Gorgonzola Skrevet 15. desember 2013 #1 Skrevet 15. desember 2013 NRK beklager rumpeglippen, i følge Dagbladet i dag, etter at skiskytteren Johannes T. Bøe ble filmet med rumpa bar i Frankrike etter dagens jaktstart. Friskt i minne er alle (for det var langt flere enn en) oppslagene fra sist sesong (februar/mars i år) der kvinnelige langrennsløpere ble filmet/fotografert mens de skiftet. Ingen nakenhet men sports BH'er og denslags. Først: Jeg støtter langrennsjentenes (og eventuelt guttenes) soleklare rett til å få skifte i fred, blottet for kameralinser og mikrofoner. Det skulle bare mangle. Dernest: Er det litt sånn likestilling typisk at når det gjelder menn foran linsa så er det "glipp" eller "tabbe" mens når kvinner havner i samme situasjon er det "regelbrudd" eller "overtramp", eventuelt overgrep... ? Eller er jeg en generaliserende bitterpikk som nok en gang overreagerer? Det siste spørsmålet er det ikke nødvendig å debattere, KG har allerede svaret. Men de over - kjør debatt! 4
Lutetium 71 Skrevet 16. desember 2013 #2 Skrevet 16. desember 2013 Mener det var en eller annen skuespiller (mulig det var det på Skavlan?) som snakket om noe tilsvarende på filmsettet. Hvis en kvinne skulle filme en nakenscene, ble hele settet ryddet for folk. Bare det aller nødvendigste personellet ble værende. Skulle man filme en tilsvarende scene med en mann, kunne man godt ha en skoleklasse på ekskursjon på settet, det var ikke så nøe..
Gjest New_Girl Skrevet 16. desember 2013 #3 Skrevet 16. desember 2013 Kanskje menn tar seg selv litt mindre selvhøytidelige og ikke orker å lage noe drama ut av det? Men hvis det er slik at begge kjønn reagere likt på å bli filmet naken, men bare kvinnene blir hørt er jo det trist. 3
Gorgonzola Skrevet 16. desember 2013 Forfatter #4 Skrevet 16. desember 2013 Kanskje menn tar seg selv litt mindre selvhøytidelige og ikke orker å lage noe drama ut av det? Men hvis det er slik at begge kjønn reagere likt på å bli filmet naken, men bare kvinnene blir hørt er jo det trist. At det var ??? Kommer du her og mer enn antyder at det forskjell på kjønnene, ikke minst i forhold til hvordan de/vi tenker?? Nei nå gir jeg meg over altså, vi som bor i både verdens rikeste og mest likestilte og opplyste land.... Hva gir dere meg folkens??
Gjest New_Girl Skrevet 16. desember 2013 #5 Skrevet 16. desember 2013 At det var ??? Kommer du her og mer enn antyder at det forskjell på kjønnene, ikke minst i forhold til hvordan de/vi tenker?? Nei nå gir jeg meg over altså, vi som bor i både verdens rikeste og mest likestilte og opplyste land.... Hva gir dere meg folkens?? En revolusjonerende tanke, i know!
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #6 Skrevet 16. desember 2013 Nakenangst er mer utbredt hos kvinner enn hos menn. Anonymous poster hash: c7f8b...5e3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #7 Skrevet 16. desember 2013 Jeg er faktisk enig med deg. Jeg tror kanskje menn oppriktig reagerer litt mindre på det, det er muligens ikke så nøye for menn flest, men det er inkonsekvent og NRK (og andre medier) bør etterstrebe å behandle det som like alvorlig uansett kjønn. Jeg ville tro variasjonen i hvor mye to forskjellige menn bryr seg om dette er like stor som variasjonen mellom kjønn, så at menn ikke bryr seg like mye er ikke noe argument for å ikke ta det alvorlig. Anonymous poster hash: 6d133...30b 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #8 Skrevet 16. desember 2013 Selvfølgelig er det mye større individuell variasjon enn det er gjennomsnittsforskjeller mellom kjønnene. Men publikumsreaksjonene er i all hovedsak bestemt av stereotypier basert på utøvernes kjønn. Anonymous poster hash: c7f8b...5e3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #9 Skrevet 17. desember 2013 Selvfølgelig er det mye større individuell variasjon enn det er gjennomsnittsforskjeller mellom kjønnene. Men publikumsreaksjonene er i all hovedsak bestemt av stereotypier basert på utøvernes kjønn. Anonymous poster hash: c7f8b...5e3 Når ble publikumsreaksjoner en del grunnlaget for likestilling? Anonymous poster hash: 00ff5...59f
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #10 Skrevet 18. desember 2013 Når ble publikumsreaksjoner en del grunnlaget for likestilling? Anonymous poster hash: 00ff5...59f Trådens tema er nettopp ulike reaksjoner på menns og kvinners nakenhet. Anonymous poster hash: c7f8b...5e3
Gjest New_Girl Skrevet 18. desember 2013 #11 Skrevet 18. desember 2013 Det har nok noe med hvordan vi ser på nakenhet i forhold til kjønn, ja. Menns nakenhet ses på i mange tilfeller som humor, kanskje mye fordi menn er flinkere til å le av seg selv enn oss kvinner. Kvinners nakenhet blir i 99 % av tilfellene ansett som noe seksuelt.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #12 Skrevet 19. desember 2013 Det har nok noe med hvordan vi ser på nakenhet i forhold til kjønn, ja. Menns nakenhet ses på i mange tilfeller som humor, kanskje mye fordi menn er flinkere til å le av seg selv enn oss kvinner. Kvinners nakenhet blir i 99 % av tilfellene ansett som noe seksuelt. Forklaringen på at de typiske reaksjonene på menns og kvinner nakenhet er så forskjellige, er nok mer kompleks enn dette. Hvis menns nakenhet oppfattes som humor, er det helst i betydningen latterlig/tåpelig, hvor den nakne mannen blir ledd av fordi han har dummet seg ut. Hvis den nakne mannen ler med, er det helst en forsvarsreaksjon eller avledningsmanøver. Menns nakenhet blir imidlertid også ofte tolket som seksuell, men da oftest som truende. Kvinners nakenhet kan tolkes av omgivelsene som forlokkende og vekke positive reaksjoner (som ikke alltid oppfattes positive av kvinnene selv). Menns seksuelle nakenhet vil derimot nesten alltid utløse entydige negative reaksjoner og oppfattes som noe han gjør for å glede seg selv på omgivelsenes bekostning. Bak dette ligger kjønnsstereotypiene med mannen som subjekt/aktør og kvinnen som objekt. Anonymous poster hash: c7f8b...5e3
Nordvesta Skrevet 22. desember 2013 #13 Skrevet 22. desember 2013 Burde være en selvfølge at alle mennesker får samme rett til å skifte i fred og får samme retten til å avstå fra å vise rompa på tv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå