Gå til innhold

Hvordan lager man god brokkoli ris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på hvordan man lager god brokkoli ris. Jeg har søkt litt rundt på nettet uten å finne en ordentlig oppskrift. Jeg prøvde å raspe brokkoli og deretter koke det i vann. Endte opp med en ekkel mos. Er det noen der som har en god oppskrift? Er ikke så glad i konsistens løs mat.

Anonymous poster hash: 41a9f...9b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri prøvd med brokkoli, men med blomkålen så grovrasper jeg den, og koker opp med vann. Ikke kok for lenge for da blir det mos. Er det kanskje det som har skjedd?

Skrevet (endret)

Rasp den og kok kjapt i vann med litt salt. Den må ikke kokes for lenge, da blir den mos, den skal fortsatt være tyggemotstand i. Jeg pleier å røre i litt smør når vannet har rent av.

Endret av Arch
Skrevet

Hva mener dere med kok den raskt? Er det snakk om 2 min, 5 min. Jeg er ikke god på kjøkkenet så jeg vet ikke helt hvor lenge jeg skal koke det. Jeg kokte den antageligaaltfor lenge, derfor den endte opp som mos.

Anonymous poster hash: 41a9f...9b6

Gjest Citronella
Skrevet

Jeg heller raspet brokkoli/blomkål i kokende, saltet vann. Koker i maks 1 minutt. Rører i litt smør. Da er den perfekt for meg..

• Liker 1
Skrevet

Jeg slipper det meste, men ett minutt høres rett ut.

Skrevet

Hva med risen da?? Skal ikke den koke? Eller er det ikke ris i brokkoli ris?

Anonymous poster hash: ddb73...2da
Skrevet

Hva med risen da?? Skal ikke den koke? Eller er det ikke ris i brokkoli ris?

Nei, det er brokkolien som er risen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg rasper brokkoli, og steker den i en panne med smør (jeg gjør det samme med blomkål). Enkelt og godt! Ha på salt og pepper, så er det klart. Hvis du vil ha litt mer smak, kan du ha på litt hvitvinsvinäger, en ts eller to holder. :)

• Liker 1
Skrevet

Ang. koketid, så heller jeg oftest bare kokende vann over og lar det stå i et min eller to, avhengig av hvor mye annet som står igjen før middagen. Selvfølgelig med litt salt. Også siler jeg av og rører gjerne inn litt smør.

Skrevet

Nei, det er brokkolien som er risen.

Ok, da skjønner jeg litt mer. Jeg trodde at "brokkoli ris" var en risrett med brokkoli i. :sjenert:

Skrevet

Ok, da skjønner jeg litt mer. Jeg trodde at "brokkoli ris" var en risrett med brokkoli i. :sjenert:

Neida, bare ord delings feil ;)

Anonymous poster hash: 73f64...47e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...