Gå til innhold

Kupevarmer på eget batteri?

markon

Anbefalte innlegg

Heisan.

Er det noen som vet om det finnes en type kupevarmer som går på ett eget oppladbart batteri?

Jeg tenker at det av og til kunne vært hyggelig for hunden å vært med i bilen når jeg er på jobb, istedenfor å være hjemme alene, sånn at jeg kan bruke pausene mine sammen med henne.

Men når det nå er vinter kan det jo bli kaldt i bilen. På jobb har jeg ikke tilgang til noe stikkontakt. Finnes det en kupevarmer som går på ett eget batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisan.

Er det noen som vet om det finnes en type kupevarmer som går på ett eget oppladbart batteri?

Jeg tenker at det av og til kunne vært hyggelig for hunden å vært med i bilen når jeg er på jobb, istedenfor å være hjemme alene, sånn at jeg kan bruke pausene mine sammen med henne.

Men når det nå er vinter kan det jo bli kaldt i bilen. På jobb har jeg ikke tilgang til noe stikkontakt. Finnes det en kupevarmer som går på ett eget batteri?

Vi har egne bilbatterier i jobbilen vår, som igjen er koblet til en skjøteledning som vi kan koble i en elektrisk varmeovn, lamper, laptop osv. Bilbatterier er oppladbare, du trenger bare å kjøpe en lader på f.eks biltema. Funker kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har egne bilbatterier i jobbilen vår, som igjen er koblet til en skjøteledning som vi kan koble i en elektrisk varmeovn, lamper, laptop osv. Bilbatterier er oppladbare, du trenger bare å kjøpe en lader på f.eks biltema. Funker kjempebra.

Men når bilen min ikke har et sånt bilbatteri som jeg vet om?? Er det også noe man kan kjøpe og få montert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når bilen min ikke har et sånt bilbatteri som jeg vet om?? Er det også noe man kan kjøpe og få montert?

Ja, du kjøper bare et vanlig bilbatteri på biltema, så må du ha bilbatter-lader, og hvis jeg ikke tar helt feil (ikke jeg som satt opp systemet i jobb bilen) så må du ha en eller annen transformater for å få rett spenning/styrke på strømmen, men den siste varierer utifra hvilket apparat du skal bruke.

Batteri og lader får du iallefall på biltema/clas ohlson eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk litt logisk! Hvor kraftig varmevifte må til for å holde en akseptabel temperatur for hunden? 100W er ikke mye når det er ti kalde ute, tror jeg. For et 12 volt batteri er det der i mot mye. Alle vet vel at en bil med hovedlysene på ikke starter etter noen timer....og de trekker ikke 100 watt.

En sånn effekt vil tappe et vanlig bilbatteri i løpet av en arbeidsdag. Så må det stå på lading til neste morgen. En billiglader har ikke nok kapasitet på så kort tid. Et vanlig startbatteri tar også skade av gjentatte dyputladninger. Så derfor bør man også bruke et såkalt forbruksbatteri som fordyrer det hele.

Innkjøp av lader, egnet batteri og 12 volt varmevifte blir nok en dyr affære. Rådfør deg i hvert fall med folk som har god greie på 12 volts anlegg. For løsningen kan i teorien fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har dieselbil, kan kanskje en webasto e.l være et alternativ?

Vil vel egentlig henge meg på denne. Dette må være det mest fornuftige. Det virker være som du ikke har så lett tilgang til 220v hele tiden.

Dessuten er det ikke bare å sette inn et bilbatteri hvor som helst i en bil. Det krever plass og lufting av evt.gasser fra batteriet.

Det finnes også bensin varmere. Varmere som bruker bensin i stedet for diesel som drivstoff.

Ville undersøkt prisen, for det koster en del.

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter opp om de to siste. Det finnes også varmere som går på lampeolje. Og forresten...er ikke helt tette batterier som ikke gasser blitt ganske vanlige etterhvert?

Så hva gjør trådstarter etter disse innspillene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter opp om de to siste. Det finnes også varmere som går på lampeolje. Og forresten...er ikke helt tette batterier som ikke gasser blitt ganske vanlige etterhvert?

Så hva gjør trådstarter etter disse innspillene?

Ingen batterier er tette. Damp må ut ellers går det hele i lufta pga.overtrykk.

Du tenker kanskje på de bilbatterier som kalles vedlikeholdsfrie.

De batterier med minst duns-ting er tørrbatterier. Dette er fritids batterier ofte brukt i campingvogner og båter,

De koster en del mer enn de batterier vi er kjent med,

Tørrbatterier bør også plasseres i rom med lufting. De avgir som sagt mindre gasser normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter er fortsatt litt rådvill. Det som virker mest realistisk er også veldig dyrt... Fortsatt i tenkeboksen angående løsning! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...