Jotunjenta Skrevet 13. mai 2004 #1 Skrevet 13. mai 2004 Er det vanlig nå tildags å gifte seg "sånn på papiret" for å slippe all usikkerheten det er ved å være samboere. Da mener jeg det der med at samboere som kjøper seg leilighet, de har jo ingen rettigheter. Skulle den ene falle i fra, så er det foreldrene som arver. Og mye annet. Samfunnet er jo lagd for ektefolk. (regler og sånt). Det er mye som ordner seg automatisk om man gifter seg. Så går det an å gifte seg "på kontoret", og egentlig bare fortsette å være samboere? For hvis vi vil gifte oss på "ordentlig" så er det vel bare å gjøre det senere? Ingen trenger vel å vite at vi har "juksa litt"? Det virker som det er mer betryggende juridisk sett å være gift. Synspunkter?
Gjest Seleena Skrevet 13. mai 2004 #2 Skrevet 13. mai 2004 Om man kjøper seg hus som samboar, kan man skrive under på ein samboarkontrakt. Det er ikkje så vanskeleg
Gjest Myumi Skrevet 13. mai 2004 #3 Skrevet 13. mai 2004 Jeg har ikke inntrykk av at det er slik blant norskfødte. Synes det ville vært veldig trist hvis det å gifte seg var noe man først og fremst gjorde av praktiske grunner
Glossy Skrevet 13. mai 2004 #4 Skrevet 13. mai 2004 Det går helt fint ann å gifte seg "på kontoret" nå i disse dager. Mange som gjør det. Men hvis du endrer navn så ser jo andre at du er gift, men det trenger du jo ikke. Jeg synes det er helt grei å gjøre det slik hvis det er det en ønsker. Men så er det jo morro med en liten fest og da
Gjest Madam Felle Skrevet 13. mai 2004 #5 Skrevet 13. mai 2004 I dag stiller samboere og gifte ganske likt. En kan skrive testamentet på at det er samboeren som skal arve, og at foreldre, søsken ol ikke skal ha noe. En må faktisk ikke være gift i dag for å få samme rettigheter. Derfor gifter vi oss for at vi vil.
Arkana Skrevet 13. mai 2004 #6 Skrevet 13. mai 2004 I dag stiller samboere og gifte ganske likt. En kan skrive testamentet på at det er samboeren som skal arve, og at foreldre, søsken ol ikke skal ha noe. En må faktisk ikke være gift i dag for å få samme rettigheter. Derfor gifter vi oss for at vi vil. Det stemmer ikke helt. Les her under bl.a. arv.
*Lene* Skrevet 13. mai 2004 #7 Skrevet 13. mai 2004 Jeg ville ALDRI giftet meg fordi det er "praktisk" Har vært samboer med noen 3 ganger, og alle gangene har vi hatt en livsforsikring med begunstigelse av hverandre. Dvs at det blir sørget for at den ene parten har råd til å bli sittende med boligen.
blåveis Skrevet 13. mai 2004 #8 Skrevet 13. mai 2004 Jeg synes det at det er praktisk er en av mange ting som gjør det til en god ide å gifte seg. Jeg synes også det er flott å gifte seg uten å ha et bryllup. Men å gifte seg uten at man føler at man er "gift på orntlig", synes jeg ikke høres ut som en god ide.. Dersom dere ikke er klare for å gifte dere, så ville jeg heller ordnet "det praktiske" best mulig gjennom andre avtaler.
Arkana Skrevet 13. mai 2004 #9 Skrevet 13. mai 2004 Jeg skjønner ikke hva som er så galt med å gifte seg av praktiske grunner. Ikke alle har disse romantiske drømmene om bryllup som den største dagen i deres liv, for noen er sikkerheten det viktigste. Personlig synes jeg faktisk det er tåpeligere å bruke 200 000 på én dag enn å gifte seg raskt og greit fordi det er praktisk, det betyr jo ikke at man er mindre glad i hverandre.
julibrud 2004 Skrevet 13. mai 2004 #10 Skrevet 13. mai 2004 Vi har vært samboere i 8 år og eid hus sammen i 6 år. Vi skrev en samboerkontrakt samt gjensidig testament.Det er mer tungvindt uten disse papirene i tilfelle brudd eller død. Vi har også gjeldsforiskring på huset som tilkommer partneren, for å sikre oss økonomisk ved et dødsfall. Men å gifte meg for å få disse praktiske tingen på plass kunne jeg aldri ha tenkt meg. Vi gifter oss for vi ønsker å bevitne vår kjærlighet til hverandre..
blåveis Skrevet 13. mai 2004 #11 Skrevet 13. mai 2004 Jeg er helt enig i alt du sier Arkana, men slik jeg forstår Jotunjenta, er det ikke slik hun tenkter.. Hun ønsker seg et "romantisk bryllup", men ikke når. for nå vil hun bare gifte seg uten å føle seg gift.. Dersom hun hadde sagt at de ville gifte seg for å få papirene i orden og det var det, hadde jeg sagt "kjør på". Men det at hun ønsker å gjøre det "på orntlig" senere gjør at jeg tror hun burde vente med det hele til hun føler seg klar for å gifte seg "på orntlig" Det er ikke noe mindre "orntlig" å være gift uansett om man har bryllup eller ei..
Peluche Skrevet 13. mai 2004 #12 Skrevet 13. mai 2004 Hvis man elsker hverandre og vil leve sammen resten av livet uansett, hvorfor ikke gifte seg av praktiske grunner? Det ER jo unektelig mer praktisk på mange måter. Bryllupet har alltid vært en praktisk ting og en god unnskyldning til å ha en kjempefest. Kjærligheten til hverandre kan man markere på mange forskjellige måter, men dét er ikke hovedhensikten med et bryllup. Nå er vi så heldige at vi får stort sett velge å gifte oss med den vi elsker i Norge idag, men sånn har det ikke alltid vært og sånn er det ikke overalt heller. En liten digresjon, men...
Chiquita Skrevet 13. mai 2004 #13 Skrevet 13. mai 2004 Slik jeg forstod det, så var ikke denne tråden om å erklære sin kjærlighet til hverandre - den var jo for å få de "praktiske papirene" i orden at en skulle "gifte seg", men at trådstarter ville fortsette å leve som samboere inntil de kanskje ville gifte seg senere... *lurer på hva grunnen er til at de ikke vil bli "offentlig" gift nå* Men dersom dere tar en slik hemmelig "papir-løsning" nå, så vil jo det ikke netsegang bli en vielse, da dere allerede er gift. Da vil det vel heller bli velsignesle av ekteskapet (dersom det blir i kirken), eller en fornyelse av løftene - tror jeg... Og da vil jo gjestene få vite at dere allerede er gift, dersom det "bare" blir en velsignelse/fornyelse, og ikke en vanlig vielse.... *tror jeg*
Chiquita Skrevet 13. mai 2004 #14 Skrevet 13. mai 2004 Og en ting til - i Norge så får du ikke til å gjøre det helt hemmelig, da du MÅ ha to forlovere som skriver under på forlovererklæringene - samme hvilken vielses-løsning dere velger....
Wayah Skrevet 13. mai 2004 #15 Skrevet 13. mai 2004 Forresten så får samboere de aller fleste "rettighetene" gifte par har etter å ha vært folkeregisterregistrerte samboere i minst to år. Til og med livsforsikringspapirene sier det. Felles barn er også en ting som øker rettighetene deres.
Brumm Skrevet 13. mai 2004 #16 Skrevet 13. mai 2004 Venninnden min mistet sin samboer, de hadde en liten sønn sammen, og han hadde et barn fra før. Hennes erfaring er at alt kan liksom sikres på best mulig måte, før noe skjer, som samboerkontrakt, testamente, livsforsikring, o.s.v, men ikke noe av dette kan gi den samme sikkerheten som å gifte seg... Som hun sier nå, hadde hun ANT hvor mye styr og jobb hun hadde spart seg ved å være gift, skulle hun ha tenkt helt annerledes før de fikk barn og flyttet sammen. De hadde gjort alt riktig, og etter boka, men når det kommer til stykke, er det faktisk ikke mye hjelp..... Bare litt å tenke på for de som fortsatt tror de er sikret som samboere... Vi vurderte å gå til advokat for å sette opp testamente og samboerkontrakt, men fant ut at det var billigere og hyggeligere å gå på tinghuset og bli ektepar i steden! :-)
blåveis Skrevet 13. mai 2004 #17 Skrevet 13. mai 2004 Som Brumm sier er det kjempegreit å bare gå å gifte seg for å få papirene i orden. Men jeg mener nå at når man gifter seg, så er man "gift på orntlig". Det går ikke ann å få det mer orntlig enn som så. Om man ønsker seg en kirkelig velsignelse eller noe senere er noe helt annet, men å gifte seg for så å kanskje skulle gifte seg på orntlig senere.. Da lurer jeg litt.. Hva er det dere ikke har nå som dere må ha før dere gifter dere "på orntlig"?
Chiquita Skrevet 13. mai 2004 #18 Skrevet 13. mai 2004 Da lurer jeg litt.. Hva er det dere ikke har nå som dere må ha før dere gifter dere "på orntlig"?
Brumm Skrevet 13. mai 2004 #19 Skrevet 13. mai 2004 Må innrømme at jeg ikke helt skjønner logikken.... Man vil gjerne ha barn sammen, bygge/kjøpe hus sammen, kjøpe alt inni huset sammen, skrive testamente som tilgodeser den ene parten, tegne livsforsikring som sikrer den gjenlevende, skrive samboerkontrakt, men de vil ikke gifte seg?? Jeg klarer bare ikke å skjønne den jeg.... Mesteparten av dette er jo mer alvorlige ting enn å gifte seg, eller? (og nå prater jeg ikke om noen spesielt, men veldig mange generelt) Tror det er endel misforståelser ute og går når det gjelder bryllup... Mange mener de ikke har råd (koster faktisk ingen ting å bli gift på tinghuset), de har ikke tid (man MÅ ikke gifte seg på en lørdag, om man er opptatt alle lørdager i året), og de vil ikke binde seg for mye :o Men det er klart, det ER hyggelig å feire en vielse med en fest, men ikke nødvendig, det hadde vært moro å være prinsesse for en dag, og det hadde vært stas å ha en flott blomsterbukett, men ikke noe av dette er et krav du må oppfylle for at noen skal kunne vie deg... Rotete innlegg, men legger man godviljen til, skjønner dere hva jeg mener alikevel!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå