Gå til innhold

Gave

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er invitert i et bryllup helgen i romjulen. Vi kan dessverre ikke dra pga jobb. Hvor mye bør vi sende i gave. De bor over 70 mil unna, så vi tenker å sende et gavekort.

Noen forslag? Jeg synes 1000 kr kanskje er litt mye, men er usikker siden vi faktisk var invitert.

Anonymous poster hash: 26f9c...57c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags relasjon har dere til brudeparet?

Anonymous poster hash: 8927f...e47
Skrevet

Vi er ungdommsvenner, vil i grunn si vi er gode venner. Men avstanden gjør at vi ikke ser hverandre så ofte. Sist vi møttes var vel mai 2011 tror jeg. Bruden har vi ikke møtt enda.

Skrevet

Jeg synes 1000 kroner er mye til et vennepar. Jeg gav ikke så mye til min søster en gang. En gave til 2-500 kroner (etter hva dere har råd til) er mer enn nok, men jeg synes kanskje dere bør gi en liten oppmerksomhet siden dere ble invitert.

Anonymous poster hash: 8927f...e47
Skrevet

Ville brukt rundt 4-500 kr.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Vi er ungdommsvenner, vil i grunn si vi er gode venner. Men avstanden gjør at vi ikke ser hverandre så ofte. Sist vi møttes var vel mai 2011 tror jeg. Bruden har vi ikke møtt enda.

Da hadde jeg sendt en 500-lapp og ellers gitt fanden.

Skrevet

Da vi giftet oss var det en del gaver fra vennerpar (som kom i bryllupet) som var rundt 500kr, selvom de fleste nok hadde brukt 750-900/par, 500-750/single. Så 1000kr fra noen som ikke er med på festen er kanskje litt mye?

Anonymous poster hash: ea089...d0d
  • 2 uker senere...
Gjest Hjertesukk
Skrevet

Om begge var invitert, så ville jeg ha matchet kuvertprisen (som er hva man bør bruke som mal når man skal gi gave i bryllup) og halvert denne, ettersom dere ikke kommer. Det er faktisk STOR forskjell på hva man gir i gave til et brudepar som har brukt 200-400 pr kuvert og som feirer på et grendehus med koldtbord m. hjemmebrent VS. et par som bruker 1000-2000 per kuvert og har treretters med vinservering..

Skrevet

Om begge var invitert, så ville jeg ha matchet kuvertprisen (som er hva man bør bruke som mal når man skal gi gave i bryllup) og halvert denne, ettersom dere ikke kommer. Det er faktisk STOR forskjell på hva man gir i gave til et brudepar som har brukt 200-400 pr kuvert og som feirer på et grendehus med koldtbord m. hjemmebrent VS. et par som bruker 1000-2000 per kuvert og har treretters med vinservering..

Jeg er helt uenig i dette. Å tenke på kuvertprisen når man kjøper gave til et bryllup, blir jo som å kjøpe seg en billett. Det er ikke slik det skal være. Et bryllup er et selskap man blir invitert i, ikke et evenement man melder seg på. Hvor mye brudeparet velger å bruke på stasen, er opp til dem, en anstendig gave trenger på ingen måte å matche dette.

Jeg synes 500 kr holder fint.

Anonymous poster hash: de518...170

• Liker 5
Gjest Hjertesukk
Skrevet

Jeg er helt uenig i dette. Å tenke på kuvertprisen når man kjøper gave til et bryllup, blir jo som å kjøpe seg en billett. Det er ikke slik det skal være. Et bryllup er et selskap man blir invitert i, ikke et evenement man melder seg på. Hvor mye brudeparet velger å bruke på stasen, er opp til dem, en anstendig gave trenger på ingen måte å matche dette.

Jeg synes 500 kr holder fint.

Er man invitert i et staselig bryllup så er det ganske vanlig at gir litt i stil. Jeg hadde nok syntes det hadde vært litt smålig om et par hadde gitt f.eks. to lysestaker til en verdi av 400,- dersom bryllupet ble holdt på et fint hotell. Det handler ikke om å "betale inngangsbillett", men om vanlig høflighet. På den andre siden, så må jo folk gjøre som de vil - alle har jo ikke lik økonomi, og har gjerne ikke råd til å gi mer. :)

Skrevet

Er man invitert i et staselig bryllup så er det ganske vanlig at gir litt i stil. Jeg hadde nok syntes det hadde vært litt smålig om et par hadde gitt f.eks. to lysestaker til en verdi av 400,- dersom bryllupet ble holdt på et fint hotell. Det handler ikke om å "betale inngangsbillett", men om vanlig høflighet. På den andre siden, så må jo folk gjøre som de vil - alle har jo ikke lik økonomi, og har gjerne ikke råd til å gi mer. :)

Jeg mener den typen forventninger til gaver legger et veldig unaturlig økonomisk press på folk. Bryllup kan være fryktelig dyre å gå i om man ikke har et passende antrekk, eller bor slik at man må reise, og kanskje bo på hotell. Uansett om man ikke har andre utgifter til bryllupet, synes jeg ikke man kan forvente at ens egen store dag skal være en økonomisk belastning for gjestene, og ekstravagante gaver synes jeg er helt unødvendig med mindre man er nær familie eller forlover.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du motsier deg selv litt her.

Dessuten synes jeg du er svært firkantet. Du vil bare ikke innrømme det.

Det er ikke gjestene som bestemmer hvorvidt selskapet skal bli holdt på et fint hotell, eller på en bondegård. Man gir etter ens egen økonomi, og hvor nærme en er brudeparet. Det blir bare feil å skulle tenke ut hvor mye maten kanskje kommer til å koste for at brudeparet ikke skal gå i minus.

Anonymous poster hash: b861b...594

Skrevet

Jeg ville gitt mer i gave til de to som holdt budsjettbryllup jeg da. Kunne godt ha funnet på å gi noen tusninger i kontanter også da.

Har folk råd til å holde staselig bryllup som du kaller det så antar jeg de har alt de trenger fra før og gir en enkel, men fin gave.

Skrevet

Skal man spørre etter kuvertprisen før man kjøper gave, da? Herregud, noe så uhøflig.

Skrevet

Jeg tror jeg bare hadde sendt noen blomster.

Gjest Hjertesukk
Skrevet

Jeg ser at enkelte ikke har råd til å gi i stil, men samtidig så syntes jeg det er høflig å gjøre det. Ville ikke kalt det firkantet. Nei, man spør aldri om kuvertpris, men det kommer i de aaaller fleste bryllup frem i invitasjonen om det skal være på et lokalt grendehus, eller om det er slottsbryllup ;)

For all del, folk må gi hva de vil - men personlig så syntes jeg det er en OK regel å gå etter. Dette er også det jeg har observert i andre bryllup. (At gaven pleier å stå i stil :)

Skrevet

Jeg forstår ikke helt dette med at i bryllup skal det sammenliknes med kuvertpris. Dette gjøres jo normalt ikke i runde år bursdager, dåp, konfirmasjon osv. Hva i alle dager er det som gjør bryllup annerledes lurer jeg på.

Det er opp til brudeparet hva slags bryllup de ønsker. Jeg kjenner ingen som har tenkt gaver vs. kuvertpris i sine egne bryllup.

Synes 500 kr høres helt greit ut når man er "distansert" vennepar.

Skrevet

Jeg ser at enkelte ikke har råd til å gi i stil, men samtidig så syntes jeg det er høflig å gjøre det. Ville ikke kalt det firkantet. Nei, man spør aldri om kuvertpris, men det kommer i de aaaller fleste bryllup frem i invitasjonen om det skal være på et lokalt grendehus, eller om det er slottsbryllup ;)

For all del, folk må gi hva de vil - men personlig så syntes jeg det er en OK regel å gå etter. Dette er også det jeg har observert i andre bryllup. (At gaven pleier å stå i stil :)

Vel, litt for mange mennesker har ikke folkeskikk.

Skrevet

Det handler ikke bare om hva man har råd til, men også om hva man synes er riktig. Man kan ikke forvente dyrere gave fordi man selv valgte å feire storslått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...