Gå til innhold

Hvordan går man fram for å få DNA-testet m.t.p farskap?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg og min mann ønsker begge å få DNA-test på den ene datteren vår, da vi ikke er sikker på om det er han som er faren. Hvordan går vi fram for å få dette gjort? Vi har ikke råd til å gjøre det privat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det koster 2.500,- og prøvene bestilles fra Rettsmedisinskinstitutt i Oslo.

Ellers må far stevne deg for retten med påstand om at han ikke er far, og det skal dokumenteres på en eller annen måte. Nytter ikke med noe jeg vet ikke/bare lurer på osv. da.

2.500,- er ikke mye når det gjelder noe så viktig så ring og bestill prøvene.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det koster 2.500,- og prøvene bestilles fra Rettsmedisinskinstitutt i Oslo.

Ellers må far stevne deg for retten med påstand om at han ikke er far, og det skal dokumenteres på en eller annen måte. Nytter ikke med noe jeg vet ikke/bare lurer på osv. da.

2.500,- er ikke mye når det gjelder noe så viktig så ring og bestill prøvene.

Bestiller vi dem selv eller? Hvor henvender vi oss?

Skrevet

Søk på Rettsmedisinskinstitutt, der står tlf.nr.

Ring inn og be om skjema, fyll ut, send inn så kommer prøvepinnene i posten i løpet av kort tid. Husk at mor og far må signere skjemaet.

Gjest Myumi
Skrevet

Bestiller vi dem selv eller? Hvor henvender vi oss?

Slettet grunnet feil info.

Mezzaluna

Skrevet

Dere tar testene selv hjemme (munnhuleprøve av alle tre) og sender dem inn. Svar kommer i løpet av 3-6 uker.

Hvis far ikke er far må han stevne deg inn for retten for å få slettet farskapet (hvis det er det dere/han vil oppnå).

Når saken kommer opp må dere ta nye prøver m/vitne, dvs hos fastlegen. Da kommer det er skjema fra retten som dere tar med til legen + legitimasjon hvis h*n ikke kjenner dere godt. Prøvene sendes inn til analyse og svaret sendes direkte til retten.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg fant den informasjonen jeg trengte på farskap.no, linket fra rettsmed.inst.

Vi vil fortsette å leve sammen og han vil fortsatt være faren i praksis, vi vil bare vite helt sikkert at han er faren. Vi er nesten sikre, men det finnes dessverre en mulighet for at han ikke er det.

Takk for hjelpen!

Gjest Myumi
Skrevet
Tusen takk for svar. Jeg fant den informasjonen jeg trengte på farskap.no, linket fra rettsmed.inst.

Vi vil fortsette å leve sammen og han vil fortsatt være faren i praksis, vi vil bare vite helt sikkert at han er faren. Vi er nesten sikre, men det finnes dessverre en mulighet for at han ikke er det.

Takk for hjelpen!

Jeg synes det er skikkelig fint at dere vil finne ut av dette en gang for alle i stedet for å leve resten av livet i uvitenhet :) all ære til dere.

Skrevet

Saklig og god informasjon Titti72 :wink:

Fint med skikkelige svar når man lurer på noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...