AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #1 Del Skrevet 15. desember 2013 Leste igjennom hva folk ønsker seg til jul i år på Julen 2013 her inne. Ville ikke ødelegge tråden så spør her. La merke til at en del ønsker seg ting som jeg i mine øyne anser som dyre. Jeg lurer på om dere som ønsker dere dyre ting, vet dere at familien/vennene deres eventuelt har råd til dette? Bare tenker for min egen del..kunne aldri falt meg inn å ønske meg dyre ting da jeg vet at familien min ikke har råd til det. Som mange av de som svarer i den tråden så skriver de at dette er jo ikke en kravsliste men en ønskeliste. Men allikevel så lurer jeg på om man tar forbehold om at kanskje ikke alle har økonomi til dette og det kan kanskje gå litt på samvittigheten løs.. Hadde jeg hatt barn som hadde ønsket seg dyre ting (selv om det ikke hadde vært noe krav) og jeg ikke hadde råd til å kjøpe det så hadde det vært utrolig sårt tror jeg. for meg som forelder tenker jeg. Nå virker jeg sikkert misunnelig og sjalu og slikt men jeg hadde ikke hadd samvittighet til å ønske meg dyre ting til jul i frykt for at noen skal føle seg utilstrekkelig.. Er det i dine øyne greit å ønske seg hva som helst (uten å tenke så mye på pris) selv om det ikke er en kravsliste? Anonymous poster hash: eedcc...1b5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #2 Del Skrevet 15. desember 2013 Vil legge til at jeg vet at man som oftest ikke deler ut en slik ønskeliste i hytt og pine men heller ramser det opp når og om man blir spurt. Men jeg stiller spørsmålet mitt allikevel uavhengig av dette. Anonymous poster hash: eedcc...1b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonderbitch Skrevet 15. desember 2013 #3 Del Skrevet 15. desember 2013 Hvis noen spør svarer jeg som regel "ikke noe spesielt" eller nevner noe jeg vet personen har råd til. Kunne aldri falt meg inn å levere ønskeliste til noen som voksen. Synes det virker så rart når voksne mennesker legger ut ønskelister på Facebook til bursdag og jul. Er det mange som gjør dette? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 15. desember 2013 #4 Del Skrevet 15. desember 2013 Hvis jeg eller noen andre i familien ønsker seg noe dyrt, slik som det året jeg ønsket meg speilreflekskamera, så er det med forbehold om at det muligens blir en av svært få gaver det året. Dvs at både besteforeldre og foreldre med steforeldre og eventuelt søsken/tanter/onkler er med å spleiser. Dette har vi også en veldig åpen dialog om i familien, siden ingen av oss har god råd. Da er det også snakk om å ønske seg en spesifikk ting man trenger eller gjerne vil ha, ikke en lang liste med massevis av dyre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bad Advice Skrevet 15. desember 2013 #5 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) Leste igjennom hva folk ønsker seg til jul i år på Julen 2013 her inne. Ville ikke ødelegge tråden så spør her. La merke til at en del ønsker seg ting som jeg i mine øyne anser som dyre. Jeg lurer på om dere som ønsker dere dyre ting, vet dere at familien/vennene deres eventuelt har råd til dette? Bare tenker for min egen del..kunne aldri falt meg inn å ønske meg dyre ting da jeg vet at familien min ikke har råd til det. Som mange av de som svarer i den tråden så skriver de at dette er jo ikke en kravsliste men en ønskeliste. Men allikevel så lurer jeg på om man tar forbehold om at kanskje ikke alle har økonomi til dette og det kan kanskje gå litt på samvittigheten løs.. Hadde jeg hatt barn som hadde ønsket seg dyre ting (selv om det ikke hadde vært noe krav) og jeg ikke hadde råd til å kjøpe det så hadde det vært utrolig sårt tror jeg. for meg som forelder tenker jeg. Nå virker jeg sikkert misunnelig og sjalu og slikt men jeg hadde ikke hadd samvittighet til å ønske meg dyre ting til jul i frykt for at noen skal føle seg utilstrekkelig.. Er det i dine øyne greit å ønske seg hva som helst (uten å tenke så mye på pris) selv om det ikke er en kravsliste? Anonymous poster hash: eedcc...1b5 Siterer noe jeg leste på reddit for noen uker siden: "As a young professional in my late 20's, anything I want I've already bought for myself or it's way too expensive to be a Christmas present." Men for min del, når vi var yngre måtte vi alltid tenke litt på pris ja. Men dersom vi ønsket oss noe dyrere som feks en laptop, ski eller playstation fikk vi enten penger og måtte spare selv. Eller så ble det spleisig på tvers av familie eller kanskje på tvers av jul og bursdag. Vi hadde avtalte beløp som skulle brukes på barnegaver, og det syntes jeg egentlig fungerte veldig fint. Som en regel fikk vi gaver for: 1000 kr per forelder. 1000 kr fra besteforeldre på hver side. 300 kr fra onkler/tanter (x4) Med en liten mulighet for at foreldre og besteforeldre strakk seg litt ekstra hvis det var noe helt spesielt som vi feks trengte. Som feks Snowboard / Ski. Hvis jeg da ønsket meg et Snowboard + bindinger til 5000 måtte jeg i grunn kjøpe selv, da ønsket jeg meg "penger til snowboard" og fikk gjerne da: * 4 tusenlapper fra foreldre og besteforeldre (4000 kr) * 4* 250 kroner fra onkler og tanter * 4-6 smågaver, feks sjokolade, par med ullsokker eller liknende. Småting som kostet fra 50-150 kroner. Sånn for at jeg skulle ha noe å pakke opp. I tilfelle det var feks en ny laptop ville moren og faren min gjerne ha strukket seg til 2000 hver siden det er en utgift de måtte bidra med uansett, men prinsippet er det samme. Men da kan det hende bursdagsgaven senere på året ble redusert til 500 kroner i stedet for 1 000 fra foreldre i den omgangen. Endret 15. desember 2013 av Bad Advice Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 15. desember 2013 #6 Del Skrevet 15. desember 2013 Synes det virker så rart når voksne mennesker legger ut ønskelister på Facebook til bursdag og jul. Er det mange som gjør dette? Det tror jeg aldri jeg har opplevd. Men jeg setter pris på at også voksne mennesker har noe å svare om jeg spør hva de ønsker seg, om det så har seg at de trenger nye sokker, slik at jeg kan kjøpe en gave som faktisk kommer til nytte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alayne Skrevet 15. desember 2013 #7 Del Skrevet 15. desember 2013 Jeg ser an mottakeren (om de på død og liv må ha ønskeliste, hater egentlig det, føler jeg legger inn en bestillingsliste!). Foreldrene mine har en del penger, nedbetalt hus, biler og hytte og vet de ønsker å bruke en del penger på oss barna til jul og bursdager og sånt. Så om det er noe dyrt jeg ønsker meg, sier jeg det til de. Men om venninna mi med stort huslån og to unger spør, sier jeg selvfølgelig ikke at jeg ønsker meg et nettbrett, da ønsker jeg meg en flaske vin vi kan dele en kveld hun har tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bimbo Skrevet 15. desember 2013 #8 Del Skrevet 15. desember 2013 Ønsker meg kun dyre ting fra min del av familien dvs foreldre/besteforeldre. Men det er praktiske gaver, eks ny vaskemaskin, ikke designerklær og ipader de har god råd, og jeg vet de liker bedre å kjøpe noe vi trenger men som er dyrt for oss småbarnsforeldre med høye lån, foran å kjøpe noe billigere som vi egentlig ikke trenger. Har alltid noen billigere ønsker og, i år er det forstørrelser av ungebilder og ny stekepanne. Hadde overhodet ikke blitt skuffet om det var alt jeg fikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 15. desember 2013 #9 Del Skrevet 15. desember 2013 Er det i dine øyne greit å ønske seg hva som helst (uten å tenke så mye på pris) selv om det ikke er en kravsliste? Anonymous poster hash: eedcc...1b5 Nei. Jeg er vokst opp i en familie med dårlig råd, så jeg prøvde alltid å ønske meg billigst mulige ting slik at ingen følte de måtte gi meg dyrere gaver enn de egentlig hadde råd til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vevila Skrevet 15. desember 2013 #10 Del Skrevet 15. desember 2013 Jeg skriver opp alt jeg ønsker meg på trådene her. Irl tilpasser jeg svarene etter hva vi pleier å bruke på hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #11 Del Skrevet 15. desember 2013 Man ønsker seg jo ikke hva som helst fra alle, det er ikke ett sett ønsker som formidles til alle. Man vet cirka hvor prisklassen ligger med forskjellige folk, så jeg synes ikke det er noe problem. I den grad noen spør om ønskelister, vil jeg ønske meg noe dyrt fra foreldrene mine og noe billig fra andre. Men det betyr jo ikke at jeg får det jeg ønsker meg, og som yngre fikk jeg flere ganger beskjed fra foreldrene mine om at det jeg ønsket meg var for dyrt. Ikke fordi de ikke hadde råd til det, men fordi de ikke hadde tenkt å gi for så mye eller bare syntes det var et uforholdsmessig dyrt produkt. Unger tåler å høre at det er en økonomisk ramme for ønskene deres, tenker jeg. Anonymous poster hash: 120b2...0e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #12 Del Skrevet 15. desember 2013 Jeg leverer ønskeliste til foreldrene mine og kjæresten, så formidler de videre til andre som måtte finne på å spørre. Og da har jeg ting i alle prisklasser. Noe er litt dyrere, og sånne ting får jeg relativt ofte av enten foreldre/kjæreste eller fra andre som går flere sammen om å spleise. Noe er i mellomsjiktet, og så ønsker jeg meg alltid småting i tillegg - en spesiell type sjokoladekjeks, telys, te, kaffe og den slags. Så vet folk at om de har lyst å kjøpe meg småting, så er det mer nyttig med en pakke te, enn ørten rødvinsflasker. Jeg liker å få forbruksvarer, da får jeg ofte litt nye varianter som jeg ikke har tenkt på å kjøpe selv. En annen ting som er fint å ønske seg, for de som liker å lese, er bøker. Jeg ønsker meg alltid bøker som giveren har lest og liker - da kan jeg få med meg mye spennende lesestoff som jeg kanskje ikke ville lest ellers. Anonymous poster hash: 55940...052 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 15. desember 2013 #13 Del Skrevet 15. desember 2013 Når jeg ramser opp det jeg ønsker meg her i en tråd på KG, så skriver jeg som regel ned alt. Dyrt som billig. Til familien og evt. venner oppgir jeg også ønsker i alle slags prisklasser, men jeg forventer overhodet ikke å få noe dyrt. Jeg ønsker meg stort sett ganske enkle ting jeg setter stor pris på her i livet, som f.eks te, olivenolje, et matblad osv.. Når det gjelder ønskelister så er dette helt vanlig i min omgangskrets. Det er utrolig greit å ha en liste å gå ut ifra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 15. desember 2013 #14 Del Skrevet 15. desember 2013 Dyre ting kjøper vi vanligvis i julegave til oss selv, så ønsker vi oss enklere ting fra familie. Jeg ville følt meg litt ussel hvis vi hadde fått en dyr julegave og gitt en billig tilbake igjen. Klart det er tanken som teller, men akkurat det hjelper ikke der og da. Så i år har jeg ønsket meg kakegafler til jul. Og det er vel det eneste vi trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #15 Del Skrevet 15. desember 2013 Jeg har gitt opp å ønske meg noe, ber om å få slippe. Jeg har alt jeg trenger og hvis jeg skulle ønske meg noe nytt så er det altfor dyrt. Hva får man for 100-200 kr som ikke bare er skapfyll? Anonymous poster hash: 4bafd...f6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #16 Del Skrevet 15. desember 2013 Familien min spurte om å få en ønskeliste av meg i år, og da skrev jeg ned ting jeg ønsket meg fra rundt 50 kr og oppover til litt under det jeg vet at mine foreldre kjøper gave til meg for. Det er jo ingen vits å ønske seg bare ting over det jeg vet at familien min kjøper gave til meg for, for da er jo ikke ønskelisten noe til hjelp for dem. Anonymous poster hash: 0a5b4...0ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #17 Del Skrevet 16. desember 2013 Jeg ønsker meg aldri dyre ting på ønske lister. eller sånn jeg sier høyt . det er klart inni hodet mitt kan jeg gjerne tenkte jeg ønsker meg en ny seng som koster mange tusen kroner. men ikke sånn jeg sier til folk. Også føler jeg meg ganske kjip når feks foreldrene til fadder barnet mitt sier at de ønsker ditt og datt til barnet sitt. Men jeg har aldri i verden råd til det. De er opptatt av merker og alt det der. Jeg har ikke muligheten til å gi det. Jeg er den yngste fadderen og den med minst kroner. Men den som tilbringer mest tid med han.hadde de bare ønsket seg det. Anonymous poster hash: b1acc...1a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alayne Skrevet 16. desember 2013 #18 Del Skrevet 16. desember 2013 Jeg har gitt opp å ønske meg noe, ber om å få slippe. Jeg har alt jeg trenger og hvis jeg skulle ønske meg noe nytt så er det altfor dyrt. Hva får man for 100-200 kr som ikke bare er skapfyll?Anonymous poster hash: 4bafd...f6c Gode sjokolader, en flaske med vin, en god flaske øl eller to, en flaske god olivenolje eller balsamico, telys (gjerne den sorten som brenner litt lengre), forskjellige slags kosmetikk som såper (viktig å sette seg inn i hva mottakeren liker), en bok, en film, men kan gå sammen flere og spleise på noe som koster mer. Bare noen eksempler på hva jeg typisk kjøper i den prisklassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaea Skrevet 16. desember 2013 #19 Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) Hva får man for 100-200 kr som ikke bare er skapfyll?Anonymous poster hash: 4bafd...f6c Masse bøker. Jeg får nok hver jul til å vare et halvt år i hvert fall, og det er et ønske jeg kan si til hvem som helst, for dyrt trenger det ikke å være. For å svare på tråden, så må jeg si at jeg ikke er så glad i ønskelister selv. Hvis det er et par (litt dyre) ting jeg veldig lyst på så nevner jeg det til nær familie, altså foreldre og besteforeldre. Vet sånn ca hva de bruker hvert år, om det jeg vil ha er dyrere så er det ofte mulig å kombinere bursdags- og julegave. De fleste andre vet at jeg liker å lese, og finner ellers på ting selv. Synes det er litt av sjarmen med julen jeg da, at de fleste pakker er overraskelser - at noen har lett etter en fin gave til meg, ikke bare fulgt en handleliste. Endret 16. desember 2013 av Gaea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berit Skrevet 16. desember 2013 #20 Del Skrevet 16. desember 2013 Jeg ønsker meg aldri dyre ting på ønske lister. eller sånn jeg sier høyt . Anonymous poster hash: b1acc...1a9 Ikke jeg heller. Reagerer veldig på noen i familien som har ønskeliste med gaver der noen koster flere tusen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå