AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #1 Skrevet 15. desember 2013 Hei. La oss si at det skjer saker og ting, også havner jeg på sosialen. På forhånd har jeg vært flink til å spare på BSU, BSU2 og høyrentekonto som ikke kan røres - da blir kontoen opphevet. Kan sosialen kreve at jeg bruker alle disse pengene? Jeg er ikke på sosialen, men på AAP, men jeg bare så for meg en scenario, så bare lurer! Anonymous poster hash: 96a98...d37 2
Testosteron Skrevet 15. desember 2013 #2 Skrevet 15. desember 2013 Ja. Det kan de, for samfunnet skal jo ikke finansiere livet til folk som har penger på sparekonto. 26
absinthia Skrevet 15. desember 2013 #3 Skrevet 15. desember 2013 (endret) Selvfølgelig kan de det! Man er pliktig å bruke det man har, før man begynner å ligge andre tIl belastning. Sosialstønad er for de som ikke har penger i banken! Endret 15. desember 2013 av absinthia 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #4 Skrevet 15. desember 2013 http://www.regjeringen.no/se/dokumeantavuorka/stoltenberg-ii/bargo--ja-searvadahttindepartemeanta/Nyheter-og-pressemeldinger/nyheter/2009/okonomisk-sosialhjelp-i-pavente-av-trygd.html?id=546447 Så ja, uten problemer alt etter hva situasjonen ville vært. Anonymous poster hash: dbc6b...5fa
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #5 Skrevet 15. desember 2013 Jeg er forundret over at du har fått AAP når du har BSU og høyrentekonto, for det fikk ikke jeg. Men ja, sosialen er absolutt siste utvei, da har du ingenting. Kan hende du må nødt til å selge ting som ikke er nødvendig, TV f.eks. Måtte min mor da hun havnet der. Anonymous poster hash: 3b90b...173 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #6 Skrevet 15. desember 2013 Man trenger ikke være rik om man har penger i banken. Jeg har BSU og BSU2 og høyrentekonto, men er overhodet ikke rik. Anonymous poster hash: 96a98...d37
Testosteron Skrevet 15. desember 2013 #7 Skrevet 15. desember 2013 Jeg er forundret over at du har fått AAP når du har BSU og høyrentekonto, for det fikk ikke jeg. Men ja, sosialen er absolutt siste utvei, da har du ingenting. Kan hende du må nødt til å selge ting som ikke er nødvendig, TV f.eks. Måtte min mor da hun havnet der. Er det mulig å få noe for en brukt-tv? 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #8 Skrevet 15. desember 2013 Jeg er forundret over at du har fått AAP når du har BSU og høyrentekonto, for det fikk ikke jeg. Men ja, sosialen er absolutt siste utvei, da har du ingenting. Kan hende du må nødt til å selge ting som ikke er nødvendig, TV f.eks. Måtte min mor da hun havnet der. Anonymous poster hash: 3b90b...173 Kan man ikke har BSU, BSU2 og høyrentekonto når man går på AAP? Anonymous poster hash: 96a98...d37 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #9 Skrevet 15. desember 2013 Man trenger ikke være rik om man har penger i banken. Jeg har BSU og BSU2 og høyrentekonto, men er overhodet ikke rik. Anonymous poster hash: 96a98...d37 Si det til de som har alternativet sosialhjelp eller sove på gaten. Anonymous poster hash: dbc6b...5fa 9
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #10 Skrevet 15. desember 2013 Si det til de som har alternativet sosialhjelp eller sove på gaten. Anonymous poster hash: dbc6b...5fa Ja, skjønner hva du mener, men disse pengene jeg har på BSU, BSU2 og høyrentekonto har jeg vært flink å spare selv. Jeg lever et veldig enkelt liv for å ha råd til å spare, og jeg shopper aldri. Jeg er overhodet ikke rik, og jeg blir nok sett på som fattig, men selvfølgelig, jeg har tak over hodet og mat på bordet og rent vann, så lider ikke. Men har ikke råd til det folk flest har råd til. Jeg tenker på fremtiden, og om jeg kommer meg ut av uføret, vil jeg få bedre råd. Rik blir jeg nok aldri likevel. Anonymous poster hash: 96a98...d37
Lea2 Skrevet 15. desember 2013 #11 Skrevet 15. desember 2013 Saken er at du har hatt råd til å spare i det hele tatt.. og at du har penger. Sosialen er for folk som IKKE har penger. Folk sparer til bil og bolig også.. eller andre ting, som de må kvitte seg med for å få sosialstøtte. 11
Erazor Skrevet 15. desember 2013 #12 Skrevet 15. desember 2013 Når man får sosialhjelp, har man så å si ingenting. Man kan også bli bedt om å selge bil dersom dette er en stor utgift og ikke absolutt nødvendig, man kan ikke ha noen sparepenger på konto og dersom man har svært høye boligutgifter kan man bli bedt om å flytte til et rimeligere sted (hvis man eier vil man kunne få dekket renter, men selvsagt ikke avdrag). Dersom man faktisk har mye penger på en høyrentekonto, så trenger man teknisk sett ikke økonomisk krisehjelp bare fordi man er uvillig til å bruke av dem. 7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #13 Skrevet 15. desember 2013 Ja, skjønner hva du mener, men disse pengene jeg har på BSU, BSU2 og høyrentekonto har jeg vært flink å spare selv. Jeg lever et veldig enkelt liv for å ha råd til å spare, og jeg shopper aldri. Jeg er overhodet ikke rik, og jeg blir nok sett på som fattig, men selvfølgelig, jeg har tak over hodet og mat på bordet og rent vann, så lider ikke. Men har ikke råd til det folk flest har råd til. Jeg tenker på fremtiden, og om jeg kommer meg ut av uføret, vil jeg få bedre råd. Rik blir jeg nok aldri likevel. Anonymous poster hash: 96a98...d37 Beundrer innsatsen din, men tror ikke du helt har forstått hva sosialhjelp går ut på. Den er til for å hjelpe de som står uten noe. Har man materielle goder eller penger på bok så er de tingene siste utvei før man ber naboene om hjelp. Det kan høres urettferdig ut når du har brukt mye tid på sparing og kanskje en annen person som får sosialhjelp har levd "fett" hele veien, men jeg kan ihvertfall love at det føles mye bedre ut å ha noe selv. Å søke sosialhjelp er en ganske ubehagelig opplevelse og man føler seg gjerne som en blodigle. Ser du i linken jeg postet så kan de ta hensyn om du havner midlertidig mellom to stener mens noe er på vent, så forhåpentligvis slipper du både sosialhjelp og å bryte kontoene. Anonymous poster hash: dbc6b...5fa 4
altflyter Skrevet 15. desember 2013 #14 Skrevet 15. desember 2013 (endret) Jeg er forundret over at du har fått AAP når du har BSU og høyrentekonto, for det fikk ikke jeg. Men ja, sosialen er absolutt siste utvei, da har du ingenting. Kan hende du må nødt til å selge ting som ikke er nødvendig, TV f.eks. Måtte min mor da hun havnet der. Anonymous poster hash: 3b90b...173 Jeg nekter å tro at det bare var derfor du ikke fikk aap, for disse kontoene er fullstendig irrelevant når man søker om dette. Det må ha vært en annen grunn til at du ikke fikk det. Hadde du riktig grunnlag for å kunne søke, eller mente de du heller måtte gå på sosialen? Om du faktisk hadde godkjent grunn til å få aap innvilget, ville jeg klaget. BSUkontoen min var ingen hindring for at jeg fikk aap. Teoretisk sett kan du få aap uansett hvor mye penger du har på konto, for det er ikke det samme som å søke dagpenger. Om man f.eks mister jobben og trenger økonomisk støtte i en fase, så har det så klart ingenting å si om man har sparepenger. AAP er noe du får når du er arbeidssøkende og har en legitim grunn til å ikke jobbe. Jeg går på aap, og har lest det som er å lese om det. De som går på sosialen faller utenfor dette, og der fungerer det annerledes. Jeg vet ikke hva som gjør at noen ikke får aap og heller må søke sosialstønad, men jeg regner med det er fordi man ikke jobber/ikke har fått jobb innen avtalt tid eller er gjeldsslave. (PS er på ganske tynn is når det gjelder sosialstønad så godt mulig jeg tar feil eller generaliserer, så ikke bit hodet av meg) Endret 15. desember 2013 av altflyter 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #15 Skrevet 15. desember 2013 Jeg nekter å tro at det bare var derfor du ikke fikk aap, for disse kontoene er fullstendig irrelevant når man søker om dette. Det må ha vært en annen grunn til at du ikke fikk det. Hadde du riktig grunnlag for å kunne søke, eller mente de du heller måtte gå på sosialen? Om du faktisk hadde godkjent grunn til å få aap innvilget, ville jeg klaget. BSUkontoen min var ingen hindring for at jeg fikk aap. Teoretisk sett kan du få aap uansett hvor mye penger du har på konto, for det er ikke det samme som å søke dagpenger. Om man f.eks mister jobben og trenger økonomisk støtte i en fase, så har det så klart ingenting å si om man har sparepenger. AAP er noe du får når du er arbeidssøkende og har en legitim grunn til å ikke jobbe. Jeg går på aap, og har lest det som er å lese om det. De som går på sosialen faller utenfor dette, og der fungerer det annerledes. Jeg vet ikke hva som gjør at noen ikke får aap og heller må søke sosialstønad, men jeg regner med det er fordi man ikke jobber/ikke har fått jobb innen avtalt tid eller er gjeldsslave. (PS er på ganske tynn is når det gjelder sosialstønad så godt mulig jeg tar feil eller generaliserer, så ikke bit hodet av meg) Ja, min saksbehandler syns det var bra jeg sparte på BSU og sånt, selv om jeg gikk på AAP. Anonymous poster hash: 96a98...d37 1
Lea2 Skrevet 15. desember 2013 #16 Skrevet 15. desember 2013 Jeg tror jeg har hørt om tilfeller der BSU får bli.. det kommer sikkert an på hvilken type støtte man får og evt hvor lenge og av hvilken grunn. Har vært borting at folk har blitt tvunget til å selge en leilighet for å få nødvendig bostøtte, selv om å leie (som da er alternativet) koster mye mer enn det hadde kostet å beholde leiligheten. Så om utgiftene på en eid leilighet var 1000 i fellesutgifter og 5000 på renter og avdrag, så betalte de heller bostøtte for å leie en leilighet til 10000. Og jeg skjønner jo poenget.. sosialstøtte skal ikke betale ned på noens lån, men det er jo rimelig surt for personen som da mister egenkapitalen sin og må flytte fordi de har det tøft økonomisk i en periode. Samtidig er det bortkastede sosialpenger. Alternativet er at de får avdragsfritt lån, noe mange ikke får fordi de allerede har brukt opp denne muligheten. Ja, det kan virke urettferdig. Men det er en grunn til det.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #17 Skrevet 15. desember 2013 Jeg tror jeg har hørt om tilfeller der BSU får bli.. det kommer sikkert an på hvilken type støtte man får og evt hvor lenge og av hvilken grunn. Har vært borting at folk har blitt tvunget til å selge en leilighet for å få nødvendig bostøtte, selv om å leie (som da er alternativet) koster mye mer enn det hadde kostet å beholde leiligheten. Så om utgiftene på en eid leilighet var 1000 i fellesutgifter og 5000 på renter og avdrag, så betalte de heller bostøtte for å leie en leilighet til 10000. Og jeg skjønner jo poenget.. sosialstøtte skal ikke betale ned på noens lån, men det er jo rimelig surt for personen som da mister egenkapitalen sin og må flytte fordi de har det tøft økonomisk i en periode. Samtidig er det bortkastede sosialpenger. Alternativet er at de får avdragsfritt lån, noe mange ikke får fordi de allerede har brukt opp denne muligheten. Ja, det kan virke urettferdig. Men det er en grunn til det. Det er akkurat sånne ting som gjør at folk som er fattige blir fattigere ... Ofte trenger man hjelp for en periode for å komme seg på bena, men neida ... ting blir bare værre. Anonymous poster hash: 96a98...d37 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #18 Skrevet 15. desember 2013 Jo det er en selvfølge at man bruker det man har før man får hjelp. Jeg syntes også at dette var en selvfølge da jeg havnet ut i et uføre på grunn av at bedriften min gikk konkurs - da satt jeg uten jobb, uten rett til arbeidsledighetstrygd, uten eget hus og med ansvar for to barn og solgte selvfølgelig det jeg kunne. Det er folk som har det verre i dette landet og trenger støtte fra det offentlige bedre enn de som har verdier å ta av. Men slet du fysisk eller psykisk? Anonymous poster hash: 96a98...d37
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #19 Skrevet 15. desember 2013 Er det mulig å få noe for en brukt-tv? Knapt noe som helst, men det var et krav de stilte(10 år siden dog), at man skulle selge unna alt ikke var nødvendig, si opp abonnenter på blader, internett osv. Kan man ikke har BSU, BSU2 og høyrentekonto når man går på AAP? Anonymous poster hash: 96a98...d37 Jeg fikk det i alle fall ikke, og jeg fikk beskjed om at jeg antakelig måtte ta hull på BSU kontoen også før jeg fikk AAP. Så mye for å være flink å spare tenkte jeg, og jeg var ikke rik jeg heller. Anonymous poster hash: 3b90b...173
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #20 Skrevet 15. desember 2013 Jeg er ikke helt sikker på om de kan kreve at du bruker dine egne penger som er på kontoen, jeg tror det kommer annpå situasjonen. Grunnen til at jeg sier dette er at jeg ikke er sikker på at det å gå på AAP gjennom NAV er det samme som å være på sosialen. Anonymous poster hash: 7d6f6...2fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå