AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #1 Skrevet 16. desember 2013 Hei. Jeg har de siste årene begynt å få ett veldig problematisk forhold til min mor. Hun har alltid vært verdens beste mamma. Alltid interessert i det jeg sier og mener, og har tydelig vist at hun alltid vil det beste for meg. Problemet er at nå virker hun mye mer interessert i dataskjermen enn meg, hun tar ikke hensyn til at jeg vil sove om natten (hun er ett nattmennesket) så hun har gjerne volumet på tv høyt, og nå blir hun også sint på meg for ingenting. Prøvde å fortelle henne om noe morsomt om en i klassen min, men hun klikket helt på meg. Når hun blir sint på meg, så blir jeg sint tilbake så det er blitt en ond sirkel. I tillegg til dette så har jeg merket at hun drikker mye mer alkohol nå enn det hun har gjort tidligere. Altså, hun drikker ett par tre øl nesten hver eneste dag. Dette er også ett irritasjonsmoment siden hun har veldig lite penger. Har veldig lyst å flytte ut pga dette, men om jeg skal klare å fullføre skolen så kan jeg ikke få en jobb. Jeg håper at noen har ett råd til hvordan jeg kan få ett bedre forhold til min mor igjen. Er veldig slitsomt å se på det som stress å komme hjem etter at jeg har vært hos typen eller skolen. Takk for svar! Anonymous poster hash: f851c...1e3
Gjest åffårno Skrevet 16. desember 2013 #2 Skrevet 16. desember 2013 Det er nok det siste du vil høre, men jeg tror ikke dette løser seg raskt dessverre. Det at du ser hvor mye hun drikker er nok høyst sannsynlig bare en del av realiteten, og det høres veldig tydelig ut som om hun har et alkoholproblem. Du kan søke om tilrettelagt borteboerstipend, da trenger du snakke med helsesøster/lege og få bekreftet fra dem at du har behov for dette(og det får du nok). Kan du heller ikke ha helgejobb? Jeg gjorde selv dette på slutten av vgs - og selv og det var slitsomt så var det absolutt verdt det. Det ble for slitsomt å bo hjemme, rett og slett. Det gikk ikke utover karakterene heller, rett og slett fordi man slipper vanskelig hjemmesituasjon som tar mye energi og konsentrasjon. Ellers kan skolen være behjelpelig med å få organisert et møte mellom dere hos familievernkontor vil jeg tro - men jeg ville ikke regnet med at hun umiddelbart går med på dette. Hun vil nok heller ikke klare skjerpe seg å trusselen at du flytter ut - og du skal ikke bli helt sjokkert om hun kun besvarer forsøk på dialog med veldig lite støttende responser og uttrykker at hun blir glad om du flytter ut/eventuelt lover bot og bedring men ikke følger opp. Så mitt ganske "dårlige" råd er at dette ikke løser seg helt enkelt av en samtale eller to når hun åpenbart har større problemer og har et høyt og hyppig alkoholforbruk.
Gjest Whitestripes Skrevet 16. desember 2013 #3 Skrevet 16. desember 2013 Det høres ut som moren din har problemer med seg selv, kanskje er hun deprimert? En del bruker alkohol som selvmedisinering når de har det vanskelig. Har du prøvd å snakke med henne når dere ikke krangler? Si at du er bekymret for henne, og synes det er vondt at dere krangler. Hvis du synes det er vanskelig å snakke med henne selv, kan du kanskje snakke med noen som står henne nær? Besteforeldre, søsken av henne eller en venninne hun stoler på.
minister-mio Skrevet 17. desember 2013 #4 Skrevet 17. desember 2013 Moren din har det kanskje ikke så bra. Være våken om natta og drikking er noen ganger symptomer på at ett eller annet er galt i livet hennes
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå