Gå til innhold

Lukt fra nytt parkettgulv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg la ny parkett på stuen for 14 dager siden. Kährs eikeparkett. Den ble forskriftsmessig lagt, og det er ingenting under parketten som lukter, heller ikke noe annet i rommet. Dette vet jeg fordi det sto klart til parkettlegging en uke før den ble lagt. Det er ikke slik at det stinker kraftig akkurat, men det lukter tydelig et eller annet kjemisk som kan minne om lakk. Når jeg legger meg ned og lukter på parketten så kjenner jeg også denne lakklukten.

Er det noen som har opplevd det samme, og ga det seg i så fall etterhvert? Har du et parkettgulv du kan snuse på for meg? Hvis man puster litt varmt på det først så kommer event. lukt bedre fram.

Anonymous poster hash: 3b4d4...ce6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, parkett lukter. Merket det der jeg bodde før. Litt rart at det lukter så lenge, men den er jo pakket i plast/pakker før den legges og det blir litt spesiell lukt av den de første dagene. Har du prøvd å vaske over den med vann og litt såpe (av anbefalt type)?

Skrevet

Takk for svar! Jeg har bare vasket det med lunkent vann og godt oppvridd klut et par ganger. Tror du det ville hjelpe å prøve med vaskemiddel beregnet for parkett?

Ble det bedre der du bodde før etter hvert, eller var det det samme hele tiden?

Skrevet (endret)

Jeg la bare merke til det en liten periode, noen dager eller en uke kanskje. For meg luktet det "nytt". Litt sånn som med nye biler vet du eller om man har malt veggene. Men det er godt mulig jeg sluttet å kjenne lukten etter hvert. Det var i nytt hus også, så det skjedde noe hele tiden og luktet gjerne litt andre ting i tillegg. Det var også mye tråkking ut og inn, så jeg vasket over det ganske ofte en periode.

Jeg ville sjekket hvilke vaskemidler som er anbefalt for det gulvet du har eller kjøpt et vaskemiddel for parkett og dratt over et par ganger. Om du har mulighet for det i kulda, så luft godt ut også.

Det er ikke umulig at temperaturforandring forårsaker at det lukter heller. Parketten er mest sannsynlig oppbevart på et lager med lavere temperatur enn inne hos deg og nå om vinteren fyres det jo gjerne litt.

Endret av Lea2
Skrevet

Ja, det er sånn lukt som du beskriver. Hadde det luktet nytt treverk så hadde det ikke vært så plagsomt. Men det er en sånn kjemisk lukt. Prøver å lufte godt da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...