Gå til innhold

Tilrettelegging og rutinetips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 barn, gutter på 10 og 8 år.

Minstemann fikk ADHD-diagnosen for 2 mnd siden, og eldstemann er til utredning med tanke på ADD.

Jeg er alene med begge i hverdagen, og lurer på om det er enkle ting som kan hjelpe oss med og holde rutiner?

Har tenkt på og lage oppslag på bad, kjøkken og slike med oversikt på hva vi gjør der. Begge sliter veldig med konsentrasjon, minne og kan bli fort og veldig sinte..

Så tenkte da at hvis de hadde en liste på f.eks badet der det sto hva de skulle gjøre til kveldsstellet så kunne det hjelpe.

Er det andre tips til hvordan gjøre hverdagen lettere for dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere kommet i kontakt med ergoterapeut? Hvis ikke så snakk med de på helsestasjon og be om ergoterapeut, da kan dere få søkt om hjelpemidler til slikt som du tenker på (hvis du ikke tenker det holder med lister).

Vi har memoplanner som er en elektronisk dagstavle. Den er veldig flott. Gutten min er ganske liten ennå og forstår lite av sånt så vi jobber fortsatt med å få han til å forstå den, men slik jeg ser den så er den fantastisk for barn som er litt eldre eller har litt bedre forståelse.

Sliter litt selv med dette rutinegreiene. Syns det er vanskelig og det binder meg veldig. Bestemte meg for en ting om gangen og holdt meg til det og etterhvert har det kommet automatisk (f.eks faste leveringstider og hentetider i bhg, leggetid osv)

Anonymous poster hash: 039c0...8f9

Skrevet

Hva gjør en sånn terapaut?

Har vært på ett kurs der jeg traff andre familier med barn som hadde ADHD eller ADD.. Dette er stort sett det jeg var vært med på om dette enda, skal til BUP denne uken til samtaler.

Har lest en del på nett, men føler meg fortsatt veldig "lost" i alt sammen.

Vet du av noe forum der man kan spørre om råd og snakke med andre som har barn med ADHD/ADD?

Har ikke funnet noe slikt, så derfor jeg la ut en post her...

Skrevet

Prøv på bokstavbarna.com

Sitter kun med telefon om dagen, så vanskelig å skrive utfyllende.

Slike lister er fine, men husk at de ikke trenger å være synlige for andre, det kan være litt flaut for ungene.

Skrevet

Ergoterapeuten skal hjelpe til med å finne løsninger slik at hverdagen blir enklere også er ofte ergoterapeuten et mellomledd mellom hjelpemiddelsentralen og dere

Sånn det fungerer hos oss så forteller vi om utfordringene slik at ergoterapeuten vet hva det dreier seg om. Så snakker hun med hjelpemiddelselskapene og skriver søknad til NAV. Jeg kommer bare innom og skriver under. Veldig greit å slippe den jobben selv, det er mye annet som skal gjøres og.

Bokstavbarna er helt klikk tror jeg. Har meldt meg inn selv for lenge siden, men kommer ikke inn på forumet.

Meld deg inn i ADHD-foreningen (eller hva det heter.). De har sikkert også fylkeslag som arrangerer treff. Det har iallefall autismeforeningen

Skrevet

Når du melder deg inn på bokstavbarna må du først skrive et presentasjonsinnlegg før du får tilgang til forumet. Var i alle fall slik før, har ikke vært der på en stund nå.

Skrevet

Når du melder deg inn på bokstavbarna må du først skrive et presentasjonsinnlegg før du får tilgang til forumet. Var i alle fall slik før, har ikke vært der på en stund nå.

Fikk aldri eposten som man må ha for å bekrefte eposten sin før man kan logge inn. Prøvde flere ganger. Fant heller ingen brukerstøtte

Skrevet

Kom rett inn der.. Sitter og leser nå :) takk for tipet.

Listene henger på badet og på kjøkkenet, og guttene syne det er helt greit at andre er dem. De sier bare at det er huskelappen deres :)

Skrevet

Hold hverdagen hellig. Hold de vanlige rutinene som middag, tv, stell, lesestund, legging. Av og til skjer det andre morsomme ting, og det bør det jo, men faste rutiner betyr ofte mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...