AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #1 Skrevet 14. desember 2013 "Alle kjerringer er manipulative brødhuer, som bare er ute etter å bruke deg". "Alle mannfolk er utro jævler som bare tenker med kuken" Jepp, dette er fiktive sitater. Kunne det vært hentet fra KG - oh yeah! For i usannsynlig mange diskusjoner her inne generaliseres det over en lav sko. Det sitter tydeligvis ørtogførti mennesker som ut ifra egne erfaringer og opplevelser vet sannheten som gjelder ALLE i hele verden. Ofte generaliseres det i diskusjoner av typen menn versus kvinner. Her inne på KG noe ekstremt mye, men jeg har lagt merke til det også inne på andre diskusjonsfora. Hvorfor er det slik? Forsøker man å hevde sitt eget kjønn ved å trakke ned på det motsatte? Er det bitterheten som er svært utbredt? Jeg for min del lar meg irritere over fenomenet. Jeg burde kanskje ikke det, men det er vanskelig å ikke la seg provosere av disse hersketeknikkene når nettet florerer over av dem. Hvor blir det av medmenneskeligheten? Hvor er rausheten? Hvorfor ikke være konstruktiv fremfor provoserende? Må vel legge til at denne generaliseringsproblematikken ikke gjelder alle her inne, for jeg ser at mange gir fine og reflekterte innlegg i mange diskusjoner. Det er bare så synd at de druknes av de fordummende stemmene.Anonymous poster hash: 2bd91...6bb 7
Alayne Skrevet 14. desember 2013 #2 Skrevet 14. desember 2013 Helt enig! Fryktelig irriterende at det ikke går an å diskutere på et litt mer saklig nivå. Og det går ikke bare på kjønn heller, politikk og innvandringsdebatt er ting jeg har fullstendig gitt opp på dette forumet, prøver i hovedsak å holde meg unna hele "Aktuelle saker" delen av forumet, fordi jeg vet at det bare blir drittslenging fra ekstreme ytterpunkter. Legger merke til en del debattanter som er ekstra ille, og er rask med å legge til disse på ignore-listen. Når jeg da ser en debatt hvor de fleste innleggene er skjult, vet jeg at det er like greit å bare holde seg unna hele tråden først som sist. 2
Gjest Ozelot Skrevet 14. desember 2013 #3 Skrevet 14. desember 2013 Noen burde lære seg å ikke ta ting innpå seg hele tiden synes jeg 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #4 Skrevet 14. desember 2013 Helt enig! Fryktelig irriterende at det ikke går an å diskutere på et litt mer saklig nivå. Og det går ikke bare på kjønn heller, politikk og innvandringsdebatt er ting jeg har fullstendig gitt opp på dette forumet, prøver i hovedsak å holde meg unna hele "Aktuelle saker" delen av forumet, fordi jeg vet at det bare blir drittslenging fra ekstreme ytterpunkter. Legger merke til en del debattanter som er ekstra ille, og er rask med å legge til disse på ignore-listen. Når jeg da ser en debatt hvor de fleste innleggene er skjult, vet jeg at det er like greit å bare holde seg unna hele tråden først som sist. Har bitt meg merke i enkelte brukernavn ja. Er litt fersk her på forumet. Hva må jeg gjøre for å få disse plassert på ignoreringslista mi?Anonymous poster hash: 2bd91...6bb
Alayne Skrevet 14. desember 2013 #5 Skrevet 14. desember 2013 Har bitt meg merke i enkelte brukernavn ja. Er litt fersk her på forumet. Hva må jeg gjøre for å få disse plassert på ignoreringslista mi?Anonymous poster hash: 2bd91...6bb Hel øverst på siden er det en grå linje, trykk på brukernavnet ditt og "ignorerte brukere". Der inne skriver du inn brukernavnet til personen i søkefeltet, og så legger du den til. Veldig praktisk.
Marie90 Skrevet 14. desember 2013 #6 Skrevet 14. desember 2013 Det handler vel om at veldig mange starter tråder der de er fortvilet og nettopp har blitt avvist, dumpet eller dårlig behandlet. Det er også lettere å konkludere med at det er noe galt med alle andre enn at man har latt seg utnytte eller gjort noe galt selv. Men jeg stusser noe over voksne mennesker som permanent tenker at det er noe galt med halve jordens befolkning. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #7 Skrevet 14. desember 2013 Noen burde lære seg å ikke ta ting innpå seg hele tiden synes jeg Det synes jeg er å forenkle problematikken jeg tar opp. Sett i et større perspektiv er jeg redd for at måten vi i dag kommuniserer på nett på sikt vil gi konsekvenser. Hvilke vet jeg ikke, men hvordan påvirkes man av respektløsheten og den hatefulle tonen som preger nettet.Anonymous poster hash: 2bd91...6bb 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #8 Skrevet 14. desember 2013 Hel øverst på siden er det en grå linje, trykk på brukernavnet ditt og "ignorerte brukere". Der inne skriver du inn brukernavnet til personen i søkefeltet, og så legger du den til. Veldig praktisk. Takketakk:-DAnonymous poster hash: 2bd91...6bb
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #9 Skrevet 14. desember 2013 Det handler vel om at veldig mange starter tråder der de er fortvilet og nettopp har blitt avvist, dumpet eller dårlig behandlet. Det er også lettere å konkludere med at det er noe galt med alle andre enn at man har latt seg utnytte eller gjort noe galt selv. Men jeg stusser noe over voksne mennesker som permanent tenker at det er noe galt med halve jordens befolkning. Ja, det er nok litt lett å rable av gårde i affekt:-)Anonymous poster hash: 2bd91...6bb
Erazor Skrevet 14. desember 2013 #10 Skrevet 14. desember 2013 Tror at mange liker å provosere fordi de synes det er underholdende å lese svarene de får fra de som hopper på og svelger både agn og snøre. Det er også veldig i tiden å være krenket eller fornærmet og så fortelle om nettopp hvor krenket og fornærmet man er. Alt dette gjør nok sitt til at mange diskusjonstråder blir som de blir. I tillegg kan man gjøre det anonymt. Jeg har blitt såpass «avstumpet» at jeg ikke lenger blir spesielt provosert eller engasjert av slike ting. Synes det er interessant å observere, faktisk direkte underholdende til tider. Når jeg får nok og det begynner å bli slitsomt, finner jeg bare på noe annet. Mange kunne nok hatt godt av å få litt mer distanse til det de leser, og ikke ase seg opp over noe som i det store og hele betyr svært lite. Men så lenge noen gjør det, vil det alltid være dem som synes det er gøy å være bastant og generaliserende.
Teethgrinding Skrevet 14. desember 2013 #11 Skrevet 14. desember 2013 Kanskje den jevne KG-debattant er på KG i utgangspunktet fordi hun/han har et behov? Bitterhet... sorg... Personlig er jeg en nysgjerrigper som elsker å diskutere. Kanskje andre ikke har et like uskyldig utgangspunkt for å delta i debattene. Mulig det derfor manifesterer seg i utsagn ala "Alle kvinner er utro før eller senere".
zen Skrevet 14. desember 2013 #12 Skrevet 14. desember 2013 Man må skille mellom det folk skriver fordi de er frustrerte, og det de egentlig mener når de får tenkt seg om. Egentlig er det bra at folk får utløp for det som anonym på nett, heller enn å spre gørr i omgangskretsen Så får man forhåpentligvis innspill nok til at man utvikler seg litt videre.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #13 Skrevet 14. desember 2013 Kanskje jeg blir såpass avstumpet med tida at jeg ikke lar meg provosere av disse tingene i fremtiden. Men jeg vil nok aldri se på denne måten å debattere på som et sunnhetstegn. Jeg synes egentlig ikke det er verst å se generaliseringsdritten her inne. Mest oppgitt blir jeg kanskje inne på kommentarfeltene i nettavisene, der folk generaliserer til det hysteriske innenfor mange temaer. Sukk, skulle likevel ønske at folk husket på respekten for andre selv om man kan gjemme seg bak anonymitet. En gylden regel burde være at man ikke skriver noe til andre på nett, som man ikke ville sagt ansikt til ansikt.Anonymous poster hash: 2bd91...6bb
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #14 Skrevet 15. desember 2013 Jeg synes det er trist at slike umodne måter å forholde seg til verden blir en "vedtatt sannhet" for så mange, fordi det tydelig blir en skjev måte å se mennesker og livet på. De som gjør det blir fattigere som mennesker, de kan såre og skade andre og seg selv, selv om det der og da nok føles tryggere. Fordommer har vi vel alltid fått med oss, fra venner og familie. Kanskje det nå bare synes bedre fordi vi kan "spre det på større plattformer"? Og det at det kommer opp og ut så mye - det gir mulighet både for at det kan motarbeides/argumenteres mot, men dessverre også for at det forsterkes når mange mener det samme. Jeg håper og tror uansett at slikt må "ut i lyset" for at det skal kunne bli mindre påtrengende. Sitter folk og tenker slik uten å få motargumenter vil de neppe forandre seg. Stadig opptimist selv om jeg noen ganger lar meg provosere eller engasjere. Andre ganger bare tenker jeg at noen ikke fortjener respons og at det egentlig er synd på vedkommende. Anonymous poster hash: 31dc4...c61
Gjest Raindrops Skrevet 15. desember 2013 #15 Skrevet 15. desember 2013 Jeg kan ha forståelse for at man tyr til generaliseringer i mange tilfeller, både fordi det ofte vil være lettere å forholde seg til og for argumentasjonens skyld, i tillegg til at generaliseringer som skyldes et følelsesmessig kaos stort sett er lett å gjenkjenne og ignorere. Men jeg synes også det vanskeliggjør diskusjonen når man tar det til et "dere kvinner og dere menn"-nivå, siden det ofte ender opp med at man ved siden av å diskutere det opprinnelige temaet, også må sitte i nærmest forsvare seg mot noe man ikke nødvendigvis kjenner seg igjen i, bare på bakgrunn av kjønn.
Mike Waters Skrevet 15. desember 2013 #16 Skrevet 15. desember 2013 (endret) Det jeg undres mest over er hvorfor vi skal lære våre barn takt og tone på internett når så mange voksne er såpass dårlig på dette selv............... Voksne mobber hverandre og slenger dritt, og så forventer vi at våre barn ikke skal gjøre det samme. Fascinerende! Det mest utbredte problemet er etter min mening den slitsomme trangen til å tilegge mennesker meninger de ikke har, det ødelegger mange konstruktive debatter. Ellers enig med deg Endret 15. desember 2013 av Mike Waters 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå