AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #1 Skrevet 15. desember 2013 Er det bare jeg som reagerer? Er det ikke en viss dobbeltmoral i prosjektet? Ungene svir av lys på lys, kun for å vinne en konkurranse, produserer mer avgasser fra parafin og sørger for innsamling for å lage mer TING. (som om vi ikke har nok). Midt på dagen er ungen her hjemme superstressa for å få tent nok lys. Ikke fordi det er koselig selvsagt, men for å ha plenty og få med seg mer på skolen. ER det noe i det jeg sier? Kommer den store Telysjakten med en viss dobbeltmoral?Anonymous poster hash: 173ad...9bf
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #3 Skrevet 15. desember 2013 http://telysjakten.no/om.phpAnonymous poster hash: 173ad...9bf
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #4 Skrevet 15. desember 2013 Jeg ser den med at det brennes unødvendig mange telys, siden konkurransen går ut på å samle inn flest mulig telyskopper. Men det er ikke å produserere flere ting det er snakk om, men heller det at det er mer miljøvennlig å produsere ting når man gjennvinner aluminium. Men ja, jeg ser poenget ditt, og det virker litt bakvendt å skulle gjøre det på denne måten. Hadde ikke hørt om dette før, men leste her: http://telysjakten.no/regler.php Anonymous poster hash: daea4...4d4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #5 Skrevet 15. desember 2013 Btw: Det handler nok i det store og hele om bevisstgjøring. Anonymous poster hash: daea4...4d4 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #6 Skrevet 15. desember 2013 Jeg ser den med at det brennes unødvendig mange telys, siden konkurransen går ut på å samle inn flest mulig telyskopper. Men det er ikke å produserere flere ting det er snakk om, men heller det at det er mer miljøvennlig å produsere ting når man gjennvinner aluminium. Men ja, jeg ser poenget ditt, og det virker litt bakvendt å skulle gjøre det på denne måten. Hadde ikke hørt om dette før, men leste her: http://telysjakten.no/regler.phpAnonymous poster hash: daea4...4d4 Blir jo storforbruk av telys kontra normal bruk. Har blitt status blant ungene å ha med flest mulig. Og dette med at de fronter opplegget for å lære unger om miljø, så svir vi av gud-vet-hvor-mange ekstra lys som avgir like mange miljøskadelige avgasser. Skjønner liksom ikke HELT hvordan dette er så innmari miljøvennlig??Anonymous poster hash: 173ad...9bf 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #7 Skrevet 15. desember 2013 Btw: Det handler nok i det store og hele om bevisstgjøring.Anonymous poster hash: daea4...4d4 Tror ikke hun her hjemme ser på det som noe annet enn en konkurranse. Og bevisstgjøringen kan like gjerne bli kjøp og overforbruk. Bevisstgjøringen går liksom litt opp i røyk - bokstavelig talt. Anonymous poster hash: 173ad...9bf 2
Silfen Skrevet 15. desember 2013 #8 Skrevet 15. desember 2013 Det er da opp til foreldrene å sette foten ned for forbruk. Ferdig arbeid. 8
skruf Skrevet 15. desember 2013 #9 Skrevet 15. desember 2013 Her også har minsten sin klasse vært med på dette telysopplegget. Ikke tale om at hun fikk brenne opp masse lys unødvendig for å ta med på skolen. Som foreldre så må man bare ta grep og ikke tillate det.. Forhør dere heller med naboer, venner og familie for å samle inn masse telys:) 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #10 Skrevet 15. desember 2013 Det er da opp til foreldrene å sette foten ned for forbruk. Ferdig arbeid. Selvsagt. Men dette opplegget er satt i sving på alle barneskoler i min kommune. Mener det er på tredje året nå. Skal jeg si til min unge at mamma synes slik og slik, DU får ikke være med, og dermed potensielt gjøre henne til mobbeoffer? Herregud. Noen barn kommer på skolen med flere tusen aluminiumskopper. Noen foreldre kjøper inn, og plukker ut stearin uten å engang brenne lysene. Hva lærer dette ungene egentlig? Føler det bare er jeg som reagerer på dette, mens andre foreldre ser ut til å mangle evnen til å tenke sjæl. Skolen er som en liten kommunist-stat, hvor foreldre adlyder som kuede hunder. Anonymous poster hash: 173ad...9bf
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #11 Skrevet 15. desember 2013 Her også har minsten sin klasse vært med på dette telysopplegget. Ikke tale om at hun fikk brenne opp masse lys unødvendig for å ta med på skolen. Som foreldre så må man bare ta grep og ikke tillate det.. Forhør dere heller med naboer, venner og familie for å samle inn masse telys:) Selvsagt. Vi setter foten ned her også. Poenget mitt er vel hele opplegget totalt sett. Jeg synes det fremmer feil verdier, og bruker en fremgangsmåte som er helt høl i hue for å få frem et budskap. Anonymous poster hash: 173ad...9bf
Marsipan Skrevet 15. desember 2013 #12 Skrevet 15. desember 2013 Hahaha, det høres ut som om enkelte foreldre har et ørlite for stort konkurranseinstinkt Her har vi deltatt på telysjakten flere ganger, men det har aldri vært sånne tilstander. Man har levert de lysene man normalt brenner, ferdig med det. Enig med Silfen: Dere foreldre har en jobb å gjøre ... 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #13 Skrevet 15. desember 2013 Hvis barna fullstendig misforstår og ikke tar poenget med denne aksjonen, så er det da bare å ta en samtale med dem? Å fjerne en aksjon som bevisstgjør mange, fordi noen få ikke skjønner greia, synes jeg blir i overkant defensivt. Det er jo vår jobb som foreldre å forklare ting de ikke forstår, det gjør vi da på alle andre fronter...Anonymous poster hash: 08444...a6f 4
Gjest Cevita Skrevet 15. desember 2013 #14 Skrevet 15. desember 2013 Selvsagt. Men dette opplegget er satt i sving på alle barneskoler i min kommune. Mener det er på tredje året nå. Skal jeg si til min unge at mamma synes slik og slik, DU får ikke være med, og dermed potensielt gjøre henne til mobbeoffer? Herregud. Noen barn kommer på skolen med flere tusen aluminiumskopper. Noen foreldre kjøper inn, og plukker ut stearin uten å engang brenne lysene. Hva lærer dette ungene egentlig? Føler det bare er jeg som reagerer på dette, mens andre foreldre ser ut til å mangle evnen til å tenke sjæl. Skolen er som en liten kommunist-stat, hvor foreldre adlyder som kuede hunder.Anonymous poster hash: 173ad...9bf Det finnes jo en mellomting mellom å ikke la barnet være med overhodet, og å brenne flere te-lys fra morgen til kveld.... 1
Silfen Skrevet 15. desember 2013 #15 Skrevet 15. desember 2013 Selvsagt. Men dette opplegget er satt i sving på alle barneskoler i min kommune. Mener det er på tredje året nå. Skal jeg si til min unge at mamma synes slik og slik, DU får ikke være med, og dermed potensielt gjøre henne til mobbeoffer? Herregud. Noen barn kommer på skolen med flere tusen aluminiumskopper. Noen foreldre kjøper inn, og plukker ut stearin uten å engang brenne lysene. Hva lærer dette ungene egentlig? Føler det bare er jeg som reagerer på dette, mens andre foreldre ser ut til å mangle evnen til å tenke sjæl. Skolen er som en liten kommunist-stat, hvor foreldre adlyder som kuede hunder.Anonymous poster hash: 173ad...9bf Ja, selvsagt skal du si det. Mobbeoffer? Nå overdriver du. Du kan lære ungene dine å tenke selv og ta ansvar. 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #16 Skrevet 15. desember 2013 Ja, selvsagt skal du si det. Mobbeoffer? Nå overdriver du. Du kan lære ungene dine å tenke selv og ta ansvar. Ja, det var er en overdrivelse. Vi sier også ifra og setter grenser. Ville i grunn høre om andre ikke reagerte og så på budskapet som litt dobbeltmoralsk? Litt som å lære barna om sunn mat på skolen, men så får de spise smågodt hver fredag (vet at ikke det skjer altså). Er det virkelig ingen som stopper opp og spør: "Men er DETTE virkelig miljøvennlig?" osv. Anonymous poster hash: 173ad...9bf
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #17 Skrevet 15. desember 2013 Er det bare jeg som reagerer? Er det ikke en viss dobbeltmoral i prosjektet? Ungene svir av lys på lys, kun for å vinne en konkurranse, produserer mer avgasser fra parafin og sørger for innsamling for å lage mer TING. (som om vi ikke har nok). Midt på dagen er ungen her hjemme superstressa for å få tent nok lys. Ikke fordi det er koselig selvsagt, men for å ha plenty og få med seg mer på skolen. ER det noe i det jeg sier? Kommer den store Telysjakten med en viss dobbeltmoral?Anonymous poster hash: 173ad...9bf Da tenker jeg at det er din jobb som forelder å fortelle ungen din om tanken bak gjenvinning og nekte å brenne masse lys for å vinne konkurransen. Be heller om å satse på å vinne "konkurransen" om et bedre miljø og en tryggere og renere fremtid. Anonymous poster hash: 08572...074
Silfen Skrevet 15. desember 2013 #18 Skrevet 15. desember 2013 Det er mange som brenner mye lys i mørketiden. Det er disse tomme jeg antar det er meningen skal brukes. Ikke la ungene gå amok med brenning bare fordi at. Da er budskapet tapt og dersom lærerne ikke evner å formidle dette, så må du som forelder ta på deg oppgaven. Jeg ser virkelig ikke problemet.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #19 Skrevet 16. desember 2013 Jeg skjønner ikke problemet! Datteren min sin klasse er med for andre gang, og ingen brenner ekstra telys for konkurransens skyld. De er derimot kjempeflinke til å oppsøke naboer, bedrifter i nærheten o.l. for å samle inn fra dem i tillegg til det familien normalt forbruker. Skal en klasse være med , så er det jo greit å ta opp regler og slikt i klassen. I tilfellet som skisseres her, må foreldre (og kanskje læreren?) på banen for å snakke om formålet med konkurransen.Anonymous poster hash: ea10c...1c2 1
Marikken Skrevet 16. desember 2013 #20 Skrevet 16. desember 2013 Svarer som AB over her: vi har vært med på dette for første gang i år og det har da ikke vært snakk om å brenne av mange fler telys enn vanlig. Her var det bevisstgjøring på at "telyskoppen" faktisk er av metall og at dette kan materialgjenvinnes og bli til noe nytt. Hele poenget er jo bevisstgjøring av kildesortering - jeg er sikker på at det er mange som hadde kastet telyskoppen i restavfallet om de ikke hadde blitt fortalt at dette faktisk er metall og skal behandles deretter. Her har også besteforeldre og andre blitt mast på om å samle opp sine brukte telys så det kunne tas med på skolen og leveres der. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå