Gå til innhold

Familiebarnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer er førskolelærerstudent på siste året og vurderer å starte en familiebarnehage i sokkelleiligheten vår. Er det lønnsomt eller økonomisk sluk?

Hva bør vi være obs på? Vi har en sokkelleilighet på 60kvm, hage på nesten 1 mål og såvidt jeg vet er det ikke full barnehagedekning i kommunen (Bærum)

Er det noen som driver familiebarnehage her som vil dele erfaringer?

Anonymous poster hash: c7379...999
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet i familiebarnehage og tviler på at det er særlig lønnsomt mht inntekt. Det er regler for hvor mange barn man kan ha per person (før var det 4, men det kom an på alderen). Man måtte også ha en førskolelærer/pedagog innom på deltid. Jeg vil tro at det er mest lønnsomt om det ene barnet er ens eget.

Nå er det en god stund siden og jeg vet at det kom noen nye regler et år eller to etter at jeg sluttet, som gjorde at to slike barnehager jeg kjenner til valgte å legge ned.

Jeg fant denne:

http://www.handboka.no/Sak/Forskrifter/Bahage/fobhg03.htm

Der bør du finne de reglene som gjelder. Mer hjelp får du mest sannsynlig hos kommunen.

Skrevet

Jeg har jobbet i familiebarnehage og tviler på at det er særlig lønnsomt mht inntekt. Det er regler for hvor mange barn man kan ha per person (før var det 4, men det kom an på alderen). Man måtte også ha en førskolelærer/pedagog innom på deltid. Jeg vil tro at det er mest lønnsomt om det ene barnet er ens eget.

Nå er det en god stund siden og jeg vet at det kom noen nye regler et år eller to etter at jeg sluttet, som gjorde at to slike barnehager jeg kjenner til valgte å legge ned.

Jeg fant denne:

http://www.handboka.no/Sak/Forskrifter/Bahage/fobhg03.htm

Der bør du finne de reglene som gjelder. Mer hjelp får du mest sannsynlig hos kommunen.

Takk for svar.

Siden samboer blir pedagog, så trenger hun vel ikke besøk av en annen pedagog? Vi tenkte å ha barnet vårt i barnehagen også.

Det jeg tenkte på av inntekter til oss er lønn til samboer, samt leieinntekt for sokkelleiligheten. Da tenker vi å få en revisor til å gå over regnskapet en gang i året, for å ha papirene i orden. Det blir selvsagt masse utgifter, men samboer har veldig lyst til å komme i gang med dette så fort hun er ferdig.

Skrevet

Når han er ferdig utdannet så kan han selv være pedagogen. Og at ett av barna er deres eget er også en fordel økonomisk.

Men husk på dette med lokalene. Familiebarnehager skal fortrinnsvis være i eget hjem (altså i rommene der du bor) og jeg er usikker på dette med inntekt på lokaler. De er veldig strenge på dette med å godkjenne lokaler som ikke er i eget hjem (selv om det er en separat del av hjemmet).

Jeg tror jeg ville tatt en tur til kommunen og den riktige etaten for å få en samtale med en eller annen som kan veilede og gi råd om disse tingene.

Skrevet

Det er faglig utfordrende å drive en familievarnehage alene, spesielt som nyutdannet. Ville anbefalt å jobbe noen år i vanlig bhg først.

Det kan og ta lang tid å få lokalene godkjent og få lov å starte opp en familiebhg kommer an på hvor ivrig kommunen er etter å få flere bhg.

Skrevet

Men har dere nok plass i leiligheten da?

Skrevet

60kvm burde absolutt holde til 4 barn om lokalet blir godkjent for bruk.

Skrevet

60kvm burde absolutt holde til 4 barn om lokalet blir godkjent for bruk.

Jeg tenkte ikke over at en barnehage kunne ha fire barn :)

Skrevet

Det står at det kan være 5 barn om flertallet er over 2.. eller var det 3 år? Så det er 3, 4 eller 5 barn per voksenperson. Husker at det var snakk om nye regler for doble familiebarnehager, fordi det da ble mer som en privat barnehage i stedet. Og da gjelder andre krav igjen.

Familiebarnehage er på en måte en utvidet dagmamma-ordning. Litt mer tilrettlagt, men fortsatt liten gruppe.

Skrevet

60 kvm holder i massevis for 4 barn. Det er en annen familiebarnehage som hun tenkte å spørre å samarbeide med. Vi bor selv i huset. Barnehagen blir da på sokkelleiligheten.

Hun tenkte å ha 4 barn, kanskje 5 og heller ansette en assistent på deltid.

Hun jobber deltid i barnehage nå så hun har erfaring på det feltet. Bare ikke som ped. leder.

Skrevet

Jeg trodde sokkelleiligheten var alt dere hadde. Men dere bor altså i huset og de 60 kvm blir da ene og alene til barnehagen?

Skrevet

Jeg trodde sokkelleiligheten var alt dere hadde. Men dere bor altså i huset og de 60 kvm blir da ene og alene til barnehagen?

Vi eier ett hus med sokkelleilighet på 60kvm. Vi bor selv i huset og sokkelleiligheten står tom for øyeblikket. Denne vil samboer gjøre om til en familiebarnehage. I tillegg er Hagen vår på nesten 1 mål, så det er nok boltreplass til de små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...