Gå til innhold

Tror jeg legger på meg bare jeg spiser litt karbohydrater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan få dårlig samvittighet bare jeg tar meg en klementin, en pekkerkake osv. Tror at med en gang jeg spiser noe "usunt" legger jeg på meg:( selvom jeg ligger i underskudd av kalorier, sliter jeg med syyykt dårlig samvittighet dersom jeg ikke har spist helt "rent". Flere som har det sånn?

Anonymous poster hash: 2408d...e77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan få dårlig samvittighet bare jeg tar meg en klementin, en pekkerkake osv. Tror at med en gang jeg spiser noe "usunt" legger jeg på meg:( selvom jeg ligger i underskudd av kalorier, sliter jeg med syyykt dårlig samvittighet dersom jeg ikke har spist helt "rent". Flere som har det sånn?

Du burde ikke ha dårlig samvittighet for det. :)

Det er det samme hva du spiser, så lenge du ikke spiser i overskudd, om du ikke vil gå opp i vekt. Du kan faktisk gå ned i vekt av hamburgere og kebab, så lenge du ligger i et underskudd. Sånn næringsmessig, så er jo salat bedre enn sjokolade. Men så lenge underskuddet er der, så går du forsatt ned i vekt. Om du har spist karbohydrater og ser at vekta har gått opp neste dag, så er det VANN! Det er ikke fett. :) Det er fordi karbohyrater og salt binder vann, og gir derfor utslag på vekta.

Jeg koser meg med karbohydrater hver dag, men er forsatt kjempeslank. Alt handler om kalorier inn/ut.

Jeg anbefaler deg i tillegg å snakke med noen .Det er ikke bra å få dårlig samvittighet bare du spiser en pepperkake.

Anonymous poster hash: f0e31...c1c

Skrevet

Jeg har spist "streng" lavkarbo i fem år. Men dårlig samvittighet for å spise usunn mat får jeg ikke. Jeg holder meg som regel til sunn mat fordi jeg kjenner hvor godt det er for kroppen min, men en gang i blant får jeg lyst på usunne ting og da spiser jeg det. Så lenge det ikke blir for ofte. I slutten av desember er det "fritt vilt" fordi jeg MÅ ha kakemenn. Jul uten kakemenn er ikke jul for meg. Jeg har prøvd noen lavkarboversjoner, men ingen har vært gode nok enda. Men finner jeg en lavkarbooppskrift som er god nok, så blir det streng lavkarbo hele jula. Lett. :)

Men det er jo forskjell på en diett og et kosthold som er ment å vare resten av livet. Er du på diett og "sprekker" ofte så bør du se på om det er noe som gjør at du sprekker. For eksempel er det flere som tåler dårlig søtning (uansett om det har kcal eller ei) og ender opp med søtsug.

Er dette et kosthold du skal leve på resten av livet, så kan du jo ikke få dårlig samvittighet hver gang man skeier ut. Det er bare å godta at det har skjedd, reise seg igjen og prøve på nytt. Å "skeie" ut en helg i ny og ne så må det være lov på et kosthold når det er for resten av livet.

Det hjelper deg kanskje ikke, men jeg legger faktisk på meg hver sprekk. Da snakker jeg ikke om "jeg fikk så lyst en banan og spiste en banan", men en skikkelig sprekk der jeg har brukt minst en uke på å komme på rett kjøl igjen. "Jeg spiste jo karbohydrater i går, så jeg kan jo utsette lavkarboen en dag til. Og en dag til. Og en dag til. osv" Men det er ikke noe pes. Jeg er bare flink med kostholdet etterpå og så går jeg ned til matchvekt igjen. Ikke vits å få dårlig samvittighet for det.

Du burde ikke ha dårlig samvittighet for det. :)
Det er det samme hva du spiser, så lenge du ikke spiser i overskudd, om du ikke vil gå opp i vekt. Du kan faktisk gå ned i vekt av hamburgere og kebab, så lenge du ligger i et underskudd. Sånn næringsmessig, så er jo salat bedre enn sjokolade. Men så lenge underskuddet er der, så går du forsatt ned i vekt. Om du har spist karbohydrater og ser at vekta har gått opp neste dag, så er det VANN! Det er ikke fett. :) Det er fordi karbohyrater og salt binder vann, og gir derfor utslag på vekta.

Jeg koser meg med karbohydrater hver dag, men er forsatt kjempeslank. Alt handler om kalorier inn/ut.
Jeg anbefaler deg i tillegg å snakke med noen .Det er ikke bra å få dårlig samvittighet bare du spiser en pepperkake.

Anonymous poster hash: f0e31...c1c

Neeeh, sannhet med modifikasjoner. Det er ikke det samme hva man spiser. Det er ikke så enkelt som at det kun hvor mye kcal som teller. Men ja, man kan gå ned i vekt av å spise Ahlgrens Bilar og drikke Cola Light (har hørt om en som gjorde det). Men det betyr ikke at det ikke er det samme hva man spiser med tanke på vektnedgang. Kcal ut varierer etter type og mengde kcal inn og varierer også fra dag til dag. Men ja, spiser man mindre enn man forbruker, så går man ned i vekt.

Anonymous poster hash: 01ed0...f97
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har trøkket i meg karber hver dag i 32 å og er tynn som ei flis.

Anonymous poster hash: 96345...55c
  • Liker 1
Skrevet

Dette med lavkarbo er en forferdelig tvangstanke jeg har. Er 165cm og veier 50kg, så vet jeg ikke er stor. Samtidig er jeg så utrolig redd for å legge på meg, og derfor lever jeg på max 20khd til dagen:(

Skrevet

Lavkarbo blir dessverre fort til hysteri og spiseforstyrrelser helt på linje med anoreksi, det er bare utrolig mye vanskeligere å få folk som er sykelig opptatt av lavkarbo til å innse at de er syke.

Anonymous poster hash: 1629a...333

• Liker 2
Skrevet

Lavkarbo blir dessverre fort til hysteri og spiseforstyrrelser helt på linje med anoreksi, det er bare utrolig mye vanskeligere å få folk som er sykelig opptatt av lavkarbo til å innse at de er syke.

Dette merker jeg litt... Alt handler om karbohydrater! Så jeg spiser bevist sukker og mye frukt/noen akiver loff 1-2 ganger i mnd, bare så det ikke skal gå helt til hodet på meg... Så får jeg heller gå litt senere ned i vekt! :)
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har trøkket i meg karber hver dag i 32 å og er tynn som ei flis.

Anonymous poster hash: 96345...55c

Så bra for deg :) Men mange legger faktisk på seg (eller klarer ikke å gå ned i vekt) på mye karbohydrater. Etter at jeg la om til lavkarbo har jeg holdt stabil vekt for første gang på 20 år :)

Skrevet

Dette stemmer nok for noen, det å telle karbohydrater kan gå til hodet på folk. Det samme gjelder telling av kalorier, synes jeg. For min del teller jeg verken det ene eller det andre. Jeg føler selv at jeg har et greit forhold til mat. Klementiner er en del av julen, og jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvor mange karber det er i klementiner (men når det er sagt spiser jeg maks 2-3 i uken). På dette kostholdet har jeg ikke lyst på noe søtt , og da seg jeg ingen grunn til å spise det for å motbevise at jeg er hysterisk. For ja, det har jeg nemlig hørt. Det at jeg ikke kan "unne" meg litt sjokolade gjør at jeg har spiseforstyrrelse og er hysterisk. Jaja.. Jeg unner meg med god mat hver dag, jeg spiser meg mett, jeg bruker null energi på å telle noe som helst. Jeg spiser det jeg kjenner er bra for kroppen min, så får andre kalle det hva de vil.

Til TS: litt karbohydrater gjør ingenting! Husk, lavkarbo betyr ikke ingen karbohydrater!

• Liker 2
Skrevet

Man legger ikke på seg av noe, verken fett, karbohydrat eller protein, hvis man er i negativ energibalanse. Hvis kalorier inn < kalorier ut, går man ned i vekt. Men det er lurt å spise mest mulig sunn mat, og begrense inntaket av snop. Mange har lett for å overspise når de spiser visse typer mat/snop, både fordi man ikke får næringsstoffene man skal ha, og fordi det stimulerer appetitten direkte, men igjen, overstiger man ikke antall kalorier man forbruker, går man ikke opp i vekt.

Sier meg enig med sullå (igjen), jeg er så imot det å skulle "kose seg" med ting man ikke tåler, bare for å ikke fremstå som "helt hysterisk". Jeg antar at min "diett" fremstår som dritkjedelig for andre, men jeg spiser bare mat som jeg liker, og endelig har jeg matlyst! Jeg gleder meg til hver gang jeg skal spise. Jeg synes, når jeg ser tilbake, at min "diett" som besto av ferdigmat, sjokolade, potetgull og kjeks, virker ganske trist i sammenligning.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...