Gå til innhold

neseoperasjon - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har lenge vært bestemt på at jeg skal operere nesen min, og dette er jeg fast bestemt på. Jeg vet at det er noe jeg ikke får tatt tilbake og alt sånn der, men jeg er hundre prosent sikker på avgjørelsen min, selv om folk sier i mot meg. Det er jo tross alt min nese - jeg som skal leve med den.

Uansett, er det flere her som har operert nesen sin? Hvor gjorde dere det, og hvordan gikk det? Tok det lang tid før blåmerkene og slik gikk bort, og var det VELDIG vondt i ettertid? Og hvor mye betalte dere?

Dette er veldig viktig for meg, er utrolig lei av å føle meg stygg og ikke bra nok, tørr knapt nok gå på fest fordi jeg føler den er i veien og ødelegger alt.

Er 18 om noen skulle lure.
Og det jeg har tenkt på å forandre er å smalne den litt og få bort den såkalte "ørnenesa".

Håper virkelig dere tar dere tid til å svare!! :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg opererte min da jeg var 18, betalte 35000. Blåmerkene varte vel en uke? Husker ikke helt. Var ubehagelig etter operasjonen, men mest fordi jeg bare kunne puste med munn. Kan ikke si jeg ser så mye forskjell, ingen som har kommentert det heller :/

Anonymous poster hash: 7966c...04d

• 4 uker senere...
Skrevet

huff, dumt kjedelig å høre, AB.. :(

noen som har prøvd fanamedisinske i bergen? er de flinke der?

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei:-)

Jeg har operert nesen min hos akademikliniken i Oslo. Meislet ned hump på neseryggen, løftet nesetippen og ordnet litt inni nesen som skulle hjelpe på pustingen. Alt gikk veldig fint med meg, og det var veldig lite smerter i forhold til hva jeg forventet meg. Sliter kun med litt "trykk" og paracet lindrer i massevis! Man blir selvfølgelig litt slapp etter en operasjon, men har ikke vært blå eller spesielt hoven heller! Mulig jeg har vært heldig, men dette var mindre vondt enn en vanlig bihulebetennelse! Disse tampongene alle svartmaler var heller ikke noe problem å ta ut!

Nå venter jeg bare på å få ta av gipsen og se resultatet! Jeg betalte 45.000,- men det har vært verdt det til nå! Fantastiske mennesker på klinikken og stor forbedring i pusten allerede:-)

AnonymBruker
Skrevet

Glad mbt har fortalt litt av sin historie, det har roet meg noe for den kommende operasjonen. Men selvsagt har alle det forskjellig da. Men noe lettere at noen har klart seg på bare paracet, liker ikke sterke medisiner. Men men de er nok gode og ha. Gleder meg til å få det gjort.

Har jo ingen erfaringer å komme med. Men dersom plagene dine er så store med nesen din er det kanskje verdt det? Uten at jeg kan sammenligne meg med deg, da jeg skal gjøre det av medisinske årsaker. Men det er tross alt "bare" noen uker med smerter og ubehag. Etter som jeg har lest her inne er alle som faktisk har utført det vært fornøyde med at de gjennomførte det. Bare du er sikker i din avgjørelse, noe det virker som du er :)

Anonymous poster hash: c2d24...94f
  • 2 uker senere...
Skrevet

Glad mbt har fortalt litt av sin historie, det har roet meg noe for den kommende operasjonen. Men selvsagt har alle det forskjellig da. Men noe lettere at noen har klart seg på bare paracet, liker ikke sterke medisiner. Men men de er nok gode og ha. Gleder meg til å få det gjort.

Har jo ingen erfaringer å komme med. Men dersom plagene dine er så store med nesen din er det kanskje verdt det? Uten at jeg kan sammenligne meg med deg, da jeg skal gjøre det av medisinske årsaker. Men det er tross alt "bare" noen uker med smerter og ubehag. Etter som jeg har lest her inne er alle som faktisk har utført det vært fornøyde med at de gjennomførte det. Bare du er sikker i din avgjørelse, noe det virker som du er :)

Anonymous poster hash: c2d24...94f

Meg her igjen! det endte med at paracet i 4-5 dager holdt:) prøvde meg på en paralgin forte andre natten fordi jeg da ikke hadde sovet så mye (sliter veldig med å sove på ryggen) men den ble jeg bare dårlig av, så har heller ikke noe god erfaring med det som er sterkere.

Kan også si meg enig i at jeg er sjeleglad for at jeg gjorde det. Gikk fra å måtte bruke sovetabletter for å i det hele tatt sovne og våkne titalls ganger i løpet av natten pga tett nese, til å sove igjennom natten som en baby! Det er så godt å våkne uthvilt og uten trøttende tabletter.

Lykke til alle som skal igjennom operasjon, det kommer til å gå så bra :-)

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei! Jeg har lenge vært bestemt på at jeg skal operere nesen min, og dette er jeg fast bestemt på. Jeg vet at det er noe jeg ikke får tatt tilbake og alt sånn der, men jeg er hundre prosent sikker på avgjørelsen min, selv om folk sier i mot meg. Det er jo tross alt min nese - jeg som skal leve med den.

Uansett, er det flere her som har operert nesen sin? Hvor gjorde dere det, og hvordan gikk det? Tok det lang tid før blåmerkene og slik gikk bort, og var det VELDIG vondt i ettertid? Og hvor mye betalte dere?

Dette er veldig viktig for meg, er utrolig lei av å føle meg stygg og ikke bra nok, tørr knapt nok gå på fest fordi jeg føler den er i veien og ødelegger alt.

Er 18 om noen skulle lure.

Og det jeg har tenkt på å forandre er å smalne den litt og få bort den såkalte "ørnenesa".

Håper virkelig dere tar dere tid til å svare!! :)

Jeg opererte meg for 1 uke siden. Og er fantastisk fornøyd!! Nesen er helt perfekt. Gjorde det hos Morten Haug på Nobel klinikk på Ryen. Har noen før og etter bilder hvis du ønsker:)

• Liker 1
Skrevet

Jeg opererte meg for 1 uke siden. Og er fantastisk fornøyd!! Nesen er helt perfekt. Gjorde det hos Morten Haug på Nobel klinikk på Ryen. Har noen før og etter bilder hvis du ønsker:)

så godt å høre! hadde vært fint om du delte noen før og etter bilder ja! :- )

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei, jeg har time hos Morten Haug i august for neseoperasjon. Problemet er at jeg har så dårlig magefølelse, og har til og med hatt mareritt om det som skal skje:( Jeg ønsker så veldig å få en mer feminin nese, men er så redd jeg ikke skal bli fornøyd. Jeg har vært i samtale med legen , men er så redd han ikke skal forstå hva jeg er ute etter. Er det andre som har slitt med vonde tanker før selve operasjonen? Ønsker veldig gjerne å se før og etter bilder fra andre som vært hos dr. Haug.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har time hos Morten Haug i august for neseoperasjon. Problemet er at jeg har så dårlig magefølelse, og har til og med hatt mareritt om det som skal skje:( Jeg ønsker så veldig å få en mer feminin nese, men er så redd jeg ikke skal bli fornøyd. Jeg har vært i samtale med legen , men er så redd han ikke skal forstå hva jeg er ute etter. Er det andre som har slitt med vonde tanker før selve operasjonen? Ønsker veldig gjerne å se før og etter bilder fra andre som vært hos dr. Haug.

Når i august er operasjonen din? Har konsultasjonstime hos Morten Haug om en liten uke, og er veldig spent..

Anonymous poster hash: e2b88...a55

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke anbefalt overnevnte kirurg hvis du har en nesetipp du vil endre. Jeg fikk blankt nei da jeg spurte om han kunne gjøre diverse ting med nesetippen. Jeg ville blant annet løfte den en smule og forminske den slik at den kommer nærmere ansiktet, men han sa at han ikke gjorde slikt. Han kunne bare tilby å slipe bort kulen jeg har på neseryggen. Noe som ville sett grusomt ut hvis jeg kun hadde gjort det, uten å endre nesetippen.

Jeg endte opp med en lege i vårt kjære naboland, som har mye erfaring med både neserygg og nesetipper. Jeg har fulgt meg på et forum hvor jeg har sett før og etter bilder og erfaringer fra hans tidligere nesepasienter. Jeg var på konsultasjon i Mars, og det er nå kun en måned igjen til jeg skal operere(!). Grugleder meg veldig. Jeg skal gjennomgå full, åpen neseplastikk, så jeg er veldig redd for at småting skal gjøre at f.eks tippen blir rar i forhold til neseryggen o.s.v. Spesielt siden jeg er ekstremt pirkete som person, men jeg håper det beste. Nesa mi har plaget meg helt enormt helt siden jeg så meg første gang i profil i speilet, så det skal bli en stor lettelse å slippe å tenke på den noe mer.

Anonymous poster hash: d14f0...962
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke anbefalt overnevnte kirurg hvis du har en nesetipp du vil endre. Jeg fikk blankt nei da jeg spurte om han kunne gjøre diverse ting med nesetippen. Jeg ville blant annet løfte den en smule og forminske den slik at den kommer nærmere ansiktet, men han sa at han ikke gjorde slikt. Han kunne bare tilby å slipe bort kulen jeg har på neseryggen. Noe som ville sett grusomt ut hvis jeg kun hadde gjort det, uten å endre nesetippen.

Jeg endte opp med en lege i vårt kjære naboland, som har mye erfaring med både neserygg og nesetipper. Jeg har fulgt meg på et forum hvor jeg har sett før og etter bilder og erfaringer fra hans tidligere nesepasienter. Jeg var på konsultasjon i Mars, og det er nå kun en måned igjen til jeg skal operere(!). Grugleder meg veldig. Jeg skal gjennomgå full, åpen neseplastikk, så jeg er veldig redd for at småting skal gjøre at f.eks tippen blir rar i forhold til neseryggen o.s.v. Spesielt siden jeg er ekstremt pirkete som person, men jeg håper det beste. Nesa mi har plaget meg helt enormt helt siden jeg så meg første gang i profil i speilet, så det skal bli en stor lettelse å slippe å tenke på den noe mer.

Hvilken kirurg og klinikk?? :)

AnonymBruker
Skrevet

Bergen Plastikkirugisk Institutt ved Lagunen. Betalte 35 000,- og er fornøyd :)

Anonymous poster hash: 458f9...649
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å opperere nesen i utlandet? husk at utenlandske leger opperer neser mange flere pasienter enn norske leger. f.esk. Iran, tyrkia osv.

Anonymous poster hash: 6b465...7a2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken kirurg og klinikk?? :)

Jeg valgte Art Clinic i Gøteborg. Per Windh er kirurgen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte Art Clinic i Gøteborg. Per Windh er kirurgen.

Oi, jeg skal jo til Gøteborg neste uke :) Takk for tips! Før og etter bildene deres så bra ut og. Hva var det som fikk deg til å velge den klinikken? Kjenner du noen som har vært der? Hva skal du gjøre med nesen din?

Skrevet (endret)

Det er flere enn du tror som har fokus på nesens form og størrelse.

I ditt tilfelle søker du rhinoplastikk (kul på neseryggen) med bred rygg. En slik operasjon vil ligge på 30-40.000.- hos privatkirurg.

Rogaland har en bra klinikk som ligger i Hillevåg. Operasjonen foregår i narkose og varer i alt fra 2-4 timer. En konsultasjon med lege evt kirurg er avgjørende for å operere, dersom legen forstår ønsket ditt så vil operasjonen gjennomføres. Dersom ikke, vil kognitiv terapi være beste alternativ.

Under operasjonen gjøres et brudd i ansiktet for å korrigere neseveggene, kulen på neseryggen vil files ned/bort. En kvinnelig nese tipper noe opp etter en slik operasjon, mens en mannlig pasients nese vil være enten horisontal eller bue noe nedover.

Under oppvåkningen fra narkosen vil en anestesiykepleier vekke deg og minne deg på om at du skal puste med munnen. Du har fått satt inn tamponader med anitibiotika og en neseryggskive som støtter og stabiliserer bruddstedet hvor neseveggene har fått sin nye plassering. Det bandasjeres over og under nesetippen. Man føler ingen smerte ved oppvåkning.

Neste timer av døgnet vil man ta smertestillende og muligens skifte bandasje dersom væske/lyst blod siver ut, noe som er ufarlig og helt normalt. Ved blødning og mye væske anbefales det å sutte på isbiter.

Siden man er godt oppsatt med analgetika så vil ikke man kjenne mye smerte i det hele tatt.

Hos noen dannes det hematom under og ved siden av øyekrokene, dette forsvinner etter en ukes tid.

Hevelser vil forsvinne etter 2-4 uker.

Lukt og smakssansen vil hemmes betraktelig og tilnærmest være 100% borte den første måneden.

Det er en trygg operasjon og en god tilhelingstid etterpå. Uhyre sjeldent komplikasjoner/senskader eller infeksjoner i et slikt inngrep.

Endret av Deoksyribonuklein
  • 2 uker senere...
Skrevet

Når i august er operasjonen din? Har konsultasjonstime hos Morten Haug om en liten uke, og er veldig spent..

Jeg skal operere neserygg og ikke tipp. Hvordan gikk timen din?

Skrevet

Jeg skal operere neserygg og ikke tipp. Hvordan gikk timen din?

Jeg har operert hos han for ca to uker siden. :)

Anonymous poster hash: a11bc...33c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...