Skuffet Skrevet 13. mai 2004 #1 Skrevet 13. mai 2004 Er det sånn at det er media(Tv/Aviser/Ukeblad) som styrer oss mennesker, og bestemmer hva vi skal ha på oss, hvordan vi skal se ut, hva vi skal spise, hvordan vi skal ha sex osv. Eller styrer vi media? Bare spør jeg....
Gjest GreenSky Skrevet 13. mai 2004 #2 Skrevet 13. mai 2004 Jeg studerer journalistikk og er kanskje i større grad en folk flest klar over hvilke virkemidler media bruker og hvilken makt media har. Så ja... Media styrer oss. Men vi styrer også media.
Skuffet Skrevet 13. mai 2004 Forfatter #3 Skrevet 13. mai 2004 Jeg studerer journalistikk og er kanskje i større grad en folk flest klar over hvilke virkemidler media bruker og hvilken makt media har. Så ja... Media styrer oss. Men vi styrer også media. Jeg spør fordi jeg synes både det er litt trist og litt skummelt at så mange ikke har egne meninger lenger....mange lar seg påvirke i for stor grad av hva media sier....og mange av dagens unge følger kun det media sier....og det er jo beklagelig....
Gjest Anonymous Skrevet 13. mai 2004 #4 Skrevet 13. mai 2004 De styrer oss ikke nå da for nå streiker de jo
Laina Skrevet 13. mai 2004 #5 Skrevet 13. mai 2004 Media har en utrolig makt, ja. (Det er ikke for ingenting det blir kalt den 4. statsmakt... Vel, det er vel en annen grunn til at de har fått det navnet, men...) Bare tenk på Italia, der statsministeren styrer stort sett alt av media. Han har en enorm makt.
Gjest GreenSky Skrevet 13. mai 2004 #6 Skrevet 13. mai 2004 Jeg spør fordi jeg synes både det er litt trist og litt skummelt at så mange ikke har egne meninger lenger....mange lar seg påvirke i for stor grad av hva media sier....og mange av dagens unge følger kun det media sier....og det er jo beklagelig.... Ja, det er riktig. Men det er jo ofte typisk unge også, mange har ikke gjort opp sine "egne" meninger enda, og har lett for å følge strømmen/det som høres mest overbvisende ut. Og hvem har vel ikke det egentlig. Problemet i Norge og mange andre land er at vi har informasjonsoverfold, vi får informasjon servert på et gullfat så og si, og det er ikke mange som driver med "bakgrunnskunnskap" eller hva jeg skal kalle det, de fleste tar det som blir servert for god fisk uten å reflektere noe særlig over det.
Gjest rabrabara Skrevet 13. mai 2004 #7 Skrevet 13. mai 2004 Jeg mener det som er mest skremmende med media er behovet for å selge. Nyheter er ikke så mye informasjon som salgsartikler. Konkurransen mellom ulike media er stor, og man må vinkle, sensasjonalisere og bruke STORE bokstaver og dramatiske illustrasjoner. Balansegangen mellom hva vi vil vite mer om og hva vi "bør" vite mer om er vanskelig, og ofte kan man spørre seg om vi som bruker ulike medier er bevisste nok. Og hvordan kan man skape så objektive medier som mulig. Men så lenge vi tar i bruk ulike sensasjonalistiske media vil de jo fortsette å eksistere. Og hvem skal bestemme og sensurere og være "kvalitetskontroll"?
Gjest Anonymous Skrevet 13. mai 2004 #8 Skrevet 13. mai 2004 Jeg mener det som er mest skremmende med media er behovet for å selge. Nyheter er ikke så mye informasjon som salgsartikler. Konkurransen mellom ulike media er stor' date=' og man må vinkle, sensasjonalisere og bruke STORE bokstaver og dramatiske illustrasjoner. Balansegangen mellom hva vi vil vite mer om og hva vi "bør" vite mer om er vanskelig, og ofte kan man spørre seg om vi som bruker ulike medier er bevisste nok. Og hvordan kan man skape så objektive medier som mulig. Men så lenge vi tar i bruk ulike sensasjonalistiske media vil de jo fortsette å eksistere. Og hvem skal bestemme og sensurere og være "kvalitetskontroll"?[/quote'] Bra sagt!
Gjest Elenath Skrevet 13. mai 2004 #9 Skrevet 13. mai 2004 Har tatt en del mediefag og ja vi styres nok ganske kraftig. Jeg personlig synes også det er skummelt. rabrabara:
rosett Skrevet 13. mai 2004 #10 Skrevet 13. mai 2004 Mediekritikk burde innføres som en del av norskfaget på ungdomskolen, da ville folk lært om virkemidlene til media, hva de er i stand til og hvordan det påvirker publikum. Tatt i betraktning at så mange mennesker er mediebrukere er det merkelig at det ikke er en del av undervisningen i grunnskolen. Da ville kanskje færre tatt det som står i den kulørte pressa for god fisk og vært litt mer kritiske til det de leste og så. Ideen om at media har en enorm makt uten at publikum på noen måte tolker innholdet var et gjeldende syn innen medievitenskapen for femti år siden. Media har fortsatt makt, men publikum tolker også innholdet. Media har ikke bare makt til å gi inntrykk av hva som er normalt eller hva folk skal tenke men også hva de skal tenke på. Å definere media si påvirkning eller gjøre forskning på det er vanskelig, det er ikke bare å putte en haug med unger i et rom og vise en voldsfilm til den ene delen og en annen film til den andre delen og se hva de gjør etterpå, det gir ingen konkrete svar, men det kan gi en indikasjon på påvirkningen. Objektive medier er en umulighet, det er alltid noen som gjør utvelginger av hva som skal fanges av kamera, hva som skal klippes og hva som skal være med. Alle som er brukere av media blir påvirket på en eller annen måte, men ved å innføre mediekritikk i grunnskolen vil nok de fleste være mer klar over hva som skjer og kanskje være mer med på å bestemme mer over media, ta bort noe av makten media tilsynelatende har og ikke tro vi ikke er gode borgere eller uopplyste selv om vi ikke ser dagsrevyen.
Gjest ide Skrevet 17. mai 2004 #11 Skrevet 17. mai 2004 Medias terapikulturelle opptreden er et produkt av femininisering av samfunnet, underholdnings(eller -"unnslippelses")narkomani, og en stadig mer agressiv konkurranse, media imellom. I tiden ligger kunskapen om å vinne enkeltindividets oppmerksomhet og sympati, ved å spille på følelser (resultat av kvinnens mer aktive deltagelse i samfunnet) og følelser iforhold til sine primitive drifter. Det ligger, blandt andre ting, mye penger i å intimisere det offentlige rom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå