Gjest Vinglepetra Skrevet 14. desember 2013 #1 Skrevet 14. desember 2013 Jeg inviterer 12 stykker til nyttårsaften hos meg. Vi skal ha helstekt kalkun, of jeg lurer på hva som er must som tilbehør. Vi er vant til grønnsaker (rosenkål, brokkoli ) og en fløtesaus samt poteter. Men jeg vet at flere har waldorf salat og lignende til kalkun. Jeg ønsker å ha noe for enhver smak, så derfor spør jeg hva som er vanlig å ha, men også hva som passer godt til?
Pearl2.0 Skrevet 14. desember 2013 #2 Skrevet 14. desember 2013 Waldorf ja, potet, saus, grønnsaker og hermetiske fersken. Nam
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2013 #3 Skrevet 14. desember 2013 Waldrof salat og stappings i kalkunen.
Lea2 Skrevet 14. desember 2013 #4 Skrevet 14. desember 2013 Vi bruker poteter, rosenkål (og andre kokte grønnsaker), fløtesaus eller annen "brun" saus (jeg liker best den som er litt mer som sjy faktisk). Annet tilbehør er gjerne svisker (i julen), waldorfsalat og evt en annen salat. Vi pleier også å ha litt brød, lefser eller noe annet brødaktig ved siden av. Det har også blitt tradisjon hos oss å legge bacon over hele kalkunen. Gir litt morsommere smak Du kan godt lage gratinerte poteter e.l. ved siden av om du synes kokte poteter blir litt kjedelig.
Gjest Lille-pus Skrevet 14. desember 2013 #5 Skrevet 14. desember 2013 Rosenkål og andre kokte grønnsaker, eller en frisk salat som du blander inn granateple i (syren der gjør underverker) er veldig godt sammen med Waldorfsalat til kalkunen. Jeg synes det er godt med noe som ikke er like fett som Waldorfsalat ved siden av når man har en fløtesaus med stekesky.
Gjest Funky Punk Skrevet 14. desember 2013 #6 Skrevet 14. desember 2013 Bruker å wokke grønnsaker, lage en god saus, potetsalat, kald salat
drue Skrevet 14. desember 2013 #7 Skrevet 14. desember 2013 Vi pleier å ha rosenkål og andre kokte grønnsaker, poteter, en god saus, Waldorf-salat og stuffing. Vi pleier også å ha litt brød ved siden av.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #8 Skrevet 14. desember 2013 God stuffing, en lett waldorfsalat, saus, rosenkål, rødkål og eple, appelsinglaserte gulrøtter og potetkroketter. Anonymous poster hash: 7efcf...72d 2
chremiil Skrevet 15. desember 2013 #9 Skrevet 15. desember 2013 Lenge siden jeg har spist kalkun, og det eneste jeg husker er at mamma alltid lagde hjemmelaget potetmos og hadde til.
caroprins Skrevet 15. desember 2013 #10 Skrevet 15. desember 2013 (endret) Kokte poteter, kålrotstappe. Til kalkun lager jeg en versjon med hvit saus og blander med moset kokt kålrot. Så har jeg brokkoli og blomkål, rørte tyttebær, sylteagurk og hjemmelaget fløtesaus. Ved siden av har jeg stuffing som er stekt i kalkunen og stenfrie svisker og epler som også er stekt med kalkunen. Endret 15. desember 2013 av caroprins
murray Skrevet 15. desember 2013 #11 Skrevet 15. desember 2013 (endret) Ifjor hadde vi følgende tilbehør: Hjemmelaget rødkål (hellstrøms oppskrift), fløtesaus, waldorfsalat, rosenkål, ovsstekte poteter og gulerøtter. Edit: Vi gjorde det slik at alle tok med hvert sitt tilbehør, også stod vertskapet for kalkunen Endret 15. desember 2013 av murray
PingoPower Skrevet 15. desember 2013 #12 Skrevet 15. desember 2013 Vi pleier å ha rosenkål, ovnsbakte poteter eller potetmos, stuffing, sjysaus og tyttebærsyltetøy.
Gjest Vinglepetra Skrevet 15. desember 2013 #13 Skrevet 15. desember 2013 Jeg har fått med meg at waldorf salat er must. Så hvis jeg har waldorf salat, en frisk salat, diverse kokte grønnsaker, poteter, svisker, tyttebær, fløtesaus og noen gode rundstykker. Har jeg fått med meg det vel viktigste da?
Gjest Ferie Skrevet 15. desember 2013 #15 Skrevet 15. desember 2013 Hvis du skal ha kjøtt til 12 personer så vil jeg anbefalle å koke en kalkun og ha en kalkun i stekeovnen. Kokt kalkun er mørt og nydelig. Appelsinsaus, brød, bacon og persille stuffing er også godt.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #16 Skrevet 15. desember 2013 Et par andre tips: Ovnsstekt gresskar og søtpotet med kastanjer er utrolig godt til! Krydres med muskat, nellik, kanel, ingefær og allehånde. Pastinakkpure er også kjempegodt. Hvis du ikke har mye annet "vått", er det godt med gorgonzola i pureen. Her må det lages kalkun, merker jeg! Anonymous poster hash: 7efcf...72d 1
Gjest Vinglepetra Skrevet 15. desember 2013 #17 Skrevet 15. desember 2013 Et spørsmål til: jeg har kjøpt inn en 6 kg kalkun, holder det til alle 12? Vi er alle voksne, normalt spiste mennesker. Det blir dessert til maten, men ikke forrett.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #18 Skrevet 15. desember 2013 Et spørsmål til: jeg har kjøpt inn en 6 kg kalkun, holder det til alle 12? Vi er alle voksne, normalt spiste mennesker. Det blir dessert til maten, men ikke forrett. Du får nok ikke rester hvertfall, er kanskje litt i minste laget. Vi har spist 6 kg på en 8 stk ca Anonymous poster hash: f569d...fa2
Dallandra Skrevet 15. desember 2013 #19 Skrevet 15. desember 2013 Jeg ser på nettet at de beregner 500g pr person, dvs at det i utgangspunktet skal holde akkurat. Jeg personlig ville syntes det var alt for lite, jeg foretrekker å ha så mye mat at alle kan forsyne seg så mye de vil uten å være redde for at de tar for mye. Som vertinne har jeg nok mat når familien har mer enn nok rester til middag neste dag, da vet jeg at alle gjestene har spist seg gode og mette.
Gjest Vinglepetra Skrevet 15. desember 2013 #20 Skrevet 15. desember 2013 Så bør jeg kjøpe inn en ekstra kalkun på 4 kg ? For å være på den sikre siden? Regner nok med at kalkunen kryper u der steking og...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå