Gå til innhold

DOKUMENTAR OM ROACCUTANE på FEM

Anbefalte innlegg

Skrevet

For de som sliter med kviser og er interessert i å se :) starta kl 20.

Anonymous poster hash: eaef9...461
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke at folk tør ta dette, dersom hva de sier om bivirkningene er korrekt.

Skrevet

Denne skulle jeg gjerne ha sett, men har ikke tv :(

Skrevet

Skjønner ikke at folk tør ta dette, dersom hva de sier om bivirkningene er korrekt.

Det er ikke lett å forstå før man selv går gjennom et kvisehelvete.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke lett å forstå før man selv går gjennom et kvisehelvete.

Jo, det skjønner jeg. Helt seriøst. Men dersom, dersom, det er et snev av sannhet med at man får selvmordstanker og sånt no, så går man jo bare fra en ytterkant til en annen. Og i dag så har man så forbanna mye som dekker, sett på Pinlige sykdommer der de som har hudissues får spesiell sminke som dekker noe helt insane. Må vel være bedre det enn å risikere å dø?

Skrevet

Ja, men leger vet ikke om dette, eller om de vet, så tror de ikke på det. Det er ihvertfall ingen som skriver ut Roaccutan, som opplyser pasienten om disse potensielle farene!

Skrevet

Jo, det skjønner jeg. Helt seriøst. Men dersom, dersom, det er et snev av sannhet med at man får selvmordstanker og sånt no, så går man jo bare fra en ytterkant til en annen. Og i dag så har man så forbanna mye som dekker, sett på Pinlige sykdommer der de som har hudissues får spesiell sminke som dekker noe helt insane. Må vel være bedre det enn å risikere å dø?

Jeg tenker at mange som har hatt uren hud med store byller i flere år av livet sitt allerede er ganske langt nede før de starter på roaccutan. Det kan være sant at roaccutan påvirker dine følelser på grunn av hormoner og sånt, men at roaccutan direkte er grunnen til selvmord kan ikke bevises da det er mange ting som påvirker disse menneskene samt roaccutane.

Skrevet

Jeg tenker at mange som har hatt uren hud med store byller i flere år av livet sitt allerede er ganske langt nede før de starter på roaccutan. Det kan være sant at roaccutan påvirker dine følelser på grunn av hormoner og sånt, men at roaccutan direkte er grunnen til selvmord kan ikke bevises da det er mange ting som påvirker disse menneskene samt roaccutane.

Og da sjanser man med livet sitt dersom man tar medisiner som påfører depresjon. Helt seriøst.

Skrevet

Og da sjanser man med livet sitt dersom man tar medisiner som påfører depresjon. Helt seriøst.

Enig. Men det er åpenbart at mange med store kviseproblemer er deprimert på grunn av dette og da ser på roaccutane medisinen som sitt siste håp. Vi må huske at dokumentaren som går på tv nå viser de mest ekstreme konsekvensene av bruken på medisinen. De fleste er fornøyd med resultatet fra bruken av roacuttane da de mest sannsynlig ikke vil få kviseproblemer igjen.

Skrevet

Jeg er en av de som er svært fornøyd med roaccutane. Angrer ikke et sekund på at jeg gikk på de, da det gjrode underverker for huden min.

Skrevet

Jeg har også gått på noen medisiner som har depresjon og selvmordstanker og til og med selvmord på bivirkningslista.

Men det at det står der, betyr ikke at alle får det. Det står også i pakningsvedlegget (som alle skal lese før de begynner med nye medisiner) at ved det minste tegn til depresjon eller selvmordstanker skal man avslutte bruken og kontakte lege.

Jeg fikk ikke noen av disse bivirkningene og er fornøyd med den medisinene jeg brukte.

Anonymous poster hash: 7450a...693
Skrevet

Jeg hadde byller og kviser over hele kroppen, og hadde smerter hver gang noe var borti huden. Da jeg var hudlegen ble det ikke engang diskutert hva jeg burde prøve, jeg fikk bare resept på Iso. Jeg fikk ingen forklaring om hvordan jeg skulle ta pillene, eller bivirkningene. Jeg ble meget syk. Jeg fortalte hudlegen at jeg egentlig gledet meg til en begivenhet, men at jeg samtidig følte at det ikke var vits i å leve. Hun brydde seg ikke. Jeg fikk også unormal hjerterytme, men ingen på sykehuset mente at det hadde noe med Isotretinoinen å gjøre, i ettertid har jeg fått høre motsatt. Etter flere dager hvor jeg var langt nede og hvor jeg hadde forsøkt å få tak i hudlegen på telefonen mange ganger, kastet jeg de. Heldigvis! Det tok litt over seks måneder før jeg var kvitt depresjonen helt. Kvisene ble verre av Iso.

Anonymous poster hash: 0cccc...dce

• Liker 1
Skrevet

Noen som vet om dette gr i reprise ?

Skrevet (endret)

Datteren min gikk på disse i fjor.

Hun slet med voldsom acne i ansiktet, på brystet og på ryggen, begynte å få stygge arr også, og dette var siste 'utvei'. Det gjorde vondt å ha på BH blant annet.

Det går IKKE an å sminke bort dette. Det gikk på selvtilliten løs.

Hun fikk tett oppfølging av leger og tok blodprøver hver måned. Ble absolutt IKKE deprimert, fikk ingen andre plager enn tørr hud og lepper, men ingenting som ikke kremer og pomader hjalp på.

Til å begynne med ble kvisene verre, men det var forbigående. Så ble det bare bedre og bedre, og hun var også glad for 'bivirkningen' at hun slapp å vaske håret hver eneste dag. ;)

Nå ett år etterpå er det bare små arr igjen noen steder i ansiktet og ingen nye dype krater med byllekviser! Så for noen så er dette bra! :)

Endret av loffen
Skrevet

Jeg så på programmet :) Gikk selv på Roacuttane da jeg var 15 år, og brukte medisinen i nesten et helt år. Legene var litt skeptiske til å gi meg det ettersom jeg var så ung, men før dette hadde jeg prøvd absolutt alt. Hadde prøvd to forskjellige pillekurer før det, samt ulike reseptbelagte kremer og utrensning hos hudpleier.

Jeg og foreldrene mine ble informert om bivirkningene, og vi måtte skrive under på ulike skjemaer. Jeg ble spurt om jeg hadde slitt eller slet med depresjon. Jeg løy og svarte nei, selv om jeg slet med det. Jeg løy fordi jeg visste at mye av årsaken til depresjonen var pga kvisene (jeg var skikkelig hardt angrepet).

Jeg opplevde ikke forverring av depresjonen; den ble faktisk bedre. Men syns allikevel det er veldig skremmende å se slike dokumentarer. Jeg er nå 19 år og hadde aldri turt å ljuge om depresjonen min den dag i dag for å få en medisin mot kviser. Trist å se at de i dokumentaren ikke fikk bedre oppfølging (kanskje det tragiske utfallet kunne vært unngått) når man vet at slike bivirkninger kan forekomme.

Jeg ble helt kvisefri og alle sorte prikker forsvant i løpet av de månedene jeg gikk på det. Jeg fikk vanvittig tørr hud og tørre lepper da jeg gikk på det. Leppene mine ble så tørre at når jeg smilte, så revnet de og blødde. Jeg sliter fremdeles med ekstremt tørr hud i dag, selv om det er fire år siden jeg gikk på medisinen. Jeg ble nødt til å slutte noen uker før jeg egentlig skulle fordi jeg hadde fått elektrolyttforstyrrelser (aner ikke om det skyldtes medisinen).

Nå 4 år etter er alle kvisene og de sorte prikkene tilbake :glare: Det hjalp en stund, men det var tydeligvis ingen langvarig løsning for min del. Tror ikke jeg gidder å gå på det igjen ;)

Skrevet

Jeg har gått på roaccutane to ganger på tre år, og har aldri angret et sekund. Helt ærlig hadde jeg selvmordstanker pga sånn jeg følte meg FØR jeg begynte på roaccutane. For de fleste som begynner på roaccutane er dette den siste utveien, alle andre veier er prøvd. Og ja, når man får kortisonsprøyter satt i ryggen for at smertene er for store pga byllene, da er dette en risk man tar på strak arm.

• Liker 1
Skrevet

Jeg så på programmet :) Gikk selv på Roacuttane da jeg var 15 år, og brukte medisinen i nesten et helt år. Legene var litt skeptiske til å gi meg det ettersom jeg var så ung, men før dette hadde jeg prøvd absolutt alt. Hadde prøvd to forskjellige pillekurer før det, samt ulike reseptbelagte kremer og utrensning hos hudpleier.

Jeg og foreldrene mine ble informert om bivirkningene, og vi måtte skrive under på ulike skjemaer. Jeg ble spurt om jeg hadde slitt eller slet med depresjon. Jeg løy og svarte nei, selv om jeg slet med det. Jeg løy fordi jeg visste at mye av årsaken til depresjonen var pga kvisene (jeg var skikkelig hardt angrepet).

Jeg opplevde ikke forverring av depresjonen; den ble faktisk bedre. Men syns allikevel det er veldig skremmende å se slike dokumentarer. Jeg er nå 19 år og hadde aldri turt å ljuge om depresjonen min den dag i dag for å få en medisin mot kviser. Trist å se at de i dokumentaren ikke fikk bedre oppfølging (kanskje det tragiske utfallet kunne vært unngått) når man vet at slike bivirkninger kan forekomme.

Jeg ble helt kvisefri og alle sorte prikker forsvant i løpet av de månedene jeg gikk på det. Jeg fikk vanvittig tørr hud og tørre lepper da jeg gikk på det. Leppene mine ble så tørre at når jeg smilte, så revnet de og blødde. Jeg sliter fremdeles med ekstremt tørr hud i dag, selv om det er fire år siden jeg gikk på medisinen. Jeg ble nødt til å slutte noen uker før jeg egentlig skulle fordi jeg hadde fått elektrolyttforstyrrelser (aner ikke om det skyldtes medisinen).

Nå 4 år etter er alle kvisene og de sorte prikkene tilbake :glare: Det hjalp en stund, men det var tydeligvis ingen langvarig løsning for min del. Tror ikke jeg gidder å gå på det igjen ;)

Jeg måtte ha to kurer før det ga seg for godt :) Kan hende dette gjelder deg også

Skrevet

Når reprise?

Anonymous poster hash: af79f...a8c

Skrevet

er det denne?

Anonymous poster hash: 1503f...7d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...