AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #1 Skrevet 15. desember 2013 Har en frier som er psykiater. Er noen her inne gift med en sånn en, og kan fortelle noe om hvordan forholdet er? Blir man ofte analysert i krangler og diskusjoner til den grad at det blir irriterende, eller er utdannelsen hans en bonus for kommunikasjonen? Anonymous poster hash: b42e8...507 2
Gjest Smiley_cat Skrevet 15. desember 2013 #2 Skrevet 15. desember 2013 Det blir stort sett som et "vanlig" forhold. Kanskje en del fagspråk om andre ting. Men et forhold er et forhold. Man er da "bare privat", og "bare seg selv". Forholdet blir fristedet hvor man kan ta ned guarden, av med den seriøse maska. Det er så mye alvorlig i et slikt yrke, at det blir godt å være useriøs og ikke ha ansvar. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #3 Skrevet 15. desember 2013 Det blir stort sett som et "vanlig" forhold. Kanskje en del fagspråk om andre ting. Men et forhold er et forhold. Man er da "bare privat", og "bare seg selv". Forholdet blir fristedet hvor man kan ta ned guarden, av med den seriøse maska. Det er så mye alvorlig i et slikt yrke, at det blir godt å være useriøs og ikke ha ansvar. Hva når partneren slår seg på tverra og er skikkelig umoden, da? Blir det ikke lett til at man analyserer og går litt inn i psykiater-rollen? Anonymous poster hash: b42e8...507
frøkna Skrevet 15. desember 2013 #4 Skrevet 15. desember 2013 Usikker på hvor relevant det er, men jeg kjenner flere som studerer psykologi og de sier at det er uunngåelig å la være å analysere venner, familie og partnere og ikke minst seg selv. 1
bambis Skrevet 15. desember 2013 #5 Skrevet 15. desember 2013 Selv om man er psykiater/psykolog er man ingen spåkone, og man analyserer ikke alle man treffer. Dersom man kommer i en situasjon der man krangler med partner så tror jeg nok gjerne følelsene tar over, og man klarer ikke å holde seg så rolig at man tenker fag. Men jeg vil tro at en psykolog/psykiater (som de fleste andre) tenker nøye over situasjonen i ettertid, og reflekterer over hvordan man kunne handlet annerledes.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #6 Skrevet 15. desember 2013 Jeg er gift med en psykiater. Jeg har aldri tatt han i å "analysere" meg, men han "analyserer" ofte andre mennesker han møter igjennom venner. Mine single venninner spør gjerne om hans mening om nye dates, siden min mann ganske fort merker om det er noe som ikke stemmer med vedkommende. Forholdet vårt er akkurat som andre forhold, det eneste jeg kan si er annerledes enn alle andre forhold jeg har vært i er måten det krangles på. Vi hever igrunn aldri stemmene, men har heller konstruktive samtaler og god dialog. Min mann er skikkelig fredsmegler og veldig forståelsesfull de gangene jeg får besøk av PMS hurpa, og generellt sett klarer han i langt større grad sette seg inn i mitt reaksjonsmønster enn det andre menn har klart tidligere. Jeg synes hans yrke heller er positivt for vårt forhold enn negativt Anonymous poster hash: 8e995...d61 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #7 Skrevet 15. desember 2013 Jeg er psykologistudent, og selv om jeg har begynt å få en annen innsikt om mennesker så orker jeg ikke å gå rundt og "analysere" venner og familie hele tiden. Alle trenger fri. Anonymous poster hash: ee893...cc5 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #8 Skrevet 15. desember 2013 Noen av de barna til disse ser lobotomert ut fordi de skal være så hyggelig og greie og forståelsefulle og interlektuelle og tenke seg om og analysere før de snakker.Anonymous poster hash: 3b9d9...2bc
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #9 Skrevet 15. desember 2013 kunne ønske jeg var, tenkt så deilig og alltid ha en som har peiling om man har problemer med noe Anonymous poster hash: ab94a...abb
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #10 Skrevet 15. desember 2013 Jeg er gift med en psykiater. Jeg har aldri tatt han i å "analysere" meg, men han "analyserer" ofte andre mennesker han møter igjennom venner. Mine single venninner spør gjerne om hans mening om nye dates, siden min mann ganske fort merker om det er noe som ikke stemmer med vedkommende. Forholdet vårt er akkurat som andre forhold, det eneste jeg kan si er annerledes enn alle andre forhold jeg har vært i er måten det krangles på. Vi hever igrunn aldri stemmene, men har heller konstruktive samtaler og god dialog. Min mann er skikkelig fredsmegler og veldig forståelsesfull de gangene jeg får besøk av PMS hurpa, og generellt sett klarer han i langt større grad sette seg inn i mitt reaksjonsmønster enn det andre menn har klart tidligere. Jeg synes hans yrke heller er positivt for vårt forhold enn negativt Anonymous poster hash: 8e995...d61 Hvordan får han til å gjøre seg opp mening om mennene de dater gjennom deres opplevelse, når han ikke har observert hvordan venninnene dine oppfører seg mot daten sin? Anonymous poster hash: b42e8...507
Gjest Smiley_cat Skrevet 15. desember 2013 #11 Skrevet 15. desember 2013 Jeg er gift med en psykiater. Jeg har aldri tatt han i å "analysere" meg, men han "analyserer" ofte andre mennesker han møter igjennom venner. Mine single venninner spør gjerne om hans mening om nye dates, siden min mann ganske fort merker om det er noe som ikke stemmer med vedkommende. Forholdet vårt er akkurat som andre forhold, det eneste jeg kan si er annerledes enn alle andre forhold jeg har vært i er måten det krangles på. Vi hever igrunn aldri stemmene, men har heller konstruktive samtaler og god dialog. Min mann er skikkelig fredsmegler og veldig forståelsesfull de gangene jeg får besøk av PMS hurpa, og generellt sett klarer han i langt større grad sette seg inn i mitt reaksjonsmønster enn det andre menn har klart tidligere. Jeg synes hans yrke heller er positivt for vårt forhold enn negativt Anonymous poster hash: 8e995...d61 Jepp, slik. Men uten analysering av potensielle kjærester til venninner! :-) Veldig enkelt å leve med en slik mann, egentlig. Hvis han korrigerer meg når feks oppfører meg mindre voksent enn dattera vår når jeg og hun har en mor-datter krangel, hender jeg blir sur der og da... Men det varer veldig kort siden jeg vet han har rett. (Jeg ser det jo selv). Jeg liker veldig godt menn som er bakoverlent og som bare kremter litt til og sier noe få ord for å korrigere meg... *plystre*
Gjest Smiley_cat Skrevet 15. desember 2013 #12 Skrevet 15. desember 2013 Hva når partneren slår seg på tverra og er skikkelig umoden, da? Blir det ikke lett til at man analyserer og går litt inn i psykiater-rollen? Anonymous poster hash: b42e8...507 Sjeldent min er tverr, altså. Mer laidback. Men om han hever stemmen litt så vet jeg at da er han sint. Som oftes så krangler vi ikke, mer diskusjon. Konklusjon, vi er uenig. Javel. Elsker deg likevel. Hva skal vi ha til middag? Er vel oftere at vi analyserer ting etterpå hvis det har vært noe litt heftigere debatter.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #13 Skrevet 15. desember 2013 Hvordan får han til å gjøre seg opp mening om mennene de dater gjennom deres opplevelse, når han ikke har observert hvordan venninnene dine oppfører seg mot daten sin? Anonymous poster hash: b42e8...507 Fordi han analyserer de etter vi har møttes i diverse sammenheng som par Han legger selvfølgelig opp egne meninger når man prater om spesielle personer også, men han sier aldri noe om slike ting før evt. noen vi kjenner godt spør om hans mening. Anonymous poster hash: 8e995...d61
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #14 Skrevet 15. desember 2013 Jepp, slik. Men uten analysering av potensielle kjærester til venninner! :-) Veldig enkelt å leve med en slik mann, egentlig. Hvis han korrigerer meg når feks oppfører meg mindre voksent enn dattera vår når jeg og hun har en mor-datter krangel, hender jeg blir sur der og da... Men det varer veldig kort siden jeg vet han har rett. (Jeg ser det jo selv). Jeg liker veldig godt menn som er bakoverlent og som bare kremter litt til og sier noe få ord for å korrigere meg... *plystre* Slik at det er sagt så gjør han opp sin egen mening om folk av rutine, men han holder "analyseringer" for seg selv om man ikke direkte spør. Min er også veldig enkel å leve med, og resten av det du skriver her kjenner jeg meg super godt igjen i Anonymous poster hash: 8e995...d61
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #15 Skrevet 16. desember 2013 Slik at det er sagt så gjør han opp sin egen mening om folk av rutine, Anonymous poster hash: 8e995...d61 Men er det ikke litt merkelig å gjøre seg opp meninger om folk man bare får annenhåndsberetning om? Anonymous poster hash: b42e8...507
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #16 Skrevet 16. desember 2013 Fordi han analyserer de etter vi har møttes i diverse sammenheng som par Han legger selvfølgelig opp egne meninger når man prater om spesielle personer også, men han sier aldri noe om slike ting før evt. noen vi kjenner godt spør om hans mening. Anonymous poster hash: 8e995...d61 Sorry, så ikke denne Anonymous poster hash: b42e8...507
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #17 Skrevet 16. desember 2013 Er vel oftere at vi analyserer ting etterpå hvis det har vært noe litt heftigere debatter. Hvordan foregår den analyseringen? Anonymous poster hash: b42e8...507
gyazo Skrevet 16. desember 2013 #18 Skrevet 16. desember 2013 Tror ikke jeg kunne hatt en psykiater-kjæreste, og heller ikke politi-kjæreste. To av veldig få yrker som ikke hadde funka. Jeg må kunne slappe av og ikke trenge å tenke på om hun tar med seg jobben hjem, på en slitsom måte.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #19 Skrevet 16. desember 2013 Kjenner en som er sammen med psykiater hu sier at det er slitsomt men verdt det. De har jobba mye med forholdet.... krangler ofte men sånn ellers virker det som at det har lite å si at han er psykiater og at det er som forhold flest. Altså ikke noe spesielt fra eller til.Anonymous poster hash: ed749...64a
Gjest Smiley_cat Skrevet 16. desember 2013 #20 Skrevet 16. desember 2013 Hvordan foregår den analyseringen?Anonymous poster hash: b42e8...507 En analyse for vår del skjer vel så og si bestandig etter en fight, ikke under. Ofte i armkroken hans. Da kan vi prate om utløsende årsak (som kan være så enkelt at en av oss er sliten), om det vi (*kremt* jeg, ja...) låste oss fast pga negative tankemønstre (gammelt rusk som ikke har med å være rasjonell, men bare følelser som ikke er helt sunn).... Han kan også stille meg spørsmål i kognitiv-terapi-retning for å veilede meg. (Jeg hører det med en gang når han bruker det. Men han bruker det ikke sånn klinisk).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå