Gå til innhold

Hvordan er du som gjest ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en gjest boende hos meg i en liten uke. Etter et par dager dukket det opp et par irritasjonsmomenter:

-Gjesten "lånte" tannkrem, shampo, såpe, bomullspads, uten å spørre først.

(Er ikke dette vanlig å ta med når man drar et sted?)

-Gjesten lot brukte kaffekopper/fat/kjøkkenredskaper stå på stuebord/kjøkkenbord uten å rydde opp etter seg

-Gjesten lastet ned filmer via internett, slik at forbindelsen ble veldig dårlig når jeg brukte det.

Når jeg er gjest hos andre prøver jeg å være minst mulig "til bry", iallefall dersom jeg bor der som en tjeneste (slipper å bo på hotell, skal reise videre etter et par dager).

Mitt spørsmål til dere er da ; hvordan er dere som gjester? Og hvordan forventer dere at gjester skal oppføre seg i deres hus?

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: 5c1d5...b3e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes gjesten din var frekk. Jg fikk spyttet i halsen omtrent da svigermor lånte sjampoen min. Æsj æsj æsj!!!!!

;)

Som gjest selv, låner jeg ingenting annet enn håndsåpe, vann og dt vanlige :) IKKE hudprodukter, pads, tannlrem.. Æsj.

Anonymous poster hash: b99f1...881

Skrevet

Tar med, eller handler inn, det jeg har bruk for. Rydder opp etter meg, spleiser på mat osv. Men jeg har ingen problemer med at gjester hos meg både bruker shampo, tannkrem og såpe. Ser ikke helt det store problemet med det.

Gjester som sover nesten hele dagen er kanskje de gjestene jeg kan irritere meg litt over.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Synes gjesten din var frekk. Jg fikk spyttet i halsen omtrent da svigermor lånte sjampoen min. Æsj æsj æsj!!!!!

;)

Som gjest selv, låner jeg ingenting annet enn håndsåpe, vann og dt vanlige :) IKKE hudprodukter, pads, tannlrem.. Æsj.

Anonymous poster hash: b99f1...881

Jeg synes ikke det er ekkelt, jeg bare undrer litt over hvordan noen tar seg til rette på den måten. For meg er det naturlig å spørre, og så gå på butikken å kjøpe det jeg eventuelt har glemt så fort som mulig :)

Endret av Mediocre
Skrevet

;)

Hvorfor er det ekkelt? :klo:

Anonymous poster hash: 963f3...8c8

• Liker 5
Skrevet

Jeg er veldig forsiktig som gjest selv. Prøver å ikke være til bry, samtidig som jeg mer enn gjerne lager middag eller frokost til alle for å være hyggelig. Rydder da selvsagt opp etter meg, det skulle bare mangle i mine øyne. Jeg tar med meg sminke, shampo, såpe, håndkrem etc selv. Likevel bruker jeg håndsåpe, håndkle/klut som gjest.

Jeg forventer av gjester at de ikke bruker min shampo (spesialshampo for mitt hår som koster mye som student) eller min sminke. Forventer også at de ikke går i skapene og for eksempel forsyner seg av medisiner på badet eller mat i skapene. Dersom de spør er saken en helt annen. Er det overnattingsgjester (og familie/nære venner), er det helt i orden og ordne seg mat om man er sulten feks :) Tannkrem, håndkle, dusj- og håndsåpe, sengetøy -synes jeg er helt OK å la gjesten bruke den korte perioden h*n er her.

Anonymous poster hash: d3360...c67
Skrevet

Jeg låner tannkrem, shampo og dusjsåpe som gjest, har spurt først og aldri fått noe annet svar enn "ja, selvfølgelig". Anser det som forbruksvarer på lik linje med dopapir og håndsåpe (som jeg heller ikke pleier å ta med hjemmefra...). Unngår dog spesialshampoer, finner stort sett en billig Define-shampo eller lignende. Dette gjelder når jeg er gjest i en natt/en helg eller lignende. Skulle jeg vært lengre slik at det faktisk ble merket på shampoflasken at den var brukt, så hadde jeg kjøpt en ekstra og satt igjen hos verten.

Når det gjelder å rydde opp etter seg forsøker jeg å følge omtrent samme linje som verten. Spiser jeg alene, så rydder jeg opp med en gang, men spiser jeg sammen med verten, så rydder jeg når verten rydder. Avbryter ikke en hyggelig samtale bare fordi jeg absolutt må rydde opp to sekunder etter at maten er fortært...

Laste ned filmer ville vært litt rart i min omgangskrets, men det er da ikke verre enn å si fra at "Du, nå overbelaster du nettet, hadde vært kjekt om du heller kunne laste ned filmer om natten/når vi er på jobb/etc.".

Anonymous poster hash: bc02b...7dc
  • Liker 2
Skrevet

Jeg prøver å ikke være så mye til bry, men jeg oppfører meg også som om jeg er hjemme, hvis jeg er hos gode venner. Jeg hater når gjestene mine ikke tar seg til rette hjemme hos meg, og jeg må spørre dem hele tiden om de vil ha noe å drikke osv. Men jeg liker heller ikke hvis de tar seg for til rette. Jeg vet at vennene mine tenker det samme som meg.

Det er greit å låne ting av meg, men jeg forventer at de spør først.

Skrevet

Tannkremen min vil jeg ha i fred. Ellers ville det ikke falt meg inn å spørre om å bruke sjampo dersom jeg dusjet og heller ikke om jeg fikk bruke toalettpapier.

Ville heller ikke falt meg inn at det skulle være et problem å laste ned, nå i disse fiberdager. Innbiller meg at alle har like god båndbredde som meg selv. Si i fra.

Skrevet

Det kommer litt an på hvem jeg er gjest hos, men de fleste jeg overnatter hos er så nære venner/familie at jeg ville lånt sjampo, tannpasta osv som sto framme uten å tenke på å spørre - jeg tar det som en selvfølge at de gjør det samme hos meg. Hvorfor skulle ikke det være greit? :vetikke:

Jeg har hatt gjester som setter igjen oppvask og epleskrotter rundt omkring, og det er ikke veldig stas. På den annen side vil jeg heller ha gjester som føler at de kan slappe av hos meg enn de som spør pent om de kan få et glass vann - blir stressa av gjester jeg må være vertinne for hele tiden, selv om det er nære venner. Glemmer jeg å by på te vil jeg heller ha gjester som etterlyser det - eller tar saken i egne hender og setter på kannen - enn de som som sakte tørster i hjel i høflig stillhet.

• Liker 2
Skrevet

bare å låne shampoo og tannkrem, ser da ikke problemet, jeg rydder nok opp hjemme så merker da ikke en ekstra kaffekopp, herregud. Ts må være en sær person som kun er vant til seg selv, var nok stor jobb å flytte kaffekoppen ut på kjøkkenet igjen ha ha.

Anonymous poster hash: ec0b6...842
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg passer veldg på slik at jeg ikke skal være til bry, dog vil jeg nok oppføre meg litt mer som hjemme hvis jeg er hos min aller beste venninne f.eks., men jeg ville jo ikke tatt meg helt til rette som andre her også sier. Det er jo ikke mitt hjem, uansett hvor gode venner vi er, så jeg spør før jeg f.eks. låner noe eller tar noe mat.

Jeg passer på å rydde etter meg når jeg er hos andre, og tilby hjelp til f.eks. matlaging og oppvask. Jeg er sånn generelt avslappet når jeg besøker folk, og det ønsker jeg også at gjester skal være hos meg :)

Om gjesten hadde lånt tannkrem, shampo, o.l. hadde jeg ikke brydd meg om. Vil helst at folk skal føle seg hjemme, ihvertfall hvis de overnatter.

Endret av drue
Skrevet

Har ingenting i mot at gjester låner shampo, balsam, såpe og tannkrem (tar gjerne bort spesialprodukter eller dyre typer fra dusjen). Setter også pris på om gjesten klarer å finne seg drikke når han/hun er tørst, så jeg slipper å spørre hele tiden. Men de bør rydde bort etter seg.

Som gjest er jeg kanskje litt for beskjeden selv. Har gjerne med meg alt mulig av toalettsaker og sånt for å ikke være til bry. Spør også gjerne om jeg skal ta med meg håndkle/sengetøy på forhånd... om jeg skal kjøre fra dør til dør, så er det ikke noe problem å dytte dyne og pute inn i bilen.

Spør som regel om jeg skal hjelpe til med matlaging og rydder gjerne av bordet etter måltidet (uten å spørre).

Det verste jeg vet er gjester som snylter, så jeg prøver som regel å ta med meg noe når jeg besøker folk og evt spandere på kafe/restaurant. Målet er at verten/vertinnen ikke skal ha noen direkte utgifter på å ha meg på besøk, men at det heller går litt andre veien når det gjelder direkte utgifter.

Gjest Amber Rose
Skrevet

Vi hadde besøk av fetteren til samboeren en helg.
Etter at han hadde dusjet la han fra seg det brukte håndkledet midt på gulvet, samt klærne sine. For å toppe det hele lå det en brukt snus i dusjen....Han sov hele dagen omtrent og gikk i skapene og fant godteri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...