Gå til innhold

Hvordan slutte å småspise usunne ting?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, jeg er flink til å spise sunn frokost, lunsj og middag. Grovt brød, mye fisk og grønnsaker/frukt. Men fra kl 17 og utover sklir det helt ut! Etter at jeg har spist middag må jeg dytte i meg sjokolade, kjeks, potetgull og annet søppel.

Jeg prøver å sette frem frukt, slik at jeg heller skal spise det, men nei. Jeg bor sammen med flere ungdommer og alle handler inn godteri hele tiden. Da er det så vanskelig å styre meg! Hjelp!! Hvordan få mer viljestyrke?

Anonymous poster hash: c4647...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, jeg sliter med akkurat det samme, bortsett fra at her i huset er det mamma og pappa som kjøper og setter frem sjokoladen og potetgullet.

Jeg er sikker på at det sekundet jeg flytter ut vil jeg begynne å gå ned i vekt. :P

Uansett, pass på å få i deg nok proteiner. Jeg har fått beskjed (av personlig trener og kostholdsveileder) om at man lettere klarer å stå imot søtsuget om man får i seg nok proteiner og blir god og mett. Om du ikke får i deg noen proteiner forsvinner metthetsfølelsen fortere og det er lettere å småspise eller å falle for fristelser.

Edit: skrivefeil

Endret av -littleme-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det sekundet du bestemmer deg, så er det ikke vanskelig lenger. Jeg kan skrive 10 tips om hvordan unngå småspising osv, men det letteste er bare å bestemme seg. og så bare slutter du :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusekatta, du må gjerne komme med de 10 tipsene dine :biggrin:

Jeg sleit og sliter litt med dette enda, her er det mannen som har sine cravings på kvelden og spiser godiser.

Jeg pleier å trene på kveldstid etter middag, og jeg trener rimelig hardt og er sliten etter økten, da tenker jeg alltid at jeg har jobbet utrolig hardt og vil ikke ødelegge den gode treningsøkten med en sjokolade.

Blir også motivert til å ikke snope om kveldene når jeg ser googler fitness eller noe slikt, da blir jeg enda mer hypp på å spise sundt å trene mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overlymanlyman

Jeg har hatt et seriøst problem med småspising, så veit hva du snakker om. Gikk ned fra feit kar på 108 kg til noe slankere kar på 90 kg, og småspisingen av junk var en del av problemet.

Her er mine tips:

• Spis nok tidlig på dagen. Jeg syns at jeg ofte får "suget" om frokost, frokost 2, lunsj og lunsj 2 (jeg spiser som dere skjønner, en god del mat gjennom en dag) blir for dårlige.
  • Drikk mye vann. Det hjelper på forbrenningen også.
  • Si nei til deg selv. Det er faktisk utrolig mange fristelser, samt ting som nesten blir trøkket ned i halsen på oss av usunne ting. Når du har sagt nei 1 gang, blir neste gang enklere, neste gang enda enklere, osv. Viljen må også trenes opp :) Jeg sleit i starten, nå sier jeg nei med enkelthet.
  • Du kan ordne deg sunt snacks også. Frukt blir plutselig mye mer delikat når den er skåret opp.
  • Det er lov å glede seg til snopet som venter på fredag/lørdagskvelden :)

Det er du som småspiser, ingen andre. Selv om fristelsen er der, så er det ditt valg å spise. Vær litt streng med deg selv i starten, så går ting av seg selv etter hvert :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt beste tips er: Ikke kjøp usunne ting eller oppbevar dem hjemme.

Om jeg har sjokolade, så spiser jeg sjokolade og gjerne alt sammen!

Redningen her blir ofte et eple som er kuttet i båter eller terninger før de stappes i microen i et minutt eller to (varme, men fortsatt litt sprø inni). Strø over litt kanel og gjerne en smuldret havrekjeks. Kan serveres med litt yoghurt eller noe ved siden av. Blir både mett og mister søtsuget.

Evt havregryn med melk og friske bær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitet med det samme. Men grunnen til at jeg ikke har klart meg, er fordi samboer kjøper godteri og cola når det går tomt. Jeg ser han dytter i seg masse godteri, han legger det på bordet og spiser det rett forran meg, ender med at jeg tar og klarer ikke å stoppe. Samme med cola, har sagt det at vi må slutte å drikke mye cola. Men han klarer ikke når jeg setter meg inn for det. Å da blir det vondt og dårlig for meg som sitter å ser hva han dytter i seg, (han er like tynn uansett hva han dytter iseg.) Men jeg er sånn som legger på meg 2 kilo bare ved å se på kjøleskapet.

Hvorfor få kjæresten til å hjelpe meg? Han sier han skal, men han bare slutter med det og det gir ikke meg motivasjon.

Anonymous poster hash: 6bbde...3ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett når det hele tiden er snop rett fremfor nesa.

Kan du kanskje dempe det verste behovet for å spise småting fra en knitrende pose ved å kjøpe en pose hasselnøtter? Det hjalp for meg. En tre-fire nøtter her og der hjalp mye. Og posen varte en stund, den :)

Anonymous poster hash: 25062...c2a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en strikk rundt håndleddet og dra i den hver gang du får lyst på snacks. Det hjelper :-)

Anonymous poster hash: a22c1...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bare slutter.... Vil du så vil du. :wink:

Jeg mener ikke være eplekjekk, men det er faktisk sant. Dersom du virkelig vil noe, så gjør du det.

I tillegg, det hjelper om du spiser mer før på dagen, og også om du legger inn noen mellom-måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen ting som hjelper meg:

Slutt å spise usunne ting! Det er ofte selve det å spise dette, som gjør det vanskelig å slutte. Ultraprosessert mat (ferdigmat, junkfood, godteri, snacks, kaker) er spesialdesignet for å få deg hekta, den er ferdig fordøyd så den gir ingen metthetsfølelse (så du kan spise mye, og/eller blir sulten igjen med en gang), og tappet for mikronæringsstoffer, så om man overdriver inntaket kan man bli underernært selv om man blir tykkere - og er man underernært, blir man sulten; og når man er underernært og sulten, er man sugen på det som er aller mest kaloririkt.

Dette innebærer også å unngå "sunne" ting som fettreduserte utgaver av ordinære matvarer, juice, lettbrus, saft, nøkkelhullmerket pizza og frokostblandinger. Les innholdsdeklarasjonen og bruk huet. Spis ekte mat, begrens heller porsjonene litt om du trenger å gå ned i vekt.

Beveg deg. Mosjon regulerer appetitten, og når man har vært flink og trent, har man mindre lyst til å ødelegge den gode effekten med junk. Mange spiser også fordi de kjeder seg, og det å komme seg ut kan gi de nødvendige nye impulsene.

Spis nok. Få i deg alle næringsstoffene du trenger hver dag, både makro- (fett, karbohydrat og protein) og mikronæringsstoffer (vitaminer, mineraler, antioksydanter), vann og fiber. Spis variert, få i deg mat fra flere matgrupper til hvert måltid, også mellommåltidene, hvis du spiser dette (kanskje bør du begynne med det). Ikke sats på å legge deg sulten. Men ikke overspis heller, slutt å spise litt før du er mett (de fleste kjenner ikke at de har spist nok før de er overmette, og da er det for sent). Stadig utvidet magesekk gjør deg også mer sulten.

Dropp sabotørene. Ikke omgi deg med mennesker som snoper og/eller prøver å friste deg til å snope. Vær sammen med mennesker som er aktive og spiser sunt.

Stress ned. Gjør noe med det du kan gjøre noe med, glem resten. Ikke bruk mat som terapi.

Før matdagbok. Skriv opp alt du spiser (og drikker, om det ikke er vann, farris, kaffe) hver dag og få oversikt over hvor mange kalorier du får i deg. Det vil kunne hjelpe deg å holde fokus.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal på sukker-avvenning :fnise: , pleier jeg å finne ting som kan erstatte det jeg vanligvis stapper i meg.

- Questbars, kjøpes på Iherb.com. Dette er proteinbarer med kun 1 gram sukker i forskjellige smaker. Det smaker ikke som vanlig sjokolade, men de er gode å ha i nøden.

- Frukt med kesam. Lær deg å bli glad i frukt, spis massevis av det.

- Cola Zero/Pepsi Max. Kjøp dette til å kose deg med på kveldene, det "føles" som fullverdig kveldskos, samtidig som det ikke inneholder kalorier.

- Diverse sunn bakst og sjesk(hvis du gidder). Les bloggene dedication.blogg.no og kriweb.no.

- Bruk Sukrin og Stevia istedenfor sukker. Dette er kalorifrie søtningsmidler, bruk dem på grøten, i kesam, i sunne pannekaker osv osv.

I forhold til å prøve å unngå søtsug, er dette hete tips:

Få i deg nok mat. Mye proteiner, sunt fett og gode karbohydrater. Spis mindre av raske karbohydrater.

Min egen strategi når jeg føler at sukker/sjokolade/potetgull-inntaket har gått for langt, er å kutte alt tvert. Hold ut i 3 uker uten disse tingene, og jeg skal love deg at når disse 3 ukene er gått, så kommer suget til å være helt borte, og du får en skikkelig aha-opplevelse. Bare tenk for deg selv "jeg skal bare holde ut i 3 uker, dette klarer jeg". Når disse 3 ukene er gått vil du kanskje få et litt mer sunt forhold til hva som faktisk er greit å spise, og terskelen for å "gnu i seg" sjokolade og andre usunne ting er høyere. Se på det som et prosjekt for å teste din egen viljestyrke, så blir det kanskje litt enklere å motivere seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lett når det hele tiden er snop rett fremfor nesa.

Kan du kanskje dempe det verste behovet for å spise småting fra en knitrende pose ved å kjøpe en pose hasselnøtter? Det hjalp for meg. En tre-fire nøtter her og der hjalp mye. Og posen varte en stund, den :)

Når jeg skal på sukker-avvenning :fnise: , pleier jeg å finne ting som kan erstatte det jeg vanligvis stapper i meg.

- Questbars, kjøpes på Iherb.com. Dette er proteinbarer med kun 1 gram sukker i forskjellige smaker. Det smaker ikke som vanlig sjokolade, men de er gode å ha i nøden.

- Frukt med kesam. Lær deg å bli glad i frukt, spis massevis av det.

- Cola Zero/Pepsi Max. Kjøp dette til å kose deg med på kveldene, det "føles" som fullverdig kveldskos, samtidig som det ikke inneholder kalorier.

- Diverse sunn bakst og sjesk(hvis du gidder). Les bloggene dedication.blogg.no og kriweb.no.

- Bruk Sukrin og Stevia istedenfor sukker. Dette er kalorifrie søtningsmidler, bruk dem på grøten, i kesam, i sunne pannekaker osv osv.

Her er vi helt forskjellige! Jeg må ha ting som ikke trigger søtsuget, og da må jeg også unngå alt som ligner på godteri. Og jeg vil ikke putte i meg kunstige stoffer. Isteden tester jeg ut matvarer og kombinasjoner som er nye for meg. Det er altså bare ren mat, og gir en god tilfredsstillelse både for magen og hodet. Men noe av det er så deilig at det er på kanten til å trigge, innrømmer det :fnise: Feks... yoghurt med valnøtter og lønnesirup (naturell Tine yoghurt, valnøtter i biter, og 100% lønnesirup) - oooh så godt! Eple med peanøttsmør eller peanøttsmør i yoghurt er også veldig godt og næringsrikt, men uten å trigge. Dessuten lager jeg maizenapudding med eller uten kakao, og kakao på helmelk, søtet med honning, eller bare varm melk med honning. Eller tar en bit god ost med nøtter eller frukt til. Eller en feit biff med tilbehør. Dette er "treats", til et måltid av og til, ikke hver dag og hele tiden. Eller... det er mye frukt og farger og variasjon og smak - jeg føler at jeg er på danskebåten eller i barnebursdag... evt i barnebursdag på danskebåten, med dette kostholdet mitt :laugh:

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må ha det værste kostholdet ever. Jeg er ikke feit, men ikke tynn heller. Har lyst å få til å endre det, men det er ikke lett.

F.eks idag har jeg spist: en bakt potet til lunsj. 1 tiden.

Litt revet ost fra en pakke jeg fant i kjøleskapet.

En pose med sjokoladekuler.

I går spiste jeg pizza. Kanskje fire stykker i fem seks tia, og ett før jeg la meg, da var jeg så sulten.

På søndag åt jeg kun litt rester av tapas. Brød, salat og masse aioli.

På lørdag var mitt første måltid i syv tiden på kvelden. Da spiste jeg tapas, ganske mye. Så spiste jeg litt mer tapas før jeg la meg.

Sånn er det hver dag. Hehe...

Jeg eier ikke fantasi i matveien, jeg hater brødskive og tørrmat.

Anonymous poster hash: f9be5...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier ikke fantasi i matveien, jeg hater brødskive og tørrmat.

Skjønner deg godt. Men hva med suppe, salat, smoothie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er vi helt forskjellige! Jeg må ha ting som ikke trigger søtsuget, og da må jeg også unngå alt som ligner på godteri. Og jeg vil ikke putte i meg kunstige stoffer. Isteden tester jeg ut matvarer og kombinasjoner som er nye for meg. Det er altså bare ren mat, og gir en god tilfredsstillelse både for magen og hodet. Men noe av det er så deilig at det er på kanten til å trigge, innrømmer det :fnise: Feks... yoghurt med valnøtter og lønnesirup (naturell Tine yoghurt, valnøtter i biter, og 100% lønnesirup) - oooh så godt! Eple med peanøttsmør eller peanøttsmør i yoghurt er også veldig godt og næringsrikt, men uten å trigge. Dessuten lager jeg maizenapudding med eller uten kakao, og kakao på helmelk, søtet med honning, eller bare varm melk med honning. Eller tar en bit god ost med nøtter eller frukt til. Eller en feit biff med tilbehør. Dette er "treats", til et måltid av og til, ikke hver dag og hele tiden. Eller... det er mye frukt og farger og variasjon og smak - jeg føler at jeg er på danskebåten eller i barnebursdag... evt i barnebursdag på danskebåten, med dette kostholdet mitt :laugh:

Den ser jeg! ;) Det er også en metode som kan fungere, alle er vi forskjellige. For meg handler det rett og slett om å finne noe som jeg kan late som er sjokolade eller godteri, altså som ligner. :ler2: Å lure meg selv er en god metode, pluss at suget går bort, og jeg samtidig ikke har fått det bort med å gi meg selv det jeg ikke skal ha. Etterhvert synes jeg faktisk erstatningene smaker bedre enn når jeg tyller i meg usunne ting hele tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...