Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet ut at Sparebank 1 sin BSU er mest gunstig for meg, mens DnB passer bedre for bankkortet jeg bruker til daglig. Er det upraktisk å ha konti i ulike banker?

Har nå BSU, sparekonto og brukskonto i samme bank (ingen av de jeg allerede har nevnt). Dersom jeg velger å bytte bank, tenker i så fall å ha sparekonto i samme bank som brukskonto. Dette fordi jeg ikke har store beløper på sparekontoen (setter inn det meste på BSU), og fordi jeg ofte flytter penger fra spare- til brukskonto og omvendt.

Hvilke ulemper medfører denne løsningen? Er det dyrt å flytte penger fra en bank til en annen?

Anonymous poster hash: bfd1e...39e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har funnet ut at Sparebank 1 sin BSU er mest gunstig for meg, mens DnB passer bedre for bankkortet jeg bruker til daglig. Er det upraktisk å ha konti i ulike banker?

Har nå BSU, sparekonto og brukskonto i samme bank (ingen av de jeg allerede har nevnt). Dersom jeg velger å bytte bank, tenker i så fall å ha sparekonto i samme bank som brukskonto. Dette fordi jeg ikke har store beløper på sparekontoen (setter inn det meste på BSU), og fordi jeg ofte flytter penger fra spare- til brukskonto og omvendt.

Hvilke ulemper medfører denne løsningen? Er det dyrt å flytte penger fra en bank til en annen?

Anonymous poster hash: bfd1e...39e

Kjør på. Skift bank etter den som gir beste betingelser. Det koster ingenting å opprette nye bankkonti. (Det er litt mer komplisert med lån, men det ser det ikke ut som at du har.) Myndighetene har lagt til rette for og oppmuntrer oss bankkunder til å skifte bank etter våre behov, for på den måten å sikre reell konkurranse.

Et tiltak i så måte er f.eks. Finansportalen.no , der du kan sammenligne tilbudene.

Selv har jeg rundt 8 konti p.t. Mange av dem står tomme, ettersom jeg har flyttet pengene der hvor betingelsene er bedre.

Brukskonto er vel den mest slitsomme å bytte for det er ofte den du har oppgitt som utbetalingskonto og der du har bankkort. Jeg ville derfor sett om det er bryet verdt å bytte, og heller opprette sparekonto i annen bank.

Er det så stor forskjell med hensyn til hvilken bank du har bankkortet ditt i? Jeg syns betingelsene ser relativt like ut. Men når du nevner DnB er det en typisk bank der de har såkalte kundeprogrammer, som krever "full pakke". Jeg holder meg langt unna disse tradisjonelle bankene, som nesten alltid gir de dårligste betingelsene.

Sist, men ikke minst, regn ut hvor mye du sparer og om det er verdt bryet.

Anonymous poster hash: f0a53...250

Skrevet (endret)

Ingen kostnader og ingen ulemper ved å bruke ulike banker til ulike formål. (Bortsett fra at du må logge deg inn flere steder - heldigvis stort sett med samme brikke)

Ingen grunn til å ha sparekonto og lønnskonto i samme bank selv om du flytter penger mellom dem flere ganger i måneden. Betalingssentralen kjører overføring mellom bankene 4 ganger i døgnet. Men hvis du uansett ikke har noe særlig på sparekontoen er det jo ikke så viktig med renten.

​Fordelen med BSU i DNB framfor Sparebank1 er at DNB har "BSU2" med samme gunstige rente (4,65 %, men uten skattefordelen)

Hvis du tenker på å bytte brukskonto, bør du vurdere yABank. Har vært best siden de startet opp. (Selv gidder jeg ikke å bytte ut brukskontoen min i Skandiabanken, men passer på at den alltid er nesten tom)

Endret av nojac
Skrevet

Ingen kostnader og ingen ulemper ved å bruke ulike banker til ulike formål. (Bortsett fra at du må logge deg inn flere steder - heldigvis stort sett med samme brikke)

Ingen grunn til å ha sparekonto og lønnskonto i samme bank selv om du flytter penger mellom dem flere ganger i måneden. Betalingssentralen kjører overføring mellom bankene 4 ganger i døgnet. Men hvis du uansett ikke har noe særlig på sparekontoen er det jo ikke så viktig med renten.

​Fordelen med BSU i DNB framfor Sparebank1 er at DNB har "BSU2" med samme gunstige rente (4,65 %, men uten skattefordelen)

Hvis du tenker på å bytte brukskonto, bør du vurdere yABank. Har vært best siden de startet opp. (Selv gidder jeg ikke å bytte ut brukskontoen min i Skandiabanken, men passer på at den alltid er nesten tom)

Ser ut som vi tenker og handler likt. (Det var jeg som opprettet Nordax i dag, takket være opplysninger du ga.) Jeg har også beholdt min Skandiabank-konto, som ble opprettet i begynnelsen, da de ga fantastiske betingelser til å være brukskonto.

Jeg ble bare nysgjerrig. - hva anser du som "nesten tom"?

Jeg overfører også månedlig fra Skandia til annen bank. Men siden det er der jeg ar bankkort, lar jeg det alltid være en god margin. Skjønt nå tar vel nærmest alle kredittkort, så det er jo også en løsning...

Anonymous poster hash: f0a53...250

Skrevet

Ser ut som vi tenker og handler likt. (Det var jeg som opprettet Nordax i dag, takket være opplysninger du ga.) Jeg har også beholdt min Skandiabank-konto, som ble opprettet i begynnelsen, da de ga fantastiske betingelser til å være brukskonto.

Jeg ble bare nysgjerrig. - hva anser du som "nesten tom"?

Jeg overfører også månedlig fra Skandia til annen bank. Men siden det er der jeg ar bankkort, lar jeg det alltid være en god margin. Skjønt nå tar vel nærmest alle kredittkort, så det er jo også en løsning...

Dette er vel i utkanten av trådens tema, men:

Med "nesten tom" mener jeg at jeg vanligvis får mindre enn 10 kroner i månedsrente av Skandiabanken. Jeg får lønn den 12., og nesten alle mine regninger forfaller 15.-20. Bankkortet i Skandiabanken har jeg kuttet ut, kredittkortet fra yABank har BankAxept og virker over alt. Så siden jeg har oversikt over månedens utgifter den 12. kan jeg ta ut resten (en rund sum). Skulle en uventet regning komme snikende, får jeg heller hente tilbake fra sparekontoen.

Egentlig burde jeg droppet SkandiaBanken i protest mot at de erstattet den gamle, gode "Min Økonomi" med en barnslig "kakestykke"- versjon med kommentarer av typen "Godt jobbet". Spar meg...

Skrevet

Jeg har kort og lønn i Bank2 (pga. Visa-kort uten årsavgift), sparepengene i Santander, BSU-pengene hos Skandiabanken, og når jeg skal overføre penger til utlandet bruker jeg Norwegian. Eneste ulempen er at jeg må logge meg inn to steder av og til, men jeg bruker samme BankID-brikke til alle.

Anonymous poster hash: 77380...373
Skrevet

BSU i SkandiaBanken??? Og så si det høyt? Ikke lett å finne en dårligere bank på akkurat BSU

Bank2 har vel 0,1 % rente på brukskontoen? Tipper at du hadde kommet bedre ut av det med yABank, selv om du betalte for Visakortet. (som etter min mening er helt unødvendig)

Skrevet

BSU i SkandiaBanken??? Og så si det høyt? Ikke lett å finne en dårligere bank på akkurat BSU

Det er så utrolig mas å flytte BSU, og de fleste som har høy rente tar i praksis bare lokale kunder. Har i lengre tid tenkt å flytte til OBOS, men da er faktisk det enkleste å besøke dem for å få gjort det.

Anonymous poster hash: 77380...373

Skrevet

Det er så utrolig mas å flytte BSU, og de fleste som har høy rente tar i praksis bare lokale kunder.

Nok av landsdekkende banker å velge mellom med minst en halv prosent bedre rente enn Skandiabanken. Og stort sett er det vel bare å fylle ut et skjema på bankens nettside?

DNB har BSU2, det taler til deres fordel. Selv om mange lokale banker (og OBOS) har enda bedre rente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...