Gå til innhold

Katolikker og skilsmisse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den katolske kirke godtar ikke skilsmisse. Men i Norge har jo kirken ikke noe å gjøre med oppløsning av ekteskap. Hvordan blir det da med norske katolikker og skilsmisse? Gitt at to katolikker vil skilles. De blir skilt, men får bare ikke muligheten til å gifte seg på nytt (men noen andre) i den katolske kirke? De kan gifte seg borgelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De står fritt til å gifte seg, og ekteskapet blir like gyldig som andre, men det blir ikke ett av de syv sakramentene lenger. Sånn funker det i Norge i hvert fall, det finnes vel land som ikke "godtar" skilsmisse.

Skrevet

Den katolske kirke godtar ikke skilsmisse. Men i Norge har jo kirken ikke noe å gjøre med oppløsning av ekteskap. Hvordan blir det da med norske katolikker og skilsmisse? Gitt at to katolikker vil skilles. De blir skilt, men får bare ikke muligheten til å gifte seg på nytt (men noen andre) i den katolske kirke? De kan gifte seg borgelig?

Ekteskapet kan oppløses etter gjennomgang og vurdering fra tribunalet. Det er en omfattende prosess, og innebærer at ekteskapet blir kjent ugyldig. At det er norske katolikker har ingen betydning. Ekteskapet er underlagt romersk lov. Den juridiske siden som angår norsk statsborgerskap befatter ikke kirken seg med. Den formelle oppløsningen av ekteskapet i forhold til folkeregisteret kommer først etter at tribunalet eventuelt har funnet at ekteskapet kan annulleres.

Er ekteskapet annullert kan man gifte seg igjen.

Anonymous poster hash: 33838...c52

Skrevet

Jammen, i Norge gjelder norsk lov og ikke romersk lov, såvidt jeg vet. Kommer ikke greia med tribunalet i tillegg? Man søker jo skilsmisse hos fylkesmannen. Fylkesmannen innvilger vel alle søknadene om skilsmisse.

Skrevet

Hva et kirkesamfunn mener er ikke relevant. Norsk lov gjelder for alle i Norge. En søknad om skilsmisse til Fylkesmannen fra en katolikk bosatt i Norge blir behandlet akkurat som en søknad om skilsmisse fra en protestant eller en muslim, og en ekteskapssøknad likedan.

• Liker 3
Skrevet

Ekteskapet kan oppløses etter gjennomgang og vurdering fra tribunalet. Det er en omfattende prosess, og innebærer at ekteskapet blir kjent ugyldig. At det er norske katolikker har ingen betydning. Ekteskapet er underlagt romersk lov. Den juridiske siden som angår norsk statsborgerskap befatter ikke kirken seg med. Den formelle oppløsningen av ekteskapet i forhold til folkeregisteret kommer først etter at tribunalet eventuelt har funnet at ekteskapet kan annulleres.

Er ekteskapet annullert kan man gifte seg igjen.

Anonymous poster hash: 33838...c52

Min eksmann har giftet seg på nytt med en katolikk. Under denne prosessen fikk jeg flere brev fra Den katolske kirke hvor jeg ble bedt om å møte opp til samtale angående ekteskapet vårt.

Dette satte meg i en vanskelig posisjon. For det første opplevde jeg alle brevene som svært invaderende, og de minte meg på et vondt ekteskap med en empatiløs mann som plaget meg i årevis etter skilsmissen. For det andre, jeg kunne naturlig nok aldri anbefale ham som ektemann for noen andre. Men jeg vet at dette er det ingen vits i å si fra om, for det måtte hans nye kone finne ut av selv. Og om mine uttalelser hadde hindret dem i å gifte seg ville det blitt månelyst for min del. Ikke enkelt.

Jeg ga beskjed om at jeg ikke ønsket å delta i prosessen fra første brev, men likevel fortsatte de å komme. Siden jeg hadde sagt klart ifra ignorerte jeg alle senere brev, men de kom fortsatt.

I det siste brevet stod det at Den Katolske kirke hadde kjent vårt ekteskap ugyldig... Akkurat da ble jeg opprørt, for det var temmelig hårreisende at et kirkesamfunn jeg ikke har eller ønsker å ha noe med å gjøre arrogant dømmer mitt ekteskap. I tillegg ba de meg bekrefte at jeg hadde fått brevet. Siden jeg ikke hadde deltatt kunne jo han si hva han ville, og det gjorde han nok også.

Noen ganger tenker jeg at organisert religion er roten til alt ondt. Dette var en sånn gang.

Anonymous poster hash: 553d7...346

• Liker 3
Skrevet

Min mor er katolikk og har giftet seg 3 ganger.

Hun er i sitt 3 ekteskap nå, men er på utkikk etter den 4. Hun går i kirken hver søndag og er "ekstrem" religiøs. Som regel er det jeg som ordner papirene hennes for hun er lite selvstendig, men jeg kan ikke huske at Det katolske kirken har tatt kontakt i forkant av bryllup.

De mennene hun har vært borti er ikke-religiøse, da. Kan være noe med det. Og så fort de kommer inn i bildet så trekker jeg meg alltid unna.

Anonymous poster hash: fa563...925
Skrevet

Min mor er katolikk og har giftet seg 3 ganger.

Hun er i sitt 3 ekteskap nå, men er på utkikk etter den 4. Hun går i kirken hver søndag og er "ekstrem" religiøs. Som regel er det jeg som ordner papirene hennes for hun er lite selvstendig, men jeg kan ikke huske at Det katolske kirken har tatt kontakt i forkant av bryllup.

De mennene hun har vært borti er ikke-religiøse, da. Kan være noe med det. Og så fort de kommer inn i bildet så trekker jeg meg alltid unna.

Anonymous poster hash: fa563...925

Hvis hun har giftet seg 3 ganger, så er hun ikke så religiøs som du vil tro.

Anonymous poster hash: 27d51...65d

• Liker 1
Skrevet

Om to skilte katolikker finner hverandre ,og stikker til sorenskriveren for å gifte seg med hverandre vil ikke det være noe problem i Norge. Det føres ikke noe register som kan nekte de dette, da norsk lov gjelder i Norge. I land der katolisismen og staten henger sammen, vil katolske "regler" ofte finnes i form av formelle lover, og derfor vil skillsmisse i mange av disse landene være forbudt.

Anonymous poster hash: cd37d...277
Skrevet

I Norge kan katolikker, rent juridisk, skille seg akkurat like lett som alle andre. Selvfølgelig kan de det. Jeg er forundret over at noen tror at kirken kan stikke kjepper i hjulene for det. Kirken godtar det kanskje ikke, og vil kanskje ikke vie dem på nytt, men de kan overhodet ikke hindre noen i å formelt sett bli skilt.

Anonymous poster hash: 4a69f...62f
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...