AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #1 Skrevet 16. desember 2013 Hei, Samboeren min og jeg ønsker å opprette en sparekonto/boligspar for stebarnet mitt på 6 år. Barnets mor har hovedomsorgen mens de begge har foreldreansvar. Av ulike grunner ønsker vi å være sikre på at ikke mor kan ta ut penger av kontoen hvis hun skulle ønske det. Hvordan går man så fram? Står kontoen i barnets navn vil den vel rent juridisk være åpen for den med hovedomsorgen. Kan man lage en konto i barnet og fars navn, slik at barnet kun kan ta ut penger med fars samtykke? På forhånd tusen takk! :-)Anonymous poster hash: 31e26...705
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #2 Skrevet 16. desember 2013 Sett kontoen i fars navn med sønn som disponent :-)Anonymous poster hash: aeebf...b3e 3
Bernardette Skrevet 16. desember 2013 #3 Skrevet 16. desember 2013 Så lenge det står i barnets navn og begge foreldrene har foreldrerett, kan begge foreldre disponere kontoen. En god venninne av meg opplevde at hennes eksmann (psykopat til margen) tømte deres datters konto, og det var ingen ting min venninne kunne gjøre med det; all den tid far (og mor) lovlig har full tilgang på kontoen. Om den kan åpnes i fars og barnets navn, vet jeg ikke. Hør med banken?
Leanne Skrevet 16. desember 2013 #4 Skrevet 16. desember 2013 Kan oprette en konto som kun kan åpnes når barnet fyller 18, så kan ingen ta ut noe på en stund
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #5 Skrevet 16. desember 2013 DERE oppretter en konto i deres navn, og passer på den til barnet, det er enklest. Når barnet begynner på vgs og er formuehavende, går det utover stipend og alt mulig. Anonymous poster hash: bb06b...b12 9
Nordvesta Skrevet 16. desember 2013 #6 Skrevet 16. desember 2013 DERE oppretter en konto i deres navn, og passer på den til barnet, det er enklest. Når barnet begynner på vgs og er formuehavende, går det utover stipend og alt mulig. Anonymous poster hash: bb06b...b12 Enig. Slik sparer jeg til datteren min. Har konto i mitt navn, men pengene er øremerket henne. Er ikke "øl-penger" som hun får disponere fritt etter at hun var blitt 18 år :D 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #7 Skrevet 16. desember 2013 Enig. Slik sparer jeg til datteren min. Har konto i mitt navn, men pengene er øremerket henne. Er ikke "øl-penger" som hun får disponere fritt etter at hun var blitt 18 år :D Var det jeg fant ut var enklest til min stesønn også, da fikk ikke mor tak i pengene, barnet slet ikke på videregående, og vi visste pengene var godt ivaretatt. Jeg og mann måtte begge skrive under for å ta ut, så de var låst på konto uansett. Gutten fikk pengene når han var 22, av eget valg, og valgte det som innskudd i leilighet han står som eier av. Anonymous poster hash: bb06b...b12 2
Gjest RockOn Skrevet 16. desember 2013 #8 Skrevet 16. desember 2013 Man kan åpne sparekonto i barnets navn som er sperret og det kan kun tas it penger hvis begge foreldrene skriver under. Sånn har vi det i hvertfall..
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #9 Skrevet 16. desember 2013 Supert, takk for svar! Da blir det konto i vårt navn øremerket barnet :-) Pengene er forøvrig tenkt til egenkapital iht egen boling - ingen ølpenger når barnet er 18år nei ;-) Til siste post, det må nesten være en konto der ikke mor er involvert overhodet. At hun måtte skrive under ved uttak kunne det også blitt problemer av. Tusen takk for svar :-) Anonymous poster hash: 31e26...705
Gjest FuturePrimitive Skrevet 16. desember 2013 #10 Skrevet 16. desember 2013 Trodde dette var allmennkunnskap, men dersom du oppretter en sparekonto i barnets navn som overstiger 75.000 kroner før barnet er 18 år, så vil overformynderiet forvalte barnets konto. BSU for barn bør du også holde deg unna fordi så lenge barnet ikke har inntekt så vil han/hun ikke få skattefradraget man får på BSU. Det beste er derfor å opprette en sparekonto i ditt eget navn som er øremerket ungen. Når barnet begynner å jobbe oppretter han/hun BSU. Du fortsetter å spare på denne kontoen til boligkjøp blir aktuelt. Så lenge beløpet du har spart opp ikke overstiger 470.000 kroner kan du gi dette i forskudd på arv uten at det utløser arveavgift. Om du har tenkt å gi mer, så kan du årlig gi 1/2g i gave som barnet f.eks kan bruke på å betale ned gjeld raskere.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #11 Skrevet 16. desember 2013 DERE oppretter en konto i deres navn, og passer på den til barnet, det er enklest. Når barnet begynner på vgs og er formuehavende, går det utover stipend og alt mulig. Anonymous poster hash: bb06b...b12 Det her er det desidert enkleste og også den tryggeste måten å sikre at barnemor ikke får kloa i pengene. Anonymous poster hash: fa07f...37c 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #12 Skrevet 16. desember 2013 Ved delt foreldreansvar hadde dere uansett trengt begge foreldres underskrift for å åne en konto i barnets navn. Det er nok mest fornuftig det dere valgte å gjøre. Jeg har selv konto (fondsparing) til barna i mitt eget navn. Anonymous poster hash: 8d278...62f
asterix Skrevet 17. desember 2013 #13 Skrevet 17. desember 2013 Trodde dette var allmennkunnskap, men dersom du oppretter en sparekonto i barnets navn som overstiger 75.000 kroner før barnet er 18 år, så vil overformynderiet forvalte barnets konto. BSU for barn bør du også holde deg unna fordi så lenge barnet ikke har inntekt så vil han/hun ikke få skattefradraget man får på BSU. Det beste er derfor å opprette en sparekonto i ditt eget navn som er øremerket ungen. Når barnet begynner å jobbe oppretter han/hun BSU. Du fortsetter å spare på denne kontoen til boligkjøp blir aktuelt. Så lenge beløpet du har spart opp ikke overstiger 470.000 kroner kan du gi dette i forskudd på arv uten at det utløser arveavgift. Om du har tenkt å gi mer, så kan du årlig gi 1/2g i gave som barnet f.eks kan bruke på å betale ned gjeld raskere. Grensen for at Overformynderiet overtar forvaltning av barns penger er nå økt til 2G, dvs 164.244 kr i 2013.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 17. desember 2013 #14 Skrevet 17. desember 2013 Grensen for at Overformynderiet overtar forvaltning av barns penger er nå økt til 2G, dvs 164.244 kr i 2013. Ok. Men 164.000 på 18 år er ikke spesielt mye penger på sparing i mnd. Sparer man 1000 kroner i mnd så har man 164.000 med renter og renters rente denne summen på 12-13 år. Mange sparer betydelig mer enn det til barna.
Rotemor Skrevet 17. desember 2013 #15 Skrevet 17. desember 2013 Enig. Slik sparer jeg til datteren min. Har konto i mitt navn, men pengene er øremerket henne. Er ikke "øl-penger" som hun får disponere fritt etter at hun var blitt 18 år :D Det har jeg gjort til alle mine barn også. Det er til depositum, innskudd e.l Russetida får de finne egen løsning på
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #16 Skrevet 17. desember 2013 Trodde dette var allmennkunnskap, men dersom du oppretter en sparekonto i barnets navn som overstiger 75.000 kroner før barnet er 18 år, så vil overformynderiet forvalte barnets konto. BSU for barn bør du også holde deg unna fordi så lenge barnet ikke har inntekt så vil han/hun ikke få skattefradraget man får på BSU. Det beste er derfor å opprette en sparekonto i ditt eget navn som er øremerket ungen. Når barnet begynner å jobbe oppretter han/hun BSU. Du fortsetter å spare på denne kontoen til boligkjøp blir aktuelt. Så lenge beløpet du har spart opp ikke overstiger 470.000 kroner kan du gi dette i forskudd på arv uten at det utløser arveavgift. Om du har tenkt å gi mer, så kan du årlig gi 1/2g i gave som barnet f.eks kan bruke på å betale ned gjeld raskere. Hmmm. Vi driver i disse dager å skal opprette sparekonto til ungene, etter ønske fra besteforeldre. Hvilken praktisk betydning har det om overformynderiet overtar ansvaret?? hva vil det si?? Og kan man ikke lenger spare da?? Jeg kan ikke fatte hvorfor det er så mye dumme/rare regler mot å åpne sparekonto for barna? Burde det ikke være en fordel, og ikke en ulempe?? Kjenner jeg er litt skeptisk mtp at de kan få problemer med stipend. Samtidlig som jeg mener at egen konto til dem er mer ryddig enn å spare på "min" konto?? spessielt hvis samlivsbrudd e.l skulle skje, evt at vi havner i ett uføre og må søke sosialhjelp e.l, da er det dumt å ha 150.000 på konto som er ungene sine sparepenger.... Kjenner jeg er VELDIG usikker på hva som er det beste her... Anonymous poster hash: 1d72a...4b8
Gjest FuturePrimitive Skrevet 18. desember 2013 #17 Skrevet 18. desember 2013 Hmmm. Vi driver i disse dager å skal opprette sparekonto til ungene, etter ønske fra besteforeldre. Hvilken praktisk betydning har det om overformynderiet overtar ansvaret?? hva vil det si?? Og kan man ikke lenger spare da?? Jeg kan ikke fatte hvorfor det er så mye dumme/rare regler mot å åpne sparekonto for barna? Burde det ikke være en fordel, og ikke en ulempe?? Kjenner jeg er litt skeptisk mtp at de kan få problemer med stipend. Samtidlig som jeg mener at egen konto til dem er mer ryddig enn å spare på "min" konto?? spessielt hvis samlivsbrudd e.l skulle skje, evt at vi havner i ett uføre og må søke sosialhjelp e.l, da er det dumt å ha 150.000 på konto som er ungene sine sparepenger.... Kjenner jeg er VELDIG usikker på hva som er det beste her... Anonymous poster hash: 1d72a...4b8 Nei, det er ikke alltid lett å kjenne til alle regler. Men det er lurt å undersøke som du gjør nå, for da kan man fort finne ut at det er penger å spare/tjene. Ofte er det slik i pengeverdenen. De som bruker tid på å forstå hvordan ting fungerer ender opp med mer penger enn de som bare "lar det stå til". At overformynderiet "griper inn!" høres litt mer dramatisk ut enn det er. Det betyr bare i praksis at "de", dvs banken, låser pengene. Som regel har overformynderi av penger per se ingen stor betydning for folk flest, men bare tanken på at de kan hindre meg i å gjøre som jeg vil med mine egne penger får det til å grøsse nedover ryggen min. La oss si at du overstiger 170.000 kroner (som er grensen nå visstnok) og kontoen låses (slik at du, som den uansvarlige ungen du visstnok er, ikke skal gamble bort pengene på whiskey og øl), og boligmarkedet krakker. Du tenker; Nei, søren..dette hadde jeg ikke sett komme, og ønsker heller å bruke pengene på egenkapital i bolig på dette gunstige tidspunktet. En bolig som på sikt skal bli barnets. Det får du da ikke lov til av overformynderiet. Pengene er alså bundet i kontoen til barnet blir myndig. Et annet problem med å opprette konto i barnets navn er at barnet blir formuende når det skal ut å studere. Det kan, og vil, slå ut på studielån/stipend. Slik jeg ser det, så er det DU som skal være den ansvarlige voksne i forholdet med barnet ditt. Det er ingenting uryddig med at du oppretter en konto i en bank som gir høy rente (yabank, santander eller norwegian), eller lavrisikofond. Kontoen har DU bestemt at er til ungen. Dersom du er usikker på din bedre? halvdels intensjoner vedrørende barnesparing, eller at du ikke stoler på ham, eller hva det måtte være, så kan dere opprette hver deres konto. Han sparer til barna på sin konto, du på din. Dere kan også skrive en kontrakt som bestemmer at den kontoen skal ikke brukes til andre ting enn barnet. Det er mye å sette seg inn i når det gjelder penger, men det er bare å begynne, for på sikt er det MYE penger å "tjene" på å kjenne til forskjellige regler og hvordan man kan unngå dem. Det er det rike mennesker gjør hele tiden, så hvorfor skal ikke du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå