Gå til innhold

Vennesona og alt det fører med seg...

Anbefalte innlegg

Gjest Tassen10
Skrevet

Her kommer ett lite hjertesukk...

I sommer traff jeg ei jente (A) da jeg var ute på byen. Hun tok kontakt med meg i baren, og jeg syns vi fikk kjempekontakt. Vi sto og snakka resten av kvelden. Hun fortalte også at hun var i ett forhold, og jeg tenkte at det var jo min vanlige flaks..

Vi ble venner på fb og hadde litt kontakt de neste ukene. Men jeg ville ikke involvere meg noe særlig fordi hun var i ett forhold. Så jeg la det på is, og opprettet profil på sukker.

Der traff jeg raskt ei jente som (B) jeg også fikk kjempekontakt med, og vi møttes helga etter. Jeg syns daten gikk bra, og vi holdt kontakten, og avtalte å møtes igjen.

Men etter ei uke merka jeg at hun ble litt unnvikende, og kviet seg for å møte meg igjen. Sånn holdt det på i to uker, før hun fortalte meg det. Hun og eksen hadde bestemt seg for å prøve igjen. Så hun dumpet meg.

Jeg blei selvfølgelig skuffa, men ønska henne lykke til, og ga henne masse komplimenter på veien, fordi jeg syns hun var ei kjempejente på alle måter, på tross av at hun selv ga uttrykk for at hun alltid hadde slitt med selvtilliten pga at hun var misfornøyd med både kroppen og utseendet. Noe jeg ikke syns hun hadde noe som helst grunn til.

Jeg regnet ikke med å høre mer fra henne. Men dagen etter tok hun kontakt med meg, og lurte på hvordan det gikk. Jeg ble veldig overrasket! Og vi fortsatte å holde kontakten.

Så fikk jeg melding fra jente A. Hun og samboeren hadde gått fra hverandre! Så vi tok opp kontakten og ble enige om å møtes en dag.

Men jeg ble veldig usikker. Jeg og jente B snakket veldig mye med hverandre, og jeg var usikker på hvor seriøst bruddet til jente A var. For de bodde fortsatt sammen.

Jeg fikk heller ikke inntrykk av at det gikk så bra i forholdet til jente B.

Det endte med at jeg hadde kontakt med begge jentene. Kun på fb, men likevel. Jeg fortalte B om A, men ikke omvendt.

Så møtte jeg A ute på byen, og hun ble med meg hjem. Men dagen etter fikk jeg en vond følelse, fordi det fortsatt sto i statusen hennes på fb at hun var i ett forhold.

Jeg bestemte meg for å legge dette på is igjen, inntil hun forandret statusen sin o.l.

Så fortalte jeg dette til B. Og spurte hvordan det gikk med henne. Hun fortalte at alt gikk bra, men at det hendte hun var usikker. Så sa jeg til henne at hun bare skulle ta det med ro. Og at om det skulle skjære seg, sto både jeg og sikkert mange andre i kø for å date henne, fordi hun var så attraktiv på alle måter...

To timer etterpå fikk jeg melding. "Jeg løy til deg i stad. Det går ikke bra i forholdet mitt."

Hun fortalte hvorfor, om hvordan hun hele tiden sammenlignet meg og han andre, og at jeg ga henne mye mer komplimenter og oppmerksomhet, og at det virket som jeg forsto henne så mye bedre.

Jeg ble helt satt ut. Og mens jeg snakket med henne på fb, ringte hun kjæresten sin og dumpet ham!

Jeg sa at jeg gjerne ville treffe henne igjen, men at jeg forsto at hun trengte litt tid for seg selv.

De neste ukene gikk det tregt. Jeg forsøkte å hinte om at jeg ville treffe henne, og spurte henne rett ut ett par ganger. Men fikk veldig diffuse svar.

Til slutt tenkte jeg at det fikk bare bære eller briste. Og dro innom jobben hennes med blomster!

Hun virket glad, og jeg fikk en klem, og vi skravlet litt. Så måtte jeg dra videre.

Etterpå fikk jeg melding av henne om at det ble litt voldsomt. Senere fikk jeg også en ny melding der hun skrev at hun likte meg som venn, men at det ikke var aktuelt med noen date.

Jeg tenkte at det var ok. Og skrev en mld om at det var ok, og ønsket henne lykke til videre, igjen.... Så snakket vi litt og hun fortalte at hun hadde vært litt trist den siste tiden, fordi hun hadde blitt dumpet av en annen mann, som hun hadde truffet like etter at hun hadde dumpet kjæresten sin!

Da ble jeg litt satt ut. Hun hadde også opprettet profil på sukker like etter at hun hadde dumpet kjæresten sin.

I mellomtiden hadde A endret sin fb-status.

Jeg fortalte B at vi kunne fortsette å være venner. Men at jeg gjerne ville ha en skravlepause. Jeg trengte det for å få henne litt ut av hodet, og se om det kunne bli noe med A.

Da ble B mer intens enn før etter å ha kontakt med meg. Så jeg ga sendte henne en mld der jeg skrev at "nå tar vi en skravlepause" og vi ønsket hverandre god jul og godt nyttår, og ønsket hverandre lykke til med dating videre.

Men det tok ikke to dager engang, før hun tok kontakt. Da ble jeg for første gang litt krass mot henne, og sa at vi hadde en pause. Og jeg skrev også at jeg tar kontakt, når jeg er klar for å bare være venn. Eller du tar kontakt med meg når du vil noe mer enn å bare være venn!

Etter det hørte jeg ikke mer, og nå har hun slettet meg fra fb. Og jeg er egentlig glad for det...

Det føles som hun bare har hatt kontakt med meg for å få komplimenter, og da jeg skrev at jeg ville ha pause for å satse på A, forsto hun kanskje at det kom til å bli slutt med komplimenter fra meg?

Og samtidig har jeg litt dårlig samvittighet ovenfor A. At jeg har satt henne litt på vent.

Har noen noe tanker om dette?

Jeg føler meg helt dust. På den ene siden fanget i vennesona, samtidig som jeg har satt ei annen bra jente på vent....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ha dårlig samvittighet for noe som helst. Sett A og B på vent og se om du finner C du :)

• Liker 5
Gjest Tassen10
Skrevet

Skal på kino med A på lørdag :)

Jeg bare håper jeg får B ut av hodet til da...

Får vel bare være glad for at hun slettet meg fra fb. Lettere å komme over henne da.

Og kanskje jeg er litt bitter for at det ikke var jeg som slettet henne først?

Skrevet

B-jenter altså... Ærlig talt. Hater sånne. Nå er jeg jente selv, og skjønner at det kan være kjekt å få komplemanger og sånn, men å dra det så langt. Det er bare teit. Synes det var bra du kuttet henne ut, stay strong og lykke til med A!

Gjest Tassen10
Skrevet

Syns bare dama er rar. Hun har hele tiden gitt uttrykk for at hun aldri har vært populær blant gutter, aldri fått noe oppmerksomhet, og alltid vært en grå mus.

Og jeg syns det har vært helt naturlig å fortelle henne alle de gode egenskapene hun har, og hvor pen og attraktiv hun er, selv om hun ikke vil ha meg. Jeg kan jo ikke tvinge noen til å ha følelser for meg.

Men jeg føler meg jo ganske dum, hvis jeg bare har boostet opp egoet hennes.

Skrevet

Ikke føl deg dum, bare lær av det :) Greit å holde seg unna sånne som vingler mye og har noe gående på flere kanter. De har nok med seg selv, og må gjenvinne fotfestet og autonomien før de begir seg ut på noe nytt. Noen gjør det aldri, men hopper bare videre til neste forhold.

Synes det var veldig bra av deg å sette grensen ved "enten noe mer, eller ingen kontakt før du greier å være bare venner". Men ordet "skravlepause" vil lett bli oppfattet som "snakke mer", som i kaffepause, ikke "pause fra å snakke" :)

• Liker 1
Gjest Tassen10
Skrevet

Vi hadde jo ikke gjort annet enn å skravle den siste tiden, så jeg tror ikke det kunne misforstås! :)

• 3 uker senere...
Gjest Tassen10
Skrevet

Så! Da ble jeg dumpet av A også!

Hun må finne seg selv, og vil ikke inn i ett forhold nå, var beskjeden jeg fikk etter at hun har vært på besøk hos meg ett par ganger i julen.

Det har jeg forståelse for. Og det er også grunnen til at jeg har holdt litt tilbake i forhold til henne.

Men hva gjør jeg nå?

Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe henne å finne seg selv?

Jeg ser jo at hun er i en vanskelig situasjon, med nylig avsluttet forhold, to små barn, fulltidsstudent, og uten ett fast sted å bo.

Jeg vil hjelpe henne. Men jeg vil ikke ende opp i vennesona....

AnonymBruker
Skrevet

Så! Da ble jeg dumpet av A også!

Hun må finne seg selv, og vil ikke inn i ett forhold nå, var beskjeden jeg fikk etter at hun har vært på besøk hos meg ett par ganger i julen.

Det har jeg forståelse for. Og det er også grunnen til at jeg har holdt litt tilbake i forhold til henne.

Men hva gjør jeg nå?

Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe henne å finne seg selv?

Jeg ser jo at hun er i en vanskelig situasjon, med nylig avsluttet forhold, to små barn, fulltidsstudent, og uten ett fast sted å bo.

Jeg vil hjelpe henne. Men jeg vil ikke ende opp i vennesona....

Hva er det du vil da? Hun sier at hun ikke vil ha et forhold. Om du vil hjelpe henne, så blir det kun som en venn.

Anonymous poster hash: 6174d...8a6

Gjest Tassen10
Skrevet

Jeg vil ha ett forhold til henne.

Men jeg vil også at hun skal finne seg selv. Både for hennes del, og for min del.

Håpet mitt er vel at hun finner seg selv, og vil ha ett forhold med meg.

Men jeg liker ikke tanken på å skulle bruke det neste halve året på å hjelpe henne, for å se henne bli sammen med en annen...

Skrevet (endret)

Forstår ikke hvordan du holdt ut med slik vingling jeg. Jeg hadde nok sett på det som ferdig i det de satset på en annen.

Mitt råd til deg er vel at du burde satse på en dame som ikke vingler mellom flere. Hvis du vil unngå vennefellen så er det lurt å unngå å gi råd om det ene og det andre, ikke gå inn i en hobbypsykologrolle.

Slet med vennesoneproblemet når jeg var yngre, men det kommer ikke så mye opp nå lengre. Tror det er fordi jeg er mye klarere på hva jeg vil og ønsker ut av relasjonen i tillegg til at jeg signaliserer romantisk interesse.

Men jeg vil også at hun skal finne seg selv. Både for hennes del, og for min del.

Men jeg liker ikke tanken på å skulle bruke det neste halve året på å hjelpe henne, for å se henne bli sammen med en annen...

Synes du skal gå videre. Hun vil ikke ha et forhold.

Endret av .-L-.
Gjest Tassen10
Skrevet

Det tror jeg var ett lurt tips! Å ikke være hobbypsykolog.

AnonymBruker
Skrevet

At hun finner seg selv kan innebære at hun ikke velger noen, velger en annen, velger deg bort eller velger deg. Det virker ikke som om hun vil ha deg som noe annet enn en venn nå – da får du velge om du vil være det uten noen baktanker. Hvis ikke er det best å la henne være til hun eventuelt velger deg eller du finner en annen.

Om du velger å være en venn og hjelpe henne, så gjør det deg ikke automatisk fortjent til å være hennes kjæreste senere.

Anonymous poster hash: 6174d...8a6

Skrevet

Finn deg en dame C, ei som bare vil ha deg og ikke er i et forhold fra før eller fortsatt har følelser for eksen.

Jeg hadde iallefall aldri giddi å fortsatt å prate med en fyr som rett ut har sagt nei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg datt ut et lite stykke uti om hvem som var A og B og whatever, men det høres ut som om du har funnet deg to jenter som begge er like glade i oppmerksomhet og komplimenter.

Jeg skal kanskje ikke generalisere for mye her med tanke på at jeg ikke aner hva slags jenter det er snakk om, men begge historiene har jo en likhet, og det er at det er jenter som har valgt å involvere seg med deg mens de fortsatt var i forhold/ikke ferdig med eksen. Og for å være litt brutal her så lover ikke noe av dette kjempegodt for deg.

Jeg er jente selv og har flere venninner som dessverre er litt samme type som de jentene du har møtt: når de er i et forhold og føler at det har stagnert litt eller at typen ikke gir dem nok selvtillitt så drar de rundt og aktivt oppsøker andre gutter som gir dem det, samtidig som de ikke egentlig vil ut av forholdene de er i, eller i det minste ikke er klare til å gi slipp på typen/eksen. Noen av mine venninner har gått over streken for utroskap, andre har holdt seg innafor, men likhetstrekkene er at de har trukket andre gutter inn i forholdet sitt for å fikse på selvtillitten sin.

Mitt råd er å holde deg unna begge jentene. I det minste til de klarer å holde seg offisielt single en stund. Neste gang du møter noen som nylig er singel/fortsatt bor med eksen/står i et forhold på facebook, så vent med å involvere deg til hun er godt utflytta.

Anonymous poster hash: 332ab...72b
  • Liker 2
Skrevet

Du burde se etter jenter som ikke akkurat har hatt et brudd, kanskje spørre tidlig i datingfasen.

Skrevet

Trekk deg unna, ikke vær en vinglepetter. Du bør ikke bruke energi på henne mens hun finner seg sjølv. Vil hun ha deg etter en tenkepause, så tar hun kontakt. La henne få tid til å kjenne på det, kanskje vil hun savne deg...

men det er best å ikke tenke for mye på det. La henne være og konsentrer deg heller om ei dame C, som de andre sier. Som ikke er noe aber med. Dette var da mye, blir du ikke sliten av dette?

Gjest Tassen10
Skrevet (endret)

Jeg blir utrolig sliten av det...

Men kanskje har jeg allerede funnet C :)

Livet kan være rart noen ganger. Og kvelden etter at jeg ble dumpet av A, fikk jeg en ganske lang melding på fb, av ei jeg ikke har sett på 15 år, som lurte på om jeg kunne tenke meg å treffe henne en dag (vi bor ganske lang unna hverandre nå). Vi har som sagt ikke sett hverandre på 15 år, men blei fb-venner for 4-5 år siden, uten at vi har sendt meldinger til hverandre før.

Jeg tar ikke kontakt med A nå. Men svarer henne kort, og vennlig når hun sender meg meldinger ( hun har sendt meg en melding hver kveld de siste dagene). B har jeg ikke kontakt med.

Det er så irriterende. Da jeg var i tenåra var jeg kronisk, når det gjaldt å bli friendzoned.

Og da jeg endelig fikk meg kjæreste, blei jeg brutalt dumpa, og etter det hadde jeg 10 år der jeg aldri havna i vennesona. Men tvertimot var den som dumpa kjempebra jenter etter å hatt sex med dem noen ganger.

Så bestemte jeg mer for å bli snill gutt igjen. Og her er jeg....

Endret av Tassen10
Skrevet

Jeg blir utrolig sliten av det...

Men kanskje har jeg allerede funnet C :)

Livet kan være rart noen ganger. Og kvelden etter at jeg ble dumpet av A, fikk jeg en ganske lang melding på fb, av ei jeg ikke har sett på 15 år, som lurte på om jeg kunne tenke meg å treffe henne en dag (vi bor ganske lang unna hverandre nå). Vi har som sagt ikke sett hverandre på 15 år, men blei fb-venner for 4-5 år siden, uten at vi har sendt meldinger til hverandre før.

Jeg tar ikke kontakt med A nå. Men svarer henne kort, og vennlig når hun sender meg meldinger ( hun har sendt meg en melding hver kveld de siste dagene). B har jeg ikke kontakt med.

Det er så irriterende. Da jeg var i tenåra var jeg kronisk, når det gjaldt å bli friendzoned.

Og da jeg endelig fikk meg kjæreste, blei jeg brutalt dumpa, og etter det hadde jeg 10 år der jeg aldri havna i vennesona. Men tvertimot var den som dumpa kjempebra jenter etter å hatt sex med dem noen ganger.

Så bestemte jeg mer for å bli snill gutt igjen. Og her er jeg....

Aldri lurt å involvere seg med noen som går gjennom eller nettopp har gått gjennom et brudd. De er jo i et følelsesmessig kaos!

Noen bruker en tredje person som for å få et siste "puff" ut av et dårlig forhold. Andre bruker en tredje person til å få bekreftelse og oppmerksomhet i forbindelse med et brudd (og liksom overkjøre alle de kjipe følelsene). Mens andre igjen bare trenger noen der for ikke å være alene. Rebound all the same! Og det kommer aldri noe godt ut av det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...