Anglofil Skrevet 16. desember 2013 #1 Skrevet 16. desember 2013 Dette spørsmålet går både til de som ikke bruker kredittkort overhodet, og de som gjør det, men som i noen tilfeller kanskje allikevel ikke gjør det. Spørsmålet er: hvorfor bruker du ikke kredittkort? Selv bruker jeg kredittkort til absolutt alt jeg kjøper, rett og slett fordi jeg synes det er dumt å la være. Jeg tjener ganske mye penger på cashback fra ulike kort. I tillegg gir det jo en ekstra forsikring ift reiser osv. Eneste gangen jeg ikke bruker kredittkort er i de tilfellene hvor butikken enten ikke tar kort i det hele tatt eller kun tar kort med Banksys (dvs ikke kredittkort). Grunnen til at jeg også tar dette opp er fordi jeg er litt lei fremstillingen av at kredittkort bare er fy-fy og kan ikke føre noe godt med seg. Klart, bruker man penger man ikke har og ikke har evne til å betale for seg kan jeg godt forstå det, bare for å ha sagt det. Mvh Yvonne 8
Meridian Skrevet 16. desember 2013 #2 Skrevet 16. desember 2013 (endret) Jeg bruker ikke kredittkort, har aldri hatt kredittkort og kommer aldri til å bruke kredittkort Jeg er livredd for å få forbruksgjeld, og jeg føler jeg ikke har råd til å betale tilbake om jeg bruker kredittkort. Dessuten har jeg hørt om skyhøye renter, og det skremmer meg. Jeg sparer alltid til alt jeg kjøper, og om jeg har lite penger så panter jeg heller flasker fremfor å ta opp kreditt. Men når jeg leser HI ditt, Yvonne, virker det som om man får goder av å bruke kreditt? Går jeg glipp av så mye, da? PS: Helt ærlig vet jeg ikke hvordan et kredittkort fungerer, siden jeg aldri har hatt dette. Endret 16. desember 2013 av Bølle 1
Bernardette Skrevet 16. desember 2013 #4 Skrevet 16. desember 2013 Jeg kjøper kun med penger jeg har, derfor bruker jeg aldri kredittkort. Har ikke kredittkort engang. 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #5 Skrevet 16. desember 2013 Jeg bruker det stort sett ikke. Men jeg bruker det når jeg handler på nett, når jeg handler i utlandet og når ofte jeg kjøper ting som koster over 1000kr (noe som ikke er ofte). Jeg har kredittkort som gir meg flybonus. Det er eneste grunnen til at jeg bruker det. Men jeg synes det er fælt å få høy kredittkortregning. Og synes det er ille å se så mange penger forsvinner fra brukskontoen på en gang når jeg betaler regningen. Tror det ligger litt i ryggmargen min at man ikke skal bruke penger man ikke har, så da er jeg litt restriktiv med bruken. Anonymous poster hash: c7eaa...846
Anglofil Skrevet 16. desember 2013 Forfatter #6 Skrevet 16. desember 2013 (endret) Jeg bruker ikke kredittkort, har aldri hatt kredittkort og kommer aldri til å bruke kredittkort Jeg er livredd for å få forbruksgjeld, og jeg føler jeg ikke har råd til å betale tilbake om jeg bruker kredittkort. Dessuten har jeg hørt om skyhøye renter, og det skremmer meg. Jeg sparer alltid til alt jeg kjøper, og om jeg har lite penger så panter jeg heller flasker fremfor å ta opp kreditt. Men når jeg leser HI ditt, Yvonne, virker det som om man får goder av å bruke kreditt? Går jeg glipp av så mye, da? PS: Helt ærlig vet jeg ikke hvordan et kredittkort fungerer, siden jeg aldri har hatt dette. Jeg bruker aldri penger jeg ikke har. Som deg er også jeg redd for forbruksgjeld. Derfor har jeg satt av penger på en sparekonto som alltid tilsvarer det jeg har utestående på mitt/mine kredittkrot. Og hvis jeg eventuelt bruker mer så sørger jeg alltid for at det er noe jeg kan betale før forfall ved neste lønning. Men ja, man får en del goder, om man bruker kredittkortene sine riktig. La oss ta et eksempel: da jeg skulle bestille bryllupsreisen vår for noen år siden betalte jeg alt med kredittkortet. Kredittkortet gir meg 1% cashback. Reisen kostet 25 000 kr. Det ble 250 kr igjen. Kanskje ikke all verden, men det blir jo litt hvis man bruker kredittkort på alle kjøp. Det er dog viktig å betale før forfall slik at man unngår renter og gebyrer. Jeg kjøper kun med penger jeg har, derfor bruker jeg aldri kredittkort. Har ikke kredittkort engang. Ikke jeg heller. Jeg betaler alltid før forfall og slipper derfor både renter og gebyr. Dermed bruker jeg ikke penger jeg ikke har. Mvh Yvonne Endret 16. desember 2013 av Yvonne 5
Anglofil Skrevet 16. desember 2013 Forfatter #7 Skrevet 16. desember 2013 Jeg bruker det stort sett ikke. Men jeg bruker det når jeg handler på nett, når jeg handler i utlandet og når ofte jeg kjøper ting som koster over 1000kr (noe som ikke er ofte). Jeg har kredittkort som gir meg flybonus. Det er eneste grunnen til at jeg bruker det. Men jeg synes det er fælt å få høy kredittkortregning. Og synes det er ille å se så mange penger forsvinner fra brukskontoen på en gang når jeg betaler regningen. Tror det ligger litt i ryggmargen min at man ikke skal bruke penger man ikke har, så da er jeg litt restriktiv med bruken. Anonymous poster hash: c7eaa...846 Det å bruke kredittkort er ikke det samme som å bruke penger man ikke har. Jeg bruker aldri kredittkort fordi jeg ikke har råd. Jeg bruker det kun for å få alle godene som hører med. Mvh Yvonne 7
skyflakes Skrevet 16. desember 2013 #8 Skrevet 16. desember 2013 Er oppvokst med foreldre som sier at alt på kreditt er fyfy, og jeg tror at grunnen til at jeg er "redd" kredittkort er pga dette. Bruker kredittkort kun i utlandet, ved bestilling av reiser. Er også alltid så beskymret for når regningen kommer, at jeg ikke skal ha penger på bruks/sparekontoen å betale med 1
TrickyCicci Skrevet 16. desember 2013 #9 Skrevet 16. desember 2013 Vi gjør akkurat som TS, vi bruker kredittkort på alle steder som tar kreditt. Vi betaler ALT utestående når det faktureres, slik at vi aldri betaler renter. Vi har Trumf Visa og Coop Mastercard, som gir oss 2% kickback når vi handler innenfor de respektive kjeder, samt 1% på alle andre kjøp. Har også Shell Mastercard vi bruker når vi fyler drivstoff, som gir oss 40øre pr.liter som standard, og kampanjer nå og da (som 50øre frem til nyttår nå). Cluet er å vite hvor mye du bruker, og alltid ha penger til å betale hele regningen ved forfall. 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #10 Skrevet 16. desember 2013 Det å bruke kredittkort er ikke det samme som å bruke penger man ikke har. Jeg bruker aldri kredittkort fordi jeg ikke har råd. Jeg bruker det kun for å få alle godene som hører med. Mvh Yvonne Jeg vet det. Jeg betaler også alltid regningen før forfall. men det er den følelsen av å bruker penger man ikke har. det er liksom innprinta i ryggmargen min at kreditt skal man holde seg unna. også føler jeg at jeg har lite kontroll på hvor mye jeg har brukt når jeg bruker 3-4 forskjellige kredittkort og kanskje brukskontoen i tillegg. Mister litt oversikten på hva jeg skylder og om jeg har nok igjen. Det er psykisk at jeg ikke bruker kredittkort i stor grad. Ikke rasjonelt. Eller til en viss grad rasjonelt da. Anonymous poster hash: c7eaa...846 2
Meridian Skrevet 16. desember 2013 #11 Skrevet 16. desember 2013 Om man har full kontroll, som deg Yvonne, så virker det helt greit å bruke kreditt. I mitt tilfelle har jeg ikke så god økonomi enda, så derfor velger jeg ikke å bruke kreditt siden jeg er redd jeg ikke har nok penger til å betale tilbake. Prioriterer å spare penger enda, og å klare meg med lite. Når økonomien min blir god, så kan det hende jeg kommer til å bruke kreditt siden man får så mye goder. Men hvordan tjener kredittkort-selskapene penger egentlig?
Gjest Ciegus Skrevet 16. desember 2013 #12 Skrevet 16. desember 2013 Bruker aldri kredittkort, for jeg får ikke de kredittkortene med gode betingelser. Ser ikke noe problem i å bruke kredittkort på den måten TS gjør, og kommer sikkert til å gjøre noe lignende når jeg bare kommer ut i arbeid og får innvilget kredittkort. 1
Anglofil Skrevet 16. desember 2013 Forfatter #13 Skrevet 16. desember 2013 (endret) Om man har full kontroll, som deg Yvonne, så virker det helt greit å bruke kreditt. I mitt tilfelle har jeg ikke så god økonomi enda, så derfor velger jeg ikke å bruke kreditt siden jeg er redd jeg ikke har nok penger til å betale tilbake. Prioriterer å spare penger enda, og å klare meg med lite. Når økonomien min blir god, så kan det hende jeg kommer til å bruke kreditt siden man får så mye goder. Men hvordan tjener kredittkort-selskapene penger egentlig? Det skjønner jeg, det er viktig å prioritere å få en solid økonomi. Uten at jeg vet det med sikkerhet tenker jeg at de tjener ganske bra på de som ikke betjener sine kredittkort i tide. For er man for sent ute har kredittkortene ofte svært høy rente. Og det er selvsagt faren ved kredittkort. Klart, må man utsette én måned (mange har også en rentefri måned) så er det kanskje ikke så farlig, men det finnes nok av eksempler på de som ikke klarer å betale i tide og blir stående med store kredittkortregninger. Dette er ofte folk som lever over evne, det er jo bare å se på Luksusfellen. Mvh Yvonne Endret 16. desember 2013 av Yvonne
Wolfmoon Skrevet 16. desember 2013 #14 Skrevet 16. desember 2013 Jeg gjør også som Yvonne. Har to kredittkort som brukes alle steder der det er mulig, og har til dags dato ikke betalt en krone i renter Eneste stedet det ikke er mulig er i kantina på jobb 4
Rosebud Skrevet 16. desember 2013 #15 Skrevet 16. desember 2013 Gjør det på samme måte som deg, Yvonne. Har tjent ganske mye på det de siste par årene
Anglofil Skrevet 16. desember 2013 Forfatter #16 Skrevet 16. desember 2013 Gjør det på samme måte som deg, Yvonne. Har tjent ganske mye på det de siste par årene Mhm. Skal snart kjøpe kjøkken. Har spart opp penger selvsagt, men betaler ført med kredittkortet. Det blir en god del penger tilbake. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #17 Skrevet 16. desember 2013 Om man har full kontroll, som deg Yvonne, så virker det helt greit å bruke kreditt. I mitt tilfelle har jeg ikke så god økonomi enda, så derfor velger jeg ikke å bruke kreditt siden jeg er redd jeg ikke har nok penger til å betale tilbake. Prioriterer å spare penger enda, og å klare meg med lite. Når økonomien min blir god, så kan det hende jeg kommer til å bruke kreditt siden man får så mye goder. Men hvordan tjener kredittkort-selskapene penger egentlig? I tillegg til det Yvonne sier betaler alle butikker som tar i mot kreditkort en provisjon av beløpet som blir betalt. Fritt etter husken er det 1,65% tror jeg. Anonymous poster hash: c7eaa...846
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #18 Skrevet 16. desember 2013 Jeg tjener ganske mye penger på cashback fra ulike kort Da må du ha et vannvittig forbruk. At du "tjener" blir litt rart å si da. Anonymous poster hash: 9e2e3...933 5
Anglofil Skrevet 16. desember 2013 Forfatter #19 Skrevet 16. desember 2013 (endret) Da må du ha et vannvittig forbruk. At du "tjener" blir litt rart å si da. Anonymous poster hash: 9e2e3...933 Overhodet ikke, og absolutt ikke mer enn andre. Jeg har faktisk en meget nøktern levestil. Men alle monner drar. Dessuten gir ulike kredittkort ulik cashback. F.eks får jeg igjen 5% ved TrippelTrumf-dager, da sørger jeg for å handle mest mulig for hele måneden. Si jeg da handler for 2000 kr blir det 100 kr igjen på den handelen. Noen TrippelTrumf-dager i året kan fort gi cashback på 2-300 kr alene. I tillegg har man jo de reisene jeg liker å ta et par ganger i året. Utover bolig og sparing er reiser det jeg prioriterer. Og da blir det plutselig til at man får igjen 200 kr på cashback på en reise. Man må se det i et tidsperspektiv, det er ikke slik at jeg tjener tusenvis av kroner på et år, men det blir fort penger ut av det hvis man tenker litt lenger enn som så. Alternativet er strengt tatt å ikke få igjen et eneste rødt øre utover de tingene man selvsagt har kjøpt. Mvh Yvonne Endret 16. desember 2013 av Yvonne 5
Sissan1 Skrevet 16. desember 2013 #20 Skrevet 16. desember 2013 Vi bruker Trumf kredittkort på alt. Vi får igjen mye på det - det blir som å få 1-2% rabatt på alt man kjøper. Når man legger sammen husholdningsutgifter, reise, gaver, drivstoff osv osv, snakker vi titusener i året i rabatt. Før fikk man bare bruke trumfpoeng på flust.no, men nå får man det ut i penger, og det kommer godt med. Nettopp hentet ut 5000 til juleferien nå :-) Men vi betaler alltid hele regningen når den kommer, ikke en krone i rentekost eller gebyrer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå