AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #1 Skrevet 14. desember 2013 Jeg ønsker å flytte for meg selv, men har jeg egentlig råd? Tenkte å leie en 1-roms eller 2-roms leilighet, men så virker det som om det er mer å betale enn bare husleie? Ofte er visst strøm utenom, men aner ikke hvor mye strøm man bruker i mnd jeg? Og så har jeg hørt om noe som heter nettleie, hva er det og hvor mye er det på i mnd? Så må man visst betale tv-lisens om man har tv, hvor mye koster det i mnd? Og så må man betale kabel-tv om det ikke er inkludert i leien. Samme med internett. Hva blir det i mnd? Eneste jeg vet hva jeg bruker er mobilen min, så det er den eneste jeg har full kontroll på. Bruker lite, toppen 300 kr i mnd. Og jeg vet hva jeg bruker på mat og toalettartikler. Ca.2-3000 kr mnd, spørs hva jeg trenger. Mnd.kort får jeg dekket så lenge jeg er på tiltak, og jeg får utbetalt 10688 i mnd. Egentlig 5344 hver 14.dag. Anonymous poster hash: b3a24...fc3
Lea2 Skrevet 14. desember 2013 #2 Skrevet 14. desember 2013 Mange av disse tingene varierer veldig. Noen leiligheter har strøm inkludert, men det er forholdsvis sjelden (om det ikke er en hybel e.l.). Hva du bruker av strøm varierer med årstider selvsagt... pluss om det er fellesfyring i bygget. Nettleien en en del av strømregningen. Det er det du betaler for å ha strøm rett og slett. Du kan spørre der du vurderer å leie hvor mye de tror det koster per måned med strøm ved normal bruk. Kabel-TV og Internett KAN være inkludert, men ellers er det forskjellige priser hos forskjellige leverandører. TV-lisensen er på 2680 kr tror jeg, med to avdrag i året (halvparten av dette beløpet hver gang). 2-3000 burde holde til mat og husholdning ja. Du kan velge å leve billig eller dyrt. Tror de fleste klarer seg fint med dette beløpet. 1
Alayne Skrevet 14. desember 2013 #3 Skrevet 14. desember 2013 Strøm kommer an på forbruk, størrelse på leilighet, hvor godt isolert det er osv. Bor i en liten leilighet selv, den er plassert midt i en blokk og har derfor lite varmetap til sidene. Bruker vel i gjennomsnitt 600 kr per måned på strøm, dette er inkludert nettleie. TV-lisensen i år var på rundt 2700 i året. I tillegg til dette må du evt betale for kanalpakke om det ikke er inkludert i leien, blir fort noen hundrelapper der og. Dette kan du enkelt sjekke opp på sidene til f.eks. Get eller Canal Digital. Internett blir også fort noen hundrelapper, avhenger av hastigheten du vil ha. Sjekk ut f.eks. Get, Canal Digital eller NextGentel for priser. Skal du gjøre noe mer enn å sjekke mail og lese nettaviser burde du opp i 10 Mbit/s. Husk at du må plusse på litt ekstra på husholdningsutgiftene dine om du ikke er vant til å betale for dopapir, såpe, vaskemidler og slike ting. Og så blir det selvfølgelig engangskostnader i form av møbelkjøp, og du må typisk også betale 3 mndleie i depositum. Veldig viktig: Dette er et slags sikkerhetsnett for utleier om du ødelegger noe i leiligheten, det skal settes inn på spesielle depositumskontoer som ikke utleier har mulighet til å ta ut fra, gi aldri disse direkte til utleier! Både du og utleier må signere både ved opprettelse og avslutning av en slik konto. Ofte kan du få det meste av dette inkludert i leien (utenom NRK lisensen!), så sjekk alltid dette nøye før du inngår en kontrakt! Og kontrakt er veldig viktig! 4
Lea2 Skrevet 14. desember 2013 #4 Skrevet 14. desember 2013 Ettersom du er på tiltak så er det faktisk mulig at du kan få en garanti fra NAV(?) (det som før het sosialgaranti). Men vær obs på at en del utleiere er skeptisk til slike løsninger. Det har vært snakk om at det er vanskelig å evt avslutte slike leieavtaler og at man kan få problemer med å faktisk få det man krever om det blir en sak ut av det. Det er også slik at man ønsker leietagere som ikke er av en bestemt type (snakker ikke om de som er syke, arbeidsledige e.l. nå, men heller de som har rusproblemer o.l.). Jeg fordømmer ingen nå altså.. men vet at det er sånt man snakker om og at det KAN påvirke sjansene for å få leie det du ønsker om du går for en garanti/lån til depositum. Om du klarer å få lånt disse pengene privat, så er det større sjanse for å få leid det du vil. Har du sjekket om du har krav på noen form for bostøtte forresten? 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #5 Skrevet 14. desember 2013 Takk for fine svar! Noterer meg alt! Jeg har aldri drevet med rus, og jeg bor hjemme for tiden. Ønsker å bo for meg selv, og tror jeg får 3000 i bostøtte om jeg leier en bolig til 8000 i mnd. Dette blir uten strøm ... Noen som kan hjelpe meg med et budsjett? Så jeg klarere kan se utgiftene? Anonymous poster hash: b3a24...fc3
Lea2 Skrevet 14. desember 2013 #6 Skrevet 14. desember 2013 Jeg tror ikke du driver med rus altså. Men når man får støtte fra NAV har utleieren lett for å sette folk litt i bås og bli skeptisk generelt. (Myter: Folk uten inntekt = dårlige betalere, folk som ikke har inntekt = på skråplanet osv). Derimot er gjerne bostøtte en sikkerhet for utleier... til en viss grad. Var i alle fall sånn da jeg var utleier. Vi ble advart mot sosialgaranti, men fikk beskjed om at bostøtte ofte var en fordel, fordi penger var øremerket leie og at leietageren da var relativt stabil.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #7 Skrevet 14. desember 2013 Du må nesten se i leieannonsene, der står det spesifisert hva som er inkl. Leier ut en 35m2. De som bor der betaler 9000 i mnd, inkludert kabel tv og Internett. Strøm i tillegg, ca 500 i mnd inkl nettleie. Tv lisens er fast, se kommentarer over. Anonymous poster hash: 9fbe4...137
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #8 Skrevet 15. desember 2013 Du har også så lav inntekt at du antagelig får noe bostøtte fra Husbanken om du søker om det.Anonymous poster hash: 4b8f9...797
Tvist Skrevet 15. desember 2013 #9 Skrevet 15. desember 2013 Hvor høy husleien er kommer an på hvor i landet du bor, og hvor kresen du er på standard. Men jeg vil anbefale at du leier møblert, så slipper du de kostnadene.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #10 Skrevet 15. desember 2013 Jeg skal finne et sted å bo i Oslo. Er ikke så farlig på standard, så lenge det er rent og beboelig. Er viktig for meg å få bo alene på en hybel, 1-roms eller 2-roms og helst inkludert strøm, varmtvann, internett og tv. Alt inkludert med andre ord. Om jeg leier noe til 7000 og får bostøtte på 2-3000, så klarer jeg å betale 4-5000 selv. Men å betale over 5000 kr syns jeg blir for dyrt... Anonymous poster hash: b3a24...fc3
Gjest Blomst83 Skrevet 16. desember 2013 #11 Skrevet 16. desember 2013 Gå inn på husbanken,og ta i bruk bostøttekalkulatoren der så kan du få en lite pekepinn
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #12 Skrevet 16. desember 2013 Jeg betaler 8300,- i mnd, det er inkludert TV, internett og strøm (er vannbåren varme i alle gulv så har nok ikke så høyt strømforbruk). Så kommer TV-lisensen i tillegg. Leiligheten er 47 kvm, med soverom, stue/kjøkken, bad, liten entré og bod. Leiligheten er delvis møblert Anonymous poster hash: f324c...3ef
Gjest Blomst83 Skrevet 16. desember 2013 #13 Skrevet 16. desember 2013 (endret) Innboforsikring er også en lur ting å sette av et lite beløp til(men dette kan jo betales som et enkelt beløp,og ikke månedlig) Endret 16. desember 2013 av Blomst83
Gjest Wei Wei Skrevet 17. desember 2013 #14 Skrevet 17. desember 2013 (endret) Når du skal sette opp et budsjett, så må du i grove trekk bruke i alle fall disse postene: leie strøm nettleie tv lisens, tv kanaler Internet telefon innboforsikring transport mat og dagligvarer sparing annet I "annet" skal du ha penger til klær, gaver, reiser, lege, møbler ... Endret 17. desember 2013 av Wei Wei
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #15 Skrevet 17. desember 2013 Herregud, det er dyrt å leve! Jeg må nok bo hjemme til jeg blir gammel og grå! Anonymous poster hash: b3a24...fc3
Gjest Wei Wei Skrevet 17. desember 2013 #16 Skrevet 17. desember 2013 Herregud, det er dyrt å leve! Jeg må nok bo hjemme til jeg blir gammel og grå! Anonymous poster hash: b3a24...fc3 De fleste klarer det veldig fint. Vi har høye lønn og kjøpekraft i Norge i motsetning til de fleste andre land. Økonomien skal selvfølgelig bli mye romsligere når du begynner å jobbe. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #17 Skrevet 17. desember 2013 Har den samme ytelsen som deg, og betaler 5500,- i mnd. for 3 roms med alt inkludert. Unntatt mat og mobil da... Og TV har jeg ikke, for det ser jeg ikke på, så den er også ganske grei. Anonymous poster hash: 65c9e...35b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå