Minya
Skrevet

Høres ut som mye av det samme som vi hadde :) Vi hadde også lærere som bodde i små rekkehus tilknyttet internatene. Disse var også kontaktpersonen for det internatet og var tilgjengelige nesten 24/7. Ellers hadde vi alltid en lærer som hadde "vakt" på kvelden, i tilfelle det var noe som skjedde. Disse var til stede til etter kveldsmat og deretter kunne de kontaktes på telefon.

Hos oss var det MYE mat og god mat. De fleste gikk opp masse kilo første halvår og deretter ble vi matlei og raste ned samme antall kilo det neste halvåret. Man blir skikkelig bortskjemt. Ikke mye jobb mht skolen og maten sto på bordet flere ganger om dagen.

Tror jeg også betalte 25-30.000 for et helt år faktisk. Og når du regner på det, med kost, losji, tilgang på alt mulig osc, så blir ikke det særlig mye. Alle linjer hadde riktignok turer utenlands en gang i løpet av året og vi fikk opplyst på forhånd at vi måtte regne med at denne kom på... noen tusen pluss lommepenger. Utenom dette kunne man nesten leve gratis og det var det faktisk en del som gjorde, med unntak av toalettsaker og en og annen hjemreise. Mange dro hjem bare et par ganger utenom jul og påskeferie (da var skolen stengt, men om man ønsket kunne man bo på internatet da også).

Det blir en liten boble, der man kun har et lite samfunn å forholde seg til. På mange måter er man veldig beskyttet mot alt som skjer utenfor. De tingene som engasjerer er ofte det som skjer inne på skoleområdet. Skjer det noe med en eller en gruppe, så er det dette som er nyhetene. Vanskelig å forklare, men det er en helt egen greie og et helt spesielt samhold. Jeg tror samtlige av mine medelever endret seg masse i løpet av året, mange vokste enormt på det sosiale blant annet.

Skrevet

Tusentakk for svar!

Det hele høres så rart ut .. Vil helst ikke dra på en skole som ligger langt ute i gokk :fnise: Er en byjente og må nesten ha det et sted hvor det ikke er så øde. Er det slik at vi kan ta med pc nå og ha internett-tilgang hele døgnet? Man kan vel og ta med telefoner og ha dem for seg selv - uten å måtte levere dem inn?

Hvor mye av evt. klær er det vanlig å ta med? Tar man med møbler ogsånn og? :fnise: Det hele virker utrolig spennende, men har problemer med valg av linje + jeg vil ikke endre opp i bondelandet med null tilgang til et normalt liv da .. Etter skoledagen, kan man gå ned feks. til sentrum og leve et vanlig liv? Vil jo egentlig ha det så mest mulig likt som om jeg skulle bodd hjemme da - med tanke på å komme å gå når jeg vil (etter skoletid såklart) og med internett, mobil ogsånn .. Forresten har de tv på folkehøgskolene? Haha ..

Skrevet (endret)

Du søker jo på den skolen du vil. Veldig få ligger nær større byer, men de fleste ligger nær et tettsted eller en forstad. Aner ikke hvor vanlig det er med egen pc og Internett på rommene men tviler på at de nekter deg å ha med pc og telefon. Men folkehøgskole er ikke en ting man gjør for a nedre og sitte ved en pc. Tror nok de oppmuntrer til sosialt samvær i stedet. Det er en skole for voksne mennesker og ikke en barneskole, så de tar ikke eiendelene dine.

Du tar med de vanlige klærne dine. Hos oss var det utstrakt bruk av joggebukser og komfortable klær. Rommene er møblert med seng og bord/pult. Du tar med noen få personlige ting og sengetøy. Ingen møbler.

Og nei.. Folkehøgskole er ikke noe normalt liv, selv om du selvsagt kan gå til sentrum på fritiden. Det er absolutt ikke som å bo hjemme eller for seg selv. Det aller meste er lagt opp som fellesaktiviteter og prosjekter og undervisning slutter ikke klokka 15 akkurat. Det er valgfag både ettermiddag og kveld, samt evt gruppearbeid og prosjekter.

Det ble oppmuntret til å ikke dra fra skolen mer enn en gang i måneden der jeg gikk. De andre helgene var det fellesprosjekter og programkvelder, dagsturer og mye annet. Men det var dritt frem å gå til sentrum når man hadde fritid.

Hmmmmm. Tror kanskje at det ikke er folkehøgskole du ønsker deg mest her i verden... Det er veldig lite tid til å gjøre ego-ting og å leve et normalt liv som hjemme på en slik skole.

Endret av Lea2
Skrevet

Hvis du vil ha et "normalt" liv, så tror jeg ikke du bør velge folkehøgskole ;) Jeg har samme erfaring som de andre, hele året er man i sin egen boble sammen med de andre på skolen. Nå er det en stund siden jeg var der, men det blir jo dyrt å reise på folkehøgskole for å sitte med en pc eller reise fra skolen.

Skrevet

Altså misforstå meg rett - det er ikke slik at jeg vil/kommer til å sitte på pcen/mobilen min døgnet rundt og kose meg slik. Jeg tenker mer at det er LOV. En gang i blant feks. når jeg ikke får sove - kan jo være greit å dra frem pcen - sjekke facebook, kg og sånne ting. Ha på en måte litt kontakt med verdenen da.

Det jeg mener med mest mulig likt som hjemme er rett og slett å ha muligheten om jeg vil. En dag kan det jo være kos å dra ned til sentrum sjekke ut ting der, dra på fylla ( :fnise: ) sånne ting da - men selvfølgelig med folk fra skolen, om de har lyst.

Jeg har veldig lyst å komme meg bort fra hjembyen, få oppleve nye ting, bli kjent med nye folk og rett og slett finne meg selv, å bli mer voksen. Nå er jeg uselvstendig bortskjemt tenåring - noe jeg er fullstendig klar over selv. Jeg vil ut av komfortsonen, men samtidig ha mulighet til å bare smelle opp pcen på en dårlig dag, Om dere skjønner?

Skrevet

Når jeg får tenkt meg om så er jeg egentlig veldig i tvil om det er Internett på internatene. Det var i alle fall ikk det sist jeg var innom en folkehøgskole. Det var Internett i fellesområdene, men tror ikke det var åpent døgnet rundt. Og det er egentlig logisk. Vi ble oppfordret til å bruke tiden vår sammen med andre og sitte på rommet så lite som mulig. Det er derfor rommene ofte er knøttsmå og enkle også. Kun for å sove eller få litt tid alene (i den grad man kan når man deler rom med en annen).

De som klikket seg og var mye sammen to og to eller som stadig vandret avgårde på egenhånd eller satt på rommet mye av tiden ble nok sett litt rart på.. Det betydde stort sett at de ikke tok del i fellesopplegget og snek seg unna sin del av arbeidet med enten skoleprosjekter eller sosiale ting.

Skrevet

Når jeg får tenkt meg om så er jeg egentlig veldig i tvil om det er Internett på internatene. Det var i alle fall ikk det sist jeg var innom en folkehøgskole. Det var Internett i fellesområdene, men tror ikke det var åpent døgnet rundt. Og det er egentlig logisk. Vi ble oppfordret til å bruke tiden vår sammen med andre og sitte på rommet så lite som mulig. Det er derfor rommene ofte er knøttsmå og enkle også. Kun for å sove eller få litt tid alene (i den grad man kan når man deler rom med en annen).

De som klikket seg og var mye sammen to og to eller som stadig vandret avgårde på egenhånd eller satt på rommet mye av tiden ble nok sett litt rart på.. Det betydde stort sett at de ikke tok del i fellesopplegget og snek seg unna sin del av arbeidet med enten skoleprosjekter eller sosiale ting.

Okei, da skjønner jeg!

Var ikke ment som om jeg skal stenge meg inne. Jeg vil jo selvfølgelig bli kjent med masse folk og ikke stenge meg ute helt - men hadde jo vært greit å kunne ha tilgang på en dårlig dag da.

Sliter med linjer og hvilken skole jeg skal prøve meg på da. Jeg er absolutt fast bestemt på at dette er noe jeg vil gjøre. HVA skal jeg velge? Det er så mye rart, men finner det vanskelig å kunne bestemme meg for akkurat hva jeg vil gå. Kan jo ikke bare velge noe random heller da, jeg må interessere meg og ha folk som jeg har noe tilfelles med :P + så var det jo det å ikke havne langt ute i gokk da ..

Skrevet

Jeg valgte å bruke et år på en av mine hobbyer, i likhet med de fleste andre på skolen jeg gikk på.

Den var forøvrig langt uti gokk, men det var flere som dro inn til nærmeste tettsted eller by når de ønsket det. Jeg gikk en krevende linje som krevde mye tid, men for de andre var ikke det noe problem. Man har jo alt man trenger av både aktivitet og sosialt på skolen, så man savner liksom ikke livet utenfor i så stor grad :)

Skrevet

Okei, da skjønner jeg! Var ikke ment som om jeg skal stenge meg inne. Jeg vil jo selvfølgelig bli kjent med masse folk og ikke stenge meg ute helt - men hadde jo vært greit å kunne ha tilgang på en dårlig dag da. Sliter med linjer og hvilken skole jeg skal prøve meg på da. Jeg er absolutt fast bestemt på at dette er noe jeg vil gjøre. HVA skal jeg velge? Det er så mye rart, men finner det vanskelig å kunne bestemme meg for akkurat hva jeg vil gå. Kan jo ikke bare velge noe random heller da, jeg må interessere meg og ha folk som jeg har noe tilfelles med :P + så var det jo det å ikke havne langt ute i gokk da .. Anonymous poster hash: d1256...792

denne ligger bare tre kilometer fra sentrum av Harstad http://trofo.no

Anonymous poster hash: 4b523...06b

Skrevet

Ta noe du kunne tenke deg å drive med. Det finnes linjer som musikk, dans, teater, kunst, friluftsliv, reiseliv, film, kjøkken, kultur og mye mye mer. Varierer fra skole til skole. Ta enten utgangspunkt i fag/linje eller beliggenhet. Husk forskjellen på frilynt og kristen skole.

Folkehøgskolene i Norge har en egen hjemmeside med oversikter og informasjon. Bare å Google.

Skrevet

Jeg synes heller at du skal gå på en folkehøgskole "utti gokk" jeg, så du får et litt annet perspektiv på livet... Snakk om å være trangsynt.

Anonymous poster hash: d3600...6b6
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Egentlig spiller det fint liten rolle om det er gokk, grend eller gurimalla på en slik skole. Men det kan være greit om det er mulig å komme seg hjem en gang i blandt uten at det tar 2 dager og koster en formue.

Endret av Lea2
Skrevet

På min folkehøgskole var det internett frem til klokken 1.00 på natta. Dagene våre varierte en del, men vi hadde som regel time frem til lunsj, obligatoriske valgfag (masse gøy å velge mellom) frem til middag, og så hadde vi fri etter middag. Eller det var jo frivillige valgfag og, men det var flere som ikke hadde det, inkludert meg. Da kunne vi gjøre akkurat det vi ville. Vi pleide av og til å ta bussen til byen (ca 40 min, Bergen), til kjøpesenteret, eller bare henge rundt på internatet. Vi dro ut på byen en del, av og til på torsdager, og av og til i helgene. Fikk ikke lov å nyte alkohol på skolen, men det var ingen problem å komme hjem full. Eneste er at man må ta ansvar selv om man har time dagen etterpå. Alle elektroniske duppeditter kunne vi ha selv og bruke som man vil. Det var noen som hadde med seg tv, playstation, wii og så videre.. Man lever ganske fritt :)

Skrevet

Takk for alle svar - setter så stor pris på at dere tar dere tid til å hjelpe meg :blomst:

Har sittet et par timer nå og lest om forskjellige skoler - sett filmer og ja! Problemet er at jeg ikke har noen spesielle hobbyer egentlig. Jeg driver ikke med noen form for sport, er egentlig talentløs i så og si alt :fnise:

Derfor blir det litt vanskelig. Barn og ungdom er noe jeg er interessert i - det å kunne hjelpe ungdom er noe jeg godt kunne tenke meg. Føler jeg kan gjøre mye i og med at jeg har opplevd VELDIG mye dritt og da fått erfaringer som jeg kan ta med videre.

Ellers liker jeg mote og design, interiør og sitte å tegne (selvom jeg ikke er flink) lage collager og sånne ting. Så det kunne ha vært spennende, men kanskje ikke noe jeg vil få særlig bruk for i fremtiden (?) Går medier og kommunikasjon nå og det er egentlig ikke noe jeg trives med - selvom grafisk design er litt kult.

Får vel bare lese mer :laugh:

denne ligger bare tre kilometer fra sentrum av Harstad http://trofo.no

Anonymous poster hash: 4b523...06b

Tusen takk for link! Spennende linjer, skal lese på det nå :laugh:

Jeg synes heller at du skal gå på en folkehøgskole "utti gokk" jeg, så du får et litt annet perspektiv på livet... Snakk om å være trangsynt.

Anonymous poster hash: d3600...6b6

Altså, hva annet forventer du fra en bortskjemt tenåring oppvokst i oslo på vestkanten .. Unnskyld meg, men jeg kan være enig i at det ville absolutt ha vært en opplevelse å plassere meg der og ha fått meg til å se annerledes på ting. Fortsatt så VET jeg med meg selv at jeg ikke ville ha trivdes der. Nå prøver jeg å finne skoler som tilpasser meg litt samtidig som jeg kommer meg litt utifra komfortsonen min. Jeg vil heller ikke måtte bruke veldig lang tid og mye penger på å komme meg hjem 2-3 helger i løpet av året. Ellers takk for en unødvendig kommentar, flink er du.

Egentlig spiller det fint liten rolle om det er gokk, grend eller gurimalla på en slik skole. Men det kan være greit om det er mulig å komme seg hjem en gang i blandt uten at det tar 2 dager og koster en formue.

Ja, det var det jeg tenkte på også :)

På min folkehøgskole var det internett frem til klokken 1.00 på natta. Dagene våre varierte en del, men vi hadde som regel time frem til lunsj, obligatoriske valgfag (masse gøy å velge mellom) frem til middag, og så hadde vi fri etter middag. Eller det var jo frivillige valgfag og, men det var flere som ikke hadde det, inkludert meg. Da kunne vi gjøre akkurat det vi ville. Vi pleide av og til å ta bussen til byen (ca 40 min, Bergen), til kjøpesenteret, eller bare henge rundt på internatet. Vi dro ut på byen en del, av og til på torsdager, og av og til i helgene. Fikk ikke lov å nyte alkohol på skolen, men det var ingen problem å komme hjem full. Eneste er at man må ta ansvar selv om man har time dagen etterpå. Alle elektroniske duppeditter kunne vi ha selv og bruke som man vil. Det var noen som hadde med seg tv, playstation, wii og så videre.. Man lever ganske fritt :)

Tusen takk for svar! Kan jeg få spørre om hvilken skole du gikk på og hvilken linje ? :)

Skrevet

Gikk på Buskerud folkehøgskole, en frilynt en, de var ikke spesielt strenge med alkoholen, fikk lov å drikke på rommene en periode av skoleåret (helt til noen av elevene ikke klarte å oppføre seg, så da måtte vi vorse et annet sted). Det var veldig få av elevene som ikke ville være på skoleområdet når undervisningen var ferdig for dagen, det blir jo en sosial greie, du finner din gjeng (eller flere gjenger) som du henger med, så behovet for å dra hjem er jo egentlig ikke der - bortsett fra når man får litt hjemlengsel, normalt det! Men for å si det sånn, da vi hadde juleferie var vi nesten alle enige om at den var for lang! ;) Folkehøgskolen og bobla man lager der, blir jo "hjemmet" ditt ett år :)

Vi hadde internett på rommet, og mobilen kan du ha med deg nårsomhelst, det var ikke noen regler sånnsett, romvenninna mi hadde med seg stereoanlegg, så vi satt gjerne og så på dvd på kveldingene med pcen hennes kobla til anlegget. I tillegg hadde vi vel to tver på skolen (eller tre?) som vi kunne bruke, ikke alltid du får førstevalget, siden det er mange elever - men som oftest var det lite tvtitting.

Husker det var noen av kullet vårt som stakk til Oslo noen helger på konsert, og tok seg en bytur sånnsett, ellers dro vi bare hele skolen (nesten) på den lokale puben nesten hver helg :)

Anbefaler det iallefall på det steeeerkeste!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...