Gjest Crohnie Skrevet 15. desember 2013 #1 Skrevet 15. desember 2013 Jeg er kraftig undervektig grunnet sykdom (IKKE spiseforstyrrelse, men kronisk tarmsykdom) og trenger å legge på meg minst 10 kilo. "Hva er problemet", tenker du kanskje? Jo, jeg sliter med flere ting. F.eks matlyst. Som regel må jeg halvveis tvinge i meg et par-tre måltider for dagen og havner på underskudd med kalorier (under 1000, jeg føler meg sjeldent sulten). Jeg har heller ikke plass til så veldig mye i magen om gangen og er mett lenge.Tarmen er i tillegg, pga sykdommen, ikke flink til å ta til seg næring. Smakssansen min er litt "herpet" pga en biologisk medisin jeg går på, så jeg sliter med å finne mat jeg fortsatt liker (mye som jeg tidligere elsket, smaker nå rart eller vondt, bl.a hater jeg pasta og poteter og jeg takler ikke mat som lukter kraftig). Pga sykdommen er det også en del ting jeg må holde meg unna; nøtter, bønner, kullsyre, etc. Supper går lettest ned, spes. soppsuppe (rett i koppen-typen). Jeg trenger rett og slett tips til hva jeg kan gjøre for å "legge på" ekstra kalorier i måltidene mine. Jeg gjør dette: -spiser en pose smash når jeg orker (er ikke så glad i usunne ting egentlig) -slenger speilegg på enkelte matretter -slenger et tykt lag ekte smør på rundstykker + masse pålegg -hiver litt olje og/eller smør i supper og sauser og på de matrettene jeg liker som det passer til Noen som har noen gode råd til meg? ¤ Crohnie
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #2 Skrevet 15. desember 2013 Liker du melk? Drikk H-melk! 1 liter inneholder over 600 kcal. Evt. kan du drikke sjokolademelk. Hvis du spiser mye suppe, kan du putte ting som ekstra fløte og smør i suppene. Det gir både god smak og tilfører masse kalorier. Smoothie kan også være lurt når man sliter med matlysten. Anonymous poster hash: 1c2c6...5ce 2
Pringle Skrevet 15. desember 2013 #3 Skrevet 15. desember 2013 Peanøttsmør! Velg en type som ikke har tilsatt sukker eller olje.
Nannetine Skrevet 15. desember 2013 #4 Skrevet 15. desember 2013 Peanøttsmør! Velg en type som ikke har tilsatt sukker eller olje. Forstod det slik at TS ikke tålte nøtter? Men hvis jeg tar feil, er jeg enig; Peanøttsmør er et bra tips! Generelt alle nøtter er supert for å få i seg ekstra kalorier, ettersom de er veldig energitette. Energitett mat er lurt om du ønsker å øke vekten, det gir deg mye næring uten at du må spise enorme mengder.
Pringle Skrevet 15. desember 2013 #5 Skrevet 15. desember 2013 Forstod det slik at TS ikke tålte nøtter? Men hvis jeg tar feil, er jeg enig; Peanøttsmør er et bra tips! Generelt alle nøtter er supert for å få i seg ekstra kalorier, ettersom de er veldig energitette. Energitett mat er lurt om du ønsker å øke vekten, det gir deg mye næring uten at du må spise enorme mengder. Og så har det en del proteiner og vitaminer. Og det er veldig lett å få ned Peanøtter er egentlig ikke nøtter, så det er ikke sikkert at peanøtter er noe problem for TS. Men vi får vente og se! 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #6 Skrevet 15. desember 2013 Huff, så kjedelig for deg TS! Men jeg ville nok hatt godt med smør på brødskiva, snacket på nøtter siden det er masse kalorier i det men er sunt fett. Peanutsmør er heller ikke dumt:) Samme med avacado, det kan man bruke med det meste. Som guacumole dipp f.eks! Så dipper du med tortillachips. Eller hva nå smaksløkene dine ikke protesterer på Ville også valgt de fete variantene av diverse produkter, seterrømme fremfor lettrømme, ekte majones i stedet for lettmajo f.eks. Fløte, helmelk etc. kan du ha i sauser og gryter. Håper det går seg til TS:) Anonymous poster hash: d8da2...932
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #7 Skrevet 16. desember 2013 Lag smoothie av fløte, havregryn, bær/frukt og h melk! La oss si at du putter oppi 1 dl fløte, 1 dl h melk, 1 banan, håndfull bær og 50 g havregryn. Det blir tilsammen nesten 700 kalorier Ikke gale det for en smoothie som er lett å drikke. Anonymous poster hash: 1ad3c...d37
Gjest Mupsi Skrevet 16. desember 2013 #8 Skrevet 16. desember 2013 Havregrynsgrøt eller havregrynssuppe med H-melk og sukker. Virker som du liker ting som sklir enkelt ned halsen og ikke trengs tygges så veldig. Mango, pærer og annen frukt er fint. Du kan jo faktisk drikke olje, ikke at det er så godt men inneholder utrolig mye kalorier. 1-2 spiseskjeer olivenolje er veldig fint og sunt, masse kalorier.
Gjest Crohnie Skrevet 19. desember 2013 #10 Skrevet 19. desember 2013 Takker for flere gode tips og ser fram til å få flere. Nøtter er fullstendig uaktuelt, uansett hvilket navn den bærer, bare så det er klart. Og H-melk klarer jeg bare ikke å drikke, fysjomfy..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå