Gjest overlymanlyman Skrevet 16. desember 2013 #1 Skrevet 16. desember 2013 Vel, jeg jobber som vekter, og vil høre litt rett fra levra fra folk som faktisk stjeler. Det er jo innlysende at folk har ulik bakgrunn og ulike grunner for å stjele, som dårlig økonomi, spenning, narkogjeld, osv. Jeg har etter hvert stoppet en del tyver, og sett litt av hvert. Likevel litt nyskjerrig på hvilken tankeprossess som ligger bak, for er vel ikke alltid jeg får hele sannheten fra tyver jeg stopper(noe jeg heller ikke er ute etter for å fylle ut en anmeldelse). Derfor spør jeg derfor: Har du noen gang stjålet fra en butikk, eventuelt hvor mange ganger? Hva stjal du? Hvorfor? Ble du tatt? Ble anmeldelsen henlagt, eller mottok du en form for straff? Alder og kjønn? Håper folk vil svare ærlig, og jeg er ikke her for å fordømme folk med moralske pekefingre. Det kan andre gjøre hvis de absolutt vil. Er ikke derfor jeg stiller disse spørsmålene, er kun for nyskjerrighetens skyld.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #2 Skrevet 16. desember 2013 Jeg har aldri stjålet, men en gang løp jeg ut av en kiosk med en kjærlighet på pinne ... Jeg glemte helt at jeg hadde den i hånden og skulle rekke bussen. Oppdaget det da jeg satt på bussen, så der stjal jeg 3 kr ... Men en venninne av meg skulle kjøpe en brus og ta ut penger i en kiosk. Hun skulle ta ut 500 kr og betale for brusen. Hun dro kortet og fikk 500 kr og brus, og fikk kvitteringen. Hun skulle rekke en buss så hun fortet seg. Da hun kom på bussen så hun på kvitteringen, og det stod ikke godkjent ... Hun satt på en langdistansebuss... Anonymous poster hash: 2bdbf...65b 2 1
Gjest Superwoman! Skrevet 16. desember 2013 #3 Skrevet 16. desember 2013 Har aldri stjålet noe før, og forstår ikke at andre har samvittighet til det... 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #5 Skrevet 16. desember 2013 Putta en 200g stratos i støvveln da jeg var 12. Den var jammen god :-) Ble ikke tatt. Vi i vennegjengen planla vel dette fordi vi var fysen på noe godt og ikke hadde penger, hvem som skulle ut i ilden endte til slutt på meg uten at jeg husker hvorfor. Anonymous poster hash: 9c3e9...583 2 1
Gjest overlymanlyman Skrevet 16. desember 2013 #6 Skrevet 16. desember 2013 Svært så lovlydige da Må vel sies at jeg aldri har stjålet selv eller, selv om med de tingene jeg kan om stjeling gjennom jobben, så hadde jeg nok vært en ganske god tyv. Har imidlertid hverken behov eller lyst til å stjele noe som helst fra noen
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #8 Skrevet 16. desember 2013 Svært så lovlydige da Må vel sies at jeg aldri har stjålet selv eller, selv om med de tingene jeg kan om stjeling gjennom jobben, så hadde jeg nok vært en ganske god tyv. Har imidlertid hverken behov eller lyst til å stjele noe som helst fra noen Her kan du gosse deg litt http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=681282 Anonymous poster hash: ef0d4...72c
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #9 Skrevet 16. desember 2013 Har stjålet masse. For det meste klær og sminke. Har aldri blitt tatt, men det var nære på en gang. Hadde fylt opp veska med litt neglelakker, topper og bukser, men hadde lagt det gjemt rundt på forskjellige gjemmesteder, så når butikkdamene sjekket over veska mi fort, fant de ingen ting. Jeg er jente og 21 år. Stjal fordi jeg var ruset på diverse piller. Skal aldri røre det der igjen... Anonymous poster hash: baedb...ff5 1
Gjest Booker Skrevet 16. desember 2013 #10 Skrevet 16. desember 2013 Også stjal jeg noen penger av min bestemor en gang etter at hun kalte meg ei hore som hevn, var 13-14 år tror jeg.
Djungelvrål Skrevet 16. desember 2013 #11 Skrevet 16. desember 2013 Kan du fortelle noen historier om folk som har blitt tatt? 1
Gjest overlymanlyman Skrevet 16. desember 2013 #12 Skrevet 16. desember 2013 Har aldri stjålet noe før, og forstår ikke at andre har samvittighet til det... Jeg tror at samvittighet er noe man lett kan legge bort gjennom rasjonalisering av handlingen. Hva som er rett og galt, er også noe uklart for noen, og at samvittighetsfølelsen er ikke like sterk hos alle.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #13 Skrevet 16. desember 2013 Jeg har vokst opp i et fattig hjem. Både jeg og min søster stjal klær i oppveksten. Mor sto vakt utenfor prøverommet. Shopping for oss var stjeleturer. Vi levde på sosialstønad og mor var ikke så flink til å disponere pengene hun fikk utbetalt. Som oftest betydde det at vi gikk sultne i 3 uker. Jula i 1980 da sto mor vakt mens jeg puttet juleskinka i sekken til søstra mi. Ble tatt for stjeling en gang, da hadde jeg spist sjokolade i butikken og kasta papiret på gulvet. Butikksjefen kom springende etter meg og hanka meg inn på kontoret. Han krevde at mor kom inn dit dagen etter. Det gjorde hun selvsagt ikke, så hørte vi aldri noe mer. Når jeg tenker meg om, har jeg faktisk stjålet på IKEA nylig, men det var et uhell oppdaget det ikke før jeg kom hjem at jeg ikke hadde scannet alle varene i selvbetjeningkassen. Orket ikke kjøre tilbake for det tar meg 1 time hver vei. Og summen på de tallerkene var vel ca 40 kr. Anonymous poster hash: c7ac4...700
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #14 Skrevet 16. desember 2013 Vel, jeg jobber som vekter, og vil høre litt rett fra levra fra folk som faktisk stjeler. Det er jo innlysende at folk har ulik bakgrunn og ulike grunner for å stjele, som dårlig økonomi, spenning, narkogjeld, osv. Jeg har etter hvert stoppet en del tyver, og sett litt av hvert. Likevel litt nyskjerrig på hvilken tankeprossess som ligger bak, for er vel ikke alltid jeg får hele sannheten fra tyver jeg stopper(noe jeg heller ikke er ute etter for å fylle ut en anmeldelse). Derfor spør jeg derfor: Har du noen gang stjålet fra en butikk, eventuelt hvor mange ganger?Hva stjal du?Hvorfor?Ble du tatt?Ble anmeldelsen henlagt, eller mottok du en form for straff?Alder og kjønn?Håper folk vil svare ærlig, og jeg er ikke her for å fordømme folk med moralske pekefingre. Det kan andre gjøre hvis de absolutt vil. Er ikke derfor jeg stiller disse spørsmålene, er kun for nyskjerrighetens skyld. Jeg nasket mye som tenåring. Faktisk nesten hver gang jeg var i en butikk en periode. Første gang var jeg vel 11 år, sluttet da jeg var rundt 17. Jeg gjorde det for å spare penger, dessuten var det veldig enkelt. Jeg forsvarte det med at jeg bare stjalfra store selskaper som ikke merket om jeg tok litt uansett, som for eksempel H&M. Jeg fikk ikke særlig med klær eller penger av mine foreldre, og i jobben ved siden av skolen tjente jeg ikke noe særlig, dessuten hadde jeg venninner som gjorde det samme. Vi visste akkurat triksene, og vi hadde egne kodeord vi kunne si i butikken for om tingen hadde alarm eller ikke. Stjal aldri noe med alarm, men dratt andre ganske frekke: -klistre 50% klistremerker på varer som egentlig ikke var til halv pris, og få halv pris på varen i kassa. - Stjele noe, for så å komme tilbake til butikken og bytte det til noe jeg heller ville ha, men som kanskje hadde alarm - stjal jeg nogenlunde stort kjøpte jeg alltid noe i kassa så de ikke skulle ha mistanke. - la med en gang merke til hvor overvåkningskameraene IKKE var slik at vi gikk dit for å putte ting i lomma/ under genseren. Jeg ble aldri tatt, faktisk ikke i nærheten en gang. Slutta mens leken var god, og ville aldri falt meg inn å stjele i dag. Faktisk ville jeg nok vært utrolig stressa tror jeg! Er 23 i dag. Etter litt betenking tar jeg denne som anonym.. Tror folk flest syns det er veldig provoserende med noen som har stjålet så mye som jeg har uten å få noen konsekvens, men føler jeg allikevel har lært av det.Anonymous poster hash: 60976...3b8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #15 Skrevet 16. desember 2013 Jeg har vokst opp i et fattig hjem. Både jeg og min søster stjal klær i oppveksten. Mor sto vakt utenfor prøverommet. Shopping for oss var stjeleturer. Vi levde på sosialstønad og mor var ikke så flink til å disponere pengene hun fikk utbetalt. Som oftest betydde det at vi gikk sultne i 3 uker. Jula i 1980 da sto mor vakt mens jeg puttet juleskinka i sekken til søstra mi. Ble tatt for stjeling en gang, da hadde jeg spist sjokolade i butikken og kasta papiret på gulvet. Butikksjefen kom springende etter meg og hanka meg inn på kontoret. Han krevde at mor kom inn dit dagen etter. Det gjorde hun selvsagt ikke, så hørte vi aldri noe mer. Når jeg tenker meg om, har jeg faktisk stjålet på IKEA nylig, men det var et uhell oppdaget det ikke før jeg kom hjem at jeg ikke hadde scannet alle varene i selvbetjeningkassen. Orket ikke kjøre tilbake for det tar meg 1 time hver vei. Og summen på de tallerkene var vel ca 40 kr. Anonymous poster hash: c7ac4...700 Det var iallfall ikke din eller din søsters feil. Dere vokste opp i et hjem som dere var født inn i. Det er trist med din mor, men hun hadde vel problemer... Hvordan gikk det med deg da du ble voksen og flyttet hjemmefra? Anonymous poster hash: 2bdbf...65b
Gjest overlymanlyman Skrevet 16. desember 2013 #16 Skrevet 16. desember 2013 Jeg nasket mye som tenåring. Faktisk nesten hver gang jeg var i en butikk en periode. Første gang var jeg vel 11 år, sluttet da jeg var rundt 17. Jeg gjorde det for å spare penger, dessuten var det veldig enkelt. Jeg forsvarte det med at jeg bare stjalfra store selskaper som ikke merket om jeg tok litt uansett, som for eksempel H&M. Jeg fikk ikke særlig med klær eller penger av mine foreldre, og i jobben ved siden av skolen tjente jeg ikke noe særlig, dessuten hadde jeg venninner som gjorde det samme. Vi visste akkurat triksene, og vi hadde egne kodeord vi kunne si i butikken for om tingen hadde alarm eller ikke. Stjal aldri noe med alarm, men dratt andre ganske frekke: -klistre 50% klistremerker på varer som egentlig ikke var til halv pris, og få halv pris på varen i kassa. - Stjele noe, for så å komme tilbake til butikken og bytte det til noe jeg heller ville ha, men som kanskje hadde alarm - stjal jeg nogenlunde stort kjøpte jeg alltid noe i kassa så de ikke skulle ha mistanke. - la med en gang merke til hvor overvåkningskameraene IKKE var slik at vi gikk dit for å putte ting i lomma/ under genseren. Jeg ble aldri tatt, faktisk ikke i nærheten en gang. Slutta mens leken var god, og ville aldri falt meg inn å stjele i dag. Faktisk ville jeg nok vært utrolig stressa tror jeg! Er 23 i dag. Etter litt betenking tar jeg denne som anonym.. Tror folk flest syns det er veldig provoserende med noen som har stjålet så mye som jeg har uten å få noen konsekvens, men føler jeg allikevel har lært av det.Anonymous poster hash: 60976...3b8 Takk for utfyllende svar. Er veldig mange dyktige småjenter som stjeler, faktisk. Jeg jobber mest i en annen bransje enn klær og mote, så har ikke stoppet så mange av disse. Bra du har sluttet, for man pleier å bli tatt til slutt. Spesielt i dag, da det kryr av sivilvektere på kjøpesentrene våre. 1
Gjest overlymanlyman Skrevet 16. desember 2013 #17 Skrevet 16. desember 2013 Jeg har vokst opp i et fattig hjem. Både jeg og min søster stjal klær i oppveksten. Mor sto vakt utenfor prøverommet. Shopping for oss var stjeleturer. Vi levde på sosialstønad og mor var ikke så flink til å disponere pengene hun fikk utbetalt. Som oftest betydde det at vi gikk sultne i 3 uker. Jula i 1980 da sto mor vakt mens jeg puttet juleskinka i sekken til søstra mi. Ble tatt for stjeling en gang, da hadde jeg spist sjokolade i butikken og kasta papiret på gulvet. Butikksjefen kom springende etter meg og hanka meg inn på kontoret. Han krevde at mor kom inn dit dagen etter. Det gjorde hun selvsagt ikke, så hørte vi aldri noe mer. Når jeg tenker meg om, har jeg faktisk stjålet på IKEA nylig, men det var et uhell oppdaget det ikke før jeg kom hjem at jeg ikke hadde scannet alle varene i selvbetjeningkassen. Orket ikke kjøre tilbake for det tar meg 1 time hver vei. Og summen på de tallerkene var vel ca 40 kr. Anonymous poster hash: c7ac4...700 Trist at du har hatt en slik oppvekst. Slikt fortjener ingen barn.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #18 Skrevet 16. desember 2013 Jeg nasket mye som tenåring. Faktisk nesten hver gang jeg var i en butikk en periode. Første gang var jeg vel 11 år, sluttet da jeg var rundt 17. Jeg gjorde det for å spare penger, dessuten var det veldig enkelt. Jeg forsvarte det med at jeg bare stjalfra store selskaper som ikke merket om jeg tok litt uansett, som for eksempel H&M. Jeg fikk ikke særlig med klær eller penger av mine foreldre, og i jobben ved siden av skolen tjente jeg ikke noe særlig, dessuten hadde jeg venninner som gjorde det samme. Vi visste akkurat triksene, og vi hadde egne kodeord vi kunne si i butikken for om tingen hadde alarm eller ikke. Stjal aldri noe med alarm, men dratt andre ganske frekke: -klistre 50% klistremerker på varer som egentlig ikke var til halv pris, og få halv pris på varen i kassa. - Stjele noe, for så å komme tilbake til butikken og bytte det til noe jeg heller ville ha, men som kanskje hadde alarm - stjal jeg nogenlunde stort kjøpte jeg alltid noe i kassa så de ikke skulle ha mistanke. - la med en gang merke til hvor overvåkningskameraene IKKE var slik at vi gikk dit for å putte ting i lomma/ under genseren. Jeg ble aldri tatt, faktisk ikke i nærheten en gang. Slutta mens leken var god, og ville aldri falt meg inn å stjele i dag. Faktisk ville jeg nok vært utrolig stressa tror jeg! Er 23 i dag. Etter litt betenking tar jeg denne som anonym.. Tror folk flest syns det er veldig provoserende med noen som har stjålet så mye som jeg har uten å få noen konsekvens, men føler jeg allikevel har lært av det.Anonymous poster hash: 60976...3b8 Ja, jeg tror fult og helt på at man vokser ting av seg. Men hvordan ville du reagert om dine barn stjal? Anonymous poster hash: 2bdbf...65b
She_Leiva Skrevet 16. desember 2013 #19 Skrevet 16. desember 2013 Ja, jeg stjal en Litago på nærbutikken en gang som 15åring. Ble tatt av sivilvakt, måtte ringe mamma og komme tilbake for å vaske hyller + rydde søppel utenfor, noe jeg i og for seg innså at var en veldig ydmykende, men grei straff nå som jeg i ettertid jobber i dagligvare hvor vi anmelder ALLE tyverier. Var vel egentlig bare fordi jeg og venninna mi hadde lyst på sjokolademelk, men ikke hadde penger der og da, men det ga ikke mersmak for å si det slik... 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #20 Skrevet 16. desember 2013 Jeg stjal med et uhell en gang. Herregud det var pinlig... Stod å så på bursdagskort, så fant jeg et som var aktuelt og satte det oppå glidelåsen på veska, mellom stroppene. Så fant jeg et anna som var bedre og glemte helt av det første! Og siden det ble litt skjult under armen min så jo ikke hun bak kassen det. Var ikke før jeg satte meg på siste buss hjem at det gikk opp for meg hva jeg hadde gjort. Og dette var jo seff lørdag så måtte vente til mandag før jeg kunne gå tilbake og unnskylde meg. Tilbydde meg å betale for det osv. Men hun som var daglig leder viste seg å være mora til en venn av meg, og hun sa hun visste jeg ikke var noen som stjal, og tok bare i mot kortet og satte det ut igjen siden det var like fint. Så henne ikke i øya da jeg var på besøk hos vennen min:P Men nå har jeg fått for vane å sjekke at jeg ikke har ting i hendene eller på veska før jeg går ut av butikken Jeg var 23 om det spiller noen rolle:P Men jeg har sett at folk jeg kjenner har stjålet, jeg og ei jevnaldrende venninne var midt i tenåra, og skulle inn på butikken for å kjøpe julebrus. Vel inne putter hun sin innfor jakken og jeg blir for paff til å sie noe. Hun går ut av butikken(verste var at hun dro den frem nesten rett forran nesa på han bak kassen og spretta korken med oppdrageren som var lenka til rekkverket!). Jeg klarte ikke si noe når hun stod der, så jeg betalte for min og drakk tidenes styggeste julebrus... Gikk tilbake senere, tok en til julebrus jeg betalte for men som jeg "glemte." Glemte varer som ikke er skadet eller åpnet blir jo satt ut igjen. I alle fall i alle butikkene jeg har jobbet i. Sa til henne at om jeg noengang fikk se henne gjøre noe slikt igjen ville jeg ikke snakke med henne mer. Vi sluttet å være nære venner etter det, og nå er vi mest bekjente som hilser når vi passerer på gaten. Vet ikke om det var jeg som var dårlig til å bedømme, men hun var så søt og snill og høflig før, men så kom hun i en sånn fase i tenåra og ble sånn:\ Anonymous poster hash: 4172c...1ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå